Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etiketttävling
Läst 4780 ggr
MagganS-B
1

Startlista SM 2012

Inte många russ i SM i år……kan någon tala om varför?

Här är startlistan!

amandahandersson
3

7 av de 8 snabbaste är ju med och jag kan då förstå att man inte anmäler en häst som går 1.45 och "sämre".

MagganS-B
2

Trav är trav och allt kan hända, så varför inte?Glad

haerrdin
9

Två av orsakerna.

1) SM går på Gotland. Det kostar numera en mindre förmögenhet att ta sig till ön, så därför finns det ingen anledning att ta sig dit med en 1.48-häst, bli sist och kanske t.o.m. sänka, vilket skulle bestraffa hästen i framtida (volt) starter.

2) SPTF:s idiotiska regeländring att låta det snabbaste rekordet gälla vid anmälan till alla lopp.

Att t.ex. de långsammare gotlandshästarna (som slipper den dyra resan) inte längre anmäler (förr gjorde de alltid det) har ju med min andra orsak att göra.

giffan
3

Kan man inte göra sm som amatör sm på storhäst, uttagningar på varje bana, och sen en final. Volt lopp semi och final samma dag? Kanske flera skulle vilja vara med då. Och varje bana får med en representant. Med resebidrag då såklart så man har råd att åka..

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

palomia
9

#3 Så länge jag kan minnas så har det varit en ära att få stå på startlinjen oavsett om man haft med segerstriden eller inte att göra. Som sagt alla lopp skall köras och går man inte ut så kan man heller aldrig vinna. Har själv haft äran att få vara hästägare till en SM-vinnare ( Mareld-2005). Det var nog ganska otippat att hon skulle vinna med alla gamla rävar (Tyson, Gumino, Mogwli, Iva Roll, Zabine…) med bra mycket mer rutin och snabbare rekord var med. Jag är då jätteglad att hon anmäldes och att Pekka gick ut i loppet med inställningen att han kunde slå dom. Inställningen till att man skulle "straffas" med ett bättre rekord låter bara tråkigt… När jag körde så var mitt mål att få en "snabb" häst hellre än att rada segrar. Nu vet jag också att den inställningen inte finns hos alla och respekterar den. Sen vet jag inte riktigt vad du syftar på med SPTF's regeländring? Om det är SM-proppen så har det tidigare varit en grundlag på 1.57 med företräde snabbast tid det året för att få så jämna lopp som möjligt.

Jag hade gärna sett att alla hästar under åtminstone 1.50 hade anmält. Några av de snabbaste har ju dessutom gått i "pension". De flesta klubbar har väl resebidrag och båten bokar man som idrottsresor och får rabatt.

tejaspirmin
5

#5 tyvärr tycker jag att ponnytravet har börjar handla om att bara vinna. SJÄLVKLART vill man ju de! men känns som att många inte kör för att de är roligt längre, utan man tar ut sin häst i såna lopp man vet att den kommer o vinna.. Tråkigt! tycker man ska göra för att de är kul och för att hästen gillar de! sen är de bara som ett litet plus om man skulle så passera mållinjen förts!

StuteriSolo
5

Det som syftas på är regeln att man handicapas efter snabbaste tid oavsett på vilket sätt rekordet är satt, förut stod man på voltrekordet i voltlopp och på snabbaste tid i autolopp. Om man nu kommer till SM och får förmånen att köra ett lopp med de allra snabbaste kanske ponnyn går en riktigt bra tid, som den sedan inte kan prestera i voltlopp på något eller några år just för att den fått draghjälp och allt stämde den dagen.

Det gäller ju alla autolopp, och dessa är inte alls så populära som de varit, förmodligen pga denna regeln. Det är ju så få autolopp för ponnyer så man förlorar mer än man vinner på att få en bra atid om man villl fortsätta tävla och få bra lopp till ponnyn. Deras självförtroende och lust att springa kan effektivt dödas när de aldrig hinner ikapp och ständigt blir omsprungna.

amandahandersson
10

Jag har aldrig brytt mig om att auto/voltrekord, men jag hade aldrig betalat fleeera tusenlappar och åkt en lång resa för ett lopp jag aldrig haft en chans i. Heder och ära i all ära, men aldrig i hela livet att jag hade gjort en långresa för att komma bland de sista!

VeronicaP
3

Vi hade faktiskt funderingar på att anmäla ut till sm med våran Ijor som har rekord 1.49,0 . För vi bryr oss inte om han skulle sänka sig och sätta nytt rekord för vi tycker också att det är en ära att komma med i SM , men jag är som sagt arbetslös och inte gjord av pengar så vi valde att avstå att anmäla i år (vilket var synd då de var så dåligt anmälda) för det hade varit kul om det hade varit ett fullt lopp.

palomia
3

Dom hästar som presterar så pass mycket bättre i auto än volt är nog väldigt få, varken russ eller shettisar gynnas speciellt bakom bilen.

Ja visst kan det kännas som att hästarna springer fortare bakom bilen men det brukar vara precis när bilen släpper och sen går dom av erfarenhet sina tider oavsett.

Loppen har blivit rättvisare sen man tog bort den idiotiska regeln att snabbaste volt/auto skulle gälla för hur kul var det att möta en häst som hade minst 20 sekunder snabbare rekord i auto för att bara sitta och finåka??

Tror fortfarande att inställningen till att tävla ponnytrav har ändrats med åren, nu kör man för placeringar i första hand i stället för att "passa på" att tävla medans det finns lopp att starta i.

Stöter ständigt på ungdomar som säger att deras häst inte kan starta pga att det inte finns lopp att starta i, men hallå, det går faktiskt att starta på mer än 40 m tillägg!

Tessan08
4

Håller med om att det är urtråkigt att det största loppet som finns inom ponnytravet både i ära och prissumma endast har 7 startande, minst lika tråkigt var det att Guldstoet hade få startande! Förr var det en stor ära att få delta tycker det är synd att intällning har ändrats till att " det är ingen ide för vi har ingen chans" etc. Ett lopp är aldrig kört på förhand och allt kan hända! Dock tycker jag att regeln om att autorekord ska gälla i volt lopp ska tas bort, den som fick igenom och ändra detta kan inte ha tänk till ordentligt! Så många autolopp körs inte att någon ska kunna utnyttja den. SM ska självklart köras på Skrubbs och Gotland precis som derbyt körs på Jägersro och krieteriet på Valla tycker jag, att ändra plats kommer inte att göra att fler deltar utan där måste man nog ändra sin inställning samt en översyn av införda autoregler istället!

skott
0

Vi hade ställt in oss på att åka över med Manicken, men när de är så himla dyrt endast färjan kostar ca 3000kr och vi blev inbjudna till ett bröllop så hoppade vi de.

tomj
7

Svaret är väldigt enkelt varför det bara är 7 hästar i startfältet på Gotland i årets SM, det finns bara 8 hästar snabbare än 1,45! och så länge man i princip bara skriver ut Autostart lopp runt om i Sverige när det gäller storlopp så får alla banor som skriver ut dessa lopp finna sig i små startfelt.

Nu tycker jag att SM och Elitloppet på Solvalla skall startas med startbil, men övriga banor bör skriva ut sina storlopp i form av intervallhandicap då kommer dom att få flera anmälda och mera spännande och roligare lopp.

VeronicaP
6

#13 storlopp ska väl vara auto , tycker folk ska sluta feg köra med sina hästar och sluta feg anmäla ..

Tessan08
2

Håller med nr #14

rebeccajansson
2

3#om Gotland bidrar med 2 hästar i startfältet & övriga landet bidrar med 5 så tycker jag att det är jäkligt bra av Gotland ialf. Vi har väl "bara" 3 russ under 1.50.

Tusen
0

Argumentet "alla lopp ska köras" tycker jag inte håller om man är mer än 5 sekunder långsammare än den som är näst långsammast. Det kan knäcka den bästa ponnytravaren. Jag vet folk som har haft SM-hästar som vägrar starta i voltlopp (även med bra intervallhandicap) bara för att de är rädda att knäcka hästen. Är det mer okej? Man måste få kunna avgöra om det är schysst mot hästen eller om man knäcker den.

Vi har startat i lopp där vi från början vetat om att vi aldrig i livet ens skulle kunna hamna bland de tre och med en jäkla tur ev kunna få sista plats och dessutom åkt 120 mil tor. Men då har det funnits fler som legat i närheten av vår ponny i rekord. Dvs. en bakre klunga som mest varit utfyllnad i loppet. Det var kul att vara med, men att göra det om och om igen gör varken kusk, ponny eller plånbok särskillt glad. En liten (om än aldrig så liten) chans bör man väl dock ha till en placering för att göra en sån dyr och lång resa.

Jag beundrar alla gotlänningar som trots båtresor tar sig till fastlandet för att tävla (trots att deras båtresor är billigare än för oss fastlänningar) men det är fortfarande väldigt dyrt.

extra
5

Själv så när jag köpte Extra (rek 1,53,4) så var den stora drömmen att få vara med i SM oavsett rekord för att jag skulle bli hur stolt som helst om min ponny fick möta de allra bästa då jag vet att han gör allt vad han kan när han är ute mot hårda hästar. Han har nästan alltid gått bättre mot de tuffa gängen. Men nu när Extra har blivit pensionär och det är svindyrt att åka ifrån Umeå till Gotland så står jag över. Det är otroligt synd men vem vet, om några år kanske jag går ut med någon egentränad ponny i SM. Jag tycker att äran att få vara med i ett sådant här lopp är viktigare än placeringarna. Första gången jag var ut i norrbottens lilla stora pris så var jag hur stolt som helst att få vara med i ett stort lopp redan i min andra start med russ. Jag vart oplacerad men jag var hur glad som helst.

tomj
9

#14 Tycker du att intervallhandicap är att feganmäla??? Verrkligen inte!!! och storlopp ska absolut inte bara startas med Auto (Bara om man vill ha dåligt anmält) titta på Bergsåker (Sundsvall Lilla Open Trot) och Östersund (Jämtland Lilla Pris)

2 av de 4 största loppen i Sverige och dom har i princip alltid kört sina lopp med intervallhandicap (ev. penninghandicap senaste 2 åren i Sundsvall) och har alltid levererat förstklassiga och spännande lopp med mellan 12-15 anmälda varje år.

amandahandersson
5

Ja, nu vet ju inte jag hur ni alla andra tänker kring matchingen av era hästar, men har man en vinnarskalle och en riktig kämpe, varför ge den idiotlopp då? 5, 6, 7 sekunder i 1.40 tider är riiiiktigt långa sekunder….

Fina storhästar matchas och startas inte "bara för att det är en ära". Jag hoppas man tar hand om sina fina ponnyer så också.

MagganS-B
5

Till alla som klagar på färjepriset:

Färjan kostar INTE 3000,-! Om man skall tävla i trav på Gotland så bokar man genom sekretariatet på Visbytravet, då får man samma rabatt som vi gotlänningar har. Kan vi stå ut med att åka och tävla på fastlandet till det priset så kan nog fastlänningarna klara av att åka hit också…..

Och angående din kommentar # 17 så hade jag ett russ en gång som faktiskt kom 3:a i SM tack vare att två framför honom blev diskade…..Inte kul för dom, men sånt är livet när det gäller tävling med levande djur!

Jag har en känsla av att förr åkte man till Gotland och SM för att det var kul att tävla om man hade en bra häst, och man passade på att ta lite semester. Nu är det bara pengarna som styr, det "roliga" är nästan borta hos vissa! Snabbt skall det gå, komma hit på morgonen och jäklars om inte båten passar när loppet är slut och man får vänta till dan efter…..

ryttarn
2

#21 Vet inte exakt vad färjan kostar, men ett snabbt överslag med resa till Nynäs, Färja, övernattning för 2-3 personer osv gör att en sådan resa lätt  hamnar på 10-15 tusen kronor.
Nu har jag iof ingen häst i den klassen, men jag förstår verkligen om man tar sig en funderare innan man anmäler. För dom pengarna kan man göra ganska många andra starter och kanske ha betydligt roligare.

Att anmäla en häst med rekord sämre än 1.45 till SM skulle iaf inte jag göra. För mig skulle det inte vara värt kostnaderna i kombination med risken för en mentalt knäckt häst. Jag vill iaf matcha mina hästar på ett schyst sätt genom klasserna. Det har inte med att hästen skulle sänka sig för mycket, sådant får man ta. Men det gäller att matcha sin häst och ställa upp i rätt lopp vid rätt tillfälle.

Jag brukar anmäla till Autolopp när det finns, mina hästar gillar att gå auto. Rekordsänkningar får man leva med, däremot skall det vara en proposition där jag bedömmer att hästen har en rimlig chans till en placering. Lägger man massa tid och pengar på att ta fram en bra ponnytravare så tycker iaf inte jag att det är speciellt roligt att se sin häst bli distanserad, detta brukar inte hästen tycka vara speciellt trevligt heller, för det var väll kul vi skulle ha i ponnytravet? Eller är dett så att vissa personer bestämmer vad andra ska tycka är kul, och det skall man anpassa sig till?

Visst vore det trevligt med ett större startfällt i SM, men nu är det så "illa" att vi har en väldigt smal spets. Skall vi få en bredare topp krävs det kanske ett mer dedicerat arbete från klubbar, ST och SPTF vad gäller träningskunskap osv. Kanske kan Elitveckan på Wången vara ett steg i den riktningen.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Tusen
1

#21 Vi har också haft tur i vissa lopp så visst kan man komma 3:a om två diskas före en. Det är helt riktigt men om man har 11 hästar som är minst 5 sekunder snabbare än sin egen ponny i dessa klasser lär man aldrig ens ha en chans till en placering. Inte galopperar 6 hästar bort sig, det har jag svårt att tro.

Så att alla lopp ska köras gäller väl bara delsvis. En ponny bör väl åtminstonde ha en chans om man ska åka så långt? Att bara starta för ärans skull kan man absolut göra om man bor i någorlunda närheten. Det har vi också gjort. Oplacerade och diskade har de också blivit men det har varit okej. Men i dagsläget är bensinpriser enormt höga så man får väga ära att deltaga och plånbok noga mot varandra.

Sen är det ju olika varje år då det gäller just SM. De två år som vi kunnat starta i SM var loppen fulla med ponnysar som gått fortare än våra. Inte mycket att göra då heller.

Fast visst är det synd att fler inte startar i SM-loppen. Det håller jag med om.

VeronicaP
2

Jerker boende kan man ofta ordna billigare , man kan alltid få hyra in sig hos någon eller i klubbstugan. Sist vi var på Gotland hade vi inget boenden men genom underbar hjälp från Annika bla så fick vi ett helt underbart boende för mig , Amanda och hästarna som inte kostade skjortan.

Maggan jag håller med dig där det är många som faktiskt inte kommer i land i tid och låter hästarna få den vilan både efter och före . Man kan ju passa på att stanna en dag extra .

#19 Ja jag tycker folk feganmäler överallt faktiskt i många lopp, kolla hur få som anmäler ut i snabbloppen även om de är rekordhandicapp mm eller i lopp överlag många diskuterar att jag har ingen chans ändå för den och den kommer…

Jag tycker fortfarande att storlopp ska gå i auto och det står jag för.

MagganS-B
4

# 22 Tänkte du bo på lyxhotell Jerker? Var har du fått det ifrån att det skulle kosta så mycket? 10-15 tusen är vad det kostar när jag åker till Grekland på höstarna, resa, hotell, mat! Var lite mer realistisk! Det finns sovplatser och stall överallt, beror på vad man kräver, och hur mycket goda vänner man har!

ryttarn
2

#25 Det är bara att räkna, bara bilresan ToR Nynäs hamnar på ca 2.500:-, sedan tillkommer färjan som jag tyvärr inte har 100% koll på och sedan boende två till tre dagar för två till tre personer(2-3 tusen på vandrarhem) samt merkostnader för mat och dyligt. Jag har inte sagt att det är en exakt kostnad utan ett överslag, dvs ungefär.

Jag tycker den kalkylen är ganska rimligt räknad, visst kan man snåla här och var men vi hästfolk har en fantastisk förmåga att ljuga för oss jälva vad gäller kostnaderna i stället för att faktiskt se vad tävlandet kostar.

Nu är det givetvis hypotetiska kostnader, för jag har ingen häst i SM klass, inte ännu iaf…..

Jerker Klang,

www.isil.se

Carpedium
0

Nu rullar startbilen !!!   Resultat önskas snarast !Glad

emmyhansson
0

Ronaldo vann!

AK47Kalashnikov
1

Fantom tvåa och Tuffing trea. Bägge stod för ett mycket starkt slutvarv!!!

Carpedium
0

Stort Grattis till segraren Ronaldo och även Fantom och Tuffings fina placeringar !!!Glad

Tessan08
5

1:a Ernst Ronaldo 1.41,8 2:a Fantom 1.41,9 3:a Tuffing 1.42,5 4:a Lexius 1.42,9g 5:a Giganten 1.42,9* 6:a Thyra Tyrann 1.43,0g 7:a Predor 1.49,6 Första 500 1.41.8 (3 Ernst Ronaldo), 1000 1.42,6 (3 Ernst Ronaldo), sista 500 1.39,6

MagganS-B
9

# 26 Vi "gamla" ponnytravrävar brukar alltid hitta logi för ett par nätter både för oss och hästarna utan att det kostar skjortan……Varför samåker man inte med andra ex.-vis till dubbeltravet och lånar en hästbil? Härifrån Gotland kuskade vi land och rike runt med buss och en vanlig djurtransportbil med extra mellanväggar. Vet inte om russen blivit ömtåligare i dag, men bra gick det! Vi var t.o.m. till Färjestad ett flertal gånger med 10-12 hästar! Ju fler som delar ju billigare blir det!

Grattis familjen Nilsson-Borg och kusken Erika till segern med Ronaldo. Grattis också till dom andra, inte minst Fantom och Tuffing!

ryttarn
5

#32 Vad du tydligen inte fattar i mitt resonemang är att jag inte har något imot att åka till Gottland och tävla. Det är snarare tvärtom. Men jag skulle inte lägga ut så mycket tid och pengar på att åka med en häst som överhuvudtaget inte har med placeringar i loppet att göra. Jag vet inte hur många 1000 mil jag åkt med hästtransport runt Sverige under de senaste 10 åren, men det är åtskilliga. Vi har tävlat från Österssund i norr till Kallmar i söder. Så kom inte och mästra mig på det området, för då är du ute på väldigt djupt vatten.

Angående extra mellanväg i transporten så finns det minimimått för vad som är tillåtet(för bponny är det 60x200 cm). På min kyllingekärra(140cm bred) funkar det inte med extra mellanvägg, men på lastbilen har jag det då den är bredare. Så det handlar inte om huruvida russen blivit ömtåligare utan att vi har djurskyddsregler att rätta oss efter.

Sedan börjar jag bli väldigt trött på att andra har åsikter om vad jag och mina kuskar(eller andra hästägare/tränare/kuskar) skall tycka är kul. Ingen av oss tycker det är kul att lägga ut en massa pengar för att hamna sist i fältet. Visst, sådant kan hända ändå, men jag vill iaf ge både häst och kusk bästa förutsättningar för att faktiskt ha kul på banan. Vad som är kul är faktiskt upp till var och en och inte något som andra skall bestämma.

Jag skulle lika lite anmäla en häst med tex rekordet 1.48 till SM som jag skulle anmäla en häst med rekord 2.08 till Ponnychampionatet (1.58 och sämre)

Jerker Klang,

www.isil.se

MagganS-B
0

# 33 Tack för piken med starten i ponnychampionatet, men det gick ju ganska bra ändå trots "dåligt" rekord! Sen tycker jag att man skall leva som man lär, din devis om "gemenskap, glädje och fart……" verkar lite malplacerad när man läser ditt inlägg! Undrar vem som mästrar vem, försök tolka mina inlägg på rätt sätt! Du kan skriva hur månge inlägg du vill, tänker inte svara på fler!

ryttarn
3

#34 Det är ju praktiskt och skriva att man inte tänker diskutera mer när det är slut på argument.

Ang ponnychampionatet var det ingen pik åt någon alls och det var heller ingen som hade anmält till pc med rekord 2.08 utan det var enbart ett exempel.

Enligt dig får man tydligen inte ha enegen åsikt utan det är din som gäller. Det är ju åxå en argumentationsteknik…..

Jag deklarerade min åsikt,, det betyder inte att alla andra måste tycka samma som jag. Det är det som är en diskusion, utbyta åsikter utan att kräva att andra skall tycka samma. Jag mästrar deffinitivt ingen(med undantag möjligen att jag tycker man skall följa djurskydsreglerna även när man transporterar hästar).

Jerker Klang,

www.isil.se

garrilina
2

# 34 och 35  Obestämd

juliapettersson
8

Det är väl fullt logiskt att det tar emot att betala massa pengar att åka till Gotland för ETT lopp som man på förhand inte har en chans i. Man kommer lätt upp i tiotusen kronor för en familj, även om man övernattar i ett klubbrum. Du låter väldigt nedlåtande i dina inlägg, Maggan. Man kan tävla för att det är kul även om man inte åker vart som helst för vilket lopp som helst.

palomia
6

Det känns lite trist att tråden spårat ur till att bli en "kampanj till att inte åka till Gotland"

Det märks att det kommit in en ny kategori kuskar och aktiva som inte tänker som man gjorde "förr". Det syns framförallt i startlistan som var, endast 1 (!) ny häst, Giganten. All heder till er som åkte ända från Bergsåker för att delta och gjorde det med äran i behåll och ett nytt fint rekord Skrattande

ca 2000:- för båten med idrottsrabatt (räknat på 2 vuxna 1 ungdom)

bensin t.o.r från t.ex Värmland ca.1500:- (betalade själv för ca.4 månader sedan)

Till dubbeltravdagarna som vi kör nu i helgen t.ex hyr vi ut boende och stall-paketpris 1500:-

Om man dessutom startar i t.ex SM så utgår transportbidrag från SPTF om man skulle råka bli oplc. på:

60-80 mil: 750 kr.

81-100 mil: 900 kr.

101-120 mil: 1.200 kr.

121-140 mil: 1.500 kr.

mer än 140 mil: 1.800 kr

ryttarn
0

#38 Om du läser mitt inlägg så handlar det inte det minsta om att inte åka till Gottland, det handlar om att försöka svara på ursprungsfrågan, varför inte fler startar i SM.
Grundpoängen i det är att man åker inte många mil, lägger ut mycket pengar för att vara utfyllnad i ett lopp. Då startar jag helre i lopp på närmre håll där min häst, iaf när man läser proppen, har något med toppstriden att göra. Jag kan garantera att den dagen jag har en häst som jag tror kan ha med placerigar i SM att göra kommer jag att starta, men att bara vara utfyllnad är inte intresant för mig.

Jag åker gärna till Gotland och har varit där flertalet gånger dock utan häst. Det sistnämnda beror på många olika omständigheter, just nu har jag tex ingen starthäst till dubbeltravet. Vi har många gånger pratat om att starta på gotland, speciellt då dubbeltravet, men av olika anledningar så har det inte fallit på plats ännu.

Sedan vill jag korrigera en liten sak. Att tro att transportkostnaden ToR bara är bensin/dieselkostnaden är ganska typisk självbedrägeri. Att köra en bil med hästsläp kostar mellan 30-50 kr/mil. Förutom bränsle har du slitage, värdeminskning osv osv. Kostnader som många oftast inte låtsas om….

Jerker Klang,

www.isil.se

palomia
5

#39 Oavsett vilket lopp och vart man än startar är hästarna utfyllnad. Endast när alla hästar är i mål kan man "casha in"…

ryttarn
0

#40 Det håler jag deffinitivt inte med om. Med det resonemanget skulle man ju kunna anmäla vilken häst som helst till vilket lopp som helst, vilket inte är sant på något vis……. med det resonemanget kan man ju lika gärna anmäla en nykvalad ponny till SM, vilket ingen vid sina sinnes fulla bruk skulle komma på att göra……..

Jag anser det iaf inte vara speciellt roligt att gå ut med en häst i ett lopp där den inte ens har en teoretisk möjlighet att placera sig. Är det din uppfattning av vad som är kul så gärna för mig, men det är det deffinitivt inte för mig.

Jerker Klang,

www.isil.se

VeronicaP
4

Fast Jerker ska man räkna slitage så kan man ju aldrig köra någon stans utan då får man stanna hemma och titta på tv

ruffe
0

Om ni kört det nu på torsdag hade det säker varit fler anmälda.

ryttarn
0

#42 Varför då? Varför skall man ljuga för sig själv om vad saker kostar? Att lura sig själv är väldigt korkat, det kostar ju inte mindre för det…..

Jerker Klang,

www.isil.se

VeronicaP
1

Jo men Jerker de sliter även på bilen om du ska åka till jobbet mmm man behöver ju inte heller över driva tycker jag när man räknar för då kan man som sagt lika gärna stanna hemma. Trodde man höll på för att de var kul och att barnen hade en vettig sysselsättning på sin fritid O:-)

ryttarn
2

#45 Vist sliter all körning på fordon, men med ditt resonemang så behöver jag ju inte räkna bränslekostnaden heller, för bilren dricker ju diesel till o från jobbet oxå, eller hur?

Sedan vet du mycket väl Veronika att vi åker och har åkt oerhört mycket och långt, det är inte det som det handlar om. Men att ljuga för sig själv och hävda att saker inte kostar är ganska korkat. Om du vill fortsätta ljuga för dig själv så är det fine, jag gör det iaf inte.

Men det var inte det som var min poäng i detta utan mitt resonemang ovan var vilka faktorer som kan vara orsaken att "endast" 7 hästar anmälde till SM. Min poäng i resonemanget är att det inte är speciellt många som är intreserade av att lägga ut mycket pengar för ett lopp där ens häst inte har speciellt mycket att göra i, därför är de "bara" 7 av de 8 snabbaste som anmält.

Jerker Klang,

www.isil.se

sandraedv
5

Tycker det är en ganska konstig diskussion.. Är väl klart man inte startar i ett storlopp där man på förhand inte har nån chans i. Vem gör det?

Vet att jag startade våran Nypon (hade då 1.56) i ett snabbast har företräde auto på färjestad förra året. Startade endast för att det skulle bli lopp( fyra hästar anmälda behövdes 5) och visste redan innan att han förmodligen skulle komma sist. Fantom vann på 1.40 och nypon kom 4:a på 1,54 sänkte alltså 2 sek till ingen nytta.. Tycker inte det gjorde nått eftersom det ändå var hemmaplan men skulle då aldrig i livet åka till gotland för samma lopp…

Skulle vara kul och se någon av er som klagar åka ner till tex jägers för att starta med en 4åring i derbyt som gått 2.20..

amandahandersson
8

Det handlar väl inte om att "INTE ÅKA TILL GOTLAND", utan att inte åka till lopp där man inte har någon chans i.

Jag hade en gång en riktigt fin ponnytravare som tillhörde toppen av sin årskull. Vi kunde inte vara med på Sprintermästaren, då det blev för dyrt att åka både till Halmstad (130 mil enkelväg) och sedan Derbyt (160 mil enkelväg). Då tillhörde han toppen och hade definitivt någonting i loppet att göra, men det är galet dyrt att åka… Det är få personer som åker 160 mil enkelväg för att tävla med sina hästar men det har jag gjort, och jag hade INTE gjort det om vi inte hade haft en chans i loppet. Sen att trav är trav och man blir diskad 1:a är ju en annan sak, men fortfarande, han hade i alla fall en chans. Tror inte folk fattar hur långt 100 mil enkelväg faktiskt är…..

De långa resorna var en av anledningarna till jag inte kunde ha kvar honom heller, det skulle bli för dyrt för mig och en häst av hans kapacitet ska kunna vara med i de största loppen på sikt.

Så tänker jag kring stora lopp och jag tror att många andra tänker likadant. Det är ingenting speciellt emot Gotland som folk verkar tro, utan allmänt att åka långt till lopp där man inte har någon chans, kanske med en ponny som inte varit ute med "de största gänget" ännu heller.

Denna kommentar har tagits bort.
ostsiv
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

# 47 vi gjorde det :) startade i Jämtlands Lilla Pris (som väl rankas som storlopp) med Shakira som då hade rek. 2.05,2 för att det fanns inga andra lopp på Östersund (hemmabanan) under juni.Hon blev oplacerad och sänkte rekordet till 2.03,5 :) Men jag hade ju aldrig gjort en långresa till en sån tävling med henne.4 starter senare på hemmaplan så vinner hon på 2.00,8 och det var målet :)Glad

ostsiv
0

# 48 håller med dig och fårstår dig fullstädigt. Vi har ofantligt långa och dyra resor från norrland.Och du ska ta semester från jobbet i flera dagar för att åka och tävla.

giffan
3

Jag tycker man måste få välja själv vart man vill tävla. Inget man ska behöva motivera varför. Jag har då fått ord att jag inte åker så långt med mina ponnysar… av dom som åker land och rike runt. men jag har varken ekonomi eller ponnysar till det… så är det bara.

Och ska tävlandet vara roligt ska det vara roligt att åka iväg, tycker jag.

Nu har vi absolut ingen häst till något storlopp… men generellt så är dt ju så. Jag vet dom som åker på dubbeltrav till norr och sen på dubbeltrav i söder… Skulle jag med göra om ekonomin tillät det.

Hatar när man får höra, "Men vi kan ju åka dit då kan ju du åka hit" Det är det banne mig ingen annan som bestämmer vart jag kan åka!

Men jag är verkligen imponerad av dom som kan åka land och rike runt… men mycket beror nog på hur man prioriterar oxå och självklart vad man har för ekonomi!

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

VeronicaP
11

Jerker jag vet att de kostar men jag räknar faktiskt bara DISEL kostnaden och inte förslitningskostnaden för min bil sliter lika mycket på varenda fotbollsträning jag kör på 4 dar i veckan + matcher för jag vill se mina barn spela match …

Jag är inte dum (om du nu trodde det ..) och jag blundar inte för en enda kostnad för de kan jag inte göra då jar inte är någon miljonär men jag prioterar mina barn före andra nöjen och jag tycker det är värt varenda öre faktiskt för vad roligt man har med sina barn och man får så mycket tillbaka, lägger hellre pengarna där än på kläder och onödiga lyxvaror…

ryttarn
0

#53 Nu var det inte riktigt utifrån det perspektivet som min argumentation var. Du vet ju själv hur mycket vi har varit ute genom åren. Men man har en begränsad budget, hur man än prioriterar. Så varför skall man då prioritera en "tillställning" som tar stora delar av budgeten om man ändå inte "har i loppet att göra"? För min del prioriterar jag då helre att åka på flera tävlingar där min/a häatar faktiskt har vinst/placeringschans efterssom jag tycker det är så väldigt mycket roligare.

Om jag en dag har en häst som jag anser platsar i SM åker jag självklart dit. Men det skulle aldrig falla mig in att starta en häst för startandets skull, för det tycker jag nämligen inte är roligt och ponnytrav ska ju vara kul……

Jerker Klang,

www.isil.se