Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettallmänt
Läst 1291 ggr
stallnysater
0

Smittorisk!

Läste följande på SPTF's Hemsida:

Smittorisk

07-06-2007 13:54

**Alla ni som stod i samma gäststall som ponnyn Schak (stall A?)
****på Mantorp söndagen den 3 juni bör vara observanta på A2-smitta
då denna ponny insjuknat efter tävlingen.
Ponnystallet på Solvalla där Schak bor är stängt pga smittorisk.
För utförligare info om smittoläget, se www.travsport.se**

~Sandra~
-Medarbetare på ponnytrav.ifokus.se
-Medarbetare på tibetanskspaniel.ifokus.se

AnnaLundin
0

Jättebra att du sprider denna information!

Fast man undrar ju, hade det inte varit enklare om man från arrangörshåll VISSTE vilka ponnyer som stått i det stallet och kontaktat dem personligen? Jag hoppas att så är fallet!

Mixie
0

Solvalla har bett mantorp gå ut med samtal/brev till alla som stod i hans stall…

//Mickan

VeronicaP
0

Hur är det med de hästarna som gick i samma lopp som  den sjuka hästen?

Millaaann
0

E d någon som vet vilket stall han stod i? Jag stod i stall D men hade typ inte stor koll på vilka som stod brevid mig…Hoppas d inte va i samma bara :/

stally
0

Vår häst stod i samma stall,och startade i samma lopp.

Han är i och för sig fullvaccinerad,och så här 4 dagar efter inte sjuk hitills.

Man är ju m.k.t. förvånad över att Solvallas ungdomshästar inte är vaccinerade!

Har man inte råd sades det!Har man råd att föda hästar har man väl endå råd att vaccinera!!

Hur kostsamt blir det inte då att hålla sjuka djur,som kanske inte kommer igen alls!!

Jag är .k.t upprörd över detta,och ser fram emot ett obligatoriskt vaccinations krav.

Mixie
0

Jo men det har väl varit vaccinationskrav (på stor häst iaf) men av vad jag hört så hjälpte inte det så det togs bort… så bland stortravarna är inte alls många vaccinerade längre.. och varför solvalla inte vaccinerar sina det vet jag inte.

vi hade hästar i samma stall som Schak (tror att det var stall A, längst ut på kanten var det iaf..) men jag kan inte minnas att han visade någon symtom där, fast han kan ju bära på smittan ändå, men han var inte det minsta hänging eller slö med tanke på att han kom 2a med nytt rekord..

//Mickan

Liiiiiiinn
0

Camilla, vi stod långt ifrån
Lånade linns användare!
Mia

Lucas_W
0

jag körde i samma lopp som Schak ! Hästarna börjar la hosta om dom har A2 ? men vad märks mer om dom har A2 ?

Hannna
0

#8 Kan få en febertopp någon dag om hästen blir ordentligt sjuk. Blöt/snorig i näsan.

#6 Ja man hade vaccinationskrav tidigare, men nu har vi mkt bättre vaccin som knappt har några biverkningar alls, och vi vet nu dessutom att vi måste vaccinera oftare för att få ett bättre skydd.

Millaaann
0

#7 Jahaaa x) haha missis nollkoll här! :)

Mixie
0

Okej :) hur ofta ska man vaccinera då? våran veterinär sa med 1 års mellanrum men så har det väl alltid varit?

//Mickan

stallnysater
0

Information om hästinfluensa:

**Kännetecken på virussjukdomar
**

• Inkubationstiden är ca 2-5 dagar, kan ibland vara längre
  • Smittvägar: direktkontakt, indirekt, via vatten vektorer och luftburen smitta
  • Är inte behandlingsbar med antibiotika
  • Isolering i 10 dygn efter senast insjuknad hästs första febertopp. Här gäller olika tidsgränser beroende på sjukdom, hör med din veterinär.

~Sandra~
-Medarbetare på ponnytrav.ifokus.se
-Medarbetare på tibetanskspaniel.ifokus.se

Mixie
0

#12 jättebra info

//Mickan

Jennie_A
0

#11 Ett år är det väl vara inom hoppning där de fortfarande har krav. Dock så är det en del som gör det oftare än så, för att det är bra för immunförsvaret över lag…

Mixie
0

#14 joo hörde talas om nån travtränare, minns inte vilken, som vaccinerade var 5-6 vecka.. =S

//Mickan

Jennie_A
0

#15 Jag var själv på en föreläsning med Roger Walmann som berättade att de vaccinerar var 3:dje månad för att få ett bättre immunförsvar…

Mixie
0

#16 jo men det låter rimligare.. :) ja sätter igång en till tråd om detta ;)

//Mickan

ElinLilja
0

Jag fick tipset av min veterinär av vaccinera 2 ggr om året eftersom vi är ute och tävlar rätt mycket med våra hästar. en häst som man bara  har hemma räcker det med en gång om året men när dom träffar så mycket hästar är 2 ggr bättre. Travtränare veccinerar oftast med tätare mellanrum 4 ggr eftersom dom tävlar hela året runt och täffar där med på mera hästar….