Svårlastad?
Någon som har nåt tips för hur man tränar en svårlastad häst?

Det mesta handlar om att bara öva, öva och öva, försöka göra det till en positiv och rolig grej.
okej:) men du har inget speciellt trick du har provat?
okej:) men du har inget speciellt trick du har provat?

Om man ska berätta "trick", så är det väl att inte titta hästen i ögonen, gå bara rakt på har jag lärt mig.

Svårt å ge tips så här på rak arm, är den rädd för att kliva in, tycker den kanske inte om att åka transport eller är den bara tjurig? Eftersom man måste agera på olika sätt beroende på om den är tjurig eller rädd.
Vet inte om detta är nåt trick,men några råd iaf.
Se till att få in mycket ljus i transporten. Ställ upp dörren. Du kan backa in transporten mot stalldörren så att hästen inte behöver gå från skarpt solljus utan istället innomhus ljus.
Locka med mat, men det har du säkert prova. Som #1 skrev. Öva mycket

Zamir var svårlastad ett tag, men en gång fick vi nog och lyfte in honom, sen dess har han nästan sprungit på. Lite skrämseltaktik som funderade när hästen bara var Tjurig!
Filur var också lite tjurig blandat med rädsla, men det går bra bara man har en longeringslina vid sidan.
Sedan har vi alltid hö i transporten.
Har verkligen sett skräckexepel där folk slår in sina ponnysar, på tävlingsplatser :S
vi har öppen dörren fram när vi lastar, och när vi reser långt har vi även hö i transporten. Vi har provat locka med godsaker av olika slag, men ingenting hjälper…
Det enda sättet som fungerar är att lasta henne först, med flyttad mellanvägg och en longerlina baki rumpan, och det är kamp varenda gång.
Men jag gissar att det beror på tjurighet..

Vi hade ett russ förut som inte ville gå på, vi använde också longerlinjor bakom henne, tillsist lärde hon sig att det inte lönade sig att kämpa emot, men man var ändå tvungen att ha longerlinan varje gång (även om den inte nuddade henne) annars vägrade hon gå in.
Att backa in transporten mot stallet gjorde vi med en annan häst, det gick jättebra, han gick på direkt.
Att annat tips (om man har flera hästar) är att lasta två samtidigt, helst ska de andra hästen ha högre rang och naturligtvis vara lättlastad. Den som inte då gillar att gå in brukar lita på sin ledare och snällt följa efter.
jättebra med alla tips! tack så mycket!
Jag är övertygad om att en del av problemet med svårlastade hästar är att man inte kör tillräckligt försiktigt med hästarna i släpet. Att man så att säja får igen det när man ska lasta dem nästa gång. Jag ser ofta skräckexempel på kurvtagning och sånt… Prova själva att åka en KORT sträcka i släpet, stående, så får ni se hur lätt det är….
Sen tror jag att ett annat vanligt problem är övergripande för hela hästhanteringen, att man helt enkelt inte har tagit kommandot över sin häst, utan den gör som den vill.
Jag hade för många herrans år sedan en hopphäst på foder, som var JÄTTESVÅR att lasta när jag fick honom. Jag stoppade helt enkelt in en shettiskompis i släpet när jag åkte och tävlade… Shettisen ÄLSKADE att åka släp och efter ett antal gånger var hopphästen lugn även han, så den lilla fick stanna hemma…
Har också varit med om en häst som tyckte det var dödsläskigt när det gungade när han klev på luckan - hade då ett släp utan stödben. Jag löste det genom att palla upp släpets bakände med diverse träklossar - då blev han lättlastad!
Sen gungar det ju generellt mindre om man har ett boggisläp, det brukar de flesta uppskatta.

#11 Håller precis med dig, en bra/glad och transportgillande kompis kan få dem flesta pållar snälla! Vi hade i princip alltid med shettisen Stix när vi skulle köra nya hästar, eller bara som sällskap. Han älskar transporter och vi fick tillomed byta ut den lilla framluckan till ett stort plexiglas fönster. Han har varit en klippa att ha med.
Precis som du också säger tror jag att man kör för oförsiktigt, har själv åkt i släp med hästarna. Och det är en lite skrämmande känsla, för det låter och skakar enormt!

Min ridponny jag hade förrut hade varit med om en transportolycka, och var därmed svårlastad. Hon hade åkt i en transport som hade vält och hon själv hade åkt ut genom taket =/. Men det gick jättebra att lasta när nån annan gick på släpet före. Så att slippa bråka brukade vi lasta hennes kompis, och om vi åkte själva med henne, så lastade vi bara av kompisen när min häst var på. Då gick allt lungt till. Sen när man skulle hem så gick hon på snällt.
Det var i princip det enda som hjälpte, det gick inte att använda longerlina och diverse saker.

Såg någon riktigt "smart" familj på en hopptävling i söndags som först och främst försökte lasta hästen från sidan.. som ville alltså att hästen skulle "hoppa" upp på rampen på det högsta stället =S så gick dom å gjorde någon sorts "horsemanship"-pryl å snurra en grimskaft bakom.. funkar säkert jättebra ibland men inte i det här fallet. sen! när dom väl fick upp hästen då skulle dom ut me stackarn igen och börja om bara för "träning" på en tävlingsplats =S menmen vissa tänker ju lite annorlunda..
//Mickan

Om hästen är rädd för transporten kan det vara bra att ställa ut den i hagen med nedfälld ramp och låta hästen bekanta sig med den i lugn och ro. Kanske kan det finnas foder där inne så att det blir lite mysigt att vara i transporten.
Ylva
Det finns ju även en färdig "sele" för lastning. Om man vill ha lite draghjälp bakifrån. Har inte provat den, men det kanske skulle funka.
När jag skulle lasta Mira för första gången fick jag verkligen veta att jag hade köpt en tuff och ett envis sto. Det börja med att jag körde den mjuka metoden med lite hö och gott i gott gott i transporten, men till slut så gick inte de heller. vi stod i ca 3 timmar o försökte lasta på lilla mira, till slut fick ja ett tips, och eftersom mira inte var rädd eller upprörd så tydde allt de här bara på dumheter. Men de jag gjorde var att det ska vara obekvämt för hästen att backa, tex, om hästen stannar på rampen och tar ett steg bak eller nått sånt så tar man grimskaftet eller ngt men grimskaftet e bäst och kastar hästen bakåt. Jag tror att jag fick kasta mira bakåt 3 ggr sen fick hon nog.och sen dess är hon super duper snäll o lasta =) Har även testa denna metod på en annan häst (Kraftig kallblod) och de funka där med=P
det enda man måste tänka på är att kolla - är hästen rädd eller upphetsaad av transporten, då ska du inte köra denna metod. men om hästen är bara dum och står stilla på allal fyra helt oberörd och cool=P varsågod då e de bara att köra gärnet=)
Lycka till =P
Vi har en islänning (är utlånad nu) som var totalt omöjlig att lasta, efter en olycka. Att muta var gick inte (testat i hundratals timmar) och att ha ett rep bakom var inte att tänka på. Då lastade våran hovslagare, som är enormt (!!) duktig med hästar honom. Han satte en sån här "kogrimma" runt halsen, inget mer, sen lindade ett lång rep runt bommen, och långsamt började han "hala in" honom. han stegrade ju och hoppade bakåt en del gånger, men sen stod han där inne bara, hur lugn som helst! Efter att han hade lastat honom sådär en gång så gick hästen efter honom som en hund! Nu går hästen på transporten efter en sisodär 5 års "mutande"! Efter att denna metod gjorts två gånger! Det kan verka lite "brutalt" eller vad man ska säga, men jag tycker den är bra mycket bättre än att "tjaffsa" med olika lastningsselar och sånt om hästen får panik av det och det verkligen har låst sig i huvudet på hästen när det gäller lastningen. Denna metod har funkar på väldigt många hästar. Den misslyckas i princip aldrig, bara man inte ger sig. det är ju inte det att hästen "stryps" eller så, hästen har bara en instingt att "följa med" om något sitter runt halsen. Denna metod kanske man inte heller testar på en häst som är lite "tjurig", för då kan den säkert också få negativa konsekvenser, men som det var med våran häst då det verkligen hade "låst" sig i huvudet, är den bra. Om den görs av hästmänniskor med god kunskap förstås.

vi har haft ett varmblod och hon totalvägrade alltså det gick inte alls med varken longerlinor bakom henne eller att lyfta in henne.. Vi köpte en halsring som det heter den spänns fast i nacken osså har man en lina, då blev trycket på nacken och då följde hon med tillslut, Vi fick köra så ett X antal gånger och nu är det aldrig några problem behöver aldrig använda någon halsring på henne. Det är lika med vårat russ hon slängde sig ut ur transporten när vi lastade ur då hon blev skrämd en gång av varmblodet, istället för att hon skulle kunna göra illa sig när vi lasta ur så använde vi halsringen på henne med och häll emot henne funkade kanon, nu är hon inte rädd längre och går så fint ut ur transporten.

Andy har vart svårlastad,ej rädd utan bara dumheter.
Det löstes med en grimma ett blått rep runt bommen o hala in! Första gångerna var det lite protester men gav snart med sig. Du blir faktiskt starkare än hästen!
Nu går det bra att lasta, nu räcker det oftast med ett blått grimskaft, tar jag en annan färg bråkar han!
Men prova det ej om hästen är rädd, bara om det är dumheter.

Vi fick också jämt ha en lina som vi satt runt huvut så det blev tryck på nacken på våran nordsvensk när vi skulle lasta.
Hade ett långt rep och stod ända inne i transporten själva. tillslut gick hon in utan att man behövde dra alls i henne, men hon var alltid tvungen att ha repet runt huvudet ändå annars så vägrade hon gå in…:P
Alla dom här inläggen säger att det är bäst att träna transporter redan när hästen är föl! Vi har gjort så med våra, och dom går direkt på! OCH att man kör vettigt, inga tvärbromsningar eller snabba svängar!
Jag hade en häst en gång i tiden vi fick lyfta på transporten.. Hon var inte rädd och åka men skulle bara visa att hon ville bestämma och idag hade hon inte lust och åka.. men upp kom hon och ner var absolut inget problem.. Hästarna ja har nu skall man bara gå rakt fram i bestämd fart och inte titta på hästen har ja märkt..

"Min" vetrinär sa till mig att man kunde sätta på en slags "huva" över hästarnas huvud, (så de inte ser någonting) och sedan snurra runt med dom för att sedan gå in i transporten, då var det tydligen aldrig någon som protesterade.
Har själv aldrig provat och tycker inte att det låter särskilt logiskt.
#17, kan du precisera vad du menar med "kasta"?
#24 Dte funkar faktiskt jättebra med huva på en del!
jag bukar vänta ut dom för de mesta.. men annars s kan man ju göra lite "nh" och longera vid transporten.. o sen att den ska gå över "bryggan" osv..

Ja.. Courage e ju rätt svår lastad… men jag brukar linda en longeringslina runt bomen fram ett varv… be ngn hålla i den så går ja bervid honom o pratar lugn med hono, han kastar sig bakåt ngr gånger men kommer rätt snabbt på att han inte kommer ngnstans pga av att longeringslinan tar emot, så till slut brukar han gå på:P den envishet

om man väljer att "hala" in hästen (vilket jag ockå gjort med nån häst nån gång) gäller det att ha en grimma som absolut INTE går sänder annars kan det hända riktigt läskiga saker, hästar som slår runt av sin egen kraft om nåt skulle gå sönder o.s.v…

En gång hade min syster en gigantisk ridhäst på foder, vars ägare en gång låtit stå på transporten en hel vecka i sträck!!! Hon avskydde (ganska förståeligt) transporten över allt annat, men vi övade som besatta med henne, och tillslut gick det att lasta henne igen. Men det tog tid..!

#30 - alltså "bott" i den?!

#31 Precis.. Helt sjukt!

#32 - ja minst sagt :P förstår den stackars hästen till fullo typ!
#25 det jag menar är liksom att du typ vad ska man säga…Ta grimskaftet o ruska till de ordentligt mot hästen medan du går mot den med bestämda steg…. det viktigaste är att de ska kännas lite obeghagligt för dem o backa. Det jag har märkt på de hästar jag gjort denna metod med är att de blir inte rädda när de ska backa ur själva transporten vilket är väldigt positivt.=)

Jga säger som erika, ha en grimma som håller om ni ska hala in dom.. Jag har själv halat in hästar och haft bra grimma, hade en wahls hårda tyggrimma. Den höll men vet ni vad som gav vika på grimman, jo ringen där man fäster grimsakft m.m i.. Den var svagare än tyggrimman..

#35# Presis, starka grejor, även linan, longerlinor går väldigt lätt av! Hela grejen går ju ut på att det ska ta stopp när hästen bråkar,backar. Wahlsgrimmornas spännen o ringar håller ju ej!

Jag brukar ta en longeringslina runt magen, mellan frambenen, genom grimman och sedan ett varv runt bommen. Sen är det bara att hala in. Då hästen går bakåt späns linan runt magen och det tycker de är obehagligt. Så då går de framåt och trycket försvinner. Det har alltid funkat!
Behöver aldrig ta i med hårdhandskarna.
Men som sagt, då ska hästen vara tjurig, inte rädd!
Jag tror att problemet med lastning ofta sitter hos oss människor. Vi blir lite nervösa av det, tänker på en massa saker som kan hända, hur det ska gå på tävlingen man är på väg till, man är stressad för att man har en tid att passa osv.
Man ändrar sitt kroppsspråk och sitt agerande mot hästen omedvetet. Hästen får dubbla budskap dina kommando säger gå in i transporten men ditt kroppsspråk signalerar stress och osäkerhet, hästen känner av det och blir osäker och väljer att ex. frysa fast eller kanske att bli stressad den också. Dessa negativa vibbar från människa till häst kommer varje gång det är dags att lasta och åka iväg=hästen blir "svårlastad" och undviker att kliva in i transporten. Att vissa människor sedan kör som dårar när hästen väl klivit in i transporten gör ju inte saken bättre för hästen.
För att undvika problem med lastning och transportåkning finns det bara 4 saker att göra, avdramatisera hela grejen genom att börja lasta hästarna som föl/unghästar, lasta och åka iväg ofta, se till att du själv är lugn och "som vanligt" och sist men absolut inte minst, kör ordentligt!.
Millan_Prillan, jag provade ditt knep idag, och visst funkade det!
Vad roligt
Det är ett bra knep de där
bara de inte är rädda för transporten….

*suck* Cobra var idiotiskt svårlastad när vi köpte han.han tillochmed la sig ned en gång. han brukade kliva åt sidan och backa, och stegra och ha sig.. han bet mig en gång så det vart ett "jack" i handen så blodet rann genom min vante :S haha, de var Jaag som fick ta tag i skiten :P jag stog där med bara grimskaftet som hängde löst i nästan två-tre timmar.. :P men tillslut så gick han bara på.. sedan dess han han gått på hur snällt som hällst varje gång.. det gäller att inte ge sig.. själv är jag en sånn som Avskyr(!) när man har en massa rep å sånnt bakom hästen.. jag litar på min envishet.. :P och det fungerar för mig iaf..

Vårat varmblod var svårlastad när hon var mindre, ingenting funkade. rep, mat och försök lyfta in ett treågrigt varmblod i transporten, envis som ingenting! Vi la en jacka öcver huvudet på henne, så att hon gick "blind" in. de funkar skit bra! nu går hon in utan problem. men aldrig utan sin jacka! fast det är bara just den jackan som fungerar, skulle du lägga en annan över huvvet på henne skulle hon aldrig gå in. Roliga djur

Hade en nordis vi alltid fick ha en jacka eller tröja över huvudet på, funkade alltid. han gick aldrig på utan nått över huvet, ingen rädsla-bara tjurighet! :)

Pondus kan man släppa och han springer in i transporten ;) han älskar att åka:D

Man ska aldrig tänka på att hon snart backar elller ställer sig för de är då dom gör de. ar inte nervös för då käönner dom av de.

låna en transport med fronturlastning och låt hästen gå igenom bara ha med en häst som den känner och som tycker om att åka transport som kan gå före. ställ en transport i hagen med lite godis i en hing längst fram och låt hästen vara där så kommer den tillslut vilja smaka på godiset och smyga in när ingen ser:) tvinga den absolut inte, de blir inte bättre.

ett annat tips, är 99% på att det fungerar.. Longera hästen brevid transporten med öppen baklucka. gå sedan sakta men säkert närmare, så att hästen tillslut springer på luckan, eller Går är nog säkrare. sen så är det bara att styra in hästen i transporten när den är på "rampen/luckan". efter det inser hästen att det inte är nå farligt..
Låt hästan äta i transporten varje dag, om den inte vill in efter en kvart så ffår den gå tillbaka och vara hungrig i en kvart också prova igen om det är ren tjurighet alltså, annars så kan det funka med den lite mer drastiska metoden att ha ett rep över haserna. Har stor erfarehet av en tjurskalle 
har haft väldigt lätt lastade hästar, nån enstaka som bråkat lite extra men aldrig nån omöjlig. tror att man måste börja tidigt att träna lastning, redan som föl tillsammans med en van snäll häst.
Det e ju viktigt att träna ganska mycket, så att man inte står där en tävlingsdag och har en kvart på sig att lasta. Min ponny går dock alltid på och älskar att åka transport men jag har hört många olika tips för svårlastade ponnyer.
Ett är att man ska ta det lugnt (ska man ju alltid), inte vara stressad själv utan bara låta hästen ta det i sin egen takt. Så fort dom går upp på rampen ska man stanna dom, låta dom stå där en liten stund och sedan backa ner dom igen. Sedan går man längre och längre in varje gång - mycket träning! Bestraffa inte hästen om den inte fattar vad ni menar (tror jag inte att ni gör) :)
Sedan är det bra om "framdörren" är öppen så att inte hästarna behöver gå in i ett mörkt svart hål. :)
Vet inte hur bra detta fungerar men det är ett tips iaf. Kanske värt att prova men se till att ni har mycket tid. :) Lycka till!

Jag tror att lastning kan bero på vem som lastar också.
Förra ägaren till min D-ponny lyckades ALDRIG lasta henne. Hon kunde stå timmar vid transporten, det gick verkligen inte. Så hon överlät lastningen åt en annan person, då gick det direkt. Tror att det blev som en ond cirkel, varje gång vid lastning blev ägaren nervös, hästen kände av det, och ville inte gå på.
Eftersom vi åker så sällan transport med D-ponnyn, brukar jag träna lite då och då. Vi går på, jag ger henne hö, sen går vi ut. Annars kan hon bli lite rädd när man väl ska iväg och hon inte åkt på ett tag.
Alla mina går på själva , och det är skönt :) förutom "doris" hon ska alltid nosa på baklämmen innan hon går på ^^ <3

#51 - tror jag med, min syrra tävlae ett russ som tjurade ibland vid lastning. Men de gånger jag var med o försökte gick han in direkt.
Så kan mkt möjligt va så!

jag har en liten ramp utt in i mitt stall, och därför tycker mina inte att det är konstigt att gå på transporten. PERFA! :D
det värsta du kan göra är att ta fram ett spö…
Du tar en longeringslina och börjar longera framför transproten tills den har lugnat ner dig.. och sedan går du in i transporten och om hästen stannar så longerar du närmare denna gång.. och om den vägrara den gågen så drar du försiktigt i repet och om den går fram ett steg släpper du.. detta är lite svårt att förklara men det funkar alltid för mig..
Hunden är din bästa vän
ristrom.blogg.se

de bästa är nog endå att börja när dom är föl o vänja dom med de o aldrig bråka.. bråka är nog det värsta man kan göra, penny va ett bra exempel-bråkade man så var de helt kört.
bråka är det värsta, ta det bara lugnt
Hunden är din bästa vän
ristrom.blogg.se