Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettallmänt
Läst 2217 ggr
tomj
0

Intervallhandicap vs. Autostart

Årets Hetaste Tråd!!!

Carpedium
5

Autostart !  Glad

StuteriLA
5

intervallhandikapp är mycket bra- för ponnyer som går 45 sek snabbare än grundlagen…allt som oftast, beroende på intervallens storlek såklart. Att stå på start i ett intervallhandikapplopp är oftast mycket knäckande, speciellt för unga ponnyer -eller alla ponnyer med "skalle" ,eftersom dom inte har en chans när bakhästarna blåser förbi..

sen finns det ju penning handikapp intervaller- som kan passa, med det är ju ett himla pyssel att anmäla till. Jag vill helst veta att det inte finns ponnyer framför som gått 10 sek snabbare…och rätt knäckande att försöka springa ikapp sådana också. Dessutom är det rena rama detektivarbetet eftersom SPTF har i år valt att sätta ut listor med vad ponnyerna dragit på sig för poäng- i år! Inte de prispoäng de handikappas efter..

Autostart är bra, om man hittar ett sådant lopp inom fem sekunder från ponnyns rekord, så det blir någorlunda jämt.

Jag tycker rekordhandikapp är bäst och rättvisast. Många proppar en heldag med cirka 7 sek mellanrum så du kanske t.o.m kan kan starta ponnyn två gånger samma dag, när man ändå åkt trettio mil enkel resa..

men smaken är som baken och det är bra att alla finns. Glad

Anna Manberger, www.stuterila.seSkämtar

StuteriLA
1

men nu handlar ju tråden om intervallhandikapp eller auto-

då är nog intervall bättre- fler " kan starta " men auto är roligare..

Anna Manberger, www.stuterila.seSkämtar

Tusen
2

Personligen tycker jag att båda har en given plats inom ponnytravet. Att enbart köra det ena eller andra ger dålig variation på loppen. Jag tycker att båda är bra fast det ger olika möjligheter. Om det kunde skrivas ut lite fler olika typer av handicap skulle fler få chansen att vinna. Sorgligt hur det det ser ut i propparna numera. Hoppas fler klubbar (och ST/SPTF) skriver mer varianter i framtiden. Det finns inte bara auto- eller grundlagslopp i trav och intervallhandicap i montén (som det ser ut nu). Penninghandicap och handicap efter antal vinster kan mycket väl användas också. Varför måste det alltid vara antingen det ena eller det andra. Specialare´n är ju också en variant som blivit populär.

Vore såååå mycket roligare om propparna var mer varierande.

Jag röstar för mer variation på propparna. FlörtSkrattande

ryttarn
1

#4 Håller för en gångs skull med dig till 100% :) mångfalld i stället för enfald passar bra även på detta område.

Fördelen med både Auto och grundlagslopp är att man "vet" vad man anmäler till. Loppets utgångspunkt är enkel att förstå och räkna ut.

Att anmäla till ett intervallhcp, pengahcp eller även till specialaren så gäller det att man är ganska erfaren och vet hur dessa lopp gestaltar sig beroende på tex intervallen för tilläggen eller distanseringen i förhållande till pengar.

Stor variasion på proppar är bra, men skall man sy ihop en vettig heldag så gäller det att ha koll så att blandningen av proppar inte stänger ute vissa hästar och gör att andra har tre fyra olika proppar att anmäla till vilket jag har sett mer än en gång. Personligen tror jag att det är vettigast att renodla propparna för en dag.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Ernst-Romeo
0

Med lite titt i backspegeln kan i alla fall jag konstatera att när SPTF hade bestämt att man skulle skriva ut olika typer av proppar så hade vi större variation.  Att enfalden är tillbaka är ju heltatt klubbarna som valt det.

ryttarn
0

#6 Nu vet jag iof inte hur kommunikationen mellan klubbarna och SPTF sker. Men propparna skrivs ju av Rickard och inte av klubbarna själva. Sedan sker det säkert en hel del kommunikation mellan Rikard och klubbarna……

Jerker Klang,

www.isil.se

NathalieForsman
2

Båda är bra när dem skrivs på rätt sätt! Körs alldeles för lite autolopp i olika grupper, är mest för dem snabbaste vilket jag tycker är väldigt synd. Den enda metod jag inte är så förtjust i är pengahp har nog bara sett ett sådant lopp som vart jämnt av alla jag sett och man har NOLL aning om vilka hästar man möter. Även fast man tycker att de bara ska vara att vända på listan för att se "resultatet" på intervallhandicap tycker jag det sällan blir så, iallafall av dem jag sett och kört i men de kanske bara är Norrland som är bra att skriva handicapen :P Autoloppen skulle nog vara mer jämn o roligare om de var hästar runt samma rekord som körde men de är som sagt sällan de propparna skrivs ut. De gäller att veta underlaget för varje propp man skriver för att kunna bestämma handicap. Det är egentligen de det sitter i tror jag, att man mest bara skriver ut ett lopp och inte veta hur många hästar som går i den kategorin, för dem flesta anmäler inte ut sin ponny till ett autolopp när den gått 5 sek saktare än vad den är stängd på. Har man inte många runt den tiden så blir de lite anmällt. Då kan man ist göra ett intervallhandicap och breda tiden lite så får man ganska säkert mer anmält.

tomj
0

Skrattande

tomj
9

INTERVALLHANDICAP!!!!  CoolFlörtSkrattande

tomj
0

Skrattande

tomj
0

Tungan ute

ruffe
4

Om ni kolla nordiska på E tuna så var det körning i båda loppen hela vägen. Vilket det inte blir i INTERVALLHANDICAP

amandahandersson
0

Jag är lite kluven för intervallhandicap. Det är ju så att antingen vinner de söligare eller de snabbare på det. Och jag tycker verkligen att den hästen som gör det bästa loppet och går den bästa tiden, förtjänar att vinna. Sänker man 5 sekunder ska man inte bli slagen av en häst som går 1 sekund över rekord.

Jag tror bara på intervall och penning för de absolut snabbaste.

Kajhugo
3

auto Glad utan tvekan.

därefter rekord

och aldrig intervall

Carin S
2

Intervall. Loppen blir mera spännande.

Auto så vet man oftas efter 100 meter vem som kommer att vinna.

INTERVALL.!!!!!!!!!

therese-persson
2

Av den lilla erfarenhet jag fått under mina 4år i ponnytravärlden, så är intervallhandicap och rekordhandikap det bästa! Och vaddå bara vända startsidan upp och ner så har man svaret?? Alla gånger jag startat i handikappslopp så är det de första hästarna som drar iväg och skaffar sig försprång första varvet, och de bakre hästarna har knappt chans att få sista pengen ens, om de inte springer under rekordet då förstås, men då gäller det att de där framme inte springer på nytt rekord ;)

therese-persson
0

Startlistan** :)

therese-persson
0

Menade inte heller alla handikappslopp jag startat i, utan de flesta möjligen 90% av dom

Winner04
0

Känns som det kvittar för min del för alla lopp ska ju köras och inget är avgjort på förhand, tycker jag.. Glad

Men skulle jag säga något så är jag mindre för intervall och mer för auto..

NathalieForsman
3

En tanke,  de kanske är så att de finns mer underlag i söder för att få till bra och spännande autolopp medan i norr passar intervall bättre för att det inte finns lika många runt samma rekord därför är uppfattningen av dem olika. För de är ganska delade åsikter och av alla de intervallh lopp jag sett är de sällan man sett de längre bak vinna och autoloppen oftast utspridda medan de längre nerifrån har en helt annan uppfattning :)

ryttarn
1

#21 Du kan ha en poäng där, för läser man denna tråd ur ett geografiskt perspektiv är det en ganska tydlig nord/syd delning, möjligtvis med någon enstaka från eskilstuna soom tror att dom bor norr om dalälven ;)

Jerker Klang,

www.isil.se

Tusen
1

#22 Nu får du väl ge dig! Skrikandes Eskilstuna har genom åren haft både intevallhandicap, grundlagslopp, autolopp och penninglopp. Allt för att det ska passa så många som möjligt. Gå tillbaka och titta på propparna på Eskilstuna de senaste 4 åren så ser du säkert att varje dag har haft olika teman (på propparna).

Förra året (2011) t.ex hade vi följande dagar och propar:

17 april. Grundlagslopp
17 juni. Autolopp med supersprint
19 juni. Intervallhandicap
28 augusti. Grundlagslopp med enbart två intervaller och stängda lopp både uppåt och nedåt. (En annorlunda sätt istället för autostart.
25 september Penninghandicap.

Kallar du det för att enbart köra intevallopp?

ryttarn
3

#23 Men snälla nån, lite humor får man väl ändå kräva, eller måste man skylta tydligare än med en blinkande smilis att det är ett skämt. Använd lite tanke innan du tar åt dig av allt som skrivs.

Jerker Klang,

www.isil.se

therese-persson
2

Ja jag kan mycket väl tänka mig att det är som du säger, lite uppdelat norr och söder :) Det kan man även tänka när det gäller penninghandicap, då det oftast är 600kr i förstapris i söder, och 800kr eller mer i Norr. De som kommer längre ner ifrån Sverige står bättre till i ett pengalopp :) (fast nu hörde den kommentaren egentligen inte ens hit) Vi har alla åsikter och tycker olika, men tur är väl det? Vi skulle nog inte komma så långt annars :)

Tusen
0

#24 Vari ligger skämtet? Jag ser det inte och du klagar alltid på att EPS mest skriver ut intevallhandicapproppar. Så hur ska jag kunna tolka det på annat sätt? Förklara vad som var så roligt i ditt inlägg så lovar jag att jag ska skratta.

ryttarn
0

Att du bara orkar…… Om jag hade ansett att eps endast skrev ut intervall så hade jag väll aldrig startat där, vilket jag gör. Men ni är nästan den enda klubben i mellansverige som skriver ut intervallhcp regelbundet så min referens var till innehållet i #21 som såg en tydlig åsiktsdelning mellan norr o söder.

Jerker Klang,

www.isil.se

kajsa-mini
6

Då får väl jag bryta trenden och tycka tvärtemot, jag bor i söder och tycker intervallerna är bättre. För det mesta, det beror på hur de är skrivna så klart…

Här nere är oftast intervall loppen för de lite snabbare hästarna, vilket är bra, då snabblopparna annars får så himla mycket tillägg de inte kan ta igen, de går för de mesta inte sina rekord i volt heller då de är satta i auto. Vad som däremot inte är bra är om man jämför snabb propparna för russen och shettisarna.

En prop för snabbruss kan vara 2.00min med 1,6-2,0 i intervall, den är bra och helt okej! Ett intressant lopp helt enkelt! För shettisarna däremot är den 2.30min 2,5-4,0 i intervall. Då får man, som någon skrivit tidigare ett resultat där det ser ut som att startlistan bara vänts.. Det är tråkigt! O hur kul är det för hästarna mellan 2.30-2.20 som inte tjänat några meter nästan, de går sina rekord och ändå kommer där snabb hästar förbi svischande som går 5-15 sek över sina rekord?

Hade man haft ett autolopp där snabbast hade företräde så hade det  istället blivit väldigt lite anmält, om loppet ens gått igång..

Så tacka vet jag intervall (helst Specialarn) med lagom intervall, inga överdrivna siffror. Det är bara pinsamt!

Frickan_mary
2

Jag e för Auto! :)

tomj
0

Skrattande

ValentinoRossi
3

Jag är för intervall :) hästarna som startar från tillägg ska passera massor med hästar och det tar tid. Därimot vill jag inte ha för stora intervaller så bakhästarna tjänar hur mycket som helst.

ruffe
2

ni som säger att man inte kan få bra autolopp så kan jag ju säga att de 4 senaste jag körde avgjordes på mållinjen. Loppen var Kval NM, 2.05 på MP. 1.50 på mp och 5 års baggen

Tusen
2

#32 Visst kan man få jämna autolopp (även om det i NM endast var tre till start och två kom i mål) Men det gäller väl också för klubbarna att få så fulla lopp som möjligt. Det är inte hållbart med lopp för så få hästar. Så även om det var jämnt i NM-kvalet så var det inget roligt lopp för andra än de två första.

5- års baggen var ju ett rätt utspritt lopp annars om man tittar pä samtliga startande. Det är väl inte bara de två första som gör loppen spännande?

Men tråden är lite konstig tycker jag. Varför skall autolopp stå som motsats till intervallhandicap? Det är väl bra om båda används? Båda fyller sin funktion.

ruffe
1

Men i vanliga PONNYlopp så springer ju en bara undan eller så kommer en snabb och hinner ikapp och sedan springer undan. Då måste man ju anse att om 67% av hästarna är med i slutstiden så är det mer intessant,

tomj
4

# 33. Igentligen är det Auto vs. Int. Handicap för de snabbaste hästarna 1,49 och snabbare som är det intressanta för ex, 2,10 - 1,50 där det finns relativt mycket hästar spridda runt om i sverige går det säkert att skriva ut riktigt intressanta Auto-lopp.

och tex Guldstoet är också ett lopp man kan diskuteras om det skall köras som Auto, det skulle nog vara betydligt bättre med intervall handikap. Då skulle i alla fall vara 12-15 anmälda per lopp i stället för som i Kat:B i år( tror det var 5st.)

Kajhugo
4

Man får inte glömma bort att alla hästar inte gillar att jaga utan gillar att vara med från start. Vi körde ett 1.50 och sämre på mantorp med 11 hästar, så visst finns det de som vill anmäla. Sist körde vi ett auto 2.05 och sämre med 6 hästar och då konkurrerade vi med både östanåkra och rommes dubbeltrav samt etunas heldag. Det hade säkerligen blivit fler om inte så många banor kört samtidigt.

Jag tycker att alla mästerskapslopp och andra återkommande lopp så som kalmarsundspokalen, guldstoet, smålandsmästaren mfl ska vara auto.

Kanske skulle inställningen till auto förändras om fler körde autolopp, vi är i alla fall inte rädda att sänka rekordet, man vill väl köra så fort som möjligt när man håller på med trav.

Tusen
0

#33 Tycker nog att det har varit rätt okej med anmälningar genom åren TROTS autostart (i så fall). Det har inte alltid varit så få anmälninga i Kat B som det var i år.

Har du samma funderingar kring 5-årsmästerskapet? Där var det så få anmälda förra året (2011) att man förlängde anmälningstiden.

Så här har det sett ut på Guldstoet de senaste åren.

2012: Kat A: 9 anmälda  Kat B: 5 anmälda

2011: KatA:8 anmälda  KatB:11 anmälda

2010: KatA:12 anmälda Kat B:9 anmälda

2009: Kat A: 10 anmälda  KatB:10 anmälda

2008: Kat A: 8 anmälda  Kat B: 11 anmälda

2007: Kat A: 9 anmälda  Kat B: 8 anmälda

2006: Kat A: 7 anmälda  Kat B: 8 anmälda

2005: Kat A: 11 anmälda  Kat B: 8 anmälda

2004: Kat A: 11 anmälda  Kat B: 9 anmälda

amandahandersson
2

Att få samma spänning med en klunga på upploppet som i stortrav, kommer vi förmodligen aldrig få i ponnytrav. Dels är underlaget av hästar för litet sen är sekunderna längre - russ går allt ifrån 2.40 till 1.40 och storhästar håller sig väl i regel allt jämt mellan 1.10 (och det körs sällan så fort…) till 1.20. Bara de säger ju nog… Det är fullt möjligt att sänka sin ponny 10 sekunder, jag har sänkt 15 sekunder som mest i en start… Hur möjligt är det att ett kallblod som travar 1.38 helt plötsligt går 1.23?

Jag tror det finns chans i mellan/södra Sverige (inte i norra, där jag bor, pga av väldigt litet underlag) att få ihop jämna autolopp. Sen att man är allmänt mer resrädd och tycker 30-40 mil är långt och kanske inte åker, är ju en annan sak. Däremot kommer vi aldrig komma undan med det att det ofta är en ponny som gör en grym prestation och sänker några sekunder, vilket inte de andra gör och då vinner den ponnyn lätt. Det är sådant som inte händer i stortrav och det är just sånt som gör att ponnytrav inte alltid kommer vara "klungor på upploppet".

Den överlägset rättvisaste handicapmetoden är ju rekordhandicap. Där den bästa ponnyn - mot för sin individuella prestation - vinner!

Intervallhandicap tycker jag alltid gynnar antingen de söligare eller de snabbare. Däremot så de absolut snabbaste travar inte alltid på sina rekorrd och har inte samma möjlighet att sänka sina rekord som de "söligare" - att sänka från 1.47 till 1.43 är betydligt längre sekunder än 2.10 till 2.05. Så på så sätt kan de ju ändå bli jämna lopp, men det är väl surt att sänka 5 sekunder och bli slagen av någon som travar 2 sekunder över sitt rekord….

ebba93
1

jag tycker de är jätte kul med båda:D

Tusen
0