Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikett: allmänt
Läst 1272 ggr
tomj
2

PONNYTRAVETS STORHETSTID FÖRBI?????

Tråkigt att se att ponnytravet bara på några år minskar å minskar färre hästar och utövare för något år sedan var siffrorna nere på 1993/94 års nivåer.

Ponnytravets storhetstid: 1998-2005/06 är förbi?????

Bara i år är loppen (och antal startande per lopp) färre, och redan en hel del inställda lopp.

VARFÖR???????????

Ammiii
0

Det är ju färre barn födda vissa år än andra, därför kan det vara färre kuskar i tävlingsålder just nu, då dessa barnkullar varit mindre.
Det är många fler födda 2006-2012, så det kommer säker att öka lite igen om några år av det.
Men detta är bara en anledning av många :)

ryttarn
0

Andra anledningar är att det blivit väldigt dyrt att tävla. Bränslepriserna har gått upp rejält. Sedan har vi sett en ganska stor ekonomisk pessimism, vilket alla lite dyrare sporter har fått känna av.

Ponnytravet är i gott sälskap med ridning, körning, hockey, motorsport osv. Mycket färre aktiva ungdommar idag än vad det var runt 2005. Även "stortravet" har problem, vilket givetvis inte går ponnytravet obemärkt förbi.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Tusen
5

#1 Barnkullarna som får tävla ponnytrav är som störst i åldern för russ. Dvs de som är födda 1987 - 1999. Kullen 1990 -1991 är en av de största kularna på många år så den teorin stämmer nog inte så bra. /Glad

Annars tror jag det finns fler orsaker.

Jag tror att bl.a. bensinpriserna är en stor bov då det har blivit otroligt dyrt att åka även kortare sträckor samtidigt som prispengarna försvunnit för A-ponnys och montéponnysar.

Barn har blivit mer bekväma. Det är curlingbarnen som nu är i lämplig ålder för bl.a. ponnytravet och de är inte intresserade av allt slit som hästar (och andra idrotter) innebär.

Även om stortravet har problem så rekryteras det hårt från ponnytravet. Idag kan man gå direkt från att köra shettis till att få börja tävla stortravera med ordentlig höjning av prispengar. Varför då harva omkring på en ponny som kräver mer träning en en varmblodstravare och tjäna max 600 kr i ett lopp.

Licenstagandet har blivit alltför omständligt och dyrt. Förr kunde man locka till aktiva genom att de snabbt fick sin licens, ut och tävla och trots detta skedde det inte fler incidenter än det gör idag. Jakten på seger var heller inte lika intensiv som idag. (Min egen känsla då man står vid sidan om och lyssnar).

Sen kan kan det säkert vara andra orsaker också men det som skrämmer mig mest är att de äldre slutar. Det är ju de som ska vara förebilderna för de yngre. Det har alltid varit en mindre grupp av ungdomar mellan 20 - 25 år som tävlat men idagsläget är dessa kuskar knappt synliga på travbanorna. Bara i vår klubb har en hel hög i den gruppen slutat för att det har tappat intresset.

Personligen skulle jag vilja veta vad det är som gör att man tappar intresset för ponnytravet. Vad är det som upfattas som tråkigt?

MagganS-B
6

En del av åsikterna här ovanför anammar jag utan att blinka! Jag vill bara lägga till en väsentlig anledning till att det finns mindre antal aktiva i dag…..KOSTNADEN FÖR ATT TA LICENS!!!!! Många föäldrar drar sig för att skicka sina barn till ponnytravskolorna p.g.a. att det är så dyrt och krångligt. Har man då ett par ungar som är intresserade går licensen på ganska många tusenlappar…..ST borde gå in och till viss del sponsra utbildningen här också, det vinner dom på i längden. Som det är nu så förlorar kanske travet stora talanger som inte har råd att gå på ponnytravskola! Dessutom, gör en förkortad version för dom ungar som hållit på med ponnyer så länge dom kunnat gå…..Glad

ryttarn
0

En annan sak som jag funderat på den sista tiden är lite hur vi fokuserar. Vore det inte bättre att fokusera på allt som är bra innom ponnytravet och förvalta det än att hela tiden, som vissa skribenter här på iFokus, hela tiden gnälla på det som inte är bra?

Visst finns det problem innom ponnytravet precis som innom alla samanhang där mer än två personer skall komma överens. Men om man hela tiden pumpar ut en "krismedvetenhet" så ökar ju inte det entusiasmen, varken bland aktiva eller potentiella kuskar.

Givetvis är detta en balansgång, vi får ju inte blunda för problemen utan aktivt och konstruktivt försöka hitta lösningar, men det får ändå inte vara huvudfokus, vi måste framförallt förvalta och förädla allt det som är bra innom ponnytravet

Jag tror att STs övertagandet av tävlingsverksamheten kan vara en dellösning av vissa problem men givetvis inte hela. Nu framöver ligger det ett stort ansvar på de lokala klubbarna att ställa om från att ha varit en tävlingsorganisation till att vara en "social" och aktivt påtryckande del i basorganisationen. Det är en utmaning men oxå en stor möjlighet som vi måste förvalta på bästa sätt.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

amandahandersson
0

#3, tror #1 menade de som faktiskt kör ponnytrav.

Det är ganska många som lägger av med ponnytrav, när man blivit lite äldre. 1990-1991 är otroligt stora kullar (så är även 1989 och 1992), och många därifrån har slutat. Jag kan ju bara ta mig själv som exempel, jag är född 1992 och när jag började var det många i min ålder som körde. Nu vet jag typ…. ingen, som kör fortfarande. Det finns underlag för det, men som sagt, många lägger av när man blir lite äldre. Praktiskt taget kan man vara född 1987 och neråt, men det är få som kör så pass länge helt enkelt. Nu lockar ju storhästarna, men också andra grejer i livet.

Jag skulle tippa på att medelåldern för de som kör ponnytrav ligger på 14-15 år. Då har vi 1997 och 1998, och då har barnkullarna blivit mindre. 2000-talets barnkullar är också små, och det är där vår tillväxt finns. Men den har ju så tydligt uteblivit. Nu börjar barnkullarna bli större igen och om några år lär det blir nästa "babyboom", då 1989-1992 börjar få barn "på riktigt".

amandahandersson
5

För att ge lite förslag på vad vi kan göra bättre, för att få ponnytravet att växa igen, tror jag faktiskt på att satsa på travskolor mer. Så enkelt är det. Det är dyrt och krånligt med egen häst, och även fast "det är jobbigt att ta licens och omständigt att gå kurser", så ökar chansen att folk faktiskt gör det om det finns hästar att tävla sedan. Och det tycker jag travskolor ska kunna erbjuda! I Boden har vi ett jättebra system, där hästarna har skötare som får träna och tävla. All utrustning finns, så man behöver inte köpa det.

Sedan tror jag verkligen inte på det här att göra "ponnytravet till en lek". Visst, jättebra för blåbär, men det om något får främst äldre kuskar att lägga av.

Sen vet jag inte hur alla tagit sin licens, men jag körde då 10 provlopp vid 10 olika tillfällen. Jag fick låna häst av travskolan = superbra, och fick köra något klubblopp med travskolans häst under licensen vilket också = superbra. Är det för krångligt att köra 10 provlopp!? För guds skull, ungarna ska ut och tävla i riktiga lopp sen, det är skitviktigt att man behärskar det man gör! Sedan är hästar levande varelser och det kan gå åt helvete med vilken rutinerad kusk som helst, men jag blir seriöst galen när jag ser färska kuskar som inte har en aning om vad de håller på med. Jag vet ju inte hur alla resonerar, men jag uppskattar i alla fall inte att folk förstör starten för mig och min ponny av ren okunskap och framför allt vill jag inte ha en sulky i min ponnys ben på grund av ren ouppsyn. Detta har hänt på tävlingsbanorna och det har varit orutinerade kuskar. Sedan vet jag såklart att även rutinerade kuskar kan göra fel och ponnyer missköter sig ibland. Men det är sådan skillnad på när det händer en olycka och en kusk gör fel gång på gång för att den helt enkelt inte kan………………

Malu
3

Kostnaden för licens är dyr, men jämför man om ungarna ska gå i ridskola så kostar det massor att ta ridlketioner oxå!Inom ridsporten krävs numera även Grönt kort , licens för både ryttare/kusk och häst + ett mätintyg som är 3 dubbelt så dyrt som travets (än så länge!)så kostnaden där springer oxå iväg!
Bensinkostnader och för oss gotlänningar båtresor är en stor bov att kosta pengar.Själv har jag 5 mil enkel resa till travbanan , så ska man då även in o träna på banan emellanåt så blir det många resor!!
Men får säga att det iaf på Visby ses en anings ökning från i år iaf på kat A -sidan.
Det gäller oxå att föräldrar till barnen har lite hästintresse oxå för annars är det svårt att behålla ungdomarna tror jag.
Förr fick de kuskar som hade börjat köra storhästlopp inte gå tillbaka o kära ponnylopp.

[cancan]
1

Jag har lagt av och väljer att inte köra mitt sista år pga att det blivit alldeles för dyrt!

Jag har inte råd att köpa väst för någon tusenlapp å sen köpa ny dress, för att den inte passar med västen under… Beror även på bensinpriset, som blivit alldeles för hög för min plånbok…

Tycker även att ponnytravet inte är lika roligt längre, som det var när jag började.. tyvärr…

MagganS-B
1

# 7 Jag tycker också att det är jätteviktigt med 10 provlopp, även om man kanske kan tänka sig att köra ett par stycken samma dag….många har jättelångt till travbanan! På Gotland var vi tvugna att köra provlopp redan för många år sen p.g.a. spelet…..

# 5 Visst är ponnytravet bra! Även om kanske det hårdnat lite när det gäller konkurrens, kamratskap mm. Man "lekte" mer förr, det var inte så viktigt om man inte var bland dom första, bara hästen var duktig. Verkar som om det är lite annorlunda i dag. Barn och ungdomar lär sig ta ansvar både för sig själva och för ett levande djur, jättebra! Vi har en otrolig stab som ställer upp varje tävlingsdag och ser till att allt går i lås. Ponnytravet är också bra för oss uppfödare, vi blir av med våra föl och unghästar, vi för russaveln framåt. Dessutom är det fortfarande efter 50 år lika kul att se ponnytrav!

Går det inte att göra en ny dekal med "Ponnytrav är kul!"……..

Tusen
0

Man kan göra fler än 10 provlopp trots att man inte håller på i 15 veckor. Alla är inte små barn som har svårt att löra sig.