heta virrpanna
jag kör ett russ som är en liten virrpanna.
han har inte gått på banan på något år nu, men senast han gjorde det så tog han inte ett rent steg och blev jätte nervös och fjantig.
Hur skulle ni göra den här gången för att få det så possitivt som möjligt? döva honom och bara ta det lugnt o låta honom titta? ge mig tips!!!
tack

hopp hopp. hjälp tack 

Jag skulle nog ha dövat honom för att få honom att slappna av, sedan skulle jag försöka få sällskap av en annan ponny som är säkerheten själv som inte ryggar/tittar på nått. Sen är det bara å lunka runt och ta det i ponnyns takt, ingen ide att stressa elelr så.

något mer tips?

Huva med öronproppar i.. sen ge mat efter jobben och stå gjärna och borsta elelr håll på lite i stallarna, så hästen blir lte lugnare och "hemmastaddare", sen jogga lite bara..

Gör det till en lek, så enkelt som möjligt gärna med någon kompis han känner ;) och kör inte slut på han utan jogga bara.. kanske tussar i örona. Se beror det ju på.. visst kan du stå å borsta på gången å pyssla men hästen ja har börjar bara härja med linorna då men det är ju fårn häst till häst, nått att tugga på i boxen skadar inte heller ;) mutor funkar alltid ;)
//Mickan

en sak till, mycket godis..led runt på stallbacken och ge en morotsbit då och då.. gäller att hästen vet att det inte är nått att stressa upp sig över..