Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettutrustning
Läst 1050 ggr
Lise
0

Skavsår av sele

Vi har ett russ som får skavsår av selen precis innan frambenet. Har fårskinn nu, men det hjälper inte. Körde henne idag och fårskinnet var helt blodigt. Har någon något tips på vad man kan göra. Tacksam för svar.

mmaliinxx
0

Smörj det med något som kan påskynda läkning och sedan skulle jag kanske vänta någon dag med att ha på selen och se om det blir bättre. Testa att spänna den lite längre bak så det inte skaver på det när det håller på att läka sedan kanske också :)

einarsson
0

Om du bara drar jorden vid vänster sida, och skavet är mest vid vänster sida. Kan det bero på att huden dras med jorden och då blir det veck på den, detta ger skav. Spänn lite vid vänster sida och dra det sista vid höger. Men vänta några dagar, så att det hinner läka lite.

giffan
3

Först och främst, se till att det läker före du lägger på sele igen. Sen sela lite längre bak än vad du brukar. När du spänner gjorden lyft upp ett framben och dra det lite framåt, då får du huden att släta ut sig och ligga bättre. Gör så på båda sidorna. Se sen till att gjorden är ordentligt spänd, så att selen inte kan glida. Ha ryggstycket ordentligt spänt oxå så vagnen inte kan trycka på.

Om hästen är bukig (stor mage) är det betydligt svårare att få selen att ligga bra,

Vi har slutat använda gummigjordarna, har antingen läder eller neopren. Brukar finnas jätte bra ridgjordar. man kan ha sånna som är tryckavlastande. Fungerar iaf om man har klick sele och vagn.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

carsbo
0

är det bara när hästen ligger i käken? har en shettis som ligger hårt i käken villket oftast slutar i att gjorden pressas fram emot frambenen, som under rörelse bakåt slutar i blodiga skav.

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

ryttarn
1

Vi hade mycket problem liknande ditt för ett par år sedan. Konstaterade då att gummijordarna på våra QH selar var problemet. När vi bytte till neoprenjordar har problemet helt försvunnit. Givetvis måste de sår din ponny nu fått läka ut ordentligt. Använder du aloeveragel på såren så är min erfarenhet att de läker fortare.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

muskot
1

Det är inte så att ni har stålringen som sitter på gjorden (som man fäster förbygeln i) framåt? Ofta är den ringen väldigt stor på ponnygjordarna och när vi har haft den framåt har alla ponnyer fått stora skav då det är lätt hänt att den glider på sne och hamnar precis bakom ett framben..

Lise
0

Tack för alla svar :)

Första gången hon fick skav var det av gummigjorden, men när vi satte på fårskinnet har det fungerat ända tills nu. Jag ska köpa en neoprengjord och se om det hjälper.

#6 Vi har stålringen framåt och jag har tänkt på det, men trodde det skulle fungera med fårskinnet då det sitter över den, ska prova att ta bort den, då vi ändå inte använder den.

giffan
0

Olika skinn kan bränna, så det bästa är att köra utan. Och har du ett äkta fårskinn? eller ett konstgjort? Tycker smala lädergjordar fungerar bra. Har inte haft ett enda skav sen vi bytte gjordar. Förut va det skav nästan på alla…

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

H.K
1

Jag har en neopren gjord , och den är jätte bra :) spänn selen långt bak , och svanskappan hårt så selen inte glider fram:)

AK47Kalashnikov
1

Tips: kolla så att selen ligger någotsånär still. Hade problem med detta tidigare, men kör nu med en elastisk (gummi eller resår) gjord, med ett överdrag/gjordtunnel i typ skumplast. På tävlingar neoprengjord. Vid användning av qh-sele, alltid säkerhetsremmen ordentligt åtdragen. Och en sak till! Se till att hålla grejerna rena! :-)

marika-J
0

Håller med #9.

Efter att jag bytt till neoprengjord samt selade längre bak har jag ej haft problem med skav på en häst som tidigare fick skav från nästan allt.

Lycka till!