Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettallmänt
Läst 2133 ggr
Geminii
0

Hur klipper ni?

Hur klipper ni era hästar? tex: öron, man, svans, hovskägg mm.

Colt
0

Klipper inget av de du nämnde.
Men när jag rakar så lämnar jag ben, huvud och  rygg.

_jonna
0

jag klipper uppe i nacken :)

Mixie
0

klipper öron och svans om den blir för lång..

//Mickan

Absolut_Luks
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nacke,svans och öron. (dock inte öronen på ponnisarna)

agnes_S
0

nacke och svans

Jennie_A
0

Klipper i nacken, och ibland öronen… Förstås även svansen när den blir för lång…

williemarrone
0

Jag klipper alla strån som sticker ut ;) nacke, hovskägg, öron, hakskägg om det behövs EJ man och svans

iiirma
0

Det enda som klipps på Plexus är nacken :)

Hannna
0

Nacke på ponnierna. Om de blir start för min passhäst får man klippa öron, hovskägg, nacke och även päls som växt ner över kronranden.

Jagz
0

Vrför klipper ni öronen? Det är ju bland det första man lär sig när man håller på med hästar, klipp inte öronen! Håret i öronen ska ju skydda hästen mot flugor och sånt. Det är inte speciellt schysst att klippa bort det.

williemarrone
0

#10 jag klipper i öronen för att det inte ska lugga så mycket när jag tar ur bomullen.

Hannna
0

#10 Annars får jag skäll av lillsyrran;) Nej men, det är mer praktiskt när man ska in och ut med bomull hela tiden. Annars är det väl en "trav-grej" för att det ska se snyggt ut. Ponnierna klipper jag aldrig i öronen, inte min egna travare heller när jag hade henne hemma. Min passhäst ska kvala på måndag så då får man ta fram klippmaskinen…

Mixie
0

#10 jag har faktiskt aldrig fått lära mig på det sättet.. Bra att kunna ;) MEn jag klipper bara det som verkligen sticker ut inte i öronen som en del gör..

//Mickan

Trav_
0

jag klipper det som sticker ut ur öronen under hakan, svansen, och hästen är ju även rakad så detta år har jag rakat hela hästen + hela benen så det enda päls dom har kvar är på huvet.

FridaNyberg
0

Jag klipper mina passhästar i nacken, öronen, hovskägget, runt hovarna och under hakan. inga hår här inte ;). Men öronen klipper jag för att det ska gå lättare med bomullen.

Mixie
0

#14 å #15 menar ni att ni klipper känselhåren under hakan? eller bara "skägget"

//Mickan

Colt
0

#15 Varför klipper du hovskägget?

Jenniferohlson
0

I öronen och i nacken. och på ena klipper ja bort hovskägget och håret runt kronranden:)

iiirma
0

#16-17 Undrar desamma!

Mollberg
0

Klipper nacke på ponnysarna och på varmbloden klipps nacke, hovskägg, kronrand och öron. Annars blir de sura om man råkar dra i öronhåret när man tar ut bomullen.

Liiiiiiinn
0

klipper BARA i nacken, och de händer inte heller så ofta^^ men saxen fick dammas av lite inför säsongsstarten!

divansson
0

Klipperrunt hovarna ibland, aldrig hovskägget.. :P tycker de är fint ;) hehe.. klipper under grimman/huvudlaget i nacken.. kliptte typ en cm från svansen förra våren, för svansen släpades i leran :S klipper alldrig manen. öronen klipper jag ibland.. klipper bara en liiten bit av de som sticket ut, för de är ju till för att skydda så att vatten inte ska komma in i örat.. sen klipper ja inge mer..

PippiL
0

Varför har hästar hår överhuvudtaget? Flört

klipper gör vi väl för vår egen skull, inte hästens.
Jag klipper bakom öronen för att inte huvudlaget ska tryckas av av all man. I övrigt inget, tycker inte det är snyggt med klippta ponnyer, eller hästar alls.

Ridhästar som dom klipper av manen på är det fulaste jag vet….!!!

FridaNyberg
0

Jag klipper inte av känselhåren under hakan, utan bara skägget. Sedan klipper jag hovskägget för att det är lättare att hålla efter karlederna då.

Mixie
0

#23 menar du bara klippta eller rakade i allmänhet?? För rakar dom gör vi ju inte bara för våran egen skull, inte jag iallafall.. enbart för att hon ska slippa bli så svettig och kall efter körning/ridning.

//Mickan

Miii4
0

Mitt sto har inget hår att klippa så ja slipper ;). Nej men allvarligt talat har jag alltid tyckt att det är jättefult att klippa mer än i nacken. Dom ska se ut som ponnyar tycker jag.

Ok, min shettis blev mobbad för sina håriga öron, men jag tyckte det var SUPERcharmigt =). Dessutom, vem klipper en shettis i öronen, dom har ju inte tålamod till det ;).

olivialundgren
0

i nacken , och om hon blir rakad så blir det hela kroppen, sparar då. på benen , och ansiktet Daim när vi brakade han blev han rakad under hakan  med.

casandra
0

På Brian, min ridhäst, klipper jag det som sticker ut ur öronen, i nacken, svansen, hovskägget och kronranden. Dock aldrig manen eller luggen då det är bland det fulaste som finns enligt mig.

På varmbloden hemma klipps dom i nacken, och det som sticker ut ur öronen, hovskägget när saxen ligger framme typ, och svansen när den börjar bli för lång.

På ponnyerna klipps det bara i nacken, och det som sticker ut ur öronen typ.

divansson
0

#23 de kan ja hållamed dig om..

DubbelE
0

nacken, o "ansar" i öronen.. klipper inte bort allt hår i öronen utan "toffsarna" som blir på vintern. på fjordingen klipper jag manen (självklart) i en kombination i 3 olika mönster ;) lite utmaning i tillvaron…

bonnieemme
0

jag klipper naken och örona

wilson
0

Klipper nacke på de som har det från början, öron och hovskägg ALLTID putsat på varmbloden, vet egentligen inte varför men när jag jobbat i olika proffsstall så vill dom att man gör det, kanske för att det ser välvårdat ut eller nåt;)!På russen är jag inte riktigt lika petig med det…:)

MagganS-B
0

I nacken och svansen om den släpar…..aldrig hovskägg, eftersom det är tull för att skydda karleden…..

linnrisedal
0

klipper i nacke och örontofsarna bara.

Lina-
0

Jag klipper det som sticker ut ur öronen, nacken, hovskägg, svans och självklart mannen på ridhästarna. :)

Eufemia
0

nacke,svans öron om de blir vax i o då klipper jag de

hannibal-roll
0

Klipper i nacken och svansen om den blir lång och sliten i topparna.

Sen brukar jag klippa tofsar utanför öronen, inte inne i örat! Hannibal hade nog trampat ihjäl mig om jag försökte klippa honom inne i örat, han gillar inte ens att man tar ett klipp för att eliminera en ful öronvaxtoffs=)

jessssica
0

Svansen klipper jag ibland bara lite när den blivit för lång, klipper även bakom örona i nacken för att huvudlaget ska ligga bättre….Skulle aldrig klippa nå'n annanstans på mina pållar..onödigt!

_Jag_
0

inget! utom svansen när den är för lång.

divansson
0

#30 snyggt!

Millaaann
0

Klipper endast nacke o svans om den blir för lång.