Krönika 1/9
Nu börjar vi med en krönikeserie. Några skribenter kommer med hyfsad regelbundenhet att skriva en krönika om hur han/hon ser på livet utifrån ponnytravperspektiv. Först ut är Julia Pettersson.
Med cirka två månader kvar av tävlingssäsongen kan vi väl alla enas om att det största orosmomentet i år har varit de tunna startfälten och hur vi ska kunna rekrytera kuskar. Många var vi dock som siade om att A-ponnytravet sjöng på sista versen i och med borttagandet av prispengarna. Förvånande nog har A-ponnyloppen ofta varit mycket mer fyllda än russloppen - kul!
Vi måste minimera alla möjliga faktorer som gör att vi förlorar ekipage till våra lopp. Den oerhört fåniga regeln att en kusk som har haft tävlingsuppehåll behöver ta om sin licens, måste bort. Jag vet om minst två duktiga kuskar som lagt körpisken på hyllan på grund av trassel med att ta om sin licens. En annan onödig sak är regeln att en ponny som inte har minst två tider i rader blir tvungen att kvala om. En regel som gör att en ponny måste stå över ett tävlingstillfälle och istället kvala. Ponnyerna har nära till galopp och diskar sig lätt, vi har inget spel på våra ponnyer, att dom då ska behöva springa ett meningslöst kvallopp förstår jag inte betydelsen av. Vi har inte råd med häst- och kuskförluster när våra startfält redan är så tunna som de är.
Insprängda lopp är ett utmärkt tillfälle för oss att visa upp och göra reklam för ponnytravet. Därför tycker jag att det är viktigt att man lägger stor noggrannhet vid proppskrivandet för att få ett fullt lopp som kan erbjuda spänning och bra hästar. Ett utmärkt exempel var det Nordiska mästerskapet. Vilket toppenlopp vi kunde visa upp för Solvallapubliken. Ett jämnt fält med deltagare precis under elitklass, där Razmus Raid drog det längsta strået efter en upploppsfight. Är han redo för den främsta klassen nästa år…?
Solvalla stod i augusti även värd för Lilla Jubileumspokalen. Loppet vanns utav Thyra Tyrann, en halv längd före Ernst Ronaldo och de båda kom i mål på samma kilometertid. En riktigt bra insats stod trean Predor för, som tolv år gammal sänker sig från 40,7 till 37,4.
I helgen väntar två fyllda (!) Derbyn. I kategori A får L.A Power stå som favorit. Familjen Manberger satte ribban högt förra året genom att vinna både Kriteriet och Derbyt, gissar på att dom är sugna att försöka sig på en repris. I kategori B känns det mycket jämnt med många kapabla utmanare. Kriterie-vinnaren Zissel blev avbytt från tronen av Miniatyr i Sprintermästaren, hon är nog sugen på en revanch. Tror dock att Miniatyr är den mest stabile av dem just nu. Båda har tråkiga spår, men det borde inte göra något över medeldistans.
Avslutningsvis vill jag belysa den ponny som imponerar allra mest just nu - fina treåringen Eragon. På iFokus har man kunnat följa 20-åriga ägaren Isabelle Hyldéen från att hon valde hingst till sitt sto, till uppfödning, träning och nu tävling utav Eragon. En doldis, som inte kvalade på någon anmärkningsvärd tid, men som nu står obesegrad på fyra starter med rekordet 2.03,6. Bara att lyfta på hatten.
Julia Pettersson
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
Trevligt skrivet, Julia. Håller med dig i dina funderingar.
Jag har själv en fundering till detta med minskningen av antalet startande. Inget ont om Rikard men han har ingen koll på vilka hästar som är tävlingsbara i de olika regionerna. Proparna är skrivna med bra utgångsläge från förra året men kuskar och hästar byts ut, tar tävlingsuppehåll osv. Jag kan tycka att proparna är rätt tråkiga i år förrutom idealtidsloppen och Specialar´n som jag gillar skarpt. Inte för att de är bättre än några andra utan för att de är varierande mot alla andra proppar.
Jag hoppas att sällskapen, som fr.o.m. nästa år, ska ta över ponnytravet helt, tar hjälp av ponnytravets kunniga propskrivare så även russloppen blir fulla i framtiden. Som det ser ut idag är propparna alltför lika skrivna. Vissa hästar kan starta i det oändliga medan andra knappt kommer till start alls. Detta måste det göras något åt.

#1 Innan du gnäller på Rickard kanske du skall ta reda på hur det fungerar, vilket jag iofs trodde att du viste.
Rickard skriver ett förslag på proppar, detta skickas sedan ut till klubbarna 2-3 veckor innan deadline för korrekturläsning samt feedback. Korrekturläsarna, dvs klubbarna pluss några till, kan sedan återkomma med funderingar och åsikter. Här ligger ett stort ansvar på klubbarna att ha koll på sina hästar och i vilka klasser dom ligger för att göra justeringsförslag. Detta vet jag har gjorts i flera samanhang. Dessutom har klubbarna hela tiden möjlighet att diskutera med Rickard om upplägg på loppen, han är ju knappast speciellt diktatorisk av sig…..
Men kanske är det så att vissa klubbar är så "bekväma" så att man knappt läser igenom förslagen utan bara retunerar med ett ok……
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

Håller med dig Jerker, vi har tom skickat proppförslag till våra tävlingar som sedan Rikard har tittat igenom och sedan har ju klubbarna en möjlighet att läsa igenom propparna och komma med ytterligare synpunkter, även på andra banor än sin egen så klubbarna kan påverka, sen är ju frågan om någon gör det eller inte, men det är upp till klubbanrna att vara aktiva och inte bara sitta och vänta.

#2 och 3 Men det är inte alltid han lyssnar i alla fall inte när SPTS ville ändra några proppar, de propparna var det fyra anmälda till eller färre och hade om ändringarna genomförts fått betydligt fler anmälda.
#4 Så har det varit i andra klubbar med, vet inte på antalet startande, men att ingen ändring blivit genomförd.
Ibland är det ju exakt samma distanser och proppar på alla banor, så man har ingen större valmöjlighet. Eller så är det jätte stora glapp mellan propparna ex grundlag 2.22 och sen nästa 1.59. Då har man heller inte så mycket att välja på om man har en häst med rekord därimellan..
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus

För vår del har det fungerat utmärkt
.
Jag tycker det är lite dåligt med långsammare proppar för kat A. Dessa tider behöver Kat A kvala på för att bli godkänd: 3 åriga och ostartade 3.50,0 4 åriga 3.40,0 5 åriga och äldre 3.30,0 Vi tar tex tiden för 3 åriga och ostartade. En 3 årig shettis ska kvala och klarar tiden precis. Sen ska denna shettis starta också. Då vill man ju kanske vara med i ett lopp där man har en chans. Visst, du kan anmäla till en 3.20,0 propp, men han klarade ju precis 3.50,0. Då är det ju bara att anmäla till en 3.50,0 propp eller liknande. Fast där kommer ju problemet. Det är ju inte alls många proppar som är så runt den tiden. Jo, Tomelilla hade en propp för 3.42,0 nu i september. Sen kanske det finns mer? Men ändå. Alla Ponnysar som vill tävla sin ponny som gått lite "långsammare" bor väll inte nära Tomellilla? Jag menar, varför är det bara Tomelilla som valt att ha en sådan propp under hela september? Sen fanns det vissa proppar som var för 3.35,0 och snabbare. Men om det behövs den tiden för att klara kvaltiden, så ska det väl finans propp runt den tiden också? Tycker det är tråkigt att shettisarna/russen inte ska ha någon passande propp. Tycker detsamma om russen. Nu kanske jag är helt ute och cyklar? Men så uppfattar jag det hela iaf…
#7 Nä Elsa du är egentligen inte ute och cyklar… det är ju så det är. Man får helt enkelt träna mera före man startar… 
För även om du går ut i en långsam propp så kan det komma en som kvalat på 3.00 och står iaf på start i en 3.40 propp. Eller så startar man och hoppas att ens ponny vill/kan springa fortare när det blir flera hästar i loppet.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
Ponnytravet är tyvärr inte längre till för alla som vill tävla och ha kul med sin ponny har jag förstått, finns inte ett enda lopp för de långsammare ponnyerna under hösten! Har fått höra att kan de inte prestera runt 2.30 och bättre så ska man inte hålla på ….. Inte konstigt att en del tappar sugen och lägger ner! Man kan inte bara se till eliten utan de måste även finnas en bredd inom ponnytravet och alla ska få möjlighet att anmäla och tävla hela året inte bara april-juni annars tar det nog inte många år innan ponnytravet snart bara är ett minne blott!
#2 Läs igen Jerker. Jag gnäller inte på Rikard och jag VET hur det ligger till. Precis som du skriver har det sagts att klubbarna får komma med önskemål. Det är sant, men alla önskemål går inte igenom. Sen verkar det som om vissa propansvariga inte fått/tagit till sig den informationen.
Det jag skrev om Rikard var att han inte känner till alla hästar i området. Det kan han omöjligt göra. Det är väl inget gnäll på honom? Det är ju bara fakta. Inget annat.
Att proparna inte varierar kan man väl tycka är trist oavsett vem som skrivit dessa.

Jag har startat min ponny i 3 lopp i år, för att det inte har funnits lopp som passar. Och han har rek 2.30 nu, kat b. Under all kritik! Jag går igenom proppar och det är mer sällan än ofta jag tycker det går igenom…
Vi har i alla fall inte haft några problem med proppändringar. Allt vi har velat ändra har gått igenom. Har vi haft funderingar längs vägen så har vi bara ringt Rikard och vi har löst det tillsammans. Så det vore ju konstigt om han inte behandlar alla lika. Han har ju inget för att "försvåra" för ponnytravet, då binder han ju ris till egen rygg.
Och det med långsamma proppar, diskutera med styrelsen i din klubb och förklara hur du menar. Det kanske löser det hela.
Vi har i alla fall ganska bra koll vad vi och banorna runt om har för tider på våra ponnys, och försöker sätta propparna efter det, oavsett om det är snabba eller långsamma hästar. Vi vill ju alla ha med så mänga tävlande som möjligt.
Ha det bra, vi ses på banorna i höst.
// Sanna HPTS

#12 jag sitter med i styrelsen så det är inga problem, men det är mer andra banor. Det jag tycker borde tas bort är 20m för seger. Hästen springer inte direkt fortare bara för att den haft tur att sätta nosen först en gång.
#13 Där är vi fullständigt överrens 
#13 Håller verkligen med dig!
#13, håller helt och hållet med. Samma sak med tillägg om man är hingst/valack. Tjejer är ju bäst… ;)