Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etiketttävling
Läst 1419 ggr
Happolina
0

Mätintyg??

Är det samma mätintyg som gäller för ponnytrav som gäller för ridsporten? Kanske konstig fråga men min shettis ska mätas i veckan för ponnytrav och jag undrar om det kommer att gälla för ridtävling i framtiden. Ponnyn är äldre än åtta så hon ska slutmätas direkt isf.

ryttarn
0

Nej, tyvärr är det inte samma längre.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Happolina
0

Aj va tråkigt varför är det så kan man ju undra? Hade för mej att jag hade hört detta någongång men fattade inte varför det skulle vara så…

Tusen
0

För många år sedan var det skillnad på mätningarna men så kom man överens om att mätningarna skulle gälla för alla ponnysporter. Men så härom året beslöt Ridsportförbundet att SPTF´s  mätningar och mätintyg inte längre skulle gälla. Dessutom har ridsportförbundet nya mätregler vilket gör att en ponnytravare som är maxad kan vara nästan 1 cm lägre i mankhöjd än en ridponny (kat A och B)
Ridsportförbundets mätningar gäller dock för ponnytravet (påspeciell blankett bara) så vill man spara pengar låter man göra en mätning som ridsportförbundet godkänner och ser till att få ett mätintyg som gäller för ponnytravet (då är det gratis för ponnytravet) Då slipper man mäta samma häst två gånger.

Happolina
0

Tack! Då finns det ett sätt. Ponnyn ska mätas av samma mätmän (dock kvinnor i detta fallet) som mäter alla för ridning så jag ska kolla om det går att ordna för båda då.