Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikett: utrustning
Läst 3111 ggr
Martina-96
0

Travbett för starka hästar, Hjälp!!

Hej! Vilka bett är bäst för starka hästar..som är tillåtna i trav?!

FridaSimonsson
0

Rakt bett :) En töms bett brukar även funka, sen finns järvsöfaks bettet och cresendo men dom är ganska skarpa så :)

Martina-96
0

Tack! Tror jag ska ta och testa ett Entömsbett då ;)

FridaSimonsson
0

Helt gudomliga sen kan du ha på yttre eller inre ringarna :)

Martina-96
0

vilken ska man ha på om hästen är riktigt stark på då? dom mindre så det blir lite hävstång? :')

linnri
0

pelhambett får man ha också. hävstång och kedja på det.

~ varje träning tar dig närmare dina mål ~

Flickan
0

HAr du funderat på varför hästen är stark? I värsta fall kan faktiskt ett skarpare bett förvärra det hela.

FridaSimonsson
0

De yttre kan du ha på :)

# 6

Om hon använder ett entöms bett så är det ingen fara för de är bland de snällaste bättet man kan ha :))

ryttarn
2

#7 lyckades visst sno min dotters loggin i #6 :)

Vad jag menar är att det finns många anledningar till att en häst blir eller är stark. Då hästen är ett flycktdjur kan det faktiskt vara smärta som orsakar att hästen är stark. Har hästen tex ont i korsryggen förvärrar man bara problemet om man sätter på ett skarpare bett.

Min hingst, ratatas raimon, kan bli brutalt stark i lopp, detta då han blir så taggad, i sådana lägen kan det vara motiverat att fundera på ett skarpare bett även om jag inte gjort det.

Men är hästen stark hela tiden så skall man ta en funderare tycker jag. Kolla upp hästen ordentligt och är det inget problem så kanske man skall fundera på om hästen hellt enkelt behöver "uppfostras" och lära sig att inte bete sig på det viset.

Vi har haft ca 30 ponnyer genom åren och vi har aldrig behövt använda något annat än rakt eller tredelat bett. Vi har haft hästar som varit stenhårda i munnen när dom kommit, men det har lugnat ner sig efter ett tag i vår träning.

Jag anser att man alltid först skall fundera över vad som är problemet innan man plockar fram utrustning för att kompensera felet. Detta oavsett vad det är.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Martina-96
3

Jag ska skippa att köpa ett nytt bett å ist plocka bort skygglappar å allt vad det gäller med " onödig " utrustning å se om han här lika stark då. Ska pröva mig fram nu, så får jag se hur det fungerar ;))

FridaSimonsson
0

#9 Klokt beslut :))

VeronicaP
1

Ju starkare bett man sätter på ju hårdare häst får man i munnen , man kan alltid betsla upp en häst men det gör bara att hästen blir ännu starkare/hårdare i munnen , bättre man jobbar med hästen för töm ibland och få den mjuk och fin i munnen faktiskt.

en häst är aldrig starkare i munnen än ryttaren/kusken är i handen Oskyldig

Ylva_87
0

Martina, är det Ted som du tänker på?

ryttarn
1

#11 Mycket bra formulerat, den skall jag lägga på minnet, för det stämmer verkligen.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se