Startlista Sprintermästaren 2012!
Lägg gärna in listan när den kommer 
Kommer inte förrän imorgon
Finns det inga prelimenära? :)
~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus
#1 tusan.. får man vänta lite till
hoppas spårguden är med mig denna gång..
#2 nej inga preliminära heller, du får lägga dej tidigt så blir det snabbt morgon….

Hahaha! Typiskt! ;)
~Stuteri Stenbydal~
Inga listor? :)
Inga listor!?!?!?! :OOO
Vill se dom!!! :(
Inga listor än på Kanal75 iaf 

Men både Kat A och B blir av i alla fall de är den infon jag har fått ;) och de var skönt att äntligen Kat A blir av :))
Puttilutt 
När kommer dem? :(
~Stuteri Stenbydal~
Emmelie, den som väntar på något gott väntar aldrig för länge.. Vi får hålla ut 
Åh… Men jag vill se dem! :( hihi ^^
~Stuteri Stenbydal~

Verka inte komma idag heller ;))
Amen vad typiskt :(
~Stuteri Stenbydal~

listorna finns på kanal 75 nu!
#16 kan du inte lägga upp dom?
Fanny Henriksson

Här kommer PREL.LISTA kat. B
~Sandra~
-Medarbetare på ponnytrav.ifokus.se
-Medarbetare på tibetanskspaniel.ifokus.se

#19 Kat A då
Här kommer PREL.LISTA kat. A
~Sandra~

Står ju fel på Kat A ( de de faktiskt delas ut prispremier)
Såg det oxå förut när jag tittade igen på prel.listan!
Kollade nu på SPTF och det står likadant där :/
~Sandra~

Yapp de är väl inte de som hänger med ;) de är så vana att de inte ska vara prispengar

Vad lite häst det var anmält. Kul dock att det blir ett kat A lopp, för det var ju ett tag sen men det borde väl finnas fler kat B som skulle kunna vara med?

Ja sist kat A gick var 2009. Kan bara hålla med dig borde varit fler i Kat B …

Lobbade för att Isilon Alassë(Norges snabbaste 4-åring) skulle anmälas, men dom tyckte det var lite långt att åka från Sande. Men dom kommer nog till Derbyt. Min 4a åring har inte ens kommit i vagn*bloss*
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

"27 de är längre till Jägers;)
Nä jag har en 4 åring här hemma som haft vagn 1 gång och vi har en som körs nu och förhoppningsvis kvalar i juli

#28 Jo, men en långresa fixar man, två är lite mycket…….
Jerker Klang,
Är det någon som vill ge sig på att tippa dessa två lopp? Jag ska men senare :-) när det bara är två lopp och lite häst så kanske man kan försöka med lite mer än bara siffror denna gång!
Kollade startlistor på kat. B mellan 2008-2012.
2008: 12 st
2009: 6
2010: 5
2011: 9
2012: 7
Så det har varit dåligt anmält de senaste åren (förutom 2008 då det var ett fullt lopp).
Genomsnittet de senaste 5 åren är 7,8 hästar per lopp.
~Sandra~
TIPPNING
KAT A
1.a Skorpan C.C
2.a Emmeros Kometta
3.a Farmens Razer
Kat B
1.a Zissel
2.a Minatyr
3. Amazon

#31 2008 var nog den bästa årgångens russ som funnit tror jag om jag ska vara ärlig. sen så vågade väl alla anmäla ut. 2008 var ju det året som tex alla i Derbyt gick under 2 min , har nog inte hänt varken innan eller efter dessa härliga ponnyer som startade då.

Det var väl 12 i kriteriet förra året, så jag trodde fler sulle ta chansen att uppleva en av årets bästa travdagar, Sprintermästaren är sommar och fest.

Ja man tror ju det , vet inte vad det är som gör att de inte anmäler ut faktiaskt . Jag hade inte tvekat om jag hade en färdig 4 åring i alla fall
2009 var det 12 som startade i Kriteriet.
2010 vara det bara 5 i Sprintermästaren…..
Vad som gör sådan skillnad vet jag inte….
Det är sommar och semestertider. Hästarna går kanske på bete… Få tävlingstillfällen gör kanske att man väljer att starta på hemmaplan istället för att åka lite längre…. Jag vet inte men kan vara några anledningar…..
~Sandra~

En tanke som jag tror kan vara en av flera faktorer i detta.
Har man en fyraåring med mycket kapacitet och som man siktar med mot Derbyt i september så kanske man inte vill banka ner rekordet redan i Juli utan istället sakta men säkert gå ner i tiderna och plocka flera placeringar under året.
Kör man sprintermästaren i början på Juli och där kör sin häst på max kommer den behöva göra det i varje tävling fram till Drebyt oxå. Istället vill man kanske att hästen skall få en självförtroende stärkande resa genom att lite långsammare vandra genom klasserna.
Vart bara en tanke…..
Jerker Klang,

Rekordhandikap eller pengar?
Jag tror att derbyt har mer status i ponnytav än vad Sprintermästaren har. jag tror inte folk ser det som samma status att vara med i Sprintermästaren som det är in derbyt och Kriteriet vilket är synd då de borde vara lika mycket status i Sprintermästaren.
Jesper Björling

#38 Tror inte det, pengar ger ju samma effekt o rekordhandikap känns inte rätt i denna typ av lopp. Men man kanske skall återgå till skilda rekord mellan auto och volt? Finns ju nackdelar med det oxå men kanske är fördelarna större än nackdelarna. Återigen tänker jag bara högt utan att för den delen tänkt igenom det ordentligt…..
Jerker Klang,

#40 Fast när de var skilda rekord så fanns det ju en *hel* del som det kunde skilja väldigt mycket från volt och auto och så körde de och vann hur mycket som helst i volt . Vet inte om de var mer vanligt här nere i söder än norr ..
Ja de är i alla fall tur att inte alla tänker som så att de inte vågar starta och tacka vet jag Gotlänningarna de är inga fegisar i alla fall 

#41 Jo, det var en av anledningarna till att jag argumenterade för en "sammanslagning" av rekorden. Men frågan är vilken nackdel som är värst. Just nu är det många som inte startar auto då de flesta hästar är lite snabbare i auto än i volt. Kanske man skulle kunna ha en "max diff" ungefär som man har i specialr´n……
Jerker Klang,

Jag menade absolut inte att det ska vara rekordhandikap eller pengar som styr proppen, klart att det ska vara för de bästa fyraåringarna som finns. Det är ju det som är det roliga att vara med i årgångsloppen.
Däremot kanske rekordhandikapen gör att man inte vill köra ner sin ponnys rekord, vilket jag tycker är fel, sen vet jag att det är svårt att helt gå över till pengahandikap för de äldre hästarna. Men att sitta och bromsa i mål för att inte sänka rekordet är inte heller rätt.
Tror dock att man ska ha samma rekord för volt och auto, för de flesta skiljer det inte så mycket. Däremot finns det ju inte så många autolopp och det kan ju spela in, kankse något att jobba för när stortravet och dess personal tar över tävlingsbiten. För i vårt fall har de varit personalbrist som gjort att vi inte kunnat ha auto. Dock har stortravet lovat auto vid våra två insprängda lopp i år. 1 i juli och 1 i augusti.