Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettpropositioner
Läst 2210 ggr
marika-J
4

Proppar för hästar 1.55-1.45

Hallå där ute.

Är det bara jag som reagerat på att det är väldigt tunnt med lopp för hästar med ett rekord på 1.55-1.45 cirkus. De lopp som finns är oftast grundlag 2.00, kortlopp. Är inte så tilltalande att anmäla en häst med rekord 1.50 till det.

Exempelvis har vi solvallas tävlingsdag 12 maj, med proppar som 2.07, 2.00. Därefter kom elitloppstestet. Men ingenting för hästarna därimellan.

Går till min situation. Ponnyn sänkte till 1.52 i årsdebuten och har bara gjort ett sulkylopp i år. 12maj på solvalla blev 2.00-loppet inställt. Anmälde till Hagmyrens 1.58-lopp (20maj) men även det blev inställt.

Fortsätter det såhär är det ju ingen idé att fortsätta träna så fort hästarna närmar sig 1.50 sträcket.

Kan tillägga att jag har Solvalla som hemmabana och tävlar på banor i mellansverige.

ryttarn
1

Jag tycker väll inte det är värre i år än vad det varit tidigare. Hästar i den klassen brukar få åka en del. Men det beror ju oxå på att dom inte är så väldigt många. Man måste ju få till lopp oxå. Gjorde en liten snabbläsning av propparna som varit eller som kommer i Maj och då ser det ut så här:

Axvalla hade proppar 1.57 och 1.53 17/5

Färjesta 1.57 12/5

Gävle 6/5 1.58

Halmstad 19/5 1.54

Kallmar 5/5 1.52 intervall 1,3

Mantorp 26/5 1.52

Åby 6/5 1.56

Men oavsett vilken klass man ligger i så måste man åka lite gran, förutom hästar i 1.55-2.05 där finns det hur mycket löp som helst. Men det är oxå där som jag upplever att det finns väldigt många hästar.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

carsbo
3

Kan de inte slänga in något nytt system då eller ta tillbaks pengahc. Tråkigt för de som har lyckats ta sig till de tiderna och så kan de inte starta längre.

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

ryttarn
1

#2 Finns ju inte så många hästar i den klassen så då blir det givetvis inte så många proppar heller……. Men med utgångspunkt från solvalla är väll Axvalla, Mantorp, Färjestad och Åby inte så blodigt. Dessutom så har Eskilstuna 1.54 och 1.55 på sitt dubbeltrav så jag tycker nog inte det finns så stor anledning att klaga. Tror det är betydligt tuffare för de riktigt snabba……

Jerker Klang,

www.isil.se

carsbo
2

#3 varför inte pennahc? då blir det ju mer hästar i loppen som jag förstått det.

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

marika-J
13

#3 Jag kan ju tycka att 40 mil till Axvalla och 50 mil till Åby är lite småblodigt för att åka med en häst och ett lopp. Jag har då inte den ekonomin. Färjestad (27mil) hade tävling samma dag som Solvalla och Mantorp (31mil) har under Elitloppshelgen.

Eskilstunas proppar får man lyfta på hatten åt. Men, det är inte förrens i slutet av juni.

Jag skulle vilja höra samma inställning den dagen du har en ponny som går runt 1.50.

ryttarn
0

#4 Då har du nog "sovit" de senaste åren, väldigt svårt att få anmält till penga hcp, oavsett klass. Väldigt många av de som skrivs ut får för få anmälda. Om det beror på felaktigt skrivana pengaproppar eller ovilja från kuskar att anmäla skall jag låta vara osagt. Men väldigt många(dock inte alla) av de penga hcp som körts har blivit väldigt ojämna……

Nu har jag inte kollat hur mycket pengar du har på din häst så jag kan inte uttala mig om hur den skulle stå i ett penga hcp. Men på rättvik har du ett den 23 juni som väll borde ligga i ungefär er klass……

Jerker Klang,

www.isil.se

Kajhugo
1

Vi har en som gått 1.52 och jag håller med dig Marika, förra året tävlade han väldigt lite (5-6 lopp och då bangar inte vi för att resa) då jag inte hittade passande proppar. I år finns många proppar men tydligen få hästar då de har blivit inställda.

Tessan08
4

Lika illa ställt är det för de långsammaste där får man anmäla ner dom till 2.30, 35 lopp med risk för att bli omkörd direkt, ingen bra start för de mer orutinerade… Har sett att de kört lopp med 4 hästar vid ett flertal tillfällen, bra tycker jag även om det såklart är kul med välfyllda lopp!

ryttarn
0

#8 Där har vi i Värmland en klar fördel, nära till Norge och där kan du hitta långsamlopp där A, B, C och D tävlar tillsammans.

#7 Klart det inte skrivs ut proppar i klasser där ingen eller extremt få anmäler, skall ju helst bli anständiga lopp oxå………

Jerker Klang,

www.isil.se

VeronicaP
0

Förra året tycker jag var värre än i år måste jag säga.

Våran Ijor som har rekord 150,8 har alla redan kommit ut i fler lopp än vad han gjorde på halva säsongen förra året.

Här nere i söder har varit bra proppar för de snabbaste

Jägersro hade ju tex i helgen 1.50 i en propp tror tom det var 2140.

Men visst kan jag hålla med dig om att de varit alldeles för lite proppar för de snabbaste hästarna och att de ofta får jaga och springa väldiga tillägg och de är ju inte speciellt kul att alltid köra på det viset.

Sen kan ju jag tycka att köra till Åby är rätt långt om man tillhör Solvalla

VeronicaP
6

Sen kan jag väl tycka att det ibland feganmäls om man säger så ,  vissa anmäler inte till vissa lopp pga då kommer den och den och då har vi ingen chans att vinna mm

ryttarn
0

#10 Samma avstånd som vi har till halmstad, och där har vi ju varit några gånger.

#5 När mina barn körde shettisar så var vi i samma sits (Lilla Ross Man 2.28). Så jag vet vad det innebär. Vi tävlade med honnom från Kalmar i Söder till Österssund i norr….

Men man kan ju heller inte skriva ut mängder av proppar som ingen anmäler till, eller hur? Axevallas snabblopp blev väll inställda för att det var för lite anmält, hade du anmält dit?

Sedan att du inte kan den 12 och inte den 26 ja, inte många helger kvar då….. Man får ju se lite realistiskt på det oxå……

Visst, just nu har jag en häst (Ratatas Raimon rekord 2.02,2) där det finns precis hur många proppar som helst, men det är oxå i ett segment där det finns väldigt mycket häst och där det brukar vara väl anmält……

Jerker Klang,

www.isil.se

ebba93
0

de finns inga lopp för pigall  1,47 eller romette 1,51 heller:( och de finns ju bara lopp som dom får jaga massor och ingen av dom gillar och jaga 200 meter efter alla andra::/

Tusen
1

Visst måste det skrivas proppar även till de hästar som går fortare och långsammare än 2.00-2.15 även om det kanske är många hästar i den klassen.

Att det sedan inte blir fulla lopp är en helt annan sak och jag är väldigt glad för de klubbar som ändå kör loppen trots att det edast är 4 anmälda. Ibland måste man frångå principer och även låta dessa hästar få komma ut i något rimligt lopp.

För många år sedan hade vi en shettis som hade 2.20 i rekord. I dagen släge finns det fler men på den tiden (10-15 år sedan) var det sällsynt. Men han fick ofta stå med 300 m tillägg eller t.o.m. mer. Men man fick köra ändå för annars fick han aldrig tävla. Han vann inte så ofta men gjorde nästan alltid bra lopp. Man får vara nöjd med det.

Kanske fler får börja anmäla till icke så gynnsamma lopp, i alla fall som reservproppar.

Och sen kan man göra intervallhandicap men att bakhästarna inte tjänar så jättemycket på intervallen eller så stänger man intervalloppet så att man inte kan anmäla ut hur snabba hästar som helst. För hur den än är så har de lite långsammare hästarna, på start, mer att ta av i tid, än de lite snabbare.Flört

emmyhansson
6

Håller med dig Marika!

Jag har en som gått 1.49 och en som gått 1.59 och bor i Norrland. Och det är ju inte så kul att stå ca 200 m bakom i vartenda lopp. Visst det finns inte särskilt många snabbloppare här uppe men vi kan ju inte sätta oss och åka 50-60 mil varenda gång man ska starta för ett lopp.

Tycker det borde skrivas pengahcp mycket mer istället

mellanbyns
5

Jag kan bara tala för min egen ponny, som innan första starten iår hade 1.54,5 och nu är nere på 1.52,8. Han gillar att jaga och klarar tilläggen bra vilket innebär att han redan hunnit starta i 7 lopp med sulky plus 2 lopp med sadel. Jag hade också anmält till hagmyrens 1.58 prop som blev inställd men hade tagit russerieloppet i reserv så han kommer att gå två lopp på söndag ändå. Men visst vill jag även ha lopp åt honom där han inte får så mycket tillägg, men eftersom han även gillar att jaga kan jag inte säga att jag har dåligt med lopp åt honom. Då har vi hagmyren som hemmabana.

Men visst vore det bra med fler snabbproppar! :)

Kajhugo
1

För vår del så fungerar inte pengahandicap då hästen är så gammal och hunnit tjäna lite pengar, han skulle möta hästar som gått 10 sekunder fortare.

Och att jaga gillar han inte längre och att ta ut bara för att tävla vill jag inte. Han har alltid gjort bra lopp och hans psyke och välbefinnande är värt mer än att åka och köra ett lopp.

Ellen K
0

#15 Jag håller med dig Emmy! Har en shettis som sprunigt ganska fort 2.36, tror jag. Sen har jag ett russ som har gått 1.56 . Loppen som finns är ju typ 2,05-2,10 typ…

ryttarn
0

#18 Ett russ med rekord 1.56 finns har väll hur många proppar som helst. I stort sätt varje tävlingsdag skrivs det ut proppar runt 2.00 vilket måste anses fullt tillbörligt för en häst med rekord 1.55 - 2.00

Om man läser lite statestik så är det inte så svårt att förstå att tyngdpunkten på propparna ligger i intervallen 2.00 - 2.35, det är i detta område som det finns flest hästar. (http://www.russtravare.se/34644686)

Förra året var det år med näst flest tävlingstillfällen i ponnytravets historia (1223 lopp), däremot kan jag inte hitta någon samanställning över antal lopp i olika "klasser" eller rekordens fördelning över landet.

Att sätta samman proppar är inte enkelt, det finns massa parametrar att ta hänsyn till, Att då skriva ut proppar i klasser där man redan på pappret kan se att det inte finns underlag i upptagningsområdet funkar inte. Jag undrar hur många av er som klagar på proppfördelning och innehåll själva har suttit och skapat proppar för er bana. Alla jag känner som varit med i den processen har fått en mycket mer ödmjuk inställning till detta arbete, det gäller inte minst mig själv.

Jerker Klang,

www.isil.se

amandahandersson
1

Det här var en av anledningarna till att jag valde att sälja min snabbing - som dessutom har sån stor potential att bli ännu snabbare. Jag är verkligen inte rädd att åka och fnyser gärna åt "söderlänningar" som gnäller på avstånd, men det håller inte att åka 60 mil och ibland längre, för att köra enkla, vanliga lopp med jämt motstånd.

Tycker ändå det är konstigt att det blir så lite lopp. Det finns ju ändå en del hästar i de här tiderna - 1.55 till 1.47 någonstans.

Frickan_mary
1

#1 Finns faktiskt egentligen ganska många "snabba" hästar, iaf i södra delen har vi en del! kanske inte så många runt 1.40 tiden, men en del faktiskt med tider runt 46-55 :)

Bianco
0

jag kan ju säga att jag inte gillar alla intervaller som skrivs ut mer och mer. Endast orättvist!

MagganS-B
8

# 12 Hon bor ju inte på Solvalla precis även om hon hör till Stockholmsklubben…..och att åka långt och tävla med sin häst, kanske komma på pengar och få 125,- när resan går på ett par tusen i bensin är inte försvarbart med agens bensinpris. Antagligen har just du råd att åka många mil varje vecka, men alla har inte det, och då är det tråkigt när klubbarna som ligger närmast kanske inte har dom propparna som är lämpliga för just "min" häst! Det är väl i alla fall inte meningen att ponnytravet skall vara en "överklassport" som bara vissa har råd med…..

Tusen
0
marika-J
5

#6 visst, Rättvik har en penningpropp den 23/6 MEN proppen är skriven alldeles för tokigt enligt min mening. Skulle hellre se den stängd vid en viss summa. Min ponny har 13.000 på kontot till sina 1.52, alltså står han rätt bra till i penninglopp, dock skulle ex voltrekordhållaren Tuffing med sina 95.000 intjänade och rekord 1.37 endast stå 100m bakom. Känns genast inte så lockande att anmäla till ett sånt lopp..

AlexandraGustavsson
0

Bara en liten fråga finns inte vi i Norrland?Dom flesta utom Amanda och emmy berättar att vi finns oxå: Sörlänningarna gnäller medan vi norrlänningar nästan ALLTID få köra mellan bergsåker i söder till boden i norr sen har vi "småbanorna" oxå i väst. sluta att knälla och så gör vi något gemensamt vi som har snabbloppare : Det kanske blir bättre när SPTF tar över propparna får vi hoppas:)

ryttarn
0

#27 SPTF har redan tagit över proppskrivandet….. Det är Rikard som skriver propparna i samråd med de lokala klubbarna.

Jerker Klang,

www.isil.se

therese-persson
0

Önskar ibland att min ponny (Fantazia) hade kvar sitt rekord på 1.58, då det flesta proppar under 2.00 är stängda vid just 1.58,0.
Annars är det grundtid 1.56, 2,00 2,07 osvosv som gäller. Men det fungerar bra det också, bara hon inte sänker rekordet hon har just nu!

Men jag märker att fler och fler proppar slutar vid grudtid 2.00,0 och att det sedan inte finns några snabbare lopp, och om det finns går det ett hopp ner till 1.45 på en gång! Så en lite mer grundlig titt på vilka proppar som det ska tävlas i tycker jag att de kunde göra :)