Start/fölning
Har väntat nu i månader på svar från SPTF och inte fått något och hoppas på bättre tur här. Som jag förstår så FÅR varmbloden starta TIDIGAST 6 månader efter fölning om stoet är klar för start och min fråga var/är gäller det samma på ponny? och var i så fall står det?
Om det inte står något i tillämpnings anvisningarna så är det samma som för stortravarna som gäller. Då vi följer de reglementet. Tillämpnings anvisningarna kan man läsa på sptf;s start sida.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus

Det jag hörde var att man tidigast fick starta året efter fölning
Jag har för mig att det är 8 månader men vet ej var jag fått reda på det eller om det stämmer. Det bästa du kan göra är att kontakta Ylva på SPTF Hon borde nog ha koll på det.
Jo visst, men enligt STC så står det 6 mån. och enligt tillämpningen så står det inget, inte häller enl. reglm. Mao kan jag inte hitta några undantag från STC som skulle vara aktuellt i frågan som kan vara intressant om en inaktuell för tillfälligt då man inte får några svar från SPTF som ska ha koll på detta, ska också kanske nämna att det INTE står något om 8 eler 10 månaders regel, så man undrar ju lite

Just nu hittar jag bara ett Tävlingsreglemente för Svensk Travsport från 2006:
"§18
Dräktigt sto tillåts starta fram till och med 120:e dräktighetsdagen.
Sto får ej starta förrän tidigast sex månader efter fölning. Dock kan STC medge att sto, som endera kastat föl eller vars föl dött, tillåts starta tidigast fyra månader efter den dag då stoet kastat eller fölet dött. Veterinär skall i sådant fall styrka att stoet befinner sig i tävlingsmässigt skick och stoet skall därefter godkännas i kvalificeringslopp före anmälan till tävling.
Ansvaret att dessa bestämmelser följs åvilar stoets ägare."
Någon som hittar sitt 2007-reglemente kanske kan kolla att lydelsen är oförändrad även i år?
Jo Pernilla det stämmer och det är lika i 2007, men borde det inte framgå om en sådan viktig regel har ändras då det berör så pass många om inte annat så ge svar på när och om det/den har ändrats

#6 Jag förstår inte ditt dilemma? Tycker formuleringen är kristallklar:
TR §18, Sto får ej starta förrän tidigast sex månader efter fölning.
Det finns inga tillämpningsanvisningar från SPTF som upphäver §18, alltså gäller den "rakt över" för alla travhästar i Sverige: varmblod, kallblod, och ponnyer.
När HannaKim fölade för tre år sen var gränsen på 10 månader för ponnier och stortravet hade då 6 månaders startgräns efter fölning, nu när man börjar kolla upp det hela så hittar man inget och undrar naturligtvis om och när den förmodade ändringen skulle ha skett då det är min skyldighet att känna till vad som gäller, vänder mej då till förbundet med frågan och förväntade mej ett svar men fick inget så för mej är inte frågan kristallklar när det fanns undantag för ponnysarna enl. tillämpningsanvisningarna DÅ.
Om det var 10 månaders eller 8 månaders startgräns, kommer inte ihåg hundra…

VAd jag har läst så är det 8 månader för ponny
#9 Jagh säger som # 7"Det är kristallklart" Jag förstår inte heller problemet. OM där står i reglementet att det är 6 månader efter fölning då är det ju det du får gå efter. Sen om det var 10 månader för tre år sedan kvittar ju. Det står 6MÅNADER.
#8 Jag har tillämpningarna från 2004, tre år tillbaka, och där finns ingen §18 med. Så det innebär att även 2004 följdes STC reglemente om fölning. Det ska i så fall vara att det stod 10 månader där, jag har inte kvar STCs reglementet, eller iaf så hittar jag inte det just nu.
Så om det stod 6 månader för stora hästar, så var det det som gällde även för ponny.

När STPF hade ett eget ponnytravreglemente var det 8 månader efter fölning som gällde, men nu är det som alla andra skriver STC:s reglemente som gäller.
#13 det är det jag menar, men när togs tillämpningsanvisningen bort? undrar nu bara då det inte spelar någon roll :) då det inte påverkar vårat sto MEN det kan alltid vara kul och veta när och VARFÖR tillämpningen togs bort, nyfiken i en strut bara nu…

Hur länge får man starta efter betäckning då?
120 dygn