Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettallmänt
Läst 901 ggr
divansson
0

Stora Elitloppet!

Ojojoj, komentarer?

Så otroligt synd att Super Light inte gick vidare, vilken fart när han pressade på ledaren. Red Chili Pirat då, trodde alldrig att han skulle gå vidare.. Going, får andra bakskor till finalen.. Hoppas han blir bland dom tre..  Ruggigt vilket fält det blir i Finalen.. Ojoj..

Absolut_Luks
0

Red Chili Pirat-en överasskning för svenska folket?

jenniferaronsson
0

#1 skojja du!

sataan va bra alla gick,

fast mest besviken blev jag över järvsöfaks, faktist ;)

Absolut_Luks
0

Mjo,han börjar tappa kämparglöden. Jag tror också att det kan vara lite för att han bytt skötare…

amandahandersson
0

Järvsöfaks… :( Buhuu! :'(

L'Amiral Mauzun stod för en RIKTIGT BRA insats! Jean-Michel Bazire är en ny favoritkusk ;)

Going Kronos.. Jag trodde aldrig helt på honom. Jag menar - han är bara 4 år och har aldrig mött världseliten tidigare. Jag tycker helt klart att han har hedern i behåll, han stod för en bra insats i första heatet. Jag tror han är hårdare nästa ur, mer rutin och då har han blivit hårdare också!

Red Chili Pirat ÄR landets mest underskattade häst. Den häster blir riktigt farlig i sommar!
Thai Tanic var bra idag. Honom hejade jag på för att Goop J:R körde! :)

Sarali
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur gick det för Järvsöfaks ?????

ozzkan
0

Trodde en del på segraren, men Mr Muscleman va la bäst va?? Men han bröt ju som bare den, J-M Bazire trodde han skulle vinna även om han inte skulle komma ut bara för att han visste att Mr Muscleman skulle bryta, tyckte ja va kul. :P:P

Absolut_Luks
0

Faksen,Slutade kämpa vid mål och blev slagen av Moe Odin

Sarali
0

#7 oj….det trodde jag inte om honom…??

Absolut_Luks
0

#8 Han kan ju inte vara bäst förevigt men visst är det lite tråkigt.

ozzkan
0

Men de va inte Järvsöfaks som förlora, de va Jan-Olov, han körde ju undan istället för att ta upp!

Universum
0

All heder åt vinnaren Cool

Men var det någon som la märke till de vita sakerna Mr Muscleman hade runt frambena, var var det för något?

juliapettersson
0

Och var det någon som lade märke till att vinnaren endast hade EN knäkappa? ;)

Eufemia
0

Har inte sett det ännu men spelade in det :) Men Faxen e ju nerkörd nu i all fall

jenniferaronsson
0

#13 än har ingen från sverige besegrat faksen.

Absolut_Luks
0

#11 Han hade ju typ vita grejjer på hovarna också??

DubbelE
0

#12, yep moi gjorde också det…

personligen tyckte jag att det såg ut som om Going galoppa över mål i första heatet… men tydligen int.

amandahandersson
0

Going var nog ändå inte som bäst för dagen kanske?

fh16-660
0

GRATTIS MOE ODIN!! Skrattande Det var synd att inte Acclaim fick komma till final.. för det hade han varit värd!!

Jagz
0

# 4 Favoritkusk? =/ Så som han behandlar sina hästar i lopp och med utrustning/tävling? =/

fh16-660
0

Det var hästen ja mena!!

natalie_
0

tyckte citaion gjorde ett ruskigt bra lopp!och mr muscel man lika så…men faksen vad har hänt?antar att åren börjar komma

fh16-660
0

Ja de var väldigt duktiga!! De är även kul att andra nordisar få stå i centrum!!Skrattande Faksen har varit super duktig men det kan inte alltid gå bra för han heller..

iiirma
0

Super Light är ingen sprinter, bevisat nu kanske :P

Jag var inte förvånad över att Red Chili Priat var så långt framme, han har visat vilken häst han är! :)

amandahandersson
0

#19, Han är skicklig, hans styrnigar idag var riktigt bra!

FridaSimonsson
0

Going trivdes inte heller på banan : (

Jagz
0

# 24 T ex. sparkar man hästar på upploppet, startar skadade och sjuka hästar och använder "taggtrådstyglar" tycker jag inte man är vidare skicklig.

amandahandersson
0

#26, om han nu inte är skicklig, och om han nu är såå grym.. Varför vinner han då Elitloppet osv? Jag tror det krävs en del skicklighet bara för att få köra sådana hästar som han kör!

Jagz
0

# 27, om du tycker det är skicklighet att behandla hästar så; FINE! Det gör inte jag! Sen kallar jag det inte "skicklighet" att behandla hästar på det sättet och sen vinna lopp. Nej, skicklighet tycker jag är att få hästen att sprigna snabbt och tycka att det är kul utan de metoder han har föra tt få sina hästar att springa.

SofiaLindh
0

#27 en häst skulle aldrig vinna ett elitlopp om den led eller inte tyckte att det var kul..

SofiaLindh
0

#13 vadå nerkörd? han förlorade med knappt en halvlängt.. det var jan olov som rätt o slätt nästan gav bort segern.. såklart att en speedig moe odin som har fått setat i rygg på faksen skulle vinna.. sen kanske det lilla extra inte finns riktigt längre.. har har ju ialf tävlat ett par år nu…

Jenniferohlson
0

#11 Är det inte nån typ av knäkappa han har? :)

Jagz
0

# 29 Säger Jag de Belluet (stavning?) dig något?

MagganS-B
0

Fransmännen har lite annan syn på djurskydd än vad vi har……hästen är duktig i alla fall! Sen må man ha vilka åsikter man vill om kusken. Synd på Super Light, han hade varit värd en finalplats, den lille kämpen från Stånga! Personligen tyckte jag det var jättekul att H Calvero var 3:a och gick så fort, Han är e. Bond som f.ö. bor granne med Super Lights uppfödare (!), och har mitt första russto som mormorsmor!!!!! Han är dessutom född hos mig! Inte uppfödd! Grattis!

Miii4
0

säger bara att bäst av dom svenska hästarna var klart RED CHILI PIRAT! verkar vara hans melodi att gå två lopp per dag xD.
Som en liten noterling, tyckte jag inte alls att going utstrålade lika mkt igår, som tex förra året vid åbergs. Men det var bara min tanke :P

Hannna
0

#12 Det är ganska vanligt om man har en tränare med filosofin "så lite skydd som möjligt" :P i USA såg jag ganska många med bara en knäkappa, inte så vanligt i Sverige.

Helt klart rätt häst som vann, att gå 10.2 och 10.0 i 2 raka heat är grymt. Att jämföra med Connys 12.0 som han fick gå i försöket förra året….

Ron Pierce fick 75000kr(!!) i böter i elitloppsfinalen! Starkt jobbat måste jag säga…

Jag tyckte det var ett roligt Elitlopp iår. Synd bara att Ludde måste köra som han gör med Going. Avancera fram till dödens i 2 raka heat..nej, jag förstår inte!

Heja Frankrike! Fick även med sig ett Världsrekord hem, bye, bye Max Flukt.

oskarflorhed
0

VINNAREN

amandahandersson
0

#28, jag har aldrig sagt att det är skicklighet att behandla djuren så. Men STYRNINGARNA i Elitloppet tycker jag var RIKTIGT bra. Han tog Going Kronos i försöket, och Mr Muscleman på samma sätt!
Och en häst som mår dåligt och behandlas illa VINNER inte ett Elitlopp.
Du kan inte säja emot att styrningarna i helgen var dåliga, och om den där hästen inte gick fort… Ja, då fan dränker jag mig!

proffset
0

En häst som behandlas dåligt springer inte? Såklart den springer om den får en spark i arslet! Ursäkta ordvalet…

VeronicaP
0

#10 Instämmre med dig , det var inte faxen som var dålig utan detta får allt kusken ta på sig alltihop..

amandahandersson
0

#38, fick L'Amrial Mauzun en spark i arslet i Elitloppet?

SofiaLindh
0

Jag kunde ialf inte se någon spark i arslet!

proffset
0

Inte just i årets Elitlopp, men den nämde kusken har behandlat hästar så förut. Därför anser jag det lite märkligt att man har en sådan kusk som förebild.

Hannna
0

Ja, man fattade ju att Jan-Olov aldrig skulle ha de nerverna att hålla fast Moe Odin i säcken när han väl fick överta spets. Skulle kört i dödens. Som Gallier gjorde mot Scarlet Knight i Prix D'Amerique för några år sedan, Verbeck låg raklång bakom Scarlet och ville ha rygg, men det fick han inte. Finns inget kallblod som tar Moe Odin på kort-speed.

amandahandersson
0

#42, jag stödjer INTE sparkar i arslet osv. Jag har aldrig slagit en häst, visst har jag tillrättavisat (och det är jag nog inte ensam om), men det är mer med sträng röst än med handen.
MEN Bazire stod för snygga styrningar i helgen, det gjorde han.
Min absoluta förebild i travet är Björn Goop, och har man nåognting ont att säja om den gossen?

Hannna
0

Man kan säga vad man vill om Bazire, som för övrigt inte tränade hästen, men han är kung i Frankrike. Ett år körde han nästan enbart rakbanejobb med sina hästar- de flesta franska travtränarna tog efter. Nästa år körde han rundbanejobb-de flesta franska travtränarna tog efter. Kesaco Phedo gick barfota med tåvikter när han blixtrade till och pullade 1.10 fullväg- de flesta fransmännen tog såklart efter. Även Triton Sund gick med denna balans en gång efter det.

Vi ser hästar dagligen i Sverige som stannar och är skitdåliga, antagligen sjuka.

Sedan kan man ju ta diskusionen om utrustning, bla Kesaco går ju med sk lasso. Men om man ska se till hästens bästa så är ett lasso i munnen betydligt trevligare än om man tar till ett annat skarpt bett och man måste ligga och dra/såga hästen i munnen. Jag tycker inte det ska vara tillåtet med lasso, men det är inte djurplågeri i och med att hästen har respekt för bettet.

Man har en annan syn på djurskyddet i andra länder, främst USA och Italien. Kanske inget man ska acceptera men det är fakta.

oskarflorhed
0

#31 det var bara tejp!!

Iselin
0

Jeg tror neppe man kan utstyre en hest fram til seier i et slikt løp, ei heller sparke dem fram. Synes egentlig kjøringen i andre land er flott jfr Norge hvor vi ikke har med pisk. Det medfører at langt mer suspekte metoder taes i bruk.
Synes årets høydare var Elitkampen (selvsagt når man er nordmann)!

Tigrou
0

#15 Skulle tro att han har plastade hovar.

jessssica
0

Synd att inte Super Light gick vidare..:P han är min favorit…Väldans synd var det också för Järvsöfaks, som speedar till ledning och då ser det ut som att J-O tkr att han har läget under kontroll jämt o knappt märker när moe odin kmr ..ooh..:@ Han har ju sagt förut att han är dålig på att köra lopp och det är tur att han har så bra hästar ;P hehe, synd vare, visst han är 13 år men om J-O hade kört på ett annat sätt..hehe, fast dt är ju lätt o säga så men ja tkr det ;P

Anna_
0

raderat

divansson
0

#15 de var nog plastade, vi brkar göra de med våra ibland. och det kan bli så det ser ut som nå vitt..

Mollberg
0

#15 Ja, de är plastade.

Mr Muscelman på bilden när vi var i USA.