7/8 NM-Kval
Alla har väl sett att Eskilstunas Kval till Nordiskt Mästerkskap är flyttat!
Vi kör tillsammans med stora travet Tisdagen 7/8!
Anmälan går ut på tisdag 31/7 kl.09.00!
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus
Anmält och klart, nu hoppas vi på att komma med

Någon som kommer åt kanal 75?

Tvärr blir endast kat A loppet av.
hur många var anmälda till kat b
Jesper Björling
Är så nyfiken, när kommer listorna?

dom finns på kanal 75 nu!
lägg ut dom då om du nu vet det!
Jesper Björling

jag vet inte hur man gör ville bara meddela att dom fanns där. så att någon annnan kanske kan göra de!
Ingen som kommer åt listorna?
här.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
#10 Tack snälla, du stillade min nyfikenhet!!

Hur många var det anmälda i kat B?
Är jag blind eller finns det ingen lista till kat.B?

det finns ingen lista till kat.B eftersom dom fortfarande inte vet om loppet blir av 

EPS. Mtdptagdpwatt köra loppet med 4 hästar

EPS. Mtdptagdpwatt köra loppet med 4 hästar
Mtdptagdpwatt ? :)
Jesper Björling
6# menar inte att vara otrevlig men det finns folk som skriver på detta Forum på just det sättet som jag vet skulle kunna lägga ut dom men är så egoistiska att dom struntar i det.
Jesper Björling

Verka inte bli något NM uttagning i Eskilstuna heller , blev ju inget i Solänget heller , hur gör de nu ?
Det enda stället som det blivit av är ju Tingsryd ??
Någon som vet hur de kommer att göra nu
"Segrande ponny är skyldig att representera Sverige i NM på Solvalla den 26 augusti. Kan segraren inte delta i NM får denne inte starta i annat lopp under perioden 25 augusti-2 september. I sådant fall ges möjlighet för tvåan i uttagningsloppet att starta, därefter trean etc. Om uttagningslopp blir inställt ges möjlighet för ponny med snabbaste tid innevarande år att delta, därefter näst snabbaste etc."
hur många måste vara anmälda och hur många är anmälda?
Jesper Björling

#20 Vad har du läst det om uttagningsloppet blir inställt ? så ges möjlighet för ponny med snabbaste tid innevarande år att delta ??
Tycker ju eg att de som startar borde ha företräde ??
Men varför kör man inte om det var 4 anmälda i Eskilstuna ??
i dessa fall tycker jag att man skall köra även med 4 anmälda.
Jesper Björling

#23 Ja precis tom med 3 hästar kan jag tycka om jag ska vara ärlig … Finns ju många andra lopp som gått ut i år med endast 4 startande
#22 det står ju i proppen

#22 Ok känns inte riktigt rättvist , kan tycka att i såfall ska de vara bland de som har anmält dit , de borde ju vara de mest rättvisa :D för de har i alla fall vågat anmäla ;)
Även om jag tycker att de borde köra loppet med få anmälda :D
#26 oj läste lite noggrannare nu i proppen, men som jag har fått höra av solänget så är det den snabbaste som anmält som kommer få starta i finalen! :)

Tydligen så är russkuskarna fegare än kat A kuskarna, för det var ju 8 resp 9 anmälda i Kat A till Tingsryd och E-tuna.

Det jag menade att skriva i #16 var att "EPS överväger att köra loppet med 4 hästar"
Nu har vi beslutat oss för att förlänga anmälningstiden istället!

OBS!!! FÖRLÄNGD ANMÄLNINGSTID till NM-kvalet kat B 7/8!
Sista anmälan onsdag 1 augusti kl.15.00!
Anmälan via mail: Eskilstunaponnytrav@hotmail.com
eller SMS: 073-641 70 00

#28 Precis , fattar inte varför russen inte vågar anmäla ut 
#27 Ok men hur många anmälde ut i Solänget då ?
#31 3 st anmälde

# 32 Även på shettis sidan ??
#33 nej där vet jag faktiskt inte

#34 för det blev väl inget shettis lopp heller i Solänget ?
nej varjen russ eller shettis :/

Tack EPS för den förlängda anmälningstiden! Komigen nu russkuskar annmäl! Vart är alla russ?

Ja se nu till att anmäl Kat B kuskar och Tränare visa lite goo och jäkla anama att ni vågar anmäla ut ..
Jag har ingen ponny som passar in i denna propp, dock vill jag vara med och säga vad jag tror det beror på.
För det första är kat.A kuskarna yngre occh vill tävla och bryr sig inte så mycket om konsekvenserna av att ponnyn sänker ex 5sek. Därav mer anmält i shettispropparna.
För det andra har vi redan konstaterat att det är väldigt dåligt med russ strax under 1.50 och åtminstone jag vill inte anmäla ut min ponny (1.52) sänka rekordet 7 sekunder och sen inte kunne tävla för det inte finns några lopp.
2010 kördes loppet senast med grundlag 1.48,0 och sämre. I år 1.45,0 och sämre. Blir det 1.40,0 och sämre nästa år då, i takt med att hästarna man vill se i loppet sänker? Varför inte ha ex 2.00,0 och sämre där det finns en hel drös av ponnyer att välja på? Då kan jag garantera fulla uttagningslopp och en riktigt spännande final.
Detta är en del av min teori och snälla, klaga inte på mig jag har all rätt att ha min personliga åsikt.
Mvh
Kom igen alla russ och anmäl!
Nu när anmälan är förlängd så passa på att anmäla era russ! 
Eller är anmälan redan slut?

#39 Tänker likadant, inte så konstigt att det blir så lite anmält till loppen då underlaget inte är så stort.
Vi skulle så gärna vilja vara med, men det går lixom inte när ponnyn har 2.11 i rekord… Inte heller skulle jag anmäla min shettis som har 2.50 i rekord, även om han kunde komma med..
~ Anneli ~

Okej men då kan ju vi som har hästar som går under 1.50 men inte snabbare än 1.45 lika gärna lägga ner tävlandet! Eftersom vi ändå inte är så många så finns det ju ingen anledning att skriva ut lopp till oss då?! Hur tänker ni? Jag är på god väg att lägga ner mitt tävlande och allt som har med ponnytrav att göra…. Är så less på atityden och att det aldrig finns nå lopp! Va glad att ni har häst som går runt 2.00 där finns det i alla fall alltid lopp! Men för oss som går under 1.50 är det sällan det finns lopp och vi är ju alldeless för långsamma för att va me i dom stora mästerskapen så vi kanske bara ska lägga ner istället eller hur tänker ni egentligen?!

Bra skrivit Mikaela!
Jag kommer aldrig att förstå hur ni ponnyfolk anmäler, om ni räknar lite på proppen ser ni att det i realiteten inte är 45 utan 47.5 som den snabbaste hästen gått om man sedan vinner på 48-49 så är det inte så illa. Sedan tycker jag att det är en ära att få vara med i finalen och värt att sänka sig i den är en annan sak. Hur många av er representerar svergie annars?
Jesper Björling

#44 Bra skrivet Mikaela.
Vi har en som gjorde 6 starter i fjol och har gjort 4 i år. Det känns som de mellan 1.45 och 1.50 hamnar lite utanför, de platsar inte bland alla hästar och man får dryga tillägg på ex. 1.55 eller 2.00 proppar.
Kanske det skulle varit fler som anmält ut om den varit för 1.47 och sämre än 1.45, på 1.47 kanske fler runt 1.50 vågat anmäla, medan många tycker att det är ett för stort steg från 1.50 ner till 1.45.

Loppet körs med bara 4 hästar. Tufft beslt EPS men kul att ni gör det.
#47 hade proppen varit ex 1.47 och sämre hade vi tappat hästar från både Norge och Finland, det är svårt att göra alla till lags.
Förstod att det skulle bli en del upprörda kommentarer.
Det jag menade var bara att enligt mig är det inte så konstigt om det var lite anmält till uttagningsloppen just pga att det är lite häst i denna klass, vill man ist se fulla lopp bör man ändra grundlagen, ingenting annat. Sen att man inte anmäler just för att man vill kunna tävla många gånger under en säsong och inte hamna i facket 1.45-1.50 där det tyvärr inte finns många lopp att välja på.
Men om vi vänder på steken, proppen lyder 1.45,0 och sämre 2140m autostart. Ni som nu startar på Eskilstuna har istället hästar med rekord 1.52. Skulle ni anmält?

Då hade jag valt vaggeryd den 26 augusti… 1.50 och sämre autostart. Betydligt bättre propp och närmare resväg.
De ni med hästar runt 1.50 missar är att om ni slutar fega och om era hästar sänker så kommer det ju bli fler hästar= mer lopp under 1.50, då kommer det ju finnas lopp och ni kommer kunna tävla mot hästar som ligger runt samma tider.
Så länge ni håller på era hästar är det klart att det inte kommer finnas mer häst och lopp runt 1.45-1.50 tiden… Det finns ju inga hästar eftersom ingen vill sänka!
Sluta fega!!!
Jag kan tycka 2 heeeeelt olika saker. Den första: Många behöver åka en låååång resa för att kunna vara med i loppet. Varför anmäla till ett lopp man ändå inte kommer att ha en chans i? Du kanske sänker din ponnys rekord, men ändå komma näst sist. Man kanske kommer få det svårt att komma ner i den tiden igen, och då är ju frågan om det är värt det? Är det då inte bättre att anmäla i ett lopp där du står rätt in i och har en bra chans utan att behöva sänka sin ponny och få det svårt sedan? #51 fast jag förstår om vissa "fegar". Så ibland onödigt att vara med i ett lopp som du aldrig kommer ha en chans i. Har man en bra häst, och äntligen har fått det, så är det sjukt onödigt att sabba allt på EN start. Sluta fega är lättare sagt än gjort faktiskt, har 110% förståelse att folk inte anmäler. Men som du skriver, visst, skulle folk inte fega skulle det bli mer lopp, fast jag personligen skulle ALDRIG göra det. Sen kan jag tycka att det är bara roligt att vara med. Visst, innan man åker iväg på tävlingen så vet man att man inte har en chans, men det är en sjukt roligt upplevelse! :D

håller med Ruffe det är en Ära att få va med!
Strävar inte alla efter att ens ponny ska gå så fort som möjligt? eller är det bara hur många vinster man tar som räknas? självklart förstår jag att man inte bara anmäler ut till vilket lopp som helst men i lite större lopp som tex elitloppet,sm,hugoåberg m.m är det inte en ära att bara få delta i ett sånt lopp?
eller säger man nej till en inbjudan till elitloppet bara för att man vet helt säkert att man har långsammaste hästen i startfältet? jag bara undrar hur ni ställer er till den frågan?
sen är ju inte NM ett lika stort lopp som Elitloppet men man måste ju börja nånstans eller hur?
Håller samtidigt med #53 en otroligtvrolig upplevelse att få vara med! :D Var med i Hugo Åberg förra året, och detvglömmer jag ALDRIG! :D Otroligt roligt! :D
#53 tycker exakt som #53 och i mitt inlägg… Tycker lite olika, men en otrolig äran att vara med. Fas jag skulle ALDRIG tacka nej till inbjudan av Elitloppet tänk vilken upplevelse! :D ALDRIG SKULLE JAG TACKA NEJ, DET ÄR LIKSOM MIN DRÖM!

Viljan att lyckas måste vara större än rädslan att förlora!
Så tänker jag i allafall

Bra skrivet igen Mikaela. 
Om det införts penninghandicap för 25 år sen hade det här problemet med tider inte funnits…..säkert hade ponnytravet varit större också!

Om man tittar i årets snabblistor på hästar som startat och har sprungit mellan 1.45-1.50 så är det inte speciellt många! Om jag räknade rätt så är det 12 stycken och dessa är dessutom spridda över hela landet, så det är inte så konstigt att det är klent anmält. Jag har själv en häst som gått strax över 1.50 och det är möjligt att jag hade anmält henne till ett sånt här lopp om det hade legat på en ordinarie tävlingsdag och jag hade haft ytterligare lopp att anmäla till.

#58 håller med till fullo, nu är det svåprt att införa penninghandikap då hästarna med lika mycket pengar har gått olika fort,
#51 Håller med även dig, trodde aldrig vår skulle ramla under 50, men nu går han bättre än aldrig för och nu finns det inga lopp
. Det är ju i dessa lopp (insprängda autolopp) det är kul att vara med i. Inramningen och publiken.
Vad jag menade i mitt inlägg är att är det ett vanligt lopp skulle jag inte gå ut och veta att jag står fel inne. Men skulle det vara ett lopp som tex Elitloppet, sm, Hugo Åberg osv skulle jag aldrig tacka nej. Tänk vilken upplevelse och kanske får man aldrig den chansen igen?

#39 men alla som kan anmäla har ju inte ens anmält …
Ja men det var väl ett himla tjat om hur man ska anmäla eller inte… Det är väl upp till varje tränare att anmäla sin häst dit man själv vill?
Jag förstår till 110% varför man inte vill ha ut sin 1.52-ponny mot 1.45-ponnyer, och även fast "alla som kan anmäla inte ens anmält", så är väl det ändå upp till dem? Vad vet ni egentligen om deras ponnyer, de kanske är skadade eller liknande!?
Klart det är surt för de med ponnyer i 1.45-1.50 att det är ont om lopp. "Min" ponny (okej det är inte min, men min gamla som jag följer mycket noga) går 1.45 och bor riktigt högt upp. De ponnyerna får kritik för att de inte går ut mot de allra bästa, på samma sätt som att ponnyerna som går lite över 1.50 inte vill går ut mot 1.45:are.
Det som är så himla många människors seriösa problem i ponnytravet är att man lägger näsan i blöt alldeles för mycket. Tråkigt att loppen inte blir av, och även fast försöken kanske kommer gå i 47-48-49 tempo kommer inte finalen göra det. Som sagt, lägg er inte i andras ponnyer så förbannat mycket!
#50 Precis, det var bara det jag ville få fram.

#63 Fast det är ponnyer under 1.50 som inte anmält, som inte är sjuka eller annat
…. Sen vet jag inte om folk har seriösa problem eg utan bara att folk vill att loppen ska bli av även för hästar som har rekord under 1.50 som inte platsar bland de snabbaste eg …
Nä tycker snart att man borde gå över på pengar så hade man sluppit det här gnället om att man inte vill sänka sina hästars rekord 
#65, de seriösa problemen ligger inte bara hos folk som har hästar under 1.50, ponnytravet består av en himla massa besserwissar som alltid ska tycka till om allt så det jag menar med seriösa problem är betydligt flera.
Hade vi kört pengar hade vi fått se "olyckliga målgalopper" för övriga placerade än 1:or för att slippa de onödiga småslantarna, och folk som inte anmäler ut alls för att de vet att de inte har en chans och ändå inte vill ha det där 4:e priset på sig i pengar. Så vilken metod vi än använder kommer vi alltid få uteblivna anmälningar av just den anledningen att man faktiskt inte har en ärlig chans i loppet.
Den enda gruppen pengahandicap hade fungerat någorlunda på skulle jag säga är den översta eliten i Kat.B.
Det finns taktik för penninghandicap också. Vi startade mycket sällan i insprängda lopp med höga prispengar med Monita. Inte förrän mot slutet startade hon i sådana lopp. Detta gjorde att hon stod väldigt bra till i penninghandicapsloppen. Så nog kan man vara taktisk i penninghandicap också.
Om det nu inte finns fler startande russ än 12 st mellan 1.45-1.50 skulle man väl kunnat gjort det till ett inbjudningslopp istället där man gått efter åretsresultat t.ex. Knappast värt att ha uttagningslopp när det är så få hästar iden klassen just nu.
Sen tycker jag inte om att folk blir anklagade för att vara fega närde inte vill ge sina hästar sjukt omöjliga lopp. Självklart är det trist att loppen inte blir av men samtidigt ska inte andra lägga sig i hur man anmäler sin ponny. Det kan finnas många olika förklaringar till varför man inte startar.
Det måste vara upp till var och en om man vill starta eller inte.

#67 de bästa som har skrivits i den här tråden!
#67 håller med, ingen är feg!
inte fega men har svårt att läsa snabb listor etc kolla detta lopp
1. ingen har gått 45
2. de hästar som är med går inte ens 46-47 varjegång vilket gör propen till en 46 ev 47 prop,
3. dom flesta som har dessa hästar anmäler gärna till intervall handikap vilket gör att dom förlorar mer än i dessa lopp.
Jesper Björling
#70, Razmus Raid som redan är klar har gått 1.45 (och vunnit loppen efter det lätt och inte behövt gå fortare), sen lär Danmark skicka Fe'rgus som gick 1.45 på Lilla Åbergs. Det är två hästar och hade man velat ha mer anmälningar skulle man nog ha skrivit proppen annorlunda, men det är för sent för det nu.
Det beror ju dessutom på vilket intervallhcp lopp man anmäler till. I alla fall här uppe ligger grundlaget ofta på 2.05-2.00 i intervallhcp, har du en häst som går 45-47 brukar du kunna tjäna in det.
Men om vi tänker så här då. Alla 1.50 hästar som startar mot 1.55 hästar. Det är ju samma sak där?! Inte sjutton struntar 1.55 hästarna i att anmäla bara för att det är snabbare hästar i loppen? Risken är ju stor att sänka i de loppen också?! Det gäller ju ALLA tidsindelningar.
Så ska då 1.55 hästarna sluta anmäla för att det inte vill sänka? Om nu 1.50 hästarna bara vill anmäla för att vinna så kommer ju samma sak ske med 1.55 som ni med 1.50 hästarna påstår händer med er.
Om man har en häst som man är rädd ska sänka, Då måste man ju veta att hästen kan mer på banan än den fått visa hitills. Varför vill man inte att hästen sa få prestera sitt yttersta?
#71 nu pratar jag om detta lopp.
2.05-2.00 i intervallhcp så är man ju ganska körd om 1.40 hästar anmäler. vilket gör att 1.50 hästarna inte kan anmäla
Jesper Björling
Jesper Björling

Jag tycker faktiskt att det var bra att loppen blev av både i Eskilstuna och Tingsryd fastän de var få anmälda, och sen e de skit samma om hästen gått 45 eller 50, eftersom alla lopp måste köras, anmälda själv Ijor, som gått 49, för jag vet att allt kan hända & jag vet även att han kan gå om han vill!! Sen spelar de väl ingen roll, (iaf inte för mig) om hästen sänker sig, det är ju bara skoj! Jag strävar iaf mot att få ner Ijor i dem riktigt snabba tiderna, och då måste man ju våga gå ut även i "tuffa" lopp, :)
när går starten i Russ loppet`?
Jesper Björling
#76 Varför inte ringa Bea istället för att skriva här.Hon vet!
#77 så du tycker att man ska ringa för att det inte står i programet? Jag tror det är fler än jag som vill veta när det går tex dom andra som ska vara med!
Jesper Björling

loppet går kl. 18.00
#79 Tack
Jesper Björling
#78 Men om du hade ringt hade du ju själv kunnat skriva här vad som gäller.
#81 jag förstår inte problemet
Jesper Björling

jag såg på solänget att de var ett lopp med 3 hästar varför kunde man inte starta NM med 3 hästar då? taksam för svar.
#82 Inte jag heller. 

#83 Ja de hade ju kunnat vara kul att veta var det är som skiljer ???
Det kanske blir en liten ögonöppnare för en del klubbar när det blir så dåligt anmält!! kanske bör ni tänka om hur ni skriver era proppar, och istället
för att skriva ut autostart i tex Nordiskt Mästerskap och Guldstoet istället skriva ut intervallhandicap då garanterar jag att ni minst får 10-12 anmälda i varje lopp! Bara ett litet tips!!!

#86 Det var ett väldigt glorifierande av intervall hcp från din sida. Ett bra intervall hcp är extremt svårt att skriva, de alra flesta jag sett genom åren har varit tämligen förutsägbara…… Sedan är det väll självklart, tycker jag, att mästerskapslopp skall gå som auto.
Även om jag förstår tanken med att NM har en tidsbegränsning så blir det ju inget riktigt mästerskap när dom snabbaste inte får vara med…….
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
#87 Alldeles riktigt jag älskar intervallhandicap!!! Det absolut mest rättvisa och bästa handicap systemet vi har, om vi kan utnyttja det på bästa sätt.
Det finns åtminstone 4 lopp jag tycker är Ok med Auto och det är Elitloppet,
SM, Kriteriet och Derbyt (sen är det ju upp till klubbarna hur de vill skriva ut sina insprängda storlopp), men absolut inte ex, Guldstoet! Javisst om man vill ha dåligt anmält då kör man med Auto och får finna sig i en 4-5 anmälda i Kat;B. (för det har ju gnällts här på focus hur dåligt anmält det är i Kat:B)
Och appropå förutsägbart. Det är deffinitivt mer förutsägbart med Auto än med intervallhandicap.
FÖR VAD DET I SLUTÄNDAN HANDLAR OM ÄR ATT FÅ SÅ MÅNGA HÄSTAR SOM MÖJLIGT ANMÄLT TILL LOPPEN!!! OCH ATT GE ALLA SOM VILL, EN CHANS ATT FÅ STARTA.
och en sak har du Rätt i Jerker det skall vara roligt och glatt med ponnytrav!

#88 Vi har väll helt olika erfarenhet av intervall hcp, min erfarenhet är att i 85% av alla intervall hcp är det bara att vända på startlistan för att få resultatlistan. Det stora undantaget är i montélopp efterssom det är så stor skillnad på hur olika ponnyer går under sadel i förhållande till vagn. Men oförutsägbarheten i ett montélopp är lika stor oavsett hcp modell.
Tyckte jag inte ponnytrav var kul skulle jag varken lägga ner så mycket tid på det och större delen av min disponibla inkomst. Men vad som är kul för en behöver inte vara kul för en annan. Den ödmjukheten måste vi ha inför varandra.
Jerker Klang,
Om man ser det på följande sätt så blir nog ett lopp mer spännande om man har intevallhandicap än autostart om det skiljer många sekunder mellan hästarna. I ett ojämnt autolopp kan ju den bästa jogga i mål och ändå vinna. I ett intervallhandicaplopp har de sämre hästarna i alla fall en chans och de bästa hästarna får i alla fall prestera någorlunda nära sin topprestation. Sen beror det också på hur långa intervallen är. Så man kan inte vara så kategorisk som du är, Jerker. Du vet ju själv att det skrivits propar med intervallhandicap där bakhästarna t.o.m. förlorat gentemot ett grundlagslopp.
Tycker nog ändå att mästerskapsloppen skall ske med autostart. För i ett mästerskap SKA bästa hästen vinna.
Att det i år inte var så många på Guldstoet i år, är mer ett undantag. Varje år tidigare, som vi har varit med, så har loppet varit fullt (och mer därtill).
#89 kan ju bara säga att det bra med intervall hcp undgår mig du har helt rätt med det där om vända startlistan till resultat lista är ju helt sant.
Om vi kollar på MP senaste lopp så var det autolopp och det avgjordes på upploppet. Vad tror ni gör bäst reklam för ponnytravet att alla "jagar" varandra och att när de snabbare hästarna kommer ikapp så är loppet slut eller 12 hästar som kör i fält som riktigt trav.
Sen tycker jag att man ska lägga fler autolopp men man ska nog tänka hur man skriver dem. Tex inte lägga ut propar som är över 2:00-2:05 autolopp. Då dessa hästar alltid sänker sig vilket gör loppen tråkiga. sedan tycker jag även att snabbast har företräde loppen är för många då det oftas bara finns 1-3 hästar som är riktigt snabba och jämna.
Jesper Björling

#89 & 91 Det beror väl på hur man har skrivit intervallen!!
En BRA skrivet intervall är inte alls helt förutsägbar!
självklart blir den det antligen vinner dom längst fram eller dom längst bak
Jesper Björling

Jisses, finns det någon av er som "hävdar att ni har rätt" som vill se någon vinna över huvud taget? Det är tävling vi håller på med…

#89 & 91 Instämmer med er , tycker nog oftast att det också bara är att vända på listan när det är intervall handicap och har man en snabb häst så kan man ju utnyttja inteval handicappet och ibland få väldigt enkla lopp ..
#91 Hur kan ett autolopp vara mer spännande än ett intervallhandicapat lopp om det är samma hästar som startar?
Om de två hästar (som du refererar till) hade startat i ett intervallhandicapat lopp hade det förmodligen blivit lika spännande.
T.ex. Ett autolopp för hästar med rekord 1.50 och sämre. Där står ju alla på start och snabbaste hästen vinner.
Om man nu istället skulle intervallhandicapa samma startfält skulle den långsammare hästen stå längre fram än den snabbare. Det kan omöjligt vara mer förutbestämt än autoloppet.
Häst A. rek 1.50,1
Häst B: rek 1.53,4
Häst C: rek 1.55,5
Häst D: rek 1.58,2
I ett autolopp skulle nog häst A hållas för favorit om vi antar att alla hästar är i form. I ett intervallhandicap där vi låter intervallerna vara 20 m mellan varje häst skulle jag nog tycka att utgången skulle vara mer spännande än autoloppet med samma förutsättningar, dvs att alla hästar antas vara i form. Ju kortare lopp desstå mer spännande i detta fall.

#96 Det är många gånger som inte snabbaste hästen vunnit i autolop då de kört bort sig i galopp eller inte får de att stämma
#97 Då borde det väl också kunna hända i et intervallhandicapat lopp eller hur?

Ingen från solänget här inne som kan svara på frågan högre upp som ställdes av # 83 och även jag undrade om ??
men i intervallhandicapat lopp är det ju inte samma som startar. kolla här http://www.sptf.nu/startlistor/Mp_120715.pdf detta är ett bra autolopp
Jesper Björling
#100 Hur vet du det? Stänger man loppet blir det ju ungefär samma och dessutom OM samma skulle starta så skulle det INTE vara MER orättvist. Tycker ni resonerar väldigt konstigt. Kan aldrig få det till att ett autolopp blir jämnare än ett intervallopp om propen skrivs till samma hästar.

#92 Precis som jag skriver i #87 så går det säkert, men det är extremt svårt…… Inte många gånger jag sett spänande intervall hcp lopp även om det har hänt……
#94 Klart all vill se en vinnare, men jag vill att det skall bli bra lopp. Det tråkigaste som finns är när man med 90% säkerhet(trots allt, trav är trav)kan utläsa ur startlistan hur resultatlistan kommer att se ut.
Jerker Klang,
#100 Loppet hade blivit ännu jämnare och mer spännande med intervallhandicap. Samma segrare och de fyra första men loppet hade blivit tightare. (Om man utgår från 2.00,0 som utgångstid och ett intervall på 20 m/ 2 sek eller mindre)
#102 Att du är så emot intervallhandicp är väl för att du alltid jämför mer grundlagslopp. Jämför du med autolopp istället så blir loppen i alla fall tightare och jämnare än vid autostart med samma hästar. FAST då måste man begränsa vilka som får deltaga i loppet. Man bör stänga loppen neråt i tiderna för att det inte ska bli för uppenbart. Det är lika dumt att inte stänga intervalloppen som att tro att 2.30- hästar ska starta på SM bara för att det finns plats över.

#103 Ja, att inte stänga ett intervall hcp är idiotiskt, men hur ofta gör man det? Stänger man så kan man oxå bättre skruvaihop ett lämpligt intervall så att loppet blir bra.
#104 Inte menat som en sarkasm utan ta det nu rätt, var du tvungen att lta dig tillbaka ca 10 år för att hitta ett schysst intervall lopp? Jag vet att det finns nyare exempel men de är oftast undantaget som bekräftar regeln…….
Jerker Klang,
# 105. Jag kan hitta minst 100 lopp till från 1996-2012!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
#105 EPS har gjort det i flera år! Har du missat det?
Tror vi har gjort det i minst 10 års tid.

#106 Då har vi väldigt olika erfarenhet, men jag har ju bara varit med i tio år och mina hästar har bara gjort ca 500 starter. Har väll sett drygt 5000 lopp under dessa år, hur många som varit intervall hcp kan jag inte svära på men det är en hel del. Av dessa kommer jag bara ihåg en knapp handfull som varit spännande in i mål……. Men ni kanske är duktigare på att skriva intervall i norrland, jag har ju inte tävlat norr om österssund, ännu……
Min erfarenhet är att det oftast ser ut som i 6årschampionatet förra året, bifogar den resultatlistan…….
Jerker Klang,
#108 6 -årschampionatet är väl en väldigt dåligt exempel då proppen är skriven just för att gynna bakhästarna extra mycket. Det är ju ett championat som annars kanske borde vara utskrivet för auto. Hade det blivit jämnare då tror du? Den är gjord för att framhästarna ska ha någon chans alls vilket de inte skulle ha alls vid ett autolopp, För vem ställer upp med 2.20 hästar i ett autolopp för alla?
Ta och titta istället på de övriga intervallhandicapen vi haft genom åren (du kan ju skippa montéproparna om du vill men även vissa av dessa har vi spärrat nedåt)

Fast så har det väl varit i 6 års championatet de sista åren och hur kul är det då `?
#110 Ja, så har det alltid varit och det är som sagt meningen. Blir det roligare med autostart?
Jag kan ge flera exempel på där resultatlistan INTE blir den omvända mot startlistan. (I just 6-årschampionatet)
Det roliga med auto är ju att hästarna springer i fält hela vägen
Jesper Björling
#112 Va? Gör dom? Om man har hästar med rekord under 1.40 - 2,20 (som 6 årschampionatet är utskrivet för) är nog "fältet" rätt utspritt ganska snart efter start.
#112. Du kan inte ha sett många Autostart lopp. Har aldrig sett ett enda när dom springer i klunga!!!!
#113. Håller med dig! klungor är rätt sällsynt och då menar jag sällsynt!
Jag har kört flera sådana lopp
Jesper Björling
Nu tycker jag att det borde göras en ny tråd om auto vs intervall… den här tråden handlade väll om NM
Intressant läsning, men det är inte trådens fråga.
~ Anneli ~
#116 Det håller jag med om. Jag slutar bums.