Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etiketttävling
Läst 1912 ggr
ryttarn
0

Boxar på travtävling

Har funderat på hur olika klubbar har löst detta med att det nu gäller samma regler för boxar på ponnytravet som på "stora travet".

Kostnaderna för en sanerad box med sigill är ju betydligt mer än så som vi kört förr om åren. Dock har de tävlingar jag varit på hittils (Eskilstuna och Åby) inte haft dyrare boxavgifter än tidigare, hur ser det ut på andra banor?

Jag vet att en del sälskap sponsrar ponnytravet med boxar medan andra sälskap skal ha "självkostnadspris" av ponnyklubben (100-200 kr beroende på hur dom räknar)

Hur ser det ut i er klubb?

Delar vi erfarenheter kan vi ju även sätta press på de sälskap som "trilskas"

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

VeronicaP
0

Vi tar 50 kr per box , vi gör allt jobbet själva och bestämde tidigt att de inte ska bli dyrare än så.

Det ska faktiskt inte behöva bli dyrare en bal spån kostar ju inte så mycket eg , skulle inte klubben vilja sponsra med balar kan man ju köpa av dem så blir det inte dyrt.

Till våran första tävling i år tog det inte mycket mer än 1 timme att mocka sopa och decifinicera alla boxarna och det var ändå en fredagskväll.

Gott om folk som var med och hjälpte till och efteråt var det korvgrillning som ponnyklubben sponsrade till alla som hjälpte till :D

Vet att uppåt landet på vissa banor har de ju aldrig tagit någon boxhyra och gör så fortfarande inte.

Nu när vi körde insprängt lopp på Jägersro så betalde jag boxhyra för första gången i mitt liv i insrpängda lopp. De tar 60 kr.

ChristinaH
3

I Boden kostar det inget. Istället får man tömma ur den box man använt.

Klubben får boxar som är rengjord och plomberade av sällskapet.
Klubben lämnar tillbaka boxarna och stallgångarna helt tömda och sopade. Sällskapet fixar det sista med decinficering, lägger i spån och plomberar.

För detta betalar inte klubben någonting. Vårt sällskap har beslutat att den kostnaden tar dom. Har varit så i många år, då vi haft rengjorda och plomberade boxar till alla under minst 5 år (tiden går fort så det är säkert uppåt 8-10 år nu).

I veckan har vi haft travskolekonferens där travbanecheferna deltog, nästan alla i hela Sverige, och det var mycket positiva tankegångar om ungdomstravet/ponnytravet. Det är en viktig del av travsporten, tyckte alla travbanechefer. Så ta en diskussion med ert travsällskap om kostnaderna för klubbarna. Nästa år övergår hela tävlingsverksamheten till ST och sällskapen, så passa på att påverka nu.

Håll kostnaderna för de tävlande nere så mycket som möjligt, travet är ju trots allt en breddsport Skrattande

savrarpstuteri
0

JVP kommer att ha samma boxhyra som i fjol. Dvs 50:-
Användaren får städa sin box efter sej.
Det är klubbens medlemmar som står för allt förarbete och sällskapet för spånen, des.medel o stripes. Matrasten när arbetet är färdigt ger en trevlig sammanhållning och självklart bjuder klubben på mat och fika ! Klubbens medlemmar gör även iordning alla boxarna inför stortravets tävlingar men får då betalt av sällskapet Guld i mun!

#2 Visst var det en bra stämning bland alla Glad! Tom de som tidigare varit lite "tjalle tvärvigg" lovordade ju sin ponny/ungdomsverksamhet nu Skrattande!

Jag tror det blir en spännande och innehållsrik framtid Skrattande!

rolsson
1

# 1. På vårt senaste styrelse möte tog vi beslut på att i år ta boxavgift även på insprängda lopp, vi tycker att detta är helt okey det är ju ändå 2000kr i första pris och vi kör ganska insprängda lopp under säsongen.

rolsson
1

Det trillade bort ett ord, det skall givetvis stå ganska många insprängda lopp under säsongen.

VeronicaP
0

#4 Fast shettisarna får ju inga pengar Oskyldig

savrarpstuteri
1

# 6 Men de kanske får andra fina hederspriser som motsvarar prispremiepoängen.

Att detta "tjafs" om prispengar kontra ev. utgifter aldrig upphör Rynkar på näsan det sår ju bara fortsatt misstro bland de aktiva.

MagganS-B
3

# 7 Vaddå misstro….har man inte pengar så har man inte! Då är minsta lilla slant som hästen springer in till stor nytta för att barnen skall få hålla på med det dom tycker om! En grimma eller ett presentkort på nånting kan inte ersätta kontanter som man skall betala för en box….Kanske man kan lämna en grimma som tack för boxen? Flört

savrarpstuteri
0

# 8 Hahahaha….ja eller till den som säljer spånen,  arbetslön osv ……Skrattande!

Tänk positivt…..då skulle försäljningen av grimmor bli en blomstrande affär Guld i mun!

Ha en trevlig helg allesammans Skrattande!

VeronicaP
0

#7 jag gnäller inte om priserna , men var bara ett påpekande då det skrevs att första priset var 2000 kr och det är inte 2000 för shettisarna  :D

Jag tycker att man visst kan ta betalt för boxarna , men på insprängda har man ju aldrig gjort det förr då de har varit storklubben som stått för boxarna(och de har sponsrat ) det var så jag menade med mitt inlägg innan. Så var det ju nu när vi hade insprängt stortravet fixade var ponnyerna ska stå osv …

#5 Men hur gör ni på Jägerso , ni är ju en av landets största klubb och borde ju ha gott om folk som kan mocka och fixa innan tävling :))

#0 Verka inte vara många klubbar som vill svara ;)

En annan fråga till klubbarna , då vi ibland har att de ska tömmas helt och hållet och ibland bara mocka beror på om klubben har stortävlingar på måndagen.

Ser ni till att de finns redskap skottkärror och grepar/skyfflar till de som hyr boxarna så de kan tömma ?
De är ju inte alltid lätt att tömma när de inte finns verktyg till att göra det och man har ju inte lust att få betala *böter* om man inte har tömt.

Tusen
0

Rättvik har alltid tagit ut boxhyra. Även på insprängda lopp och B-loppsdagar. Egna heldagar var det nog länge sedan de hade (?)

Om man tar med sig egna spadar och sopborstar/skyfflar så går det ganska snabbt att lasta upp det på skottkärran som tillhör travbanan. Alla ställen vi varit på har haft skottkärror men ibland är det ont om spadar/skyfflar.

ChristinaH
4

Jag tycker att startavgiften och boxavgiften ska procentuellt vara lika för ponny som stor häst i förhållande till prispengarna.

Om man jämför "vardagstravet" för ponny och stor häst ser det ut så här.

**Stor häst:
**Startavg. 30 kr + moms = 37,50 kr
Boxavg. 200 kr + moms = 250 kr
Totalt avgift: 287,50 kr
Vanligt första pris = 20 000 kr
Avg. i procent: 0,14%

Ponny:
Startavg. 100 kr
Boxavg. 100 kr (60 kr)
Totalt avg. 200 kr (160 kr)
Vanligt första pris: 600 kr
Avg i procent: 33,33% (26,7%)

Skulle vi betala samma procent som stora travet skulle det göra att ponnytränaren ska betala ca 8 kr i startavg + boxavg.

Då blir det mer rättvist :)

Tusen
0

#12 Rättelse: Stor häst   Avgift i procent: 1,4 %Flört

Fast fortfarande enormt stor skillnad.

Visst vore det mer rättvist men eftersom sällskapen ska ta över kan man ju hoppas på att box + startavgift inte blir mer än 10 kr tillsammans. Flört

Så om sällskapen tar allt så hoppas jag att även startavgifterna på russ minskar till 0-10 kr och sen kan man ta bort alla prispengar i stället. Det tjänar alla på utom de allra, allra största ponnytränarna/-kuskarna.

Som det är nu får ponnyklubbarna inte in en enda krona för Shettisarna men ändå förväntas det att priserna skall motsvara prissumman. Lite underligt tänk där kanske. I russloppen täcker (nästan) anmälningsavgifterna prispengarna. Blir lite back där också men inte lika mycket som i shettislopp.

Jag hoppas ATG och ST kommer att hjälpa sällskapen med att sänka startavgifter och boxavgifter för ponnytravarna och att ponnyklubbarna inte skall behöva jobba så hårt med att få fram sponsorer och priser som det är i dagsläget.

VeronicaP
0

#11 men om de inte ens finns skottkärror de har ju hänt mer än en gång att man fått slåss om en trasig stackare ;-)

Tusen
0

#14 Ja, då är det illa. Fast det har vi aldrig råkat ut för (under 15 års tid). Glad

VeronicaP
0

#15 Ni har inte varit här nere så ofta kan jag tro ;)

En annan tanke som jag har haft hur gör Tomelilla och Östanåkra ?? de har ju bara spiltor men de borde ju också decifineras pga smittorisk eller ?

Tusen
1

#15 Nä, det är inte många gånger. Kan nog lätt räknas på ena handen. Flört

rolsson
1

#6. Nä tyvärr fast det kan vi ju inte göra något åt, men de får ju hederspriser och slipper startavgift och hederspriser är ju inte heller gratis. Anledningen till boxavgiften och andra avgifter är att klubben behöver fä in pengar  som en hjälp för att kunna bedriva tävlingarna.Många tävlings dagar, många insprängda lopp, och många storlopp med höga prissummor kostar väldigt mycket pengar skall du veta.

#10. Vet ej om vi är större klubb än andra klubbar, men vi har definitivt inte gott om folk som vill hjälpa till och mocka och jobba frivilligt, det är nog som i de flesta klubbar att det är svårt att få folk att ställa upp.

VeronicaP
1

#10 Ni får ge era medlemmar en stor spark där bak så de hjälper till , vi hade svårt i början med men skam den som ger sig , vill de ha tävlingar så får de hjäpa till tycker jag , inte alltid samma som ska vara ensamma och göra allt jobbet :D

ChristinaH
2

#13 alldeles korrekt, 1,4%. Som du skriver, en väldigt stor skillnad.

Travet omsätter miljarder och profilerar sig som breddsport. Då måste man också börja ta hand om hela bredden, enligt mig en av de viktigaste faktorerna, barn och ungdomar. Det är de som är underlaget, där finns de som i framtiden ska se till att travet forstätter omsätta miljarder.

Den kostnaden som uppstår för sällskapet när ponnyer anväder boxarna på tävlingsdag är, i förhållandet till övriga kostnader, så små att sällskapen borde sponsra denna del.

Att man som aktiv deltar i att underlätta rengöringen genom att man städar ur/tömmer boxen känns helt ok.

giffan
0

Örebro/Lindesberg kommer få färdiga boxar från travet till våra tävlingar i år, och ska lämna dem färdiga tillbaka. Vi kommer ta en boxavgift som förut på 50 kr… Och till de insprängda loppen brukar vi inte alltid ha möjlighet att erbjuda box, så då brukar man få leta efter stryknings boxar och det har vi inte tagit betalt för.

Jag förstår egentligen inte varför man ska betala box på heldagarna men inte på insprängda loppen. Fast jag tycker ju såklart att det e jätte bra att slippa betala box.

Sen gjorde vi iaf förut så att vi hade sopsäckar med och skottade i allt spån i. då behövde man inte stå och vänta på kärra.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus