Många lägger ner sin russavel.
Har under de senaste veckorna kommit i kontakt med flera russuppfödare som beslutat eller funderar på att helt lägga av med russaveln. Flera olika anledningar har angivits men det intresanta är att få har angett svårigheten att sälja avkommorna som anledning.
För egen del har tanken av och till slagit mig, varför lägger man ner så oerhört mycket tid och pengar på detta? För inte går det på något sätt att försvara rent ekonomiskt.
För min personliga del är alltid svaret att jag älskar russen alldeles för mycket för att jag skall kunna sluta. Dessutom har jag en avelsidé som jag tror på och hela tiden konsekvent arbetat efter. Det är en dyr hobby men den ro som arbetet med hästarna ger är ett villkor för att jag skall överleva i det tämligen stressiga arbete som jag har.
Men att många andra slutar oroar mig då uppfödning av russ är ett villkor för att rasen skall överleva. Om fler och fler kastar in handduken kanske vi inte har några russ kvar om 10-15 år.
Jag tycker det vore intressant att höra hur andra funderar runt detta, gärna både hur ni som slutar tänker och hur ni som fortsätter tänker.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss