Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etiketttävling
Läst 4480 ggr
Cooler
0

Högre prispengar till russ.

Har sett att några klubbar har högre prispengar till russen. Vad ger ni era shettisar då? Eller är dom inte lika mycket värda. Jag tycker det känns som mobbing. Inte roligt längre att tävla shettis. Jag tycker att vi som kör shettis kan få fina saker om viinte kan få pengar. Är det bättre för klubbarna att få flera russ i loppen för att dom betalar sin start. Undrar om det kommer bli dyrare att tävla russ när priserna blir högre.

carsbo
0

Nä riktigt så är det inte.

För det första så fixar de flesta klubbarna fina priser till shettisarna. Du kanske bara har tävlat på någon som inte gjort det? Det måste vara väldigt trist

Men sen så är det väl endå tävlingsavgiften som går till prispengarna. Så det är inte direkt att de tjänar på att ha russen. Sen förstår jag inte vad du menar med dyrare att tävla russ när priserna blir högre. Det kanske det blir, men blir du placerad eller vinner så får du också tillbaks mer. Så det är igentligen ingen skillnad

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

VeronicaP
4

#0 Fast att prispengarna blir högre är väl inte så konstigt eg , jag menar så länge som vi har tävlat tror jag nästan att första priset alltid varit 600 kr , och någon gång måste väl de bli lite mer om man ska följa allt annat ;) .

Sen tycker jag självklart att shettisarna ska få priser men eg så betalar ju inte shettisarna något för att tävla det är GRATIS om man inte räknar med boxhyran då , så jag tycker faktiskt inte att man kan kräva lika mycket som russen som får betala.

Tar ridsporten som ett exempel där kostar det mellan 50-100 kr att tävla en träningstävling där du många gånger tom får köpa rosetterna .

haerrdin
3

När vi började tävla (1990) var ett förstapris på Solvalla 500:-. Enbart inflationen gör att det idag är lika med 758:-. Lägg sedan på konsumentprisindex (100:- 1990 är idag lika med 168:-) så blir värdet idag ännu högre. Bensinpriset är en bra jämförelse för oss ponnytravmänniskor som kuskar runt många mil per år. 1990 fick du c:a 25 liter för 100:-. Idag får du mellan 7 och 8 liter för 100:-. En viss skillnad.

Högre prispengar (eller resebidrag) är ett måste - men framför allt, diversera prispengarna.

rolsson
2

# 3. Du jämnför bensinpriset 1990 med dagens pris men du glömmer att man har betydligt mer i lön idag 1990, bara en reflektion.

Tusen
4

Tycker precis som någon skrev här ovanför att det är rent utsagt oförskämt att gnälla över att priserna är så dåliga i shettisloppen. Ni betalar inte en krona i startavgift, då kan man heller inte kräva några priser tycker jag. Om man betalar en mindre summa i startavgift (som man gör i alla andra sporter) så kommer säkert priserna bli bättre också.

Sen gäller detta, med 0 kr i prispengar, även russens montélopp vilket jag egentligen tycker är fel. Jag skulle vilja höja åldern på ryttarna till 13 år där också. (Fast inte för pengarnas skull utan en helt annan orsak)

StuteriLA
4

Jag tycker inte man ska jämföra shettistravet med ridsporten ?finns ju inga likheter alls, verkar mer relevant att jämföra med russtravet..det heter ju ponnytrav ..

Anna Manberger, www.stuterila.seSkämtar

StuteriLA
1

Jag tror de flesta shettisekipage hellre skulle vilja betala startavgift.. tyvärr har ju ST-SPTF bestämt att vi inte får det :(

Tusen
1

#6 Men det är ju det man gjort när man tog bort prispengarna för de yngre. Alltså jämfört med ridsporten.

Tror säkert det finns fler som gärna betalar en startavgift men om man nu inte gör det tycker jag faktiskt inte att man ska klaga.

StuteriLA
3

Jag tycker , att om vi alls ska ha kvar pengarna för russen? (Det skapar en klyfta i ponnytravet som inte är bra) så är det hög tid att höja dessa..men det sticker ju lite i ögonen på shettiskuskarna såklart, när det samtidigt har blivit en stor försämring för shettisarna- där startavgiften inte kan vara med som ett argument… Jag fattar faktiskt inte varför vi inte kan ha startavgifter och därmed fina hederspriser ..det hade ju varit mkt bättre och rättvisare..

StuteriLA
2

# 8 så du tycker det skulle vara Ok att ta bort russpengarna, så länge Du slapp anmälningsavgiften? Då skulle iaf inte Du vara oförskämd och " klaga " ? Undrar hur många russkuskar som tycker så ?

Tusen
0

#10 Ja, jag tycker ju det. Konstigt va?Glad
Vi startar våra russ i både monté och idealtidslopp och har numera även två shettisar som ska ut och tävla. Tycker det är fantastiskt att kunna få tävla utan att behöva betala någon startavgift och dessutom ofta få riktigt fina priser. Tycker inte du det?
Så nej, jag skulle inte klaga över det och gör det inte heller.
Jag har länge propagera för att ta bort prispengarna och då för alla . Inte som nu bara för vissa.

Diskuterade just detta med min numera överåriga dotter. Hon funderade just över vad det var som lockade med ponnytrav. Och vi kom fram till att i början var det kul med rosett, sen pokal och när man blivit ännu mer framgångsrik, segertäcke. Numera (och på slutet) är det placeringar och tider som uppskattas av henne. Aldrig har prispengarna lockat trots att båda mina barn fick prispengarna som fickpengar istället för månaspeng när de var små.

stallnysater
5

A-ponny behöver inte betala någon startavgift men får i bästa fall saker för ett värde av 500:- om man vinner loppet.
B-ponny betalar 100:- i startavgift och får om man vinner (i de flesta lopp) 600:-. 600-100=500:-. Dvs man får betala 100:- för att få samma summa som på A-ponny.
Jag tycker faktiskt att det är ganska fräckt av de som gnäller på priser som delas ut till loppen utan startavgift!

Ponnytrav ska ju likna stortravet. Stortravet har prispengar! Tycker fortfarande att det ska vara prispengar till ALLA kuskar! Man kanske ska sätta en lite lägre summa till dom minsta och sedan att den summan ökar ju äldre kusken blir.
Allt för att förbereda för att gå över till stortravet! För vi vill väl ändå att ponnykuskarna när de är tillräckligt gamla och mogna ((när de känner att de är klara med ponny) ska börja med stortrav?

~Sandra~
-Medarbetare på ponnytrav.ifokus.se
-Medarbetare på tibetanskspaniel.ifokus.se

Flingan07
1

Jag tycker att det ska vara startavgift och prispengar i shettisloppen! Ni som kör russ får ju i alla fall ett litet bidrag till bensinpengarna. Det kostar att ha hästar och det är ju roligare och kämpa med träningen om man får lite pengar för de fina placeringarna.

Så tycker i alla fall jag.

ryttarn
9

Konstigt detta att så fort prispengar kommer på tal är det alltid samma 3-4 debatörer som argumenterar och hävdar någon form av rättviseskäl för att ta bort prispengarna helt i ponnytravet.

Jag förstår inte detta rättvisedravell, sport är inte rättvist och det är olika regler och förutsättningar beroende på ålder oavsett vilken sport man håller på med. Innom ponnytravet har vi barn och ungdommar i ett åldersspann från 8 till 25 år, det är heller inte rättvist. Vissa har råd/möjlighet att köpa kanonfina hästar som dom tar flera vinster med, medan andra behåller sin "gamla" trotjänare och kanske aldrig vinner, inte heller rättvist.

I Sport är livet inte rättvist och att hävda rättviseargument för slopande av prispengar känns ganska löjligt. Då kanske man i rättvisans namn även skall införa att alla skall få vinna lika många gånger?

Kat-A travet är en barnsport medan Kat-B travet är en ungdomssport, ganska naturligt att vissa saker skiljer däremellan. Om man ser ponnytravet som en inkörsport och "grundskola" till stortravet är det oxå ganska naturligt att man ökar "allvaret" och likheterna.

Jag tror inte det är många innom ponnytravet som tävlar för pengarna. Men, det finns många ungdommar som finnansierar sin sport själva och där prispengarna är tämligen viktiga. Inte för att man tävlar för att vinna pengar utan snarare att om man vinner pengar kan man starta fler gånger. Tror inte det är många, om ens några, shettiskuskar som finnansierar sitt tävlande själva.

Personligen tycker Jag Åby gjort helt rätt när man höjt prispengarna till 1000:- i första pris. Innom VPTS har vi haft 850 i ganska många år.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Tusen
1

#12 Jag håller inte riktigt med dig. Varför måste ponnytravet likna stortravet? Och varför skall man absolut slussa in alla till stortravet?

Om man resonerar så, kan vi ju lika gärna lägga ner russtravet helt eftersom du kan gå direkt från att köra shettis till att köra stortrav om du vill.

Jag vill värna om ponnytravet som en barn och ungdomssport. Sen att vissa ser det som en plantskola till stortravet är väl okej men det är tragiskt att vissa ser snett på dem som vill fortsätta med sina russ TROTS att de får köra stortrav.

Dessa kuskar, som kör både russ och storhäst, beundrar jag då de hela tiden får försvara varför de fortsätter med sina älskade russ. TROTS att det är så lite prisppengar i loppen. (Det argumentet har man fått höra till leda)

StuteriLA
2

#11 bra för Dig Glad

# 14 ja..Du , jag och ett par till..Flört

Du har svårt att förstå att det är en omställning att få försämrade förutsättningar. Vilket inte är så konstigt, eftersom du inte är berörd…mer konstigt är att Du mfl ojar sig över detta.

Låt shettiskuskarna få tycka att det är orättvisst, ovant etc.. att plötlsigt har ponnytravet har delats upp i två sporter, där a-ponnyerna jämförs i parti och minut med ridsporten? Ponnytravet har varit samma sport, för barn och ungdomar, i 50 år och blir det sämre för en del, är det klart att folk reagerar…försök att förstå istället.

Det går över, om ett par -tre år finns de nya aktiva, där de alltid varit dessa skillnader och ingen kommer att tycka att det är konstigt.

VeronicaP
0

Fast vi låter våran shettis tävla också även om dottern inte får tävla henne själv utan då har vi lånekusk , för jag gillar shettisarna lika mycket för det och jag bryr mig inte alls om vad hon får för priser , tycker det är kul att hon får tävla då hon verkligen älskar att göra det.

Hur det än är så går de flesta av oss i alla fall på stort minus när det gäller tävlandet men vad gör det då man får se barnen och ponnyerna prestera bra :D (även om de inte alltid tycker det själva) Flört

Pontuzz
0

Vadå prispengar i Kat-A lopp 2000:- Tvåtusen är väl inget att klaga på.

Det går ju bra i Sprintermästaren på Halmstad. Det är väl bara för andra klubbar att följa efter.

ryttarn
5

#16 förändringsobenägna människor är en sports största fara. Även om SPTF inte är medlemmar i riksidrotsförbundet är det ändå de riktlinjerna som till stor del styr, därav att det blev som det blev. Jag var deffinitivt inte för att prispengarna togs bort för kat-A, men ibland får man vara pragmatisk och inse att det inte är någon idé att "slåss mot väderkvarnar". Att hela tiden tjata om detta kommer inte göra någon förändring.

#15 oavsett vad du tycker så är STs engagemang i ponnytravet att man ser det som en plantskola. Det behöver inte betyda att alla börjar köra stora hästar även om några gör det.
Min äldsta dotter har kört stora och ponny paralellt men har nu vid 24 års ålder fokuserat på de stora, även om hon kör ett o annat ponnylopp.
Man behöver inte vara svart vit, man kan kombinera om man så vill. Mina två andra dötrar fortsätter köra ponny, kommer inte gå över på stor häst då deras yrkesval inte medger det. Tror detta är ganska typyskt hur det ser och kommer att se ut. Vissa går över till stortrav men flertalet stannar kvar i ponnyvärlden och har ett engagerat häst och trav intresse resten av livet oavsett yrkesval.

Sedan finns det sådana som jag och några till som aldrig överger ponnyerna oavsett hur gamla vi blir……

Jerker Klang,

www.isil.se

Tusen
0

#19 (Läser du det jag skriver eller ögnar du bara igenom en del? Jag  har aldrig nämnt ST)
Men visst har ni också väl hört detta tjat om att 20 år och uppåt inte borde hålla på med ponnytrav. Obestämd Varför alltid utgå ifrån att man tycker att stora hästar och mer prispengar är det viktigaste. Ridsporten är likadan. Man vill så fort som möjligt ha upp dessa yngre ryttare på stora hästar. Jag bara undrar - varför då? Är inte ponnytiden något mycket speciellt. Och den kan man aldrig återvända till heller.
Kan inte de äldre russkuskarna (speciellt de som även har storhästlicens) få fortsätta att tävla sina älskade russ utan att de hala tiden ska få skäll och gnäll över att de tävlar mot "alla stackars yngre ungdomar".
Alla tävlar inte enbart för att tjäna penger.

ryttarn
0

#20 Jag nämnde ST efterssom det är STs pengar som gör att vi överhuvudtaget har något ponnytrav. Utan ST skulle det inte bli något…. Deras drivkraft att finansiera ponnytravet är givetvis för att man ser det som en plantskola, inte bara för kuskar, utan för travintresset över huvud taget. Jag skulle tex aldrig ha börjat intresera mig för trav om det inte var för ponnytravet, utan fortfarande hållt på med hoppning. Men det betyder inte att jag kommer börja träna stora hästar, jag håller mig till mina ponnyer.

Visst har jag hört den typen av kommentarer, men det är oftast från ganska patetiska wanabies. Kuskar som verkligen lyckats innom både ponny och stortrav hyllar snarare ponnytravet. Det är min erfarenhet iaf.

Jerker Klang,

www.isil.se

extra
1

Själv så tycker jag att de ska återinföra prispengarna för shettisarna för att det skulle då vara lite mer rättvist och det skulle vara lättare att kunna köra in en liten slant som skulle kunna kunna hjälpa till att betala bränslet ialla fall. Det skulle då underlätta lite. Då skulle det kunna vara ett 1:a pris på 500 kr och i några enstaka lopp så kan det vara förhöjt.

Frickan_mary
1

Även fall jag själv bara kör Russ nu, så tycker jag inte att prispengarna är det som lockar mest, utan segertäcken ;) stort plus till alla banor, som faktiskt fixar ihop sponsorer o grejor till loppen, så de har "råd" med att ge vinnaren segertäcken, för det är ju ändå minnen! Pengar är helt klart ett plus! :) Men tycker inte man ska klaga så mkt, men tycker det är bra som vi har det på halmstadtravet att vinnarna i shettisloppen får en segertavla, för det är ju också skoj att ha, och dem kostar ju rätt mkt om man ska köpa dem själv :)

HelWes
3

Tycker det är tråkigt att många banor struntar i hederspriser till shettisarna. Tävlade på Jägersro och där fick man faktisk en pokal med på Tingsryd en rosett och en salva i ett sponsrat lopp !! Vart går pengarna sponsorerna betalar??

Tusen
1

#24 Alla sponsorer kanske inte betalar med pengar. Vissa skänker saker. Kanske var det därför.

Sen kostar det förmodligen en del för klubben att ha veterinär på plats samt vissa funktionärer vill ha betalt. Inte så särskilt konstigt tycker jag.
Loppet var väl gratis för er?

Snobben
2

Jag tävlar inte shettis själv men tycker när man här på andra att det på vissa ställen är dåliga priser. På min hemmabana (Färjestad) har de samma priser som till russen förutom pengarna som för gången ersattes med bl.a. en vinartavla. Det tycker jag är bra priser.

Det jag inte förstår är alla ni som säger att shettiskuskarna ska vara glada för att det får exempel en borste eftersom de inte  betalar någon startavgift. Om man kollar på ett russ lopp där det ex är åtta hästar får klubben in  800:- i startavgift och på Färjestad är första priset 850:- så startavgiften räcker inte ens till första priset. Startavgiften är en inkomst men det är inte en så stor inkomst så att shettiskuskarna ska nöja sig med en borste i förstapris.

HelWes
0

Men hallå ! Jag bryr mig inte om jag behöver betala startavgift, har heller aldrig hört någon som gnällt över startavgifter. Eventuélla prispengar har heller aldrig varit någon drivkraft för att ´tävla med våra ponnyer, även om vi naturligtvis tyckte det var bra med presentkorten till bensin.

Barnen blir faktiskt extra glada om de får en fin pokal och täcke om de lyckats vinna. Har själv sponsrat många lopp som har kostat mellan 1000:- och 2000:- och skulle bli väldigt besviken om de inte fått täcke och pokaler.

Det är ju faktiskt som #26 skriver att de 800:- russen får in i startavgift räcker ju inte det till hederspriser, funktionärer, veterinär och prispengar heller speciellt om vi ska höja prispengarna. Kanske russen då ska behöva  betala 200:- i startavgift för att finansiera höjningarna eller vart ska de pengarna komma ifrån?  Sponsorerna i shettisloppen?

Tusen
1

#27 Fortfarande. Det är inte alla sponsorer som sponsrar med pengar. En del skänker priser istället. Och då kan det se olika ut.

Vi får hoppas att SPTF kan ändra sig då att alla betalar någon summa som startavgift. Då kan klubbarna kanske gå ihop även om de inte alltid får betalande sponsorer.

StuteriLA
3

Jag hoppas att ST ( för de är ju dom som kommer att bestämma allt rörande tävlandet om tre-fyra månader ) styr upp detta.

Som det är nu så är det ett par personer i varje klubbstyrelse som bestämmer hur mycket de känner att de orkar engagera sig ang.hederspriser, prispengar etc..det är ju ändå ideellt arbetande människor i styrelserna- en del tycker shettisarna är viktiga- en del inte..

Tidigare var man ju tvungen att skaffa fram medel för detta, nu kan man strunta i det om man vill..en del gör det , en del kämpar vidare..

Men är det fler än jag som undrar hur det kommer se ut framöver? Försvinner klubbstyrelsena? eller räknar man med att dessa ska vara kvar och jaga sponsorer? Vad händer om ingen vill göra det? Verkar ju redan nu som om luften gått ur många..

Kanske dags att bringa lite klarhet i hur det är meningen att de ska fungera..

VeronicaP
0

Jag tror ju att klubb styrelsen måste vara kvar i ett par år till i alla fall , även att man i fortsättningen ser till att man har egna funktionärer mm

giffan
3

#29 Som jag har förstått det hela så kommer klubbarna vara kvar som intresseorganisationer, precis som amatörklubbarna. Dom kommer kunna hjälpa till att fixa sponsorer, fixa klubbtävlingar provlopp grillkvällar och andra trevliga aktiviteter… Men hur det kommer bli vet jag inte, det är bara så jag förstått att det ska bli.

Sen tycker jag nu när jag läst här uppe hur ni skriver att shettis kuskarna ska vara tacksamma över att dom får tävla, dom betalar ju inget… Men hur motiverar man då att öka pengar till russen utan att de startande ska betala mera i start avgift?? Då ska ju dom vara minst lika tacksamma egentligen att dom får ha kvar sin startavgift och kan köra in en slant varje gång dom startar… ibland en 3-4.000 i månaden om det vill sig väl…och för det betala ett par 100kr…

Jag har otroligt svårt att se att man ger en grupp barn/ungdommar/vuxna mera än vad man gör med en annan grupp i samma sport som lägger ner minst lika mkt tid och pengar i transporter och andra omkostnader… För ni menar väll inte att en shettis skulle vara billigare för att den är mindre? eller att en shettis kusk körutrustning är billigare? säkerhetsväst och annat man ska ha…? Men nä det e klart, man sparar ju 100 kr när man vill tävla…

Precis som Anna skriver här över, i vissa klubbar ( stor eloge till dom!!!) så jobbas det hårt för att även shettis kuskarna ska få fina priser.. och vissa klubbar  ser enklaste vägen att endast ge en pokal och rosett… Vad är det som motiverar en till att fortsätta köra shettis?? Visst det roliga i att tävla… Men då kan iaf våran shettis få gå i pension redan nu, för jag vet ungefär hur fort han kan springa… och han får lixom inget för att göra det på en bana under tävlingsförhållande… och då spar vi oss tiden att släpa runt på han, och kan skaffa ett russ till istället.. Jätte trist egentligen… men jag tävlar inte för att vara tacksam! och det har jag nog lärt mina barn med…

Självklart ska det vara roligt att tävla, men jag tror att man tycker det är roligt, kanske roligare om man får något pris för sin prestation…

Men hur det än är i år… så kommer ju ST bestämma nästa år… och jag hoppas verkligen att shettisarna kommer ha ett värde för dom då…

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

StuteriLA
0

# bra skrivet Anneli , håller med Dig

ebba93
0

jag vann ett insprängt russlopp i år och då var det ingen pokal inget täcke de var lite tråkigt :/ inte ens blommor:/

ebba93
0

#33 vet att de har med shettisarna att gör men en då..

carsbo
0

#33 finns inget tråkigare än när man inte får täcke, jag ser alltid fram emot att få se vad täcker jag just vunnit ser ut Flört prispengarna underlättar bara när ekonomin redan är knaper.

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

madde89
1

jag tycker  personligen att man ska  återinföra   prispengar och  höja dessa  prispengar  till alla  inom  ponny  travet och sedan tycker  jag  att ST  måste satsa  mer  på på ponnytravet genom att  ge  pengar till sina  egna  ,  allså det är ju  tänkt att  vi ska  kunna  ta  över det stora travet och då  måste de bli  bättre med  prispengar  inom  ponnytravet ,  vi måste se  nya  vägar att  kunna  förena de stora  travet  i hop  med  ponnytravet. Man  måste  komma  i håg att  man  måste  kunna  för  nya  sej hitta  nya  möljigheter att låta fler tävla  och bli större som  sport eftersom  ponnytravet  är en  jätte  viktig  inkörsport till de stora  travet. jag kan tycka efter  att  man tog bort  pris pengar  för A så tycker jag att shettis  loppen  typ aldrig b blir fulla  , inte för att  jag har kört a ponny men  det  är synd att  ,man  använder denna  ponnyras som annars hamnar som sälsskapshästar och blir feta och får fång. Uppföddarna som  gör ett  jätte bra  jobb att  födda  upp dessa  jätte fina prestionsponnyer  borde liksom den stora sporten  kunna  få en slant  på insprungna  pengar som de  kan  få en  uppskattning  på detta  norma  jobb de  faktisk  gör för sporten. utan dem hade sporten  inte vart  nått  och alla  kuskar och tränare som  gör ett jätte  bra  jobb  med sina  springare . På  de  insprängda  loppen  måste  banorna  och de  aktiva  inom  stor travet  inte se  ner  på dessa  ponnyer.  Vi  lägger ner  lika  mkt  jobb som de så  måste alla  bli  belönade som  får framgångar  oavsett  kategori  på ponny .  Prispengar under lättar för alla  om  vi ska  kunna  fortsätta att  tävla  med  våra  ponnyer  och dessotom  så tycker jag att det  är  konstigt  om  att  man  faktiksk  kan ta steget direkt från shettis till  st  travare  och jag tycket  att  man  inte ska  kunna  köra  st  förs  man  fyller  18  år det är  ju ett stort steg att  gå direkt från sh  till st  travare . Och till er som har en negativ  syn  till  ponny travet sluta  upp med det  jag  orkar inte  höra  jämt att  höra  …..

att vf  håller du  på med  små  hästarna  som  du  inte  kännar  pengar  på köp st  hästar  bla bla  bla 

Och sist  men  inte  minst vi måste  hålla  ihop heja  och stötta  varandra  håll ihop  oavsett  russ  eller shettis .

/ madde