ANMÄLNINGSFREKVENS UNDER APRIL/MAJ.
Har slumpvis undersökt 8 banor från Jägersro i söder till Umeå i norr, hurdana anmälningarna varit i April/maj. bra eller dåligt döm själva!!!!!
Östersund: 13 Maj: 11 lopp / 91 h = 8,27 h/lopp.
Umeå: 29 April: 9 lopp / 73 h = 8,11 h/lopp.
Eskilstuna: 29 April: 11 lopp / 88 h = 8,00 h/lopp.
Bergsåker: 6 April: 10 lopp / 78 h = 7,80 h/lopp.
Solvalla: 12 Maj: 12 lopp / 90 h = 7,50 h/lopp.
Solänget: 6 Maj: 11 lopp / 78 h = 7,09 h/lopp.
Jägersro: 14 lopp / 92 h = 6,57 h/lopp.
Gävle: 6 Maj: 11 lopp / 72 h = 6,54 h/lopp.
Visserligen är det bara i böjan av Maj men det ser inte så bra ut……..eller????

En fundering från vår sida, vi har inte kommit igång och startat iår ännu. Treåringarna förväntas att kvala strax, så vi kommer att starta första gången i slutet av maj. Kanske fler är som vi och det kommer att komma ut fler ponnyer inom någon månad?
Ska bli intressant om man kollade statistik från förra året vid samma tid och sen ev året innan… om det ser lika ut, och vart det faller bort hästar? utan att jämnföra kan maninget säga om hur det ser ut… kanske är det normalt? och kanske är det flera banor som kör heldagar tidigare nu…? iaf har vi haft alldeles för många banor att åka till nu mot vad vi haft tidigare år tycker jag. lika så i juni för att sen knappt ha något i juli alls..
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus

Utan att ha undersökt läget väldigt noga så känns det som att det är ung som förra året. På färjestad har vi dock ett lopp som sticker ut. 19 anmälda russ till specialar´n, blev delat av det……
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

Kan vara tidigt på säsongen, beroende på hur träningsförhållandet sett ut under vintern. Vi har inte heller haft några passande proppar så för våran del har det varit en väldigt lugn vår på tävlingsbanan.
Tycker personligen att "tidigt på säsongen" blir närmre och närmre sommaren. Förr kunde det vara lite glest i loppen i början av april men nu är vi ju inne en bit i maj.
Hur skall vintern vara om träningsförållandena skall passa? Förra året sas det också vara en anledning till sena årspremiärer. Då var vintern lång och snöig mot årets vinter som var kort och snöfattig. Det spelar väl ingen roll vilket väder det är? Det är väl bara att träna på. Vädret har då aldrig stoppat mina tjejer från att träna.

#5 För min del är rikligt med snö en förutsättning för att träna på vintern, speciellt unghästarna som jag inte vill sko för tidigt. Våra vägar sliter väldigt hårt på både hovar och leder utan snö. Så denna vintern har varit helt kass för min del. 3 åringen får jag nog inte ut förrän frammot sensommaren….. Det handlar altså inte om att man inte vill köra när det är kasst väder, utan att jag har dåliga träningsförhållanden när det är en snöfattig vinter. Palle kom iaf till start ungefär som förra året.
Jerker Klang,
Och varför gnälldes det så likadant förra året? Då var det föör snöigt enligt en del.
#6 Nu vet jag att det är du som i många fall får träna dina hästar men nog kan man , som barn och ungdom, i många fall rida i skogen och vid vägrenen då vägarna annars är för hårda. Dessutom kan ma träna på hårda vägar också fastän man inte alltid kan köra så fort. Man ska inte underskatta skritturerna som är otroligt bra för hästen.

#7 Problemet här är inte i första hand hårda vägar utan att när kälen kommer och går drar vägföreningen på grov sprängsten vilket snabt ger mina hästar hovbölder. Tyvärr har jag inte möjlighet att rida mina…….
Vad jag egentligen menar är att man skall inte vara så snabb att dömma. Det handlar nog sällan om att folk inte vill träna sina hästar om det regnar/snöar osv. Men i ett land som Sverige är förhållandena väldigt skiftande. Efterssom vi nu har ett mindre antal startande ekipage än för några år sedan så slår detta oxå tydligare i anmälningarna.
En annan faktor är givetvis bränslepriserna. För 5 år sedan körde vi ofta upp mot 40 mil enkel resa, för en tävlingsdag. Det gör jag deffinitivt inte idag om det inte är väldigt speciella anledningar…… Tror många andra resonerar på samma sätt och då blir banornas upptagningsområden mindre.
Jerker Klang,

Anledningen till att jag själv inte har kommit ut än är p.g.a att vi har haft så mycket is. Jag har en barfotahäst som jag inte vill sko, utan vi väntade in våren istället.
Har dessutom missat vaccineringen så blev tvungen att göra om den. Har heller inte köpt någon säkerhetsväst än.
Kommer inte att köra längre än till de närmsta banorna i år, då bensinen är så dyr.
#8 Jag dömer ingen utan ifrägasätter bara snacket om att vintrarna varit så dåliga. Vinter blir det varje år.
Jag tolkade desutom din text på det viset att du tyckte vintern varit sämre i år eftersom du skrev följande: "För min del är rikligt med snö en förutsättning för att träna på vintern, speciellt unghästarna som jag inte vill sko för tidigt. Våra vägar sliter väldigt hårt på både hovar och leder utan snö. Så denna vintern har varit helt kass för min del."

#5 I fjol hade vi väldigt mycket snö, vilket gav bra träningsmöjligheter, dels långsamturer längs vägarna på flera mil men också på vår rakbana som vi tryckte ihop till en isbana.
I år har vi bara haft hårt och kallt utan snö och då våra vägar här runt i kring är asfalterade så kör vi inte på dem om de inte är snötäckta. Andra dagar har vi haft blött och rejält skitigt så inte ens Mantorps Travbanan har varit bra och köra på.
Att träna bara för att träna oavsett träningsförhållanden är inte min grej utan då väntar jag hellre med att tävla till jag vet att hästarna är redo.

#10 Jo, för min del var årets vinter värdelös, framförallt för unghästarna. Året innan var det perfekt för mig här i Värmland med rejält mycket snö länge. Men Sverige är långt och det ser väldigt olika ut på olika ställen, precis som jag skrev……
Jerker Klang,
Fast jag tycker nog mörkret är värre än hårda vägar…
~ Anneli ~

#13 Mina hästar ser betydligt bättre än mig i mörkret så jag känner mig lugn….. :D
Jerker Klang,
#14 Ja det gör säkert mina med, men jag hatar verkligen när det e mörkt… en läskig fobi jag har 
~ Anneli ~
Vart lite intresserad och kollade upp några starttillfällen i maj 2008, visserligen bara 3 då.
Jägersro 3 maj 13 lopp/98 häst = 7,53/lopp
Östersund 11 maj 11 lopp/81 häst = 7,36/lopp
Axevalla 18 maj 12 lopp/107 häst = 8,91/lopp
Så eg ser det skralt ut redan då, men det bör nog undersökas vidare på genomsnitt per dag, månad, kvartal, halvår och år. Det kanske har blivit fler tillfällen att starta på ex. insprängda (stortrav) annorlunda proppar etc. etc listan kan göras lång.
Antal startande kuskar, antal hästar och tillkommande/slutande kuskar och även hästar bör ju räknas ut mm mm
Låt disskutionen fortsätta