Utställning, o.s.v
Kan någon förklara för mig vad skillnaderna är och vad respektive ord står för: Utställning, Generalmönstring, Avelsvärdering & Premiering.
Jag måste vara helt värdelös, men jag blandar ihop alla och vet inte skillnaderna osv, förklara för mig någon? Då jag har en hingst här hemma som jag gärna vill visa i sommar, men jag är grymt osäker.
Jag kan inte heller skillnaderna! Vill ställa ut mina hästar, särskilt Zolle och ev. min nya med… Vill veta mer =)

#1, då är vi två då. Jag trodde jag var ensam om det, har försökt lista ut det jättelänge själv, är alltid rädd att folk ska klaga på mig för att jag inte vet, hoppas på ett bra och förståeligt svar nu då! :D

Generalmönstring är något som godkända hingstar ska göra vart 5:e år för att kolla hur de har lämnat och för ev avelshöjning.
Avelsvärdering är också när man ska höja hingst eller ston.
Premirering är något man gör med hingstar för att få de godkända , de ska vetrinärundersökas , göra bruksprov om de är 4 år får även göra som 3 åringar , Ston premierars för att få sitt stamboksnr och chansen att kunna få avelsdiplom som 3 åringar.
Utställning är när man ställer ut hästen och får den bedömd och är en skönhetstävling kan man väl säga , där går det med efter hur hästen ser ut för dagen.

Så om jag ska ställa ut min hingst, 5 år, inte lämnat några avkommor, inget tidigare resultat i utställning osv, han har helt enkelt ingenting
Då ska han ställas ut i en vanlig utställning bara?
#4 Det beror på vad du har för mål med visningen…
vill du bara visa upp honom och få en bedömning så är utställning rätt plats.
Är din plan att få honom godkänd så är premiering rätt plats. Eller rättare sagt, avelsvärdering som det heter numera…

Jag tycker att du skall anmäla båda russen till utställningen på Sundbyholm 4 aug. (det går bra att ställa ut på lördagen och starta trav på söndagen). Hingsten kan du också anmäla till "föruttagning" den 6 augusti på Rölagg. Vid föruttagning blir hingsten också bedömd av en kunnig domare, som talar om vad som är bra och dåligt med hingsten. Är den tillräckligt bra, och domaren tror att den skulle kunna bli godkänd, blir den rekommenderad till central avelsvärdering i Bankeryd den 7 okt. Jag hoppas du är medlem i Mälar-Russ (eller någon annan russavelsförening), då får du tidningen Gotlandsrusset och där står en hel del om detta. Har du inte fått tidningen kan du hojta till så får du den av mig.
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~
Aha, då fattar jag…
Ska nog mest troligen ställa ut Zolle i sommar, sen blire väll Musse nästa år, eller kanske i år om han är duglig att leda osv och om jag fått hem honom tills utställningen här uppe är.

Okej, då ska ja försöka få me min på en avelsvärdering!
#3 man premierar även ston

Det står också att ston premieras ;)
Jag ska nog ställa ut mitt sto i år, och visa med föl också:D