Guldstoet
Idag, den 28 juni, går Guldstoet för kat B på Åby.
Endast 5 hästar deltar!! Jag undrar, vart har alla duktiga ston tagit vägen?
Vilken tragisk utveckling om detta fina lopp inte skall få några startande. De senaste åren har loppet varit fullt (med överanmälan) och det var nog länge sedan (om det någonsin ens hänt) det endast var 5 (!!!!) startande i loppet.
Tack och lov ser det bättre ut på shettissidan. 9 startande (dock inte fullt lopp där heller)
Inte så konstigt!! Ett lopp som detta skall köras som intervallhandicap! så flera får chansen!! TOPPEN ÄR FÖR TUNN!!! när det gäller de snabbaste stona!!
Men 5! ston? Nog finns det fler ston som skulle kunna vara med och nog har det varit både större och jämnare fält tidigare. Vårt eget sto, som varit med förr har fölat i år men kanske är det fler som gjort som vi. Iva är väl på betäckning men var är de andra? De som inte ens hunnit starta i år.
Är det inte felet att det kördes på en torsdag så tidigt på året? Varför kunde inte Kat B gått samma dag som Kat A som dessutom är med under en hel ponnydag? Dessutom brukar Guldstoet gå mycket senare på året.
Dessutom står det så här i Mästerskapsbestämmelserna:
"Om inte tillfredsställande antal ponnyer anmäles, minst 8 stycken, kan loppet ställas in och sådant beslut fattas av SPTF:s styrelse."
Visserligen står det "KAN loppet ställas in" men 5 (!) stycken är väl en bra bit i från 8. Ska man bli orolig för att loppet inte ska bli av i framtiden? Det vore väldigt synd i så fall för det är det enda riktiga stoloppet i Sverige.
Finns det fler? Tror inte det.
I början när guldstoet kördes var det inte heller många startande, och då var det rek. hcp.

Det är i alla fall 7 ston som gått under 1.50 år och flera som ligger precis över så nog kunde fler har anmält ett lopp är inte kört innan alla har gått i mål om man säger så.
Jag tror faktiskt så att många tänker att vi kan ändå inte vinna så de är inte lönt , inte att de faktiskt är något man ska vara stolt över om man får vara med och köra.
För vår del gick Guldstoet för tidigt i år …Iva han inte få någon godkänd start då det knappast finns några snabblopp i mälardalen och nu är hon på betäckning ! Hade det gått som det brukar hade vi säkert kunnat anmäla henne i år igen !
Håller med #4 ett lopp är aldrig kört på förhand och det är få förunnat den äran att få delta i ett mästerskap/storlopp. Tävlingsdagarna kom ju ut i början av året så med lite planering hade fler kunnat delta. Sedan kan man ju undra varför de har lagt det i början av sommaren istället för efter och delat upp det på två dagar och detta får SPTF/ST kanske se över till nästa år!

För att locka de snabba stona i Norrland så tror inte jag att man ska lägga Guldstoet på Åby en torsdag! Visst man får resebidrag, men det kostar även pengar att vara ledig från jobb vilket man måste vara om man ska resa så här långt!
Jag själv, som bor strax norr om Sthlm, har 50 mil till Åby. Jag hade kanske kunnat tänka mig att anmäla Primavara (1.50) om det hade legat på en helg. Nu var det inte ens aktuellt.
Dessutom är det rent ut sagt korkat att lägga Guldstoet, som ska vara för de bästa stona, i juni - när det är betäckningssäsong! Det gör ju faktiskt att man måste välja antingen eller.
Nä, nästa år hoppas jag att Guldstoet arrangeras längre norrut, tex Eskilstuna, Romme eller Gävle. Då kanske vi får se lite snabba ston från Norrland.

FAst alla betäcker väl inte bara för att de är juni ???
# 7 Varför inte Bergsåker eller Östersund!
# 9 Tom…Bergsåker skulle vara perfekt ! Iva älskar den banan ! 
Östersund däremot, den banan hatar hon !
Iva alltså…inte vi ! 
# 11 Det var väl blomsterkrukan i cinnarcirkeln hon hatade jag tror hon galopperade när hon passerade den?!
# Men Fantom Roll älskade Östersund han vann där 30 Juli 1999 på nytt rekord han sänkte nästan 3 sek, och Primusa var 2a och 4a samma dag.
# 11 Sen var Fantom Roll 2a på söndagen och gick under 2 min 1,58,2, slagen av Karotten.
Den där helgen i Östersund glömmer vi aldrig ! Fina prispengar var det och våra hästar var jätteduktiga ! Fantomen var efter den helgen snabbaste 4 -åring och lite av favorit när vi senare åkte ner till derbyt ! Men i derbyt var han sig inte lik, han ville inte ta i och det visade sig sedan att han var sjuk, han blev jättedålig med väldigt hög feber och fick sedan även kvarka ! Han kom aldrig riktigt igen efter den persen !
#12 Iva hatade blomkrukan och även tunneln med stora svarta hålet som äter russ !!! Gav bl.a bort en segern till Piggybank där ! Hon stannade och ville inte gå förbi blomkrukan !!!
Många roliga och mindre roliga minnen har man efter 22 år med ponnytrav ! 
# 15 Det var helt galet på den tiden, 1999 var första året vi körde vårt Dubbeltrav och den enda gången vi körde samtidigt som STORSJÖYRAN, jag minns att Bryan Adams uppträdde under den yran! 24 lopp körde vi då med en sammanlagda prispengar på 75.000kr men 1998 var den sammanlagda prissumman på 97.500kr och vi körde 16 lopp på en dag! Då kom bl.a SNÄCKAN och SKOTTE till Östersund. Det Var Bättre Förr!!??
Jag vill passa på att tacka Bollnäs Ponnytrav Klubb det var från den klubben vi fick idèn att köra vårt dubbeltrav dom körde 1998 men bara ett enda År tror jag det var, men jag vet inte om Bollnäs var första banan i Sverige att köra Dubbeltrav?? Kanske någon som vet!!!!????

#8 nej det är möjligt, men det är väl större risk att ett sto är på betäckning i juni än i slutet av augusti/september? Alla har inte förutsättningarna att köra stoet fram och tillbaka till hingsten…

#17 Men alla ston som tävlar betäcks väl inte ? Tror faktiskt inte att alla de som skulle kunnat vara med har blivit betäckta 
och betäcker man i Juni så är ju eg hela juli förstörd ocskå för eg ska man ju ta de lite lugnare de 40 första dagarna , för de är då de är störts risk att de resorberar eg ;)
Själv betäcker ju jag gärna i maj om jag ska betäcka 
#18 Man får väl betäcka när man vill och juni är väl en ganska vanlig månad att betäcka i. Guldstoet har ju de senaste åren gått på hösten och då har ju de där 40 dagarna passerat för länge sedan.
Sen håller jag med dig om att alla ston är säkert inte på betäckning eller nyblivna mammor, men var är de?
Jag tror som Jennie att ha Guldstoet på en torsdag är inte det mest lyckade. Konstigt att inte Kat B fick köras på söndagen som Kat A. Det är ju dessutom fler lopp den dagen.

#19 Fast Det gick idag på lördagen ;) de valde kanske att köra det på torsdagen för att de skulle bli mer fest kanske .
Nä men min mening var ju att de skrevs pga betäckning och de kan ju inte endast beror på det

Ravenna Ernst va med konstaterat dräktig ;)
Själva poängen med Guldstoet är ju att det är ett "SM" för ston med ett kvalificeringssystem som går ut på att de tolv snabbaste innevarande år har företräde. Då måste själva kvalificeringstiden vara så lång som möjligt. Att som i år lägga loppet i juni är självklart jättekorkat.
Att som vissa sedan hävda att "alla betäcker inte i juni" är också en korkad invändning. Det räcker med att ETT sto (nu råkar det vara världens snabbaste till råga på allt) gör det, för att placeringen av loppet skall vara felaktig. Det är ju risken att stona är på betäckning i juni som är själva poängen - inte att de i själva verket är det.

#20 Men om du läser vad jag skrivit i nr 7 så har jag ju faktiskt skrivit en annan förklaring (än just betäckning) till varför jag tror att så få är med…