hur tränar ni era unghästar?
Som rubriken lyder, hur tränar ni era unghästar? både inför kval, vinter och under tävlingssäsong.
Hur går ni vidare efter inkörning? vilka kriterier ska er unghäst klara innan ni tar ut den i ett kval? Hur viktigt och hur noga tycker ni det är med markträning (horsemanship, vardagslydnad)?
Har ni en väldigt strukturerad träning att tex: TIS: Intervall, ONS: Jogg, Tors: Vila Fredag: backe
eller tar ni dagen som den kommer och på helt hur hästen känns just idag? eller kombinerar ni dessa två?
Då unghäst träning ligger mig väldigt varmt om hjärtat så är jag intresserad av hur andra i ponnysverige tränar sina små busar.

Jag tror som med all annan träning för vilken häst som helst egentligen, att man har en röd tråd som man följer. Min röda tråd är att hästarna ska tycka träningen är rolig och grundläggande, dvs rolig motion är viktigt för mina hästar.
Det är viktigt att låta unghästarna tycka det är roligt att träna, kanske inte det mest ultimata och börja köra tuff backträning med dom. Fartlekar och motion är mest givande för unghästar tycker jag, de tycker att det är roligt och med motionen får de den grundläggande konditionen. Långa turer och aldrig springa ensam, givetvis bygga upp de långsamt.
Tömköra för byggandes skull i t ex en paddock tyckr jag inte är fel alls, bara man tar det hela efter hästens tycke, lika även här .. den ska tycka att det är roligt.
Under tiden jag tränade Polenta när hon tävlades var fokus att hon skulle tycka att det var roligt att springa, körde en hel del intervaller med henne för att busa upp henne och få henne tycka det är roligt och även låånga turer med rätt så rejält tempo. Hon var lite äldre häst och kanske något less på travet när jag köpte henne så fokus på henne var att det skulle vara roligt, precis som med en unghäst. Hur sm helst så tränade jag Polenta lite som jag kände just för dagen, och jag kunde även ändra mig under själva körturen om hon kändes sämre/bättre för dagen.
Även min storhäst som jag har nu går för det mesta på släp, det är just för att han är hetare än helvetet och behöver lugna ner sig, det är ingen idé att sätta honom i vagn och köra hemma då ingen av oss mår bra av det. Honom kan jag ändra upplägg rätt ofta med, bara jag vet att han har gått sina 2-3 motionspass på släp i veckan, så kan jag rida lite hur som helst de övriga dagarna.

Tycker att #1 samanfattat det hela ganska bra. Sedan är det ju väldigt olika med olika individer. Man måste vara oerhört lyhörd för hästen. Vissa hästar älskar att träna(Jag har en sådan just nu) men då måste man själv vara så strukturerad så att man lägger in viloperioder ändå. För vilan är minst lika viktig som träningen, både för knopp och kropp.
Idéaliskt är givetvis om man kan träna ihop med andra hästar, men tyvärr är det väldigt sällan möjligt för mig.
Jag har som krav på mina att dom som treåringar skall ha gått under 2.40 innan kval och som fyra åringar eller äldre skall dom helst ha gått under 2.30. När man sedan kommer till kval är det så mycket annat som händer så då behöver man ofta den extra marginalen.
Men det alra viktigaste med unghästar är att skynda långsamt, var lyhörd, planera in viloperioder.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss