hur bygger jag muskler?
Hejsan.
Jag rider ett 5 ½ årigt halvblod och hon har tappat ett år inom ridning för att hon har haft föl… men ägaren har ridit då och då.-. och även longerat så hon har en bra kondis. (som tur e) men inom hela ridgrejjen har vi tappat så vi får börja om från 0 med ridgrunderna (volt osv….) men hur gör jag för att bygga rumpmuskler och bogen?
//Fredrika
Hunden är din bästa vän
ristrom.blogg.se

klättra med na:) jobbar me ryggen då med:_)
Galoppa 
Framförallt se till att hästen får en välbalanserad foderstat som täcker både underhållsbehov och det extra behovet av protein för att kunna bygga muskler…
Sen är det bara att sätta igång att rida i lugn och ro, inte stressa fram! EN häst som ahr vilat såpass länge behöver flera månader på sig för att komma igång igen, LÅT det ta tid!

skritta i skogen o i långa "seega" uppförsbackar, då alltså inte branta utan lätt sluttande uppåt ganska långt men gör dock inte något sånthär första månaderna du rider, det tar tid att bygga upp sener o leder. skritta/jogga i skogen, rida på lite mjukare underlag..inte rida för mycket padock utan mycket terräng, det tycker hästen är roligare o det är mycket bättre för ryggen.

tyckvagn, Stenhårda galoppintervaler i sanden.. hästen lä bli rejält svettig och få mat Dirkt efter träningen för att Bygga upp musklerna, inte ta utav musklerna..

säger som anna jag! Låt det ta tid, stressa absolut inte fram hästen alltså du bygger itne upp muskler på 1 månad det tar då minst 3 månader innan man kan börja se muskler. Det viktiga är att du får hästen att arbeta rätt och se till att den har konditionen..OM hästen har konditionen så kan du börja med att rida långturer med den men inte hårt och sedan öka träningen! Typ så, sen så får man pröva sig fram alla hästar tar åt sig olika. Alltid svårt att säga hur man ska bygga upp en häst som man aldrig sett !
Tycker att det är bäst att galoppträna i djup sand. det ger både fina muskler och bra kondition. Och så tömköra i form. Det ger fin träning utan att påfrästa ryggen. Men håller med dom andra: stress inte. Då får du bara en häst som går sönder. Lycka till!

#5 tryckvagn kan hon ju bara använda om hästen är inkörd, i detta fall handlade det ju om en ridhäst. och stenhårda galoppintervaller i sand skulle jag inte helelr rekomendera, snacka om att motivera hästen åt fel håll om den ska vara slutkörd efter varje ridpass. håller också med #3 & #4 ta det lugnt.. skritta sega backar men inte för ofta.
//Mickan
# 3 men hon har inte vilat, utan tränat lungt!
# 4 jo jag har ridit ut nästan varje gång ;) Först i paddoken lite max 15 min.. sedan rider jag ut"
#6 det kan jag förstå. men som sagt att elin har ridit hon då och då i alla gångarter. hon har grundkondis som är BRA! och hon har ju fina muskler och så-- men det fattas dom hära fina :) Bruksvisningen är i september så tills dess måste vi träna. Men jag rider inte hårda pass men vissa blir korta och intensiva. och i skogen rider jag bara än så länge i trav. för att hon har nyss slutat att bocka och stegra med mig ;)
#8 mena det .. jag kan inte köra hon om hon inte är inkörd. hon ska bli dressyr/hopphäst… Så jag stressar inte presic.!"
TILL ALLA
Där jag rider är det inte så många bra backar. Det är sandtag (för branta) dom är jäkligt branta. asså man kan bara rida i dom.. och dom tar vi oss inte ann än. Dels så är det att det är en annan bra TOPPEN bra backe , men den är max 15 m ! :) bättre än ingenting :)
Hunden är din bästa vän
ristrom.blogg.se

#5..öhm? vet du om att hästar kan få kolik fall dom får mat direkt efter träning, det är bättre att vänta i minst 20min.

#8 ja kom på det nu efter..hehe, såg inte att det stog halvblod först..