Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikett: tävling
Läst 1855 ggr
Moalinn
0

tävling i västra götaland?

Hej!

Jag "råkade" hitta hit genom att fundera på alla hästsporter det finns, märkte att det fanns en hel del men måste börja någonstans :)

jag är inte intresserad av att tävla, eller jo. men svårt utan häst, utan jag vill mest bara fotografera. Har fotograferat hoppning och dressyr så vill testa på något nytt även om det kanske inte blir i år.

Vet ni om det finns några ponnytrav tävlingar i västra götaland? Gärna i bohuslän, men tveksamt? Jag funderar på Säve men det kanske inte är trav där?

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

ryttarn
0

Du har Åby(mölndal) nu till helgen. Från göteborg är det ju sedan inte så långt till varken Axevalla(utanför skara) eller Halmstad. Norrut från göteborg är väll Åmål närmast.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Moalinn
0

Tack!
Ska kolla närmare på det, har du någon hemsida til ldet som är i helgen? :)
det kanske är lite kort varsel men kanske kan se om jag får någon möjlighet att ta mig någonstans.

Bor 5 mil norr om göteborg, i en liten håla som heter Stenungsund. Så att ta mig till göteborg och sen ta mig från göteborg till någonstans är ju inga problem :)

Medarbetare på Djurfoto

giffan
0

www.sptf.nu där under klubbar hittar du alla ponnytrav klubbar i landet, och allt annat som kan vara bra att veta med.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Moalinn
0

Tack, ska kolla närmare imorgon! :D

Medarbetare på Djurfoto

Moalinn
0

Det verkar ju inte vara så långt från göteborg till åby vilket känns väldigt nice, bara ta tåget till göteborg och sen ta och ta buss från göteborg till åby.
Någon som vet om det finns någon bra busshållplats vid åby ? :)

Medarbetare på Djurfoto

Linden95
0

Eller så går du från mölndals bro :) Tar en kvart om du går långsamt :)

Moalinn
0

nu har jag lite frågor igen.

Jag är helt blind när det gäller trav, jag kan ingenting mer än att hästarna travar runt en bana med en människa bakom sig i en vagn.

jag är inne på åbytravet.se och har laddat hem pdf för tävlingar i år, det jag funderar på är vad allt betyder. Som tex.
10 maj - extra V75
Konung Gustaf V:s Pokal
Drottning Silvias Pokal
Lovely Godivas lopp

Är det bara någonting dom har döpt det till ellerär det något speciellt?

Sen tänkte jag även på att den 30 maj står det tre stycken * bakom 30, vad betyder det?

Sen funderar jag även på, vet ni någonting om det är okej att fotografera? Sitter man då på en läktare eller hur ser det ut?
Har nämligen aldrig varit på en travbana innan så jag har ingen som helst aning.

kanske borde tagit detta inne på trav, men enligt mig .. trav som trav :)

edit:
Märkte nu att det fanns åbyponnytrav också ;)

Medarbetare på Djurfoto

Linden95
0

Det du hittat är tävlingskalendern för stortravet. Ponnytravet finns på SPTF. V75 är en stor travdag, och pokalloppen är "fina" lopp. Det är okej att fotografera, men då brukar man stå ute vid banan :)

Första ponnytravtävlingen på Åby är 6 Maj.

Moalinn
0

såg det efter att jag postade inlägget, därav " Edit: märkte nu att det fanns åbyponnytrav också ;) ". Men folk som står vid banan har väl tillåtelse till det?

Medarbetare på Djurfoto

carsbo
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jo det är mycket riktigt läktare som är på rakan vid mål, men det finns även ståplatser vid staketet, där borde du installera dig för att få så bra bilder som möjligt :) har du tur och får plats så kanske det finns någon bänk vid staketet så att du kan sitta ned, det är nämligen ca. en halvtimme mellan varje varmblodslopp. lite tungt att stå så många timmar.

du kanske redan har räknat in det, på varmblodstävlingar är det oftast inträdesavgift. har ingen susning hur mycket den är på, kanske varierar beroende om det är V75 lopp eller mer vanliga lopp. ponnytravdagar är det fritt inträde.

lägger upp en bild på förra årets Elitloppet, sveriges största travtävling. Så fullt som då på publikplatserna är det nog inte när du ska fota Flört

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

giffan
0

#9 om du tittar i bild trådarna här på ponnytrav så ser du att de flesta bilder är tagna från samma sida,dvs publik plats. det är den sidan av banan du kommer in på . du kan ställa dig nära banan men inte på banan. sen är det bara att plåta. precis som någon skrev så kostar det inträde för att få komma in. och det är dyrare på v75. Mellan alla loppen så kommer hästar ut på banan för uppvärmning. då kan det se lite rörigt ut. hästar åt alla håll. men alla hästar här nr i olika färger. så du kan lätt se i programmet vilken häst det är. före alla loppen brukar det köras premie och kval lopp. det är för de yngre hästarna och för de hästar som vill komma ut och starta. alla hästar ska visa upp sig i ett kval före första gången de startar och sen även om de varit ifrån tävlande ett tag . det finns massor att lära. men en bra början är att åka på trav och bara ställa sig och fotta. ponnytravet är lika fast det är mindre och känns lite enklare.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Moalinn
0

Tack för svaren, jag har läst men inte svarat.

Jag har kollat lite på SPTF, ser ut som att det är en tävling i Åby den 6 maj och 14, 28 och 30 juni. Kanske att jag släpar med mig någon av mina kompisar och fotograferar något av det.

Det jag är osäker på är, om jag vill stå vid staketet, hur kommer man dit eller är det folk med tillstånd som kommer in dit? Kostar det något att gå in på ponnytravet? Oskyldig

Många frågor men bättre att göra rätt med en gång än att göra fel.

Medarbetare på Djurfoto