Bästa Travbanorna
Vilken travbana tycker du är bäst? Varför? Liksom vad är det som gör att du tycker den är bäst? Ska bli kul att se vad folk tycker :) DIN bästa travbana? :D
Har svårt att välja faktiskt. Gillar många för olika saker, men en som jag har fastnat för direkt är Kalmar! Har aldrig själv kört där men det var lite som kärlek vid första ögonkastet när jag kom dit! 
Själv har jag Tomelilla som hemmabana. Men jag tycker såklart att Jägersro är en helt toppen bana! :D
Halmstad!
Banan är ALLTID! i toppskick och vi har några av sveriges kanske bästa banmästare!
Tycker jag i alla fall! 
Romme tycker jag är den ultimata ponnybanan!

Kan inte välja! :O Östersund, Solänget, Boden och hemma banan Dannero är mina favoriter! Men Boden och Solänget delar nog första platsen med Dannero och Östersund på delad andra ;)
Jag gillar Visby och givetvis min hemmabana Jägersro!
Kalmar är också trevlig! Har bara tävlat en gång på Halmstad så jag minns inte riktigt vad jag tyckte, men boxarna var fina! Östanåkra och Tomelilla "gillar jag inte" just eftersom de är så små och är svåra att voltstarta på om man är flera i volten, samt att värmningsmöjligheterna inte är som på de stora banorna.

Jag tycker Mantorpsbanan är härlig, deras skogsslinga är perfekt för värmningar. Gillar såklart mina hemmabanor Lindesberg och Örebro också

Finns många fina banor i sveriges avlånga land som man tycker om av olika anledningar.
Färjestad för att det alltid är välorganiserat och "ordning o reda"
Axevalla för att mina föräldrar och lillasyster och många gamla vänner bor i närheten och ofta kommer dit när vi är där och tävlar.
Åmål, Årjäng och Lindesberg för att det är så vackra banor.
Ja, alla banor har olika fördelar. Visst finns det banor som man undviker av ena eller andra orsaken. Men det är inte så många…..
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
Tror inte att så många av "ponnytravfolket" besökt alla Sveriges travbanor så man kan jämföra……men ponny(russ)travet började på Gotland och jag tycker att Visbytravet, Skrubbs, lever väl upp till epitetet Sveriges trevligaste och mysigaste travbana! Av dom övriga gillar jag Lindesberg, Fornaboda, en jättevacker travbana, kaffekorg medtages!
Finns så många trevliga banor. men jag gillar nog fornaboda bäst, och det har jag alltid gjort. Sen som maggan säger så har man ju inte varit på alla banor. men i ponny synvinkel så passar fornaboda bra till ponnysar,det är lagom nära till det mesta
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus

Rättvik, utan tvekan, väldigt vacker bana. Även färjestad är bra underlagsmässigt, en av dom få som sällan blir slabbig vid hårt heldagsregn.

VISBY!!!! 
Jag älskar små banor som Lycksele, Hoting, Junsele osv men favoriten är utan tvekan Lycksele 
Sen tycker jag jättemycket om Boden så den är också en av mina favoriter.
har inte varit på speciellt många banor men de som jag har varit på har jag hittat både för o nackdelar på.
Gävle uppmärksammar vinnare mest, vinnarna blev intervjuvade och kom in i vinnarcirkeln. Foto-mike har också en bra placering där för kameran kommer närmare hästarna.
Solvalla har enligt mig finaste pokaler, rosetter och täcken, och hjälpsamma dommare och startpersonal.
Eskilstuna har bra bana som blir välskött emellanåt.
Lindesberg är en jättefin bana och har en bra kommentator. Eftersom det är mer en ponnybana så är inte kurvorna så branta.
Örebro har jag bara varit på en gång å ja kommer inte ihåg så mycket, det var 3-4 år sedan. Men vad jag minns hade de en välskött och fin bana. :)
Favoritbanan hamnar nog på Solvalla endå, är min hemmabana och känner mig mest hemma där
VÅr hemsida : http://twilimarsvin.wix.com/twilights
Få banor är så bra organiserade som Boden. Den är otroligt välskött också.
Jag har själv besökt över hälften av alla banor i sverige under ponnytravtävlingar sen 1996, och jag tror att när man bedömer
tävlingarna och hur bra banan är så är det många aspekter man måste väga in:
Banans beskaffenhet, mysfaktor, service, hur man blir bemött, MAT,
prispengar, Täcken, hederspriser mm och om jag sammantaget skall försöka
mig på att nämna de banor som jag tycker har lyckats bäst (tänker inte nämna min egen hemmabana Östersund den får andra bedömma.)
Så är dessa de banor som jag tycker har lyckats bäst med sina tävlingar:
1. BERGSÅKER. (Sundsvall) - överlägsen alla andra, har så varit i 15 år.
2. Solänget. (Ö-vik)
3. Visby.
4. Hoting.
5. Gävle.
6. Umeå.
7. Eskilstuna. (har bl.a den bästa maten på stall restaurangen)
Nu finns det en del banor jag inte varit på som jag tyvärr inte kan bedöma
som bl,a: Halmstad, Åby,Färjestad,LIndesberg å Boden.
En sak som jag skall tipsa alla banor med att det alltid skall finnas ett ställe dä man kan äta riktig mat på!! för man kan inte tävla mm med tom mage så de så.
LYCKA TILL ALLA BANOR RUNT OM I SVERIGE MED SOMMARENS TÄVLINGAR!!!!! OCH LYCKA TILL ALLA EKIPAGE!!!!
Tom,
Mina favorit banor är Solvalla, Tingsryd, Halmstad, Mantorp och Jägersro! På alla dem banor jag har varit på är där alltid något negativt, men dessa är mina favoriter! :)
~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus
Bergsåker och solänget är mina favoriter som ligger närmast om hjärtat och Dannero kommer på andra plats :-)
Jag måste säga Sundbyholmstravet, Eskilstuna!
Mina kusar har alltid presterat bra på den banan, människorna där är alltid trevliga och hjälpsamma och välordnat har ni (visst är det ju många banor som också har så, det ska jag inte säga något om!!)
Men andra favoriter är Bollnäs, Hagmyren, Visby, Örebro, Östersund bl.a.
Finns som sagt många bra och välskötta banor i vårt avlånga land och det är jag väldigt tacksam över!!
I dagsläget säger jag Vaggeryd
!
Men jag är "uppvuxen" med småbanorna Räppe, Östanåkra, Tomelilla och Jularp.
Det är en särskild känsla med småbanorna som ger ponnytravet en stark "närhetskänsla" som jag saknar. Tyvärr finns inte Räppebanan sen mååånga år, inte heller Jularp.
V i har lång resa till Tomelilla men den har vi mer än gärna gjort då vi och ponnyerna trivts där genom åren
! Hoppas kunna återvända dit igen
!
Mantorp är hemmabanan, men är också en av favoriterna tack vare att banunderlaget är bra!Tävlingsdagarna flyter alltid på väldigt bra dessutom, något som jag uppskattar!
Tycker om Solvalla, bra stallar och bana!
Jag vet inte vem jag tycker är den bästa. Har faktiskt lite svårt att välja, då jag tycker att alla banor som jag varit på är superbra :D Dessa banor har jag varit på och tävlat :D Axevalla Eskilstuna Färjestad (hemmabanan :D) Halmstad Jägersro Mantorp Romme Åby Årjäng Åmål Örebro Alla dessa banor är superbra! :D //ElsaSubinTabsco❤❤❤
Har inte tävlat på så många banor men jag gillar Eskilstuna starkt! Den är trevlig och har bra uppvärmningsmöjligheter! :)
Jag har Solvalla som hemmabana, superbra bana! Bara lite tråkigt att det inte är så mycket ponnytrav… :)
Sen är väl Romme ganska fin också…

jag tycker att Hoting är den bästa travbanan, det är så himla mysigt där och jag trivs verkligen där! dessutom så går nästan alltid mina hästar rekord där och tar bra placeringar :)
men har inte varit på så många travbanor runt om i landet, men hittils är det Hoting som står högst på listan! :D
_Mina favoritbanor är…
_
Kalmar, Halmstad & Jägersro :)
Stall Bråna
Min hemmabana är Eskilstuna så den tycker jag om Men Mantorp är en härlig bana. Min häst tycker den är bra för kurvorna är lagom doserade. Romme är också en bra bana som min häst också gillar kurvorna. Valla är också en super bana :) Jag har tyckt dom flesta är skit bra allafall dom banorna som ligger runt Eskilstuna.

Nu tävlar ju inte jag då men är en mamma som kör runt dottern på en massa olika banor :D
Tycker att hemma banan är kanon bra ( Halmstad) enda nackdelen är väl då att jag ser så lite då jag står voltvakt i alla loppen
. Tycker det har flötit på riktigt bra i år , man har kommi t hem i tid och de har inte blivit så sent. Bra med redskap när man ska mocka , fina boxar, voltvakterna funkar .
Sen tycker jag om Åby med men tyvärr är deras värmningsmöjligheter dåligt då de inte har slinga eller raka längre.
Tingsryd är också en favoritbana , (enda nackdelen är väl att de är så långt mellan boxar och bana) men allt flyter på bra där med och gott om verktyg att mocka med :D

Jag tycker att Gävle är en bra planerad bana. Det är bra att uppsamlingsvolten och publikplats ligger på samma sida.
Som mamma och hjälpreda är det praktiskt att först stå vid volten och hjälpa till att käka sen är bara en liten bit att gå så är man på publiksidan och har möjlighet att se upploppet samt prisutdelningen och man finns på plats för att käka av ponnyn vid ev prisutdelning. 
Det är tråkigt på dom banor där man har prisutdelninen och upploppet på en tom publiksida och föräldrar, vänner mm står på stallbacken.
Tycer att det är jättekonstigt att BARA en har nämnt Vaggeryd!
:o Tycker att de har en jättefin bana att köra på och dessutom har den fina stall och otroligt hjälpsam och kunnig personal 
Resturangen är alltid öppen också!
Kalmar är också en favorit då det är på något sätt en ''mysig'' bana med en fin slinga. :)
Östanåkra kommer på tredjeplats! En liten och mysig bana med bra ''äta'' möjligheter och trevlig personal. Det som är lite synd är att det inte finns så stor parkeringsmöjlighet, svårt att hinna värma och lite jobbigt att stå ute om det skulle börja regna. Men av någon anledning lyser solen så gott som alltid där! 

#29 har bara tävlat på vaggeryd en gång, men den gången var mycket possitiv. Men för att komma upp på min favoritlista skall jag ha varit på banan flera gånger och varje gång upplevt den som bra…..
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
# 24 håller med dig :) Hoting är något extra :)
#24 håller med dig Josse! Hoting är bäst!
Jag tycker även att hemmabanan östersund är riktigt bra :)
1 . Helt klart hemmabanan TINGSRYD!!!!! Har tagit första sergern där och brukar få bra tider och placeringar där . Visst , banan kanske inte gör placeringen och tiden men det är ändå en jättebra bana . Både Olinda och jag gillar den !!!!!!
2 . Kalmar blir tvåa !!!! Olinda gillar också den banan !!!!!!!!!!! Jag tycker att det är i det stora hela felfritt men Tingsryd ligger varmast om hjärtat ändå!!
3 . Jägersro !!! en bra bana helt enkelt !!!
4 . Halmstad !! Fin bana . När vi var där var banan rätt tung pga regnet men det passar våra hästar utmärkt eftersom vi mestadels kör backträning hemma .
Det är ju lite saker på vissa banor man tycker borde ändras men ingen bana är ju helt felfri……..
Hoting är bäst!
Men Östersund är oxå riiiiiktigt bra! ;)
Tycker man inte ska glömma bort Kalmar!
Riktigt fin och snabb bana! Sköts jätte bra!
Mycket bra uppvärmningsmöjligheter.
om man går bakåt i tiden när jag tävlade så hadde jag stora alby som min stora favorit, sen så har jag frågat mina barn som tävlar nu, razmus sjögren tycker eskilstuna och DET är ju inte så lustigt, han är ju uppvuxen med den lekparken, den goda maten och den VÄLDIGT trevliga personalen och sen gjorde han sin debut på dubbelhelgen som blev resultatet 5,2,3och3 hm vilken debut i sin kariär.Jonathan Adolfsson har lindesberg som sin favirit bana,det tror jag han har efter deras underbara dubbel helg som han fick till bringa hela sin tidiga barndom och sen fick han fick se sin mamma åka vattenskidor, det fick jag höra länge,han gjorde även sin debut med sin underbara stillman där som blev en 1a plats och en fin tid under tre min.min bonus pöjk tycker mantorp,han har ingen licens än utan han hjälper sina bröder och träna ponnysarna ,mmmm vilken klippa han är!!! suget kanske kommer och han vill trävla. Och sen vill jag ge alla travbanor en riktig stor ros som orkar genomföra tävling efter tävling,vet vilket väldans jobb det är
Jag måste som många andra säga att det är svårt att välja men det står mellan Hoting och Lycksele, kanse dock för att dom bara ha ponnytrav 1 gång per år ( Hoting har ju en dubbelhelg men är ju endå bara 1 gång per år :) ).
Hoting - Är ju så mysigt för det är ju en väldigt liten bana men den har endå mycket att erbjuda, tex. Man kan bada hästarna efter loppet/loppen det är ju ganska trevligt tycker jag :) Sen är det ju även så mycket stallar (tycker jag) på den lilla ytan dom väl har.
Lycksele - Ja, helt ärligt första gången jag åkte till Lycksele blev jag mållös. Jag kunde fortfarande inte nu beskriva med ord hur mycket jag gillar den banan, dock inte bara för att det oftast går väldigt bra för mina hästar där men också för att själva stället är så fint. Dom hittade värkligen en bra plats för banan där. :)
Jag tycker vaggeryd är bäst. Det är fint där och man brukar få en liten påse med morötter och äpplen till hästarna. 
Sedan tycker jag Axevalla är bra, men det kanske är för att det är min hemmabana.

*Får inte glömma Lycksele! Även den en helt underbar bana!!
Kan även tilläga att jag vart och tävlat på iallafall hälften av travbanerna i landet mellan Boden och Årjäng, dock inte bara ponny, sedan vart som publik på fler! Årjäng är en väldigt härlig bana med dock toppar den inte min favorit lista men endast då jag ha väll upplevt och vart mer på dem andra banorna! :) Synd att den banan är så långt bort ;)