Bra tider
Vad beror det på att det är så många nya svenska rekord satta, samt ett (egentligen två) nytt världsrekord, redan innan maj månads slut?Det är ju jätte många hästar som har gått otroligt bra tider redan, vad beror det på?
Börjar själv.
Då jag hela tiden är emot rekordhcp, så anser jag att alla nya bra tider som är satta i år, beror på att hästarna (som gillar att springa i flock pga. dom är flockdjur) startar mer tillsammans nu med en annan distansering, mer täta fält, än rek.hcp och därmed ser vi redan så många bra tider. Dom springer för det är deras instink att springa tillsammans med andra, och dom kan det uppenbart.
Men det ä ju min åsikt 

Du får nog ha din åsikt ifred…
Mareld kvalade på 1.45,0 (sv. rek volt) och inte sprang hon i någon flock då inte! Själv är jag för rekord handikapp för det finns inget annat rättvist system än så länge…
Min åsikt till varför hästarna springer rekord på löpande band är helt enkelt att hästarna är bättre tränade.

#2 håller med dig. visst att hästarna är flockdjur men dom tränas ju inte till att springa med varandra utan ifrån varandra :)
//Mickan
Mareld är nog inget bra exempel. Hur många ponnyer har hennes kapacitet? Klart är att ponnyerna tycker om att springa flera tillsammans, tycker inte alla hästar om det förresten? Som publik känns det också mera spännande. Visst har det blivit friskare styrningar från många ponnykörsvenner. Jag tycker äntligen att ponnytravet är på rätt väg.

#4 Svarade bara på tråden vilket innebar de nya svenska samt värdsrekorden. Då tycker iaf jag att Mareld är ett bra exempel… Kunde iof tagit Gumino som exempel när han vann i Finland med några hundra meter också. Men Mareld kändes för mig närmast.
När propparna blir skrivna så det blir jämna hästar tidsmässigt så blir det självklart roligare lopp för publiken. Gumino, Mareld, Mowgli, Tyson m.fl är självklart inte överlägsna sina medtävlare när de möts i samma lopp men det är väl egentligen så vi vill se dom eller…

den milda vintern=bra träningsmöjligheter
annars vet jag inte vad jag ska säja(idetta fall:skriva)

oops blev visst 2
1 Tror nog att penga handicap systemet ser till att vi vågar köra HELA vägen på hästarna. Nu behöver man inte sitta och spara tider längre.
2 Mer träning, de flesta har börjat träna sina hästar mkt mera
3 Prestations aveln har börjat visa sig, det har länge avlats för trav men avel är ett långsiktit arbete och jag tror att det är frukten av det vi börjar se nu.
Det tror jag, hur som helst är det häfftigt när tider pressas på detta sätt!

#8 men Signe, Kung går ju så bra bara för att du är BÄST ;)
//Mickan