Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etiketttävling
Läst 2521 ggr
Edde
0

Kusk-SM

Hur blir det med kusk-SM? Ser ej något i propparna för juni? Eller är det tänkt att köras senare?

PromiseMinanMorfeus
0

Jag vill sockå veta det! Så man vet vilka hästar man ska ha där!

maiijjha
0

Det e väl inget att hålla på med. Den som lottas på bästa hästen vinner ju.

Edde
0

Men NÄR ska tävlingen vara? När skickas inbjudan ut? När ska besked om deltagande ges?

PromiseMinanMorfeus
0

Jg vill bara veta vilken propp det blir!

Ylva_Sundbyholm
0

Jag återkommer med info om kusk Sm nästa vecka. Eps har styrelsemöte måndagen den 21 då kommer allt runt kusk Sm att beslutas. Vi väntar på att få läsa årsmötes protokollet för att kunna ta ett beslut hur vi skall agera.

Ylva

PippiL
0

Puttar upp denna tråd. Nått nytt??? Vet nån nåt???

Colt
0

#6 Vi har möte idag.

Jennie_A
0

#6 Det står i #5 att de har mötet idag och jag skulle gissa att de har det under kvällstid eftersom det oftas jobbas dagtid ;o) Så räkna inte med så mycket info innan morgondagen…

Colt
0

#8 Alldeles riktigt! :) halv 7 har vi möte!

PippiL
0

Sorry, så går det när man inte läser ordentligt….
Jag väntar tills imorgon då  ;)

[sbergmark]
0

lite man vill vara med där !

Ylva_Sundbyholm
0

Hej Alla

Nu är jag precis hemkommen från vårt styrelsemöte. Kusk SM kommer att köras som offeciellt mästerskapslopp men utan prispengar och tider. Loppet kommer att köras med två heat och kusken med bäst totalpoäng vinner Kusk SM titeln.

Vi har haft kontakt med jurister på STC, som har sagt att man Inte kan ta en halv motion och i och med att motionen är bifallen så är det ett offeciellt mästerskapslopp. Vi har också haft kontakt med en av justerarna på årsmötesprotokollet som säger samma sak. Under kvällen har vi även varit i kontakt med två ledamöter i SPTFs styrelse för att ge men dessa uppgifter. Vi har också tidigare haft kontakt med SPTFs ordförande.

Vi kommer att skicka ut inbjudningar till de berörda kuskar inom de närmaste dagarna.

Mvh

Ylva Östberg, Ordförande i EPS.

fladde
0

men vad blir det för grundlag till kusk sm loppen.

Ylva_Sundbyholm
0

Propparna är följande:

Prop. 1.

Kategori A 4-åriga och äldre 7.000-35.000 kr

som fullföljt minst 1 officiellt lopp under 2007.

1140 m. Tillägg 20 m vid vunna 9.000 kr,

40 m vid 11.000 kr, 60 m vid 15.000 kr,

80 m vid 20.000 kr, 100 m vid 25.000 kr.

Ylva_Sundbyholm
0

Prop. 2.

Kategori B 4-åriga och äldre 8.000-35.000 kr

som fullföljt minst 1 officiellt lopp under 2007.

1640 m. Tillägg 20 m vid vunna 11.000 kr,

40 m vid 17.000 kr, 60 m vid 19.000 kr,

80 m vid 21.000 kr, 100 m vid 24.000 kr

AnnaLundin
0

Ylva: skriv ihop info om kusk-SM, med proppar och hur det är tänkt ska fungera + gärna vilka som är inkvalade, så lägger jag ut det som en artikel här!

Millaaann
0

Varför har ni inte tid? det är ju redan uträknat vem som kommer vinna kusk SM kat b! Iaf om man får ha sin egna häst…

Ylva_Sundbyholm
0

#16 Jag fixar det någon dag, måste sova nu.

Ylva_Sundbyholm
0

#17 Proppen har Ylva L på kansliet skrivit för att alla kuskar skall ha haft minst en häst i träning förra året som passar i proppen. Tanken är att kusken kör sin egen häst i ena loppet och att man lottas på någon annans häst i det andra. Poängberäkningen är också så att det räcker inte att du vinner ett lopp för att vinna kusk titelt utan du måste göra bra ifrån dig i båda loppen!

Ylva

PippiL
0

#19 Hej Ylva!

Ska man nu se till hela motionen, så kan inte den proppen fungera. Det står ju i motionen att man får inte köra egen häst, eller rättare sagt man får inte köra häst som man kört förrut. Och den propp som du syftar på gick ju ut på att köra två heat, ett med egen häst och ett med häst man lottats på.

skott
0

Jag förstår absolut inte varför man skriver proppen i pengalopp… De blir ju mkt jämnare lopp med rekordhandikapp, men de e kanske inte de som är meningen…

[sbergmark]
0

Vilka är det igentligen som får vara med i kusk sm ?

Colt
0

#22 De 15 segerikaste kuskarna i båda kategorierna från 2006. Kuskarna kommer att få en inbjudan.

[sbergmark]
0

tänkte väl :) det är ju roligt att de finns kusk sm :)

fladde
0

tänk att det gnälldes över kusk sm förra året men hur blir inte detta kusk sm då  där en 2,09 shettis får 80 meter på en 2,40 shettis, tycker ni detta blir bättre så måste ni nog tänka om.

ni lovade att kusk sm skulle bli så rättvist mennnnnnnnnnnnn.

amandahandersson
0

#25, får en 2.09 häst 80 meter på en 2.40 häst? Hur är proppen?

Hannna
0

#26 proppen står ju här i denna tråd!!

amandahandersson
0

#27, ajfan, läste inte så högt upp ;p

Millaaann
0

Min syrra ska vara me i kusk sm kat b…men hon har ingen häst mellan 8-35000, lite konstigt eftersom Ylva har sett till så att alla har en häst som passar.. hmm!

amandahandersson
0

ARGH! Det här blir ju inget Kusk-sm… Rekordhandicap är ju det enda som skulle funka ;/

Hannna
0

Det finns säkert överlägsan vinnare till båda kategorierna, frågan är bara om de anmäler ut sina kanoner, jag tror inte det. Typ Ramona Ernst, Tuffing, Danielle har väl inte heller tjänat så mycket.

PromiseMinanMorfeus
0

Shit va orättvisa proppar! jag kommer nog inte ställa upp… Rekordhandikapp tack!!

Ronaldoo
0

Riktigt illa!!!! Kul att man har en häst……. eller inte

PippiL
0

Till Ylva!

Du kanske inte såg att jag ställde en fråga till dig, då flera inlägg kom efter.

Så jag frågar igen.

Ska man nu se till hela motionen, så kan inte den proppen fungera. Det står ju i motionen att man får inte köra egen häst, eller rättare sagt man får inte köra häst som man kört förrut. Och den propp som du syftar på gick ju ut på att köra två heat, ett med egen häst och ett med häst man lottats på.

wilson
0

Jag tycker vi ska va glada att det blir kusk sm överhuvudtaget, sen om det blir rättvist eller inte kan man nog inte hjälpa när travet ser ut som det gör idag! tyvärr…..Antingen är vi glada och kör eller så gnäller vi på dom som kämpat igenom att vi ens får ett kusk sm iår!

Edde
0

Kolla SPTF's hemsida, det blir inget Kusk-SM iår!!!!

nemesis
0

#36 var står det??

hittar inte …

Teja-Bea
0

#36 Det är är ju bara en tolkningafråga. Eftersom SPTF inte är villiga att ändra/göra undantag i dagens riktlinjer för mästerskapslopp så kommer det lopp som EPS anordnar inte att klassas som oficiellt mästerskapslopp.

MEN EPS kommer fortfarande att bjuda in landes segerrikaste kuskar i respektive kategori. Och EPS kommer fortfarande att kalla loppet för Kusk SM då det fortfarande är en kuskmatch mellan landes "bästa" kuskar!

De här loppen kommer nog att bli kanonkul (om nu inte propparna från kansliet vart så urbota orättvisa-tyvärr inget EPS kan hjälpa) och det blir precis så mycket Kusk SM som vi gör det till!

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

amandahandersson
0

Det handlar ju i vilket fall inte om "må bästa kusk" vinna i år….

fladde
0

Jag kan inte se något kul i att köra med sådana orättvisa proppar man åker inte över 60mil för att veta att min ponny inte har en chans mot de andra. Ni kan ju själv kolla vilken skillnad det blir med tillägen på tidshandikapp eller detta pengahandikapp, så kanske ni förstår att det är orättvisa lopp.

PippiL
0

#38 Men Bea, dom propparna som kom från kansliet kan ni ju inte använda??? eller?? I motionen står det att ingen kusk får köra någon häst som dom har kört förrut.

Så det är väl bara göra nya proppar? Det är väl upp till er då, eller? Varför skylla ifrån er för något som ni själva har röstat igenom?

Edde
0

#37 Första sidan, scrolla neråt en bit - det är urdåligt med rullningslist på en förstasida, lätt att missa info!

Jennie_A
0

#38 Men varför ska kansliet/SPTF bestämma hur proppen ska se ut om de själva inte står bakom det? De skriver att EPS får kalla det vad de vill, och då måste väl EPS får göra proppen "hur de vill" också? Eller tänker jag fel?

fan_idole
0

Detta står på SPTF:s sida, om det är tolkningsbart eller inte är förmodligen upp till vilken klubb man tillhör.

"Angående Kusk SM
Då det av Ylva Östberg, ordförande i Eskilstuna Ponnytrav Klubb, sprids bl.a. via Internet, att EPS kommer att köra ett officiellt Kusk SM väljer SPTFs styrelse att här på vår hemsida bemöta detta.
Vi har upprepande gånger diskuterat detta med EPS – Ylva Östberg, och förklarat vad stämman beslutat och vad problemet var i den motion som var inskickad. Motionen som EPS hade skrivit var inte korrekt, då den stred mot de Mästerskapsregler som SPTF har. Efter diskussioner beslutade 2007 års förbundsstämma att Kusk SM skulle köras som ett inofficiellt lopp, där inga prispengar och inga tider skulle räknas helt enl. det önskemål som bl.a. EPS representanter uttalade, dvs. utan att benämnas som ett Mästerskapslopp.
Detta är återigen diskuterat på SPTFs styrelsemöte 2 april. Inga förändringar är gjorda, då det skulle strida mot vad stämman beslutat. EPS kommer att köra ett lopp som tidigare benämnts som Kusk SM, vad dom kommer att kalla det vet vi inte, där dom bjuder in de 15 segerrikaste kuskarna i kat. A resp. kat. B. Men något officiellt SPTF mästerskap är detta ”kusk SM” inte.
2007 har SPTF inget officiellt Kusk SM helt enl. Förbundsstämmans beslut, se protokoll från Förbundsstämman 2007."

Dessutom är det ju en gåta att #36 skyller propparnas utformning på SPTF när man läser ovanstående.

PippiL
0

#44 Det är precis det du skriver jag också tycker. Varför skylla ifrån sig. Jag vill inte på något sätt klanka ner eller vara elak mot Bea eller Ylva dom är duktigta och arbetar mycket för sin klubb, men jag förstår inte varför dom fortsätter och skriver att allt som går emot dom/klubben är SPTFs fel? Varför inte istället stå för det dom själva har röstat på?

Att gå ut och skriva att dom ska kalla loppet SM förstår jag inte heller…. SM = Svenskt Mästerskap.
Och det är det ju inte, vi har ju inget officiellt Mästerskapslopp!!!
Kalla det kusk Match eller nåt sånt, men SM?

Ylva_Sundbyholm
0

Det är säkert många som undrar samma sak som du PippiL, Varför fortsätter vi att försöka få ett som offeciellt mästerskapslopp?

Eps har ALDRIG motionerat om att Kusk SM inte längre skall vara ett SM lopp. Som SPTF skriver i sitt "pressmeddelande" att vi gått ut med falskinformation skriver de att motionen var fel skriven. Varför kom den ens upp till röstning i såna fall? En fel skriven motion skall inte ens tas upp!

Vi har under våren haft kontakt med en jurist på STC som säger att i och med att motionen är tagen och att det i motionen står att Kusk SM skall köras som mästerskapslopp så skall det också göras! Det går inte att ta en halv motion eller att göra tillägg/dra bort text från en motion. Det är vad vi har gått på när vi har arbetat vidare för att få det som ett mästerskaps lopp.

Vill någon ha vidare diskussion om det här med mig/Eps styrelse så vänder er då till oss privat. Mitt telefonnummer och mail finns på Eps hemsida, lika så till alla andra som sitter i EPS styrelse. Ni är hjärtligtvälkommna att höra av er!

Ylva

PippiL
0

#46 Att diskussionen blir här är inget konstigt då ni själva går ut med den info som ni gör.

Klart jag förstår att ni jobbar för att få ett officiellt lopp, det är ju helt ok. Vad jag tycker är konstigt är att ni går ut med att det ÄR ett officiellt lopp, då det INTE är det!!!

Och sen skyller dåliga proppar på kansliet….

STCs jurister har väl inget med vad våran förbundsstämma beslutar att göra. Förbundsstämman är ju vårt högsta beslutande organ.

xet_48
0

#46 Den information som jag fått av närvarande på stämman, är att vid behandlingen av EPS motion ang "kusk -SM" informerade ordf. Jan Hyttring(ett antal gånger) att den stred mot gällande mästerskapsbestämmelser. Då greps tydligen EPS representanter av panik och yrkade att det var viktigast att loppen kördes som inofficiella lopp där tider, och prispengar inte registrerades än att det var ett officiellt mästerskap. Det var ändå äran som var det viktigaste. Efter detta argumenterande beslutade stämman att ändå behandla frågan(motionen). Stämman beslutade (enligt justerat årsmötesprotokoll) som jag nyligen tagit del av, att "Kusk-SM" fråntas mästerskapsstatus 2007 och blir ett inofficiellt lopp utan prispengar och resultat. Det torde innebära att det är upp till EPS att fixa till det hela och att propparna som kansliet tagit fram inte kan gälla. Propparna måste också fixas av EPS. Att sedan EPS via Ylva Östberg går ut och skyller allt på SPTF:s styrelse och kansli är myyyycket dåligt. Håller helt med #47. Ylva! Ta ert ansvar!

F.d ponnyägare, numera pensionär.(tack och lov)

Teja-Bea
0

Jag vill bara klargöra att det INTE är EPS som skrivit propositionerna till årets Kusk SM (eller vad ni nu vill kalla det). OM klubben själva fick skriva propparna så tro mig, det skulle göras!

Men så är inte fallet. De propositioner som idag är aktuella är skrivna av Ylva Lagervall (tror jag), därav "skyller" vi de mycket orättvisa propparna på kansliet.

Tanken att kuskmatchen ska delas upp i 2 lopp, varav man i det ena kör sin egen häst, är ett godkännande av SPTF (om jag inte missminner mig). Så även där "skyller" vi upplägget på dem. (ett upplägg som jag egentligen tycker är ganska bra!)

PippiL - du pratar om att förslaget på upplägg inte får köras iom att det står i motionen att man inte får köra en häst man kört tidigare. Helt rätt, så står det. Men det står även att loppet skall köras som ett Mästerskapslopp. Det har SPTF inte tagit hänsyn till, så varför skulle de ta hänsyn till det som står om att köra vilken häst…..

PippiL
0

#49 Jo Bea, för att det var mästerskapstiteln - officiellt lopp som diskuterades, inte det andra.

Jag har hört att det INTE är dom propparna som ska användas. Utan det ska ni fixa själva. Ring kansliet och fråga.

CarolaG
0

#49 och 50. Precis, jag tänkte just skriva det.. Jag var närvarande på mötet och från SPTFs styrelse klargjordes klart och tydligt att det inte skulle bli något mästerskapslopp även om motionen bifölls. Det lästes tom högt ur mästerskapsbestämmelserna.

Att ändra så att man får köra sin häst trots att det i motionen står att man inte får göra det diskuterades INTE utan stämman biföll att kuskarna INTE får köra sina egna hästar.

Teja-Bea
0

Jag vill bara tillägga att det jag skriver är mina egna åsikter och uppfattningar. Jag sitter inte med i EPS styrelse så blanda inte ihop mig med dem.

AnteH
0

Hej Beatrice!

Propositionerna som var framtagna för Kusk SM gäller inte.
Det är upp till EPS att själva ta fram propositioner.
Därav kan du/ni inte skylla på kansliet för orättvisa proppar eftersom ni måste skriva dessa själva.

Så var nu snäll och klaga inget mer på vår hårt arbetande Ylva Lagervall, hon har inget med era proppar att göra.

Med vänliga hälsningar
Christina Hietanen
SPTF ledamot.

PS! Jag har lånat denna inloggning tillfälligt för att kunna svara Beatrice.

fan_idole
0

Kan någon då tala om var dessa proppar (som i och för sig inte gäller) har sitt ursprung?

Teja-Bea
0

Men herre gud vad misstolkningar det blir så fort jag skriver något!

Jag tycker att Ylva är jätteduktig! Hennes arbete är ovärdeligt och vi skulle inte klara oss utan henne!

Jag visste inte att de proppar som kom ut från kansliet inte längre är gällande. Det enda jag ville göra klart för de andra som läser här, och för övrigt klagar på orättvisa proppar. Är att det INTE var EPS som skrev dem! Det var det enda!

För det andra, som jag skrev tidigare, så vill inte jag benämnas som "ni" när man syftar på EPS. Som sagt så sitter jag inte med i någon styrelse eller liknande och det jag skriver här är egna tolkningar, uppfattningar och åsikter. INTE EPS stryrelse!

Millaaann
0

Men varför lägger ni ut proppar som inte ens gäller? Jag tycker att man borde se till att allt är klart innan man lägger ut det offentligt.

PippiL
0

Jätte kul att så många duktiga kuskar ställer upp till Sundbyhomlsmästerskapet (fd. kusk sm).

Jag har en fundering.
När ni bjuder i de bästa kat. A kuskarna, då har ni räknat på licenserna A+B+C
När ni har bjudit in de bästa kat. B kuskarna, så har ni endast tagit licens D.
Varför inte licens C också, som faktiskt också får köra russ.

Hur fungerar det?