Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettallmänt
Läst 1159 ggr
Cumulus
0

Transport tips

Jag skulle vilja ha lite tips från er ponnytravare som har rest eller reser land och rike runt med fler än två ponnysar.

Vilken transport har ni för att få plats med tex två shettisar och ett russ.

Skriv gärna Märke, årsmodell, om det är en standard transp eller om den är extra bred, lång osv.

Vikter på transporten, hur ni har placerat hästarna och annat som kan vara bra att veta.

Super tacksam för lite tips från er med erfarenhet Glad

einarsson
0

Vi har en Böckmann P11 årsmodell 2001 som är för tre islandshästar, de står snett bakåt. Den väger 960kg, får lasta 1040kg och har en totalvikt på 2000kg.

Tänk på att en ponny (oavsett storlek) skall ha minst 60*180cm att stå på, så skall du lasta dem i bredd eller helt på tären måste transporten vara minst 180cm bred invändigt.

iiirma
0

Jag skulle aldrig någonsin ställa tre ponnyer i en vanlig transport. Får man ens det? Har för mej att jag läst att det måste vara en mellanvägg mellan varje häst, om det inte är sto med föl?

giffan
0

#2 du får lasta fler i transporten så länge du inte överstiger max lasten. vi kör 3 i våran. har då mellanväggen åt sidan och en ponny där. Och på andra sidan har vi dom andra två. Alltså vi drar mellanväggen till sidan precis som när man har en bredåkare. Fungerar perfekt. varför skulle man vara tvungen att ha väggar mellan alla? jag har blivit stannad när hästarna stått så här och aldrig någon som sagt något om det.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Ammiii
2

Vi har en Ifor Williams 510, den är stor och du kan ha den registrerad på allt från 1300kg till 2500kg. Så då kan du hålla den vikt du behöver lasta.
Den har en mittpelare med flexibel vägg framåt och bakåt. Vi har hängt på en extra vägg framåt vilket gör att två shetland åker med vägg emmellan sig med huvudet mot baklämmen, bakom dem är helt stängt av två väggar som formar ett V framme i V-formen kan man då ställa ytterligare en ponny, det går utmärkt med ett russ. (eller två shetland utan vägg mellan sig) Det blir då ingen bom utan russet står bunden mot främre väggen.

Det är urlastning fram, så man använder endast den ingången och går ut med russet och backar ut shettisarna. Det funkar perfekt!
Vi kan då lasta ur och i som vi vill trots att sulkyn hänger kvar på baklämmen, då den inte behöver öppnas alls. Vill man kan man lasta ur shettisarna den vägen så klart, så de går ut framlänges.

Den har även den bra bakluckan som kan delas till två dörrar, då kan man lasta ur en ponny utan att den andra får brått att följa med ut, men då får de göra ett litet skutt ut, då det blir en bit ner för de små.

Rekommenderas då den är kanon på vägen också.

ryttarn
0

#4 En sådan står högt på min önskelista. Inte så mycket för ponnyerna då jag sällan har behov till mer än två ponnyer, men för kallbloden…… Men dom är nästintill omöjliga att få tag i begagnade. Uppenbarligen är folk nöjda med dom…..

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Cumulus
0

Tack för tipsen, fick Googla på Ifor Williams innan jag kom på att jag har nog sett någon sådan någon gång. Glad

Någon mer som har bra tips att dela med sig utav

ekbacka
0

Vi har en cheval liberté 4000. Den är extra bred. 2 meter invändigt. Alla mina ponny åker på tvären. Kan lasta 3 russ, eller 2 russ och 2 shettisar, eller ett russ och 3 shettisar. Jag har själv gjort mellanväggar av plyfaskivor, men ibland åker 2 shettisar i samma fack.(har bara 2 mellanväggar).

Jag är jättenöjd med den transporten.

abbe75
0

#4 du skulle inte kunna lägga upp ett par bilder ur den ser ut invändigt låter mycket intressant, gärna från olika håll.