Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettpropositioner
Läst 5437 ggr
Carro-R
0

Specialarn

Finns det nagon som kan förklara för mig hur jag raknar ut min hast distans i specialarn Har sett mallen pa Sptf men jag förstar mig inte pa det. Nagon som vet ?

Tusen
1

Du tar din ponnys rekord samt de 4 senaste starterna, lägger ihop och sedan delar med 5. Då får du den tid som din ponny handicapas efter. Dock får den uträknade tiden inte vara långsammare än 15 sekunder från hästens rekord.

Om du skriver ner din ponnys rekord och ponnyns tider de senaste 4 starterna. Inga montétider eller diskningar medräknas utan de senaste 4 sulkytiderna.

Annars kan du skriva ner din ponnys namn och när den är född så kan jag kanske hjälpa dig ändå.Skrattande

giffan
0

Det fanns ju någonstans där det var en färdig mall så man bara fyllde i ponnyns rekord och distans och grund tid, så räknades det ut hur ponnyn skulle stå i loppet.. men nu hittar jag det inte.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Tusen
0

Nä, jag hittar inte heller den längre. den ska finnas på SPTF´s hemsida men den verkar ha försvunnit bland alla dokument.Flört

giffan
0

Okej då är det inte bara jag som är blind…

~ Anneli ~ 

AK47Kalashnikov
0

#2 & #3 Kolla i "anmälningskalendern" på SPTF's hemsida (finns lite till höger i bild). På sista sidan i det dokumentet så finns det en klickbar länk. Kan det vara den ni menar??

Tusen
0

#5 Har du kollat den länken? Det finns en mall endast på hur man beräknar vanlig grundlag. Ingen mall om hur man beräknar varken intervall eller "specialar´n".

Rent teoretiskt vet vi hur man beräknar men det fanns en mall tidigare som gjorde att man inte behövde tänka alls. dessutom verkar inte grundlagsmallen fungera helt heller.Glad

ryttarn
0

#6 Längst ner i dokumentet finns tre flikar, den första fliken har formlerna för rekord hcp, flik nr 2 innehåller formlerna för specialarn, tredje fliken inehåller information om övriga proppositionsmodeller.

dokumentet finns här

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

sarahansen
0

Jag kan inte öppna det dokumentet :/ Kommer inte upp något.

AK47Kalashnikov
0

#6 Nej tyvärr. Gick inte att öppna på min dumma dator! Obestämd

Någon som vet hur man går tillväga??

ryttarn
0

Ni måste ha excell 2010 installerat eller en äldre excell med konvertiringsmodul för 2010 installerad. Sedan beror det på vilken webbrowser du har. Med Chrome, som jag använder, hamnar filen i nedladdade filer som finns i verktygsmenyn.

Jerker Klang,

www.isil.se

giffan
0

Oj vad krångligt att hitta, men nu hittade jag den.

~ Anneli ~ 

bohuslan
2

Så smidigt och snabbt det gick :)

Tusen
0

#7 Nopp! Inga mallar, bara beskrivningar på hur man räknar.

Men för min egen del spelar det ingen roll. Jag kan räkna distanser. Tänkte mer på andra som inte kan.

Om det har med vilken version av excel man har kanske det skulle finnas en annan mall också. För de med äldre versioner av excel.Obestämd

Carro-R
0

Jag har hittat mallen och jag har excel 2010 och jag fyller i mallen men inget hander! Ska det raknas ut automatiskt eller maste jag trycka pa natt??

ryttarn
0

#14 Har du skrivit tiderna i rätt format? Du skall ha : mellan minut och sekund, tex 2:11,2 altså inte punkt som man brukar annars.

#13 Finns en automatisk filkonverterare som man kan ladda ner från microsoft som gör att din gamla excell kan läsa xlsx formatet. Jag använder excell 2003 utan problem med den.

Jerker Klang,

www.isil.se

Carro-R
0

#15 Japp jag gör precis som det star men det raknas ej ut…

ryttarn
0

#16 Hos mig funkar det klockrent…..

Jerker Klang,

www.isil.se

EmmiieNilsson
0

Riktigt smidigt var detta :) tack för att 7 skickade länken !! :))

Carro, det ska komma upp självmant när du har skrivit in tiderna, för när jag gör det kommer det själv. o sen när du skrivit in sista tiden, så klickar du där bredvid där det står genomsnitt. då ska det komma fram! funkar iallafall på openoffice. det blir en ruta bredvid när du klickar!

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Millaaann
0

#16 Har du skrivit in ponnyns rekord? Samt loppets distans och grundlag?

johannaolofsson
0

Hur fungerar det om man har diskningar i raden, får man inte anmäla då eller går man tillbaka till senast noterade godkända tid?

VeronicaP
0

Går tillbaka till senaste godkända tid , men tror inte monté tiderna räknas utan det måste vara sulkylopps tider ( så har jag fattat det som då de står i sulkylopp)

Tusen
0
Frickan_mary
0

it räknas inte eftersom att det inte är någon tid ;)

giffan
0

Man måste ha minst 4 godkända tider i raden, annars kan man inte vara med. Så endast en diskning eller en it… Lite surt om man vunnit på it..

~ Anneli ~ 

ryttarn
0

#26 Nej, det stämmer inte. Men du måste ha minst 4 tider totalt, du kan alltså inte anmäla en häst som tex bara gjort tre starter i sitt liv. Men tiderna kan vara hur gamla som helst, det har ingen betydelse.

Jerker Klang,

www.isil.se

fijalar
0

om jag har en kval tid i raden,räknas den med då? är tvungen och kvala om våran ponny då hon inte har startat på länge.

Frickan_mary
0

Nej. Kval tider räknas inte!

fijalar
0

ok!! då hoppar jag bara över den o tar dom andra tidernaGlad?

Frickan_mary
0

Ja :P, dock inga monte tider om din häst har det :)) Utan dem 4 senaste sulkylopps tiderna, förutom kvalet då ;)

fijalar
0

Tack så jätte mycket för det super snabba svaret!!!

giffan
0

#27 Så du menar att om de tre av fem senaste starterna inte är någon tid, om man har diskningar eller it, så går man bara till den nästa tiden?och man räknar då bara 4 tider?

~ Anneli ~ 

ryttarn
0

#33 Japp.

Jerker Klang,

www.isil.se

giffan
0

#43 Okej.. då tolkade jag det lite annorlunda… men det är ju bra om det är så…

~ Anneli ~ 

C-Ainerud
0

#35 observera att det står: ponnyns rekord SAMT de 4 senaste tiderna! Alltså måste ponnyn gjort 5 godkända starter med tider. :-)

giffan
0

#36 ja hur tolkar man det? Jag tolkar det som att man måste ha minst 4 tider i raden, oavsett när tiden är satt.. alltså inget d eller it..

Men jerker här över tolkar det att man bara fyller på med nästa tid… blir lite fundersam..

~ Anneli ~ 

C-Ainerud
0

#37 det stämmer det Jerker skriver men 5 tider måste finnas, spelar ingen roll när de är gjorda.

C-Ainerud
0

#37 de behöver alltså inte vara i "raden"

VeronicaP
0

Tycker faktiskt inte det är så krångligt hästen måste ha 5 godkända tider -har inte hästen 5 st godkända sulkytider så kan den inte starta .

Är man osäker så är det bara att maila Rickard så svarar han .

Tusen
0

Fast om man har satt rekordet i ett av de senaste loppen, räknas rekordet två gånger då?

t.ex ponnyns rekord 2.20

de senaste 4 starterna: 2.22 ; 2.20;  2.25; 2.28

C-Ainerud
0

#41 nej 5 tider måste finnas!

VeronicaP
0

Om ni är osäkra om eran häst får starta i specialaren , så maila Rickard tex så svara han och hjälper er.

ryttarn
0

#42 Tror du har lite fel där, det räcker med fyra tider, en av dessa kan mycket väl vara rekordet.

#41 Oavsett hur många starter man gjort räknas rekordet dubbelt om det finns bland de 4 senaste starterna.

Jerker Klang,

www.isil.se

C-Ainerud
2

#44 jag har själv pratat med Rikard Björksta Ymer Dar hade följande starter i livet: Kval: 2,23 1 Start: 2,33 2 start: 2,28 3 start: it 4 start: d 5 start: 2,26 6 start: 2,18 Kval, it och d räknas inte, alltså bara 4 godkända starter, han får inte starta i specialaren enligt Rikard, rekord får inte räknas 2 ggr, det här svaret fick jag i alla fall.

C-Ainerud
1

Kan ju tillägga att igår gjorde Ymer en start och har nu 5 godkända starter och om vi vill kan vi nu anmäla till spec.

giffan
1

Nu hänger jag med.

Faktiskt ett riktigt bra sätt att räkna ut hur man står. Och väger upp frihandicap på ett bra sätt tycker jag.

~ Anneli ~ 

ryttarn
0

#45 I så fall står det välldigt otydligt i reglerna. För det innebär i såfall att om man satte rekord i senaste starten så är det de fyra innan som skall räknas+rekordet, dvs de 5 senaste starterna. Det är inte så jag läser det……

Jerker Klang,

www.isil.se

C-Ainerud
0

#48  precis, oavsett när rekordet sattes så är det rekord samt de 4 senaste godkända starterna med tider som räknas, är rekordet satt bland de fem senaste starterna så blir det de fem senaste  godkända starterna med tider som räknas, eftersom det ska vara rekord + 4 starter :) kan verka snurrigt men  det är egentligen inte det när man väl fattar.Skrattande

ryttarn
0

#49 Snurrigt är det inte, men reglerna är väldigt otydliga efterssom det är väldigt l'ätt att missförstå.

Jerker Klang,

www.isil.se

Tusen
0

Jag har nu fått svar på mina undringar i inlägg #41. Sen missuppfattade du mig lite (#42) Jag menade att det fnns fler tider men att detta var förslag på de senaste fyra. Men nu vet jag att ett rekord räknas endast 1 gång. Tack för hjälpen, alla. Kyss

giffan
0

Nu finns det en tydligare förklaring på sptf´s hemsida. Och vad jag kan läsa av det så räknar man rekordet två gånger om man har rekordet i de senaste 4 starterna.

~ Anneli ~ 

Tusen
1

#52 Jag håller nog med dig där. SOm det ser ut i exemplet kommer rekordet att räknas två gånger om det sätts inom dessa 4 lopp.Skrattande

Synd att man inte får göra Specialar´n i monté.  Det hade kanske kunnat öka deltagandet i monté framöver.Obestämd

C-Ainerud
0

#53 konstigt att jag fick svaret att Ymer inte fick stara då! hans senaste start var ju hans rekord…

Tusen
0

#54 Ja, det håller jag med om.