Käk?
Vad tycker ni om att ha Välldigt kort käk? Har sett många som har en käk som sitetr Jättelöst, hänger nöstan, inte många som har den kort. Ser det illa ut eller? när jag var på Bergsåker förra sommaren och stog vid staketet och kollade på ett lopp, då var den en shettis som hade kort käk, tjejen som stog brevid mig sa nått om "hur kan man bara ha sådär? Stackars häst! J**** djurplågeri F**!" så stog hon och mumlade till hennes kompis resten av loppet.. Varför??
Det var in6te direkt den första jag hörde säga nått sånnt.. Är det fel på att ha kort käk? Om hästen verkligen behöver det..

Nej, inte om den är såpass lång att den inte gör illa hästen. Jag har haft kort käk på några av mina, men ibland ser man ju hästar man gärna skulle sänka den 3-4 hack på..

bror på hur kort den är,jag hade kort käk på daim han sprang bäst i det.

Det beror på hur kort det är, man har ju sett riktiga exempel på när hastar är ordentligt kort uppkäckade och har svårt att öht ta sig framåt!

Ravelli går med ganska kort käk, men det är för att han går så fruktansvärt tungt balanserat och är så tung i sig själv, han måste få upp huvudet så han får balans i sin stora kropp. Sedan behöver den vara ganska kort så han får stöd av den, han har svårt att lägga sig i käken om den är för lång.
Bild från förra året när han fortfarande gick med lång käk, den hjälper ju inte så mycket om man säger så…
Kort check är okej, jag har ganska så kort på Zolle, men FÖR kort ser verkligen inte bra ut, och det är inte bra för hästen heller!

Man har ju eget ansvar att avgöra vad som passar ens häst.. kan man inte bör man fråga någon erfaren och kunnig om hjälp.. man ska inte mecka för mycket själv, det gör mer skada än nytta…
//Mickan

Jag tar hjälp när det gäller mina käk remmar :)

för att man ska få på mi ponny käken lä de va två pers.. :P

#10 har du någon gång funderat på varför?
//Mickan

#11 han är bråkig.. :P vill inte dra upp huvudet.. plus att käken lä va så kort för att han ska kunna trava..

okej :) prova automatkäk ;)
//Mickan
# 4 Rätt kort? Jaja, den diskussionen har vi redan haft och den behöver kanske inte upprepas …

# 14 om jag säger såhär har sett värre:p

#4 den ser ju inte supekort ut p bilden.. får hålla med #15 och säga att jag har sett värre.. men jag kan inte tänka mig att någon drar på sin häst en föör kort käk och tror att den ska springa.. det visar sig ju i resultatlistorna så småningom
//Mickan

# 16 jaoo precis ;P

#12 kolla så han inte har ont i ryggen!
#12 Kanske inte är så konstigt att han e bråkig när ni ska ta upp käket…kan inte vara bekvämt att ha så kort käk…och om han inte kan springa utan att ha så kort käk kanske d är ngt fel på honom..

Han har inte alls ont i ryggen eller någon annan stanns, tre veterinäret plus tandläkarn sopm var här i våras har klämmt och kännt lite överallt-de säger att de inte kan hitta nått fel, "det är nog bara lite hyss" säger de.. :P hm.. äh..

#10, är det svårt att få på käken för att den är så kort eller är det för att din ponny inte gillar att sakta ner för att få på sig den?

#22 han springer gjärna ivg eller stannar, sen är den ganska kort också.. så det är nog båda delarna..
Tyckter de e helt ok med korta käkar. Bara de inte gör mer skada än nytta. Hade kort käk på Rigoletta ernst den tiden hon sprang med mig hon behövde så mycket stöd, sen var hon ganska tung. Men mira har inte ens ngn käk, bara ibland men då är den väldigt lång