KUSK SM!!!!!!!!
Vill ha tillbaka Kusk SM!!!!! men i vilken form??????
Varje bana sänder en typ som amatör SM
Jesper Björling

Ja det tycker jag oxå!

Jag gillar den variant på Kusk SM som fanns när vi började. De kuskar som föregående år visat bäst resultat fick "okända" hästar lottade till sig. Loppen var sedan It för att inte dessa "okända" ponnysar skulle belastas med rekord från extremt duktiga kuskar då det kanske var ett "blåbär" som körde ponnyn i vanliga fall.
Det fanns flera fördelar med detta tycker jag.
Kuskarna fick visa att dom verkligen hade körhänder och kunde bemästra en ponny som dom aldrig tidigare kört.
Hästägare kunde "utan risk" få testa sin ponny med en riktigt erfaren kusk. De gånger vi hade med ponnyer i kusk SM lärde vi oss massor.
Sedan om man skall välja vinstrikaste kusk från varje bana istället för den nationella listan kan ju vara en variant. Kanske även basera den på segerprocent eller placeringsprocent så att även duktiga kuskar med "bara" en ponny kan konkurera med de som har väldigt många starthästar.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

Att varje bana sänder en låter bra, men hur många blir det? Mer än ett lopp?
Jag tyckte att det var roligare när man fick en häst lottad till sig. Annars är det bara någon som "sparar" en häst för att vinna med. Och då blir det ett "vanligt" lopp. När man får en häst man aldrig kört, är det mer en utmaning, men även ett lotteri, för oavsett kusken är det inte alla hästar som kan vara med där framme. När jag körde kusk SM jämförde jag själv hur fort jag körde och hur fort den ordinarie kusken körde, om hästen även gick ut i ett vanligt lopp.
Två lopp där 6 går vidare till final eller 4 om man vill köra 8 bakom vingen
Jesper Björling

#5 Personligen tror jag inte att Autolopp är aktuellt om man skall lotta hästar. Svårt att hitta tillräckligt många hästar som ligger så nära varandra i tid som samtidigt är villiga att låna ut till ett kusk SM…..
Jerker Klang,
Då jag har varit med om att arrangera kusk-SM vill jag också berätta hur oerhört svårt det är att få ihop 15 hästar av varje kategori med snarlika rekord. Folk lånar inte gärna ut sina älskade ponnysar (av olika orsaker)
Jag tycker den gamla modellen var bra för då kunde man inte "spara" sina hästar utan man blev lottad på hästen vilket gör att det handlar om kuskens skicklighet mer än om ponnyn är bra eller inte. (Lite har det väl med det att göra men inte helt)
Men som sagt trots att loppet var inofficiellt och tiderna inte räknades så var det svårt att få ihop hästar. Ibland svårt t.o.m. att få ihop 15 till varje lopp över huvud taget. Jag vet att vi hade Monita som reservponny vid ett tillfälle (med rek 1.50 vid den tiden) och vi letade hästar med rekord runt 2.20. Det var nästan att hon fick gå med, så svårt var det att få ihop hästar.
MEN KUL GREJ ÄR DET I ALLA FALL!!! 
1. Köres som 2 ev. 3 Heat och vinnarna får välja häst först i finalen, en 2orna osv osv….
2. Köres som 2 avdelningar: en med lottade hästar och en med egna hästar och sen läggs båda and ihop enl. poengberäkning. ( vid 2 avdelningar eleminerar man bort lotterifaktorn)
Har läst en hel del bra och även en del dåliga koncept ovan!

Jag saknar Eskilstunas "Glamla hederliga" idé! Precis som #3 och #8 skriver!
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus
#13 Varför inte försöka dra igång det igen?? Och varför la man ner?
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
# 13 - 14. Grundidè var bra men kanske skulle Kusk-SM utvecklas till 2 heat så det inte blev så mycket lotteri!
Anledningen till att Kusk-SM lades ner….Hänvisar till SPTF, dom kan nog svara på det!
Ingen dum idè att återuppta detta lopp! En av de klart bästa mästerskapens loppen.

#15 Tror att det kan vara lite svårt att få tag i hästar om dom skall gå två heat, eller alternativt få ihop hästar till två heat om man har olika hästar i de bägge heaten.
Anledningen till att det lades ner var att SPTF "fick för sig" att det inte fick gå som innoficiellt lopp, dvs utan att tid och pengar skulle registreras. Vart ingen som ville låna ut hästar då. Man försökte i en vända, har jag för mig, att köra det som ett "propaganda lopp", men då gick inte SPTF med på att det skulle vara prispengar i loppet och då föll det. JAg kan minnas fel men det är så jag har för mig att det var.
Jerker Klang,
#16 Jo när du säger det så… Det fick inte heta SM.. och ha mästerskaps status om man körde det inoficiellt… Något sådant va det ja…
Men något skulle man kanske kunna komma fram till. Kan man inte tjäna poäng på körda lopp… ungefär som man har det i wången tävlingen… kanske?
~ Anneli ~

#17 Jag tror och hoppas att SPTF/ST idag har en mer flexibel syn så det kanske är läge att ta en ny diskusion. Allt som sporrar är ju bra, det hoppas och tror jag att SPTF/ST tycker åxå…..
Jerker Klang,

Varför inte samma upplägg som russ serien (kuskserien) :-) anmäler man sig till ett lopp anmäler man även en ponny som då någon annan får köra. En tanke men kanske inte är genomförbart
I våran klubb när vi räknar ut årets kusk mm så räknar vi på ett poängsystem som vi sen delar med antalet körda lopp. Då blir det mera rättvist för dom som inte kör så många lopp eller intehar så många hästar. Kanske man kunde göra så?
~ Anneli ~
Eftersom nu inte kusk-SM finns, så är det väl bara för någon intresserad klubb att köra igång. Vilka reglerna blir kan ju klubben själv bestämma. SPTF kom nog ändå inte acceptera det som ett mästerskapslopp (som de gjorde förr).
Så den klubb som känner sig manad att köra igång kan väl börja skissa på propen. Om inte annat så går det ju att köra som ett inofficiellt lopp (typ träningstävling efter avslutad tävlingsdag).

Någon som kom ihåg vilket år Kusk-SM kördes för sista gången???? och vilka
kuskar A & B som vann??

Malin Lundberg vann Kusk SM på Jägersro 2006 för Kat A .. Men vet inte om där kördes fler lopp sen…
Kusk-SM kördes på Sundbyholm 2007 senast. Då på det gamla sättet med lottade ponnysar. Vilka som vann mins jag inte och tyvärr ligger fel listor ute på SPTF´s sida då det gäller EPS rnesultatlistor från 1007. De som ligger där nu är från 2006.