Sverigeloppet Solvalla 20 juni
Vilka ponnyer är startberättigade i årets upplaga av Sverigeloppet. Fyra försöksvinnare och vilka blir dom andra fyra?

2:an från Färjestad, eftersom Micklas redan var inkvalad.
De andra tre har jag ingen aning om hur de gör med!
Det kan vara så att man kommer använda samma regler som det stora travet. M a o att en inbjudan går till den ponny med högst poäng i det inställda loppet, detta för att få en regionspridning. Rättvist eller inte, det kan alltid diskuteras. Naturligtvis blir det räkmacka in för dom som sluppit att springa ett kvallopp innan och naturligtvis mera ekonomiskt med tanke på uteblivna bränsleutlägg/avgifter än dom som har försökt kvala in på andra orter. Som sagt, jag tror att detta gäller även för ponnytravet.
# 2 Tycker det verkar ganska vettigt med tanke på att de hästarna inte fick någon chans att kvala in och den häst med mest poäng borde haft en rimlig chans att kunna gjort det om loppet skulle ha körts. Kul också med spridning, är ju trots allt Sverigeloppet, inte Mellansvenskaloppet.

Hults chikita kommer att få vara med :)
Att tänka på till andra år, redogör för spelreglerna innan anmälningarna, då har alla samma chans

Sverigeloppet på Kalmar blev ju inställt.

Åbytävlingarna med, 3 anmälda va de
Varför hölls det då över huvudtaget kval? Bjud in en från varje region så är frågan löst, simple as that!
#4 Vilket kval startade, och vann, hon i?
Sverigeloppet 2007 = Lurendrejeri
Solängets försök var det fyra anmälda till, skulle ha gått idag. Nu får varmblodet åka själv.

#9 Men vad ska man göra då när folk inte anmäler?I så fall är det väl fel på proppen om inte loppen blir av?Ha ett 5-hästars fält i finalen? Kul…
Egentligen är det sjukt att man inte får ihop 5 hästar, jag menar en 3.00 häst kan gå ut felfri och få anmälningsavgiften tillbaka! Hults Chikita var anmäld till både Åby och Kalmar men båda blev som sagt inställda.

Jag kommer att ha två hästar med mig till Solvalla den 20e juni.. Den största anledningen till att det inte blev några försök här var att väldigt många tar studenten fredagen den 8juni (undantag för skåne - varför anmälde inte ni?) Sten på kalmar sa att om de inte hade vatt för studenten hade han haft minst sju anmälda! Men som sagt, de e lite svårt att åka då..

Min 8:a ser ut som följer ;
1. Micklas
2. Ernst Rolf
3. Varette
4. Celine
5. Skärmnäs Pigall
6. Lexius
7. Vinnaren från Visby
8. Andraplats från Visby
Skulle bli ett kanon lopp.

hults bonito kom 1a iförsöket här på gotland.
2a. pralinus
3a. trofé
*14 några tider?

Får väl se hur det blir på solvalla nu när A2 härjar löst..
//Mickan

#13 Jag håller med, ett kanonlopp!
Den startlistan tycker jag är mest rättvis också…

#13 Javisst skulle man få ett riktigt topp-startfält om man fick välja hästarna som skulle starta. Men tvärr får man ju inte det…
Har hört att det blir den med mest poäng i de inställda försöken som blir kvalificerade……….kul att åka till Valla och bli sist
Kan någon redogöra för vad som gäller med Sverigeloppet. Av propptexten till Sverigeloppet blir i allafall inte jag klokare. Det verkar som ju som om vissa på denna tråd sitter inne med relevant information. Är det så att några av finalponnyerna har blivit inbjudna?

#20 Det står väl i tråden? Att i de försök som blivit inställda kommer den häst med som hade mest startpoäng få starta i finalen? Samma regler som gäller för det "stora"travet.

#15 nej,inga bilder men tror att bonito gick 48 nånting .tusen.
Är det bekräftat att så blir fallet? Det står ju inget om det i proppen. Vilka ponnyer tillkommer då?

#21 men det står inget om det i propparna. Den enda info som står är så här, om kvalifikationer:
Försöken: "Vinnaren är kvalificerad/skyldig att starta i Lilla Sverigeloppets final på Solvalla 20 juni. Vid förfall för denna är näst placerade kvalificerad/skyldig att starta i finalen osv."
Finalen: "Lilla Sverigeloppet, final - supersprint Kategori B vilka kvalificerat sig till final"
Jag kan inte hitta någonstans att om ev försök blir inställda så bjuds hästar in istället. Kan tycka att man ska informera om sånt innan…

#24 Jag har inte ens läst propparna… Men om nu Erika ska upp (se inlägg 12) antar jag att så blev fallet, att samma regler gäller för ponnierna som för de stora hästarna, i och med att hon ska få vara med i finalen med CD's Mascot och Hults Chikita.
Inget ont om CDs Mascot och Hults Chikita, men ska två hästar från samma stall och tränare representera två olika regioner? Det här börjar likna Goda Yxskaft.
God Natt!
Det har varit fem försök med micklas som vinnare i två av dom då är tvåan på färjestad direktkvalificerad enl SPTF,men varför inte ge de resterande tre platserna till de som gått snabbast i de 5 försök som genomförts.Varför ska någon häst gå vidare utan ett (kanske)hårt försöksheat i kroppen?
#27 Håller fullständigt med dig !

Chikita är "kvalificerad" från åby o mascot är det från kalmar för där vart de bara mina två o en till anmäld o den hästen har väl bara runt 57 i rekord.. Enda anledningen varför mascot vart anmäld var BARA för att försöka få ut loppet! Jag kan förstå hur ni tänker men va faan jag har ju inte ens fått chansen att kvala….!!!! de e ju inte mitt fel att ingen här anmäler! Det skulle väl heller inte vara ett Sverigelopp om ingen söder om mälardalen ska vara med i finalen???????? Jag tror inte de hade en tanke på hur de skulle göra om ett försök blev inställt.. o eftersom ylva hade haft ett möte med STC i denna frågan så är det nog det som gäller…. jag tror inte att de hästarna som gått försöken har någon nackdel av det det handlar ju om över en vecka minst!! Jag skulle varit mycke gladare om jag fått gå ut i ett försök Chikkan har inte startat sen 10e maj som tur va finns det lopp på eskulstuna den 15e för henne annars hade hon varit heeelt tokig i finalen……

ylva ringde mig igår om mascot, okej han kommer bli sist o jag ber om ursäkt för att jag har två i finalen varav den ena kommer att bli SIST men det är inte MITT fel! jag anmälde, jag ville kvala o sten på kalmar gjorde allt han kunde för att få ihop loppet tom förlängde anmälningstiden för att hinna ragga lite hästar men icke alla han prata med ville inte eller skulle ta studenten.. men åby däremot la inte två fingrar i kors de bara sa det blir inget punkt slut…

Så då borde alltså startlistan se ut såhär:
Micklas
Celine
Varette
Hults Bonito
Skärmnäs Pigall
Hults Chikita
CD's Mascot
Karamellen

Aaa, nu rabblade jag bara upp dem utan ordning =)

1. CD's Mascot 13.400
2. Skärmnäs Pigall 32.650
3. Karamellen 32.650
4. Hults Bonito 37.075
5. Varette 40.550
6. Celine 41.400
7. Hults Chikita 43.300
8. Micklas 49.535
Jag har tagit pengarna från olika startlistor, så de kanske inte stämmer. Men på ett ungefär :)
Inte vet jag hur man gör med två hästar om de har lika prissumma heller.

näe de kan man ju undra.. men man får tänka på att det är prispengar fram till den 24maj de gick på va? stod de inte de i proppen? jag bara tänkte om det kanske förändrade att de hade samma..

Jahadu, det har jag inte ens sett. Aja, listan är väl såpass att man ser om man har spår 1 eller 8 

ja, de e klart.. ;) suck, nu ska jag till jobbet..

#30 Tycker inte alls du ska be om ursäkt för att du har två hästar i finalen
. Sen kan man ju säga att kalmar gjorde betydligt mer för att försöka få i hop ett lopp iaf, det kan man inte säga om solänget. Anmälningstiden gick ut klockan 9 på ons morgon, vid 8 tiden på kvällen ringer dem å säger att det inte blir nått lopp. En kompis som också skulle ha varit med i loppet frågar om hon kan fixa i hop 2-3 hästar på 10min om dem kan köra loppet då? Nej säger dem på solänget för anmälningstiden redan gått ut. Snacka om att vara flexibel där och verkligen vilja köra ett ponny lopp. Och storhästarnas anmälan gick ut dagen efter vid nio.

SPTF har verkligen gjort bort sig..
Vill man visa upp sig för " Stora travet " så ska 8:an se ut som den jag skrev i inlägg # 13.
Jag förstår verkligen inte hur de tänkte, Vart är Ernst Rolf som gick 1.42,5 och vart är Lexius som gick 1.43,5?
Inte ska dom inbjudna behöva be om ursäkt för att SPTF gjort bort sig. Men det enda rättvisa hade varit att ge dom sista platserna till dom snabbaste tvåorna eftersom det faktiskt handlade om att kvalificera sig i försöksheat ! Hur kan man då bli kvalificerad när man inte ens har deltagit i något ? Hur som helst , kör så det ryker, och Lycka till allihopa !
Som det står i storhäst proppen så är det den häst med mest poäng i försöket som blir inställt som ska få starta i finalen och eftersom det e samma sponsor så vill de väl att det ska vara lika i "alla" Sverigelopp. Skillnaden med ponny var ju att man fick starta över regionsgränserna och det gjorde väl det väl möjligt att det blev två från samma stall i finalen. Och dessutom ska det ju inte finnas några tider eftersom det står IT i programraden.

Så de flesta tycker här att de som ska gå vidare till final är de 8 snabbaste från samtilga heat? En del "klagar" ju över att Ernst Rolf och Lexius missade finalen…Visst, det är synd. Men det är ju det försöken går ut på, att vinna dem, även om man som 2:a i ett försök rent utav har chans att vinna finalen.

#41 får man in "stora" Sverigeloppet inte starta över regionsgränserna?
#43 Nej , det får man ej !
#43 Sulkyloppet är det en häst från varje bana, Monteloppet är det en häst per region och ponnyloppet kommer det ju flera från samma region/bana.

Då blir ju det här att man bjuder in ännu mer orättvist! Då tycker jag att man ska köra rätt och slätt att man bara får starta i den regionen som man tillhör! Nu tex så vann Micklas på Bergsåker och Färjestad, fast han tillhör regionen som hade förök på Romme och där startade han inte ens… Antingen så kör man "storhäst" regler fullt ut och inte någon halv variant där man blandar regler till höger och vänster!
Eller så struntar man att köra försök (eftersom det verkar vara svalt intresse för dem) och bara bjuder in de med flest startpoäng/snabbast tid (eller vad man nu vill ha) från varje region…
# 46 Mycket bra skrivet ! Håller fullständigt med dig också !

#46 Ja men då kommer man verkligen inte få ihop hästar. Se bara Åby, Solänget och Kalmar :/ Det var inget stort utbud i det "stora" Sverigeloppet ens. Jag menar vi anmälde ut 4 av 6 hästar i försäket på hd, en kom med på 63(!!) ynka poäng! Så jag tror vi hade fått svårt att fylla loppen med vettiga hästar så att säga. Därför reglerna är som de är skulle jag tro.
Det bästa är väl att inte köra Sverigeloppet något mer, det finns ju ingen ponny i hela Norrland som springer lika fort som de i söder, eller så är det en otroligt dåligt skriven propp. Dessutom är ju Norrland uppdelat i 2 regioner.
Sen vill jag poängtera att vi INTE blivit inbjudna utan har blivit meddelade att vi är SKYLDIGA att starta i finalen eftersom vår ponny var poängrikast i försöket som blev inställt.
En inbjudan kan man tacka nej till……..