Det tog en stund att hitta till resultaten, franskan är ju lite dålig tyvärr
men de tar inte tid i loppen eller ?? Sen står det nog inte vilken distans de går, eller så kan jag va blind. Kul att ponnytravet sprider sig iallafall.
Verkar inte som om dom tar tid, sen "känns det" som att dom kör 1600 meter cirka…..
Är det bara jag som reagerar på att dom driver på ponnyerna ganska rejält. Ser inte så trevligt ut och hade det vart i Sverige hade vi förmodligen blivit avstängda. Jag är förvånad att ponnyerna håller sig i trav..

#3 Tänkte faktiskt på samma sak när jag såg videon. För min del lär jag vänta tills det franska ponnytravet mognat innan jag säljer hästar dit. Iaf om det man såg på deras "reklamvideo" är vanligt förekommande……
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
# 3 och # 4
Har sett hästar som har det MYCKET värre här i Sverige utan spön! Magra, utan hovvård mm. mm. utan att folk i närheten reagerar. Har ni kollat VAR dom slår? Om dom slår på russen så galopperar dom nästan undantagslöst. Jag tror dom slår på skalmen, men man ser dåligt på filmerna…..
Jag sålde min häst till JMB och är nöjd. Dom har mer häst erfarenhet än de flesta ponnykuskar och föräldrar i sverige. Några av deras föräldrar är i världseliten. Hästarna lider inte och ponnytrav i svergie är långt ifrån bättre. Om ni vill kan jag lägga upp film från senaste gången jag körde där flera kuskar gjorde oväsen vifta med pisken och störde andra och tog upp hästen när den fela trots att det störde andra. Plus att sista gången föra året så mötte jag en häst 900 meter från mål! Jag anar att det kan vara stavfel etc jag skriver på min telefon. Med vänlig hälsning, Jesper glad säljare av häst till Frankrike
Jesper Björling

#5 och #6 Jag säljer inte till vem som helst i Sverige heller, är petig med vart mina uppfödningar hamnar. Men var och en blir salig på sin tro……
Jerker Klang,
# 7 Vem har sagt att jag säljer till vem som helst???? Jag "placerar" faktiskt mina där jag vet att det är helt ok! Tycker det märks……

Jag tycker dedt är tråkigt att det ska gnällas på andra, är Sverige så mycket bättre än alla andra länder?
Jag tror att de franska barnen/ungdomarna älskar sina hästar lika mycket som de svenska.

#9 Utan att döma varken den ena eller andra kan vi konstatera att djurskyddslagarna i frankrike inte är på den nivå som vi har i Sverige. Jag har min åsikt, andra får gärna ha sin.
Jerker Klang,

När vi var på semester i Normandie kunde man hyra hästar och rida på stranden. Dessa stackars hästar stod i en liten grushage helt apatiska och utan mat, de var så magra att man tydligt såg alla revben. När man kan hyra ut hästar i det skicket helt öppet så tycker inte jag att landet har ett bra djurskydd. Så jag hade aldrig kunnat sälja en häst dit med gott samvete. Så länge hästen uppfyller sin uppgift som tävlingshäst har den nog det bra, men vad händer med den sen? Jag vet att det finns många hästar i Sverige som inte heller har det bra, men vi har i alla fall ett djurskydd här.
Skulle inte kalla de djurskydd de vi har i sverige heller…
vet både hästar och andra djur där många anmält.. Men ägaren endast fått en varning.. Å då kan djuren ha stått med gödsel upp till knäna, overkade hovar, magra o helt apatiska..
Vi i Sverige är inte ett dugg bättre än i något annat land!!!
Jag har sålt min Björksta Lizter till Frankrike, o jag är nöjd över mitt val av köpare!
Jag säljer inte heller häst till vem som helst!
Men jag sålde inte till en hage på stranden utan till en av världen bästa travtränare som min kompis har jobbat hos jag har träffat och är en kollega till min pappa. Vi har regelbunden kontakt och jag vet att Hästen mår bra. Anser ni att jag inte har nått samvete och dessutom så var det den ända som betalade det pris jag ville ha och som jag vet har pengar att gå till veterinären varje dag om så behövs vilket inte många i svergie gör.
Jesper Björling

Jag tror inte att de som kommenterat ser ner på er som sålt era ponnysar till Frankrike, och allt prat om djurskyddslag!? hm… Av att se en video kan man inte avgöra hur hästarna har det…. Det finns hästar som far illa överallt i världen! Hästarna ser ut att må bra, pigga och glada! Visst, drivningen ser ingen vidare ut men det är så man är vana att se dem i frankrike! Jag tror inte att drivningen är "hård" bara väldigt överdriven i rörelserna, det är så jag uppfattat det när man varit där nere live. De är väldigt profesionella vad gäller hästhantering av hästar inom travsporten, sedan vet jag att de har en del "dumheter" som är tillåtna vad gäller utrustning, men det får vi hoppas att de håller borta från ponnysarna!
Jag själv är heller inte ett stort fan över att sälja till utlandet, men det är nog bara för att jag har svårt att sälja häst över lag, Frankrike är föööör långt borta ;) Då kan jag inte pussa och krama under varje tävlingsdag ;)
Man ska inte dra alla över en kam..
Hoppas att det kommer gå fortsatt bra med russinarna där borta!

Självklart ser jag inte ner på de som sålt sina hästar till frankrike, det vore helt främmande för mig. Däremot anser jag att jag får dela med mig av mitt synsätt utan att bli hackad på. Jag är väll lite som #14, vill ha koll och nära kontakt med de nya ägarna. De hästar jag sålt har framförallt gått till Norge och Dalarna.
#12 Då är det djurskyddsinspektörer som är okunniga och bryter mot sin arbetsuppgift.
Min erfarenhet här i Värmland är att det är mycket kunniga inspektörer som tar sitt arbete på största allvar. Tyvärr har dom allt för hög arbetsbelastning sedan det flyttades från kommunerna till Länsstyrelsen.
Vi har faktiskt en mycket bra och seriös djurskyddslag i Sverige, dessutom gör även ST och RSF viss kontroller. Det du beskriver har då jag aldrig sett i Sverige. En granne som inte tog hand om sina kor på ett korrekt sätt fick däremot djurförbud, vilket han oxå skulle ha. Men det var inte i närheten av så illa som du beskriver, men det var illa….
Jerker Klang,
# 15 På ditt sätt att skriva så kändes det som om man var en idiot som sålde sin häst till Frankrike eftersom dom spöar hästar där…..Jag har min goda vän Ancie Peupion, gift med en fransk travtränare, boende på Groisbois. Hon och hennes dotter brukar åka på ponnytrav, Ancie har varit aktiv inom travet här i Sverige också och är mycket välkänd i travkretsar (född på Gotland!). OM hon skulle tycka att nån bar sig illa åt mot ponnyerna så skulle hon genast reagera! Hon har sagt till mig att hon tycker att alla russen ser fina ut! Skriv inte en massa skit om det inte finns fakta! Vi lever i ett fritt land och säljer precis till vem vi vill! Tycker vi låser den här tråden nu!

#16 Allt kan läsas på olika sätt, tror man att en annan har en viss uppfattning så är det lätt att läsa in det oavset vad man skriver. Jag anser att jag har rätt att skriva vad jag känner, det behöver inte betyda att jag kräver att alla andra skall tycka/känna samma sak som jag. Om alla alltid skall känna sig trampade på tårna av allt som eventuellt kan tolkas mellan raderna utifrån ett visst perspektiv så kan man heller inte ha en diskusion.
Av samma anledning anser jag inte att det finns någon större anledning att låsa en tråd så fort någon/några känner sig trampade på tårna för att man läser in saker som inte står. Sådana tilltag tar man till om skrivreglerna systematiskt bryts. En fri åsikt och en fri debatt innom ramen för skrivreglerna måste man kunna acceptera.
Jerker Klang,
# 17 Jag känner mig inte personligen trampad på tårna, för jag vet vad jag håller på med, men det är fler än jag som sålt hästar till Frankrike och som kan ta illa vid sig…..Dessutom är du sajtvärd och borde hålla dig neutral här, vad du skriver på andra ställen är oväsentligt…..

Det var inte säljandet jag reagerade på utan mer den negativa tonen kring franskt ponnytrav som jag tyckte var tråkig.

#18 o #19 Ni läser mitt inlägg som fan läser bibeln. Har varit mycket tydlig med att det är min åsikt och att om det man ser på videon är vanligt förekommande.
Även om jag är Sajtvärd har jag rätt att ha en åsikt. Jag har inte skrivit på ågon form av "åsiktslöshetskontrakt". Men passar inte det är det ingen som tvingar någon att hänga här heller. För åsiktslös kommer ingen någonsin få mig att uppträda som i något samanhang. Det betyder dock inte att alla måste tycka som jag, för då blir det ju inga diskusioner, Men det kräver oxå att andra inte anser sig veta bäst och försöker pracka på sin åsikt som den alenarådande korrekta.
Jerker Klang,
Vilka som har sålt sina ponnyer och hur hästar blir behandlade världen över har då jag inte sagt ett ord om. Det jag främst syftade på var om det är vettigt att låta 10åringar lära sig att driva på det viset som man såg i filmen. Sen om det ser värre ut än vad det är låter jag vara osagt då jag ej sett dem köra live!
Nu har jag pratat med min kontakt Ancie i kväll och för klargörande så är det FÖRBJUDET att använda pisk i ponnyloppen i Frankrike. Djurskyddsreglerna är nästan lika hårda som här i Sverige när det gäller travsport! Åldersgränserna för att köra ponny är 11-15 år, vilket jag hade lite åsikter om, dessutom får ponnyerna vara 120-140 centimeter, vilket gör, som ni kanske sett, att det finns en ponny med travarinblandning i vissa lopp! Dock kommer förmodligen reglerna att ändras ju fler ponnyer som kommer dit så att det kan bli samma katergorier som i Norge ex.-vis!
Maggan

#22 Låter bra det…..
Jerker Klang,
#22 Det var lite kort tid att köra ponny på mellan 11-15 år, hoppas de ändrar så barnen kan köra längre. Men de kanske börjar köra stortravare tidigare där ??

Jag hade inte tänkt skriva här men blir rätt irriterad när jag läser .
För det första finns det ett stort antal kuskar här i Sverige som driver väldigt mycket både med spö och röst , så vi är verkligen inte bättre än vad de är i Frankrike .
Sen kör de kanske lika yvigt som de gör på stortravet , kolla in våra egna stortravkuskar ibland hur de driver och gungar i vagnarna finns även ponnykkuskar i vårat land som gör det också.
Allt har sin inkörstid de är så nytt i Frankrike så allt måste ha sin tid, de var ju faktiskt förra året och kollade nere på Jägersro en tävlingsdag så de lär sig och utbildar sig och det är jättebra , då finns det kanske land närmare oss som även skulle kunna behöva utbildning i hästhållning och körning
,, fast de är ju inte landets fel utan de är de som har hästarna och som sagt finns lika många rötägg i Sverige
Man är 18 när man tar storhäst licens i Frankrike så man börjar faktiskt senare än i svergie
Jesper Björling
Om det kommer ner fler ponnyer till Frankrike så kommer förmodligen reglerna att ändras också, allt är ju så nytt och det finns inte så många ponnyer…..
Vad det gäller åldersgränserna så blir det ju ett glapp mellan ponny och stor häst!
11-19år vore en bra ålder då har man ett år på sig att byta till stor. Men dom är ju nya på det så det blir nog ändringar på det hela när ungdomarna som kör nu blir för gammla.
Jesper Björling