PIF Tipparmästare 2012 Färjestad 12/5
1. Millaaann (1) - 229p
2. Erika97 (2) - 214p
3. rebeccajansson (4) - 190p
4. eken f.a. (6) - 177p
5. Pondus (3) - 175p
För att se hela ställningen följ denna iFokus Tipparmästare 2012" rel="noopener noreferrer" target="_blank">tråd
Information:
Bana: Färjestad
Antal lopp: 8st (Idealtidsloppet dvs. lopp 9 räknas ej)
Datum: 12/5
Start kl: 12:00 (Tipparstopp kl. 11:00)
lopp 1: 1-3-6
lopp 2: 7-6-10
lopp 3: 3-1-2
lopp 4: 3-4-7
lopp 5: 1-2-3
lopp 6: 8-9-6
lopp 7: 3-6-1
lopp 8: 3-8-10
Lopp nr
1: 8-9-2
2: 1-3-5
3: 6-7-10
4: 3-2-5
5: 2-1-3
6: 4-6-8
7: 7-3-4
8: 4-10-7

Då var det dags för färjestads vårdag. SMHI kan inte riktigt bestämma sig men förhoppningsvis får vi en fin dag.
Lopp 1
Min egen Ratatas Raimon kommer från seger på Åby på nytt rekord men detta är första gången han går från så långa tillägg så det känns både osäkert och lite nervöst. Gamla träningskompisen Troll Twix står ännu längre bak men träningsraporterna senaste tiden har varit lysande. Dessutom har hon alltid älskat att jaga, galopptendenserna är dock det som står emot. Säbys Ludmilla hade precis som lillasyster TT en knepig säsong 2011 där underliga sjukdomar och skador förstörde det mesta. Fart finns det i Luddan, så här hon bara hel och frisk så ska hon kunna vara med i topp. Johny Russ är en liten luring som blandar lysande insatser med mindre glänsande. Det är i grunden en kanonfin häst om än lite speciell. Funkar allt så vinner han. En annan häst som också är en i grunden kanonfin häst är Kålmans snäcka. Har hon bara tränat på ordentligt i vinter så har hon en riktigt bra chans med urduktiga kusken Juia Nilsson i sulkyn. Som ni ser har jag svårt att bestämma mig, många riktigt bra hästar i detta första lopp.
Mitt tipps 5-3-9 (men jag skulle vilja helgardera)
Lopp 2
I detta lopp ser jag tre hästar som sticker ut lite utöver de övriga. Det svåra är dock att rangera dom inbördes. Nypon II kan gå precis hur fort eller långsamt som helst, man vet eg aldrig vart man har honom. Men är han på rätt humör så vinner han detta. Zalsa är, som en bekant utryckte det, en maskin. Dundrar på och målgaloppen i senaste starten i kamp med Troll Twix får se som ett tämligen ovanligt beteende. Frågan är hur hon fixar det i spets. Den tredje hästen i min trio är Min Ty. Precis som Nypon II så är det stora slag mellan goda och mindre goda dagar. Men idag räknar jag med att det är en bra dag även för henne.
Mitt tipps 7-1-6
Lopp 3
Specialaren är en ny uppfinning för året och uppenbarligen en succe på Färjestad. Dock lite svårbedömd för oss som tippar. Mycket handlar ju om hur dagsformen är i förhållande till de fem senaste starterna. Så här blir det lite av en gissningslek. En prestigefylld kamp kommer säkert vara mellan systrarna Lindberg, denna gång tror jag att det är lillasyster Wilma som med Smedens General klipper segern tätt följd av Nora med sin Hilda III. Trots 400 meters tilläg så tror jag att Butterfly och Kevin Hedberg snor åt sig tredjeplatsen.
Lopp 4
Ett lopp med inte så många hästar men det kan nog bli väldigt spännande. Återigen så tror jag att det blir systrarna Lindberg som gör upp om segern. Men denna gång blir det i omvänd ordning. Med ett ”lopp i kroppen” tror jag att Remi kan hänga på voltkamraterna vilket leder till en fin tredjeplats.
Mitt tipps 3-2-1
Lopp 5
Som jag skrev tidigare, Specialar´n är uppenbarligen modellen för färjestad. 19 anmälda hästar gjorde att man valde att dela loppet. Svårbedömt som tusan men eftersom jag tidigare bedömt att både Luddan och Johny är i bra form (se lopp 1) så kan jag ju inte frångå detta nu. På tredjeplatsen tror jag att vi hittar Kålmans Pyret som också blandar och ger men oftast är bäst i lopp nummer två. På Åby såg hon riktigt fin ut, så tredjeplatsen tippar jag på henne.
Mitt tipps 9-4-8
Lopp 6
Andra delen av Specialar´n. Miklo Nick gör första officiella starten för i år. Men i vinter har han lyckats att bli Istravs champion på Årjäng/Arvikas istravsserie. Så jag vill nog hålla honnom främst i detta gänget trots dryga tillägg. B.B.S. Flora kommer från en ganska rejäl rekordsänkning i senaste starten, vilket är en fördel i ett sådant här lopp. Även Rain II har visat att det finns mer fart i år än förra året, så tredjeplatsen känns given.
Mitt tipps 10-2-6
Lopp 7
Svårt detta med Kat A lopp tycker jag,börjar tappa greppet om vem som är vem. Men jag tror att i detta lopp är det gammal är äldst som gäller. Rutinerade Solkullens Ariell kan nog ta detta tätt följd av Frosty och Butterfly.
Mitt tipps 2-4-7
Lopp 8
Dags för russerien. Tredje året man nu kör denna serie och jag tror att man hittat formerna ganska bra. Givetvis tror jag på min egen häst i dessa lägen, men då han ibland har en tendens att dö i ledning så får vi hoppas att han, precis som på Åby, får med sig någon som pressar på, Hade det varit dubbla distansen så hade han nog tagit detta, nu tror jag dock att både TT och Zalsa pressar sig förbi på upploppet.
Mitt tipps 6-7-3
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
Ger mej på årets första tippning för min del. Kör bara russloppen!
Lopp 1
Diggiloo gick en bra tid inte alls långt ifrån rekordet senast. Jag tror att han leder detta lopp runt om. Närmast bakom jagar nog Säby's Ludmilla, som vad jag förstod av ovanskrivande hade en struligt förgående år. Johny Russ hänger på där efter. Bakifrån kommer Ratatas Raimon som presterat två bra starter i år redan. Jag tror dock det blir för långt fram här.
1 - 8 - 3
Lopp 2
Här har jag med min egen Hults Plexus. Han har lite svårt att hålla nerverna i styr och galopperade bort flera framsjuktna placeringar förra året. Han gick en felfri start 2011 och då kom rekordet. Håller han sej i skinnet slutar han långt fram. Zalza har gått bra i år, och är en het segerkanidat trots uppanmälningen. Muztang ser också galoppbenägen ut men har presterat jämnt. Tilläggshästarna tror jag får svårt att komma ifatt om starthästarna sköter sej.
Tippar med hjärtat här :)
5 - 1 - 3
Lopp 5
Nikki Nonstop är trots sina få starter redan segervan. 4åringssäsongen brukar många hästar utvecklas för varje start, och jag tror att hon har hand om ledningen från start till mål. Säby's Ludmilla står bra inne och har inte så långt fram till täten. Där bakom är det väldigt hårt, men jag tror att Rovalds Zemper kniper tredjeplatsen.
1 - 4 - 5
Lopp 6
Här tar BBS Flora hand om täten, närmast följd av Åskar Valentine. Jagar där bakom gör Premo, me snabbast går Rain II och tar över ledningen och vinner detta. Ännu längre bak hittar vi Nick'n som vann i årsdebuten och visa fin form. Allra längst bak står Micklo Nick som tjänar bra på specialar'n, men det är lite väl dryga tillägg får att hinna fram den här gången.
6 - 10 - 4
Lopp 8
Här står Ratatas Raimon bra inne och han är snabbt framme i täten. Tror han sedan har bra chans att hålla undan där. Närmast bakom jagar dock Ripadals Friggadör, som avslutade förra året bra i ny regi. Efter att ha tränat ihop en hel vinter tror jag han har bra chans. Flera hästar på tillägg längre bak vill vara med i matchen här, och snabbast kommer Zalza och Allgunnens Åmina i släptåg. Troll Twix vann senast och hänger också på om hon håller sej på benen liksom Pelle Plopp. 20 meter bakom dessa fyra finns Cabajo som alltid gör bra lopp.
Svårtippat lopp, med många som kandiderar om topp 3.
3 - 7 - 10

#3 Du glömde att skriva din kompletta rad för lopp 3
Tippningen Färjestad 12/5
Lopp1: Här har jag med både Johny Russ och Troll twix. Båda tränar under rekordet och jag har förhoppningar på de båda. Sedan att det är en annan sak i lopp det har vi ju sett förr ;) Hade väl hoppats att russerien gick först då det är det loppet jag ser att TT har bäst chans i, men nu är det som det är. Julia har inte kört Johny sen i Nov och han är speciell! Så detta loppet för våran del är lite spännande.
Tips:8-2-9 Outsider: 5
Lopp2: Här har vi Nypon II tillstart. Han går för tillfället som travskolehäst så formen är svår att tippa. Han trivs på Färjestadsbana och utan galopp är jag säker på en tid närmare rekordet. Zalsa och Matilda trivs verkligen ihop och hon är startsnabb så tror det blir ledning hela loppet för deras del.
Tips: 1-6-7
Lopp3: Här har jag ett så kallat stallskrik! Travskolans Mendez gick igår ett jobb för kusken som ska köra. Och gick över 10 sek under sitt rekord, och han står dessutom på några sek över sitt rekord. Går han lika bra så tror jag det blir vinst fram och baklänges!
Tips: 5-7-8
Lopp4: Här har systrarna Lindberg 3 av 5 hästar tillstart så känns som att vinsten går till dem. :)
tips: 2-3-1
Lopp5: Här har vi Johny russ igen nu med orginalkusken. Han har vunnit istrav under vintern på 2.06.0 så att han kan under rekordet har jag ingen tvivel om. Men han brukar mer än gärna ställa till det för sig själv så tippar honom inte som segrare även om jag tycker loppet ser bra ut för hans del. Valentino Rossi har hittat nya växlar hos nya tränaren efter en del ändring i träning och utrustning. Nikki Nonstop är en kanon fin häst!
Tips: 1-6-9
Lopp6: Svår tippat lopp så gör endast en chansning här!
Tips: 8-5-4
Lopp7:
Tips: 3-7-2
Lopp8: Här har vi åter igen Troll Twix. Svår bedömt då vi aldrig har kört två lopp med henne men enligt ägaren ska det inte vara några beskymmer. Hon känns kanon för dagen och även som med Nypon tycker jag den största konkurenten är galopperna!
Tips: 3-6-4
Detta är en ren chansning och trav är trav och ALLT kan hända!
Lycka till alla som ska starta!
Lopp 1: 4 - 1 - 8!
Lopp 2: 5 - 8 - 1!
Lopp 3: 8 - 6 - 10!
Lopp 4: 3 - 2 - 5!
Lopp 5: 1 - 4 - 6!
Lopp 6: 10 - 8 - 5!
Lopp 7: 3 - 10 - 5!
Lopp 8: 3 - 7 - 6!
Lycka till allihoppa :)
Lopp 1: 8. Ratatas Raimon - 9. Troll Twix - 2. Rovalds Zemper
Lopp 2: 1. Zalsa - 4. Pelle Plopp - 8. Micklo Nick
Lopp 3: 5. Mendez - 6. Hilda III - 7. Smedens General
Lopp 4: 5. Farmens Raizer - 3. Smedens Torvald - 2. Karneol
Lopp 5: 6. Valentino Rossi - 4. Säbys Ludmila - 3. Enets Bacardi
Lopp 6: 8. Nick`n - 10. Micklo Nick - 6. Rain II
Lopp 7: 3. Smedens Maxig - 2. Solkullens Arielle - 7. Butterfly
Lopp 8: 7. Zalsa - 10. Cabajo - 8. Allgunnens Åmina
Lopp 9: 7. Hilda III - 8. Smedens Maxig - 4. Mendez
Lopp1: 3-8-9
Lopp2: 1-2-4
Lopp3: 7-6-10
Lopp4: 3-2-5
Lopp5: 4-5-3
Lopp6: 4-2-6
Lopp7: 4-3-7
Lopp8: 3-7-6
Jag tippar inte lopp 3 och 7 då jag kör min egna häst Stubin❤:D Jag tippar heller inte lopp 4 och premieA då jag kör Lindbergs häst Farmens Razer :D Lopp 1: 9 Toll Twix - 3 Säbys Zemper - 5 Johnny Russ Lopp 2: 1 Zalsa - 4 Pelle Plopp - 8 Micklo Nick Lopp 3: I detta lopp kör jag nummer 8 Stubin❤❤ Lopp 4: I detta lopp kör jag nummer 5 Farmens Razer Lopp 5: 6 Valentino Rossi - 4 Säbys Lubmila - 1 Nikki Nonstop Lopp 6: 2 B.B.S Flora - 1 Oskar Vallentine - 6 Rain II Lopp 7: I detta lopp kör jag nummer 5 Stubin❤❤ Lopp 8: 3 Ratatas Raimon - 7 Zalsa - 5 Ola I PremA kör jag nummer 6 Farmens Razer Lycka till alla på Färjestad! :D //Elsastubin❤❤

Lopp 1: 1-8-5
Lopp 2: 6-8-4
Lopp 3: 7-5-8
Lopp 4: 5-4-2
Lopp 5: 1-3-4
Lopp 6: 6-1-5
Lopp 7: 3-4-1
Lopp 8: 3-6-9

Lopp1: 8-2-9
Lopp2: 2-5-7
Lopp3: 6-8-10
Lopp4: 3-1-5