Träning från början
Hej! Jag har en 8-årig b-ponny som sen i vintras bara gått någon gång i veckan lugnt. Nu har han ätit medicin för hälta, och jag tänkte börja om och träna han från "helt otränat tillstånd". Någon som har några tips på hur man ska lägga upp schemat? Gärna från början till tävlingskondis :)

brukar börja med att träna långa turer, både går och jogga, springa på i sanden.. förta är vel uthålligheten och konditionen, sen styrkan, sen snabbheten.. men först är det vel långturer.. har alltid funkat för de jag har hjälpt träna upp..

skritta mkt i början, jogga lite mer o skritta lite mindre. det är bra att börja med. att skritta mkt bygger upp sener o leder tuan att belasta dom särskilt mkt. träna på mjuka skogsslingor o jogga. sen kan man klättra nån dag i veckan, börja med småbackar o rida upp o ner för sen börja köra upp för dom, o sen ta lite större backar etc. sen kan man trava i grunt vatten.
jogging vet man ju själv att det bygger upp kondition ;)
det tar tid att bygga upp en häst som varit halt, ventil tog det 2 år att få ut på banan, när jag fick hem honom så var han mer eller mindre bedrövlig i knäna o kotorna, men när han väl komm tillbaka så gick han 8sek under rek i kvalet.
#1, jag skulle ALDRIG gå ut o träna sand med en häst som varit behandlad för hälta o inte gått ordenkligt på ett halvår förens den har varit igång i flera månader!

#2 jo visst.. :P det har du nog rätt i, glmde att den blivit behadlad, men annars fungerar det faktist ganska bra. man bara joggar ju sakta och går en liten bit..

Jag skulle börja med kortare rundor.. omkring 20-30 minuter skritt och lägga in lite mer trav för varje gång… och succesivt öka längden på passen och också trava längre sträckor.. men säger som #2 det tar tid att börja om från början.. speciellt om hästen har varit halt är mycket skritt viktigt så den får värma upp muskler och senor på rätt sätt.. och en annan grej är att inte köra hästen trött i början.. det ska vara roligt inte slitigt… och om du funderar på att träna i sand så bygg upp kondition på grus/skogsvägar först annars finns risken att du kör slut på den.. :) Lycka till ;)
//Mickan