Skavsår!
Har en extremt känslig kuse som väldigt lätt får skavsår. Senast från båda sidostängerna och från bukgjorden på båda sidor. Har provat allt möjligt men inget hjälper. Har fått höra att renskinn ska vara det bästa så det är väl värt att testa. Någon annan som har tips? allt mottages tacksamt! Mvh Marika
Du kanske redan har provat det här…..
..Men när min häst får skavsår brukar jag smeta på Helosan Orginal (den blåa) och ibland sätter jag på Gjordskydd som är gjort av fårskinn. 
// Lina
Vad har du för gjord (material) och vad har du pövat med tidigare?

Säger det sammasom #2. Mina hstar har alltid fått skav av gummigjordarna. Använder aldrig sån lngre. Inte utan bukgjordstunnel.
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus
vi har neoprengjordar, det verkar vara det enda som inte ger skav
#4 - tills de blir för gamla och urtvättade. Då blir de hårda, tyvärr :/

Använd sköljmedel så blir de inte så hårda ;)
de där med skavsår från stänger vill jag oxå ha tips på!
själv använder jag de här nylongjordarna, svin bra! mina har aldrig skavsår längre.
Gummigjordarna är värdelösa om de börjar få skav :(
Köp neoprengjord!! De bästa gjordarna helt klart. Har själv bara neoprengjordar och våra hästar har aldrig sedan vi började använda dem haft skav! Det är så värt att ha!
Gummigjordar borde förbjudas. De är som gjorda för att framkalla skavsår.
Våra tävlingshästar har aldrig fått skavsår av gummigjordar……fanns inte nåt annat förr om man inte ville ha lädergjord. Men rengöringen är A och O! Likaså att byta ut dom ganska ofta.
vet inte vad som framkallar skavsår av vanlig gummigjord, min shettis hade mycket sår och mitt russ får inget alls.
jag har för mig att marika har en neoprenjord på sitt russ
VÅr hemsida : http://twilimarsvin.wix.com/twilights
En ren ullskinnstunnel brukar vara toppen. Lammskinn används ju ofta inom vården för att läka och förebygga liggsår. Är kanonbra. Har själv haft det till känsliga ponnysar.
Precis som Maggan hade vi endast gummigjord förr, aldrig ett skavsår men som sagt har alltid duschat av hästen och torkat torr samt rengjort gummigjorden efter varje körpass och vid minsta spricka el liknande köptes ny. Numera använder vi endast neoprengjord, en till träning och en till tävling, de är toppen!
Jag tycker det är onödigt att använda en gjord som rätt enkelt kan undvikas då dessa kan ge skavsår redan vid första användningstillfället. Det har vi råkat ut för och det var inte dåligt vilka skav den gav. Tog en evighet innan det hade läkt ut helt. Det finns ju så många andra bra gjordar av annat material som man kan använda i dagsläget. 
Sen gör man väl alltid rent gjorden efter användning oavsett vilket material gorden än är gjord av eller ..???
#14 Kan nog vara så att den glöms bort ibland, en del i vårt stall (travare) rengör sällan sina gjordar och en massa intorkad svett o smuts kan ge skav även med en neopren gjord!
I övrigt ni med skav, har ni testat att sträcka ut huden mellan frambenen och gjorden? Bara att ta tag i framknät och dra framåt så att huden sträcks. :)
Gummigjordarna har jag skrotat för länge sedan. Har kört med neopren, men han får likförbaskat skav från den. Provat med ett mjukt teddy selunderlägg, men inte det heller hjälpte.
#16 Brukar göra så då han har mkt extrahud bakom frambenen också.
#17 Ibland kan det hjälpa att spänna gjorden extra mkt. Inte alla, men många får gärna skav om gjprden är lite för lös..
Hade förut problem med skav men nu har det av någon anledning inte fått skav på länge. Vi har gått över till smala läder gjprdar, eller typ ridhäst sadelgjordar som är korsade… avlastar lite för magen med, men dom fungerar ju bäst med klick.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
#17 Provat med lammullstunnel?

Min egna fundering över varför inte hästarna fick skav av gummigjordarna förr är helt enkelt för att man har börjat köra med qh-sele och sulky. Min erfarenhet är att en qh-sulky selas högre upp och att man lyfter upp hästarna lite med vikten i sulkyn och på så sätt kan selen lättare åka fram/åka omkring, om man inte har dragit åt gjorden och ryggstycket ordentligt.
Kan inte komma ihåg att vi någonsin har haft skav på någon utav våra, men då har vi neoprengjord, selar långt bak och är nogranna med att ryggstycket sitter åt ordentligt.

min häst går fotfarande med gummigjort, både hemma o tävling. inte ett skavsår under dessa år än så länge! :)

Vi kör inte med QH- selar hemma bara när vi kör sulkys på banan .
Vi har både gummi och lädergjord hemma i tränings .
Vi har en som fått skav och det är våran shettis som är skäck och hon fick skavsår även som 3 åring när hon börjades köras första året sen hade hon inte på de andra åren men nu har hon varit mamma ledig mm och inte tävlat och körts på ett par år och även denna gången när hon satts igång fått skav.
Jag stretchar alltid för att bli av med vecken, hon går med padd mm
Det är ju noga på dem att man smörjer och håller rent , sen så tar vi henne på släp ibland i stället mm så hon blir mer tålig.