Tävlingar "Ris & Ros" 1
Tänkt länge på att skapa en tråd med "Ris & Ros" från travtävlingar man varit på. Som klubbarna kan gå in och se vad som var bra och dåligt med sin tävling och hur man ska förbättra och samtidigt ta till sig det som var bra.
Schyssta konkreta omdömen.
Vi var på dubbeltravet på Eskilstuna i helgen.
Börjar med Ros:
Jag måste säga att Eskilstuna är en av dom trevligaste tävlingar att komma till. Man får väldigt trevligt bemötande framförallt i inskrivningen men även övriga funktionärer. Det ska ni verkligen ta till er.
Ris:
Lite kort värmning mellan loppen båda dagarna men framförallt på fredagen.
Hur kan man ta bort ett lopp för shettis (snabblopp) med tillräckligt många anmälda och sätta in en reservpropp istället för russ. Man får känslan av att man vill ha in startavgifterna? Rätta mig om jag har fel.
#1 Bra initiativ tycker jag! 
Jag kan bara svara på en sak av det som var dåligt, som du undrar över. Värmingarna ÄR korta. Det tycker jag med, men då Eskilstuna har en mycket fin och nära belägen rakbana och skogsslinga kan man värma där om ponnyn behöver en längre värmning.
Det är 20 minuter mellan loppen och eftersom ett lopp tar c:a 5 min och defileringen är 5 minuter före start så blir det bara c:a 10 min kvar till värmning. Blir det dessutom många omstarter (som det blev i fredags) försvinner ytterligare tid från värmningen på banan.
Tiderna i programmet hölls med undantag av de första loppen på fredagen samt de första på söndagen. Detta hade olika förklaringar till varför det blev så men rättades till efter ett par lopp.
Detta är ingen ursäkt utan en förklaring. 
PS. Detta med värmning mellan loppen är ju något som folk vill ha numera men samtidigt tycker samma människor att dagarna blir för långa och sega om värmningen mellan loppen blir längre. Svår nöt att knäcka. 
#2 jag håller med om det sista du säger. när banorna har slinga och rakbana att värma på, använd den istället så vi kan få starta någon gång och slippa komma hem sent.
på solvalla skulle jag gärna se att man kunde blanda om ibland med stallarna. vi som är medlemmar har visserligen stallarna närmare banan, men de är inte speciellt händiga. man försöker att inte stå ivägen för varandra men endå så måste man flytta sin häst åt sidan eller att andra är ivägen när man måste ut. gäststallarna har inte det problemet eftersom de står uppradade. jag med solvalla som hemmabana skulle gärna stå i gäststallarna ibland
för övrigt en helfin bana
utom de höga kurvorna men det är inte så mycket att göra åt ;)
VÅr hemsida : http://twilimarsvin.wix.com/twilights
När det gäller värmning mellan loppen så kan man planera. Vill man värma i både bak- och rätvarv så får man först värma i bakvarv mellan 2 lopp. sedan åka av banan och skritta utanför. För att sedan värma i rätvarv efter nästa lopp.
Så har vi gjort många ggr och det funkar. Man får bara planera värmningen lite tidigare ;)
~Sandra~
-Medarbetare på ponnytrav.ifokus.se
-Medarbetare på tibetanskspaniel.ifokus.se
#3 Bara en fundering när det gäller Solvalla och deras egna medlemmar. Kan det vara så att de tycker att det är lättare för deras egna medlemmar att komma överens i ett trängre stall? Det är ju trots allt medlemmar från samma klubb.
~Sandra~
Jag har faktiskt också tänk att starta en liknade tråd. Jag startade tråden "bästa travbanorna". Då frågade jag dom vilken travbana var bäst och varför tycket som så? Jag tänkte även fråga vilken bana dom tyckte var mindre bra, och varför tyckte så? Fast nu valde jag ju inte att fråga vilken dom tycket var den sämsta, men jag tycker dettt var en jättebra tråd! :D Kanske klubbarna kan få några idéer och kanske förbättra det som folket här tycker är mindre bra, och behålla det som är bra :) Bra tråd tycker jag! :D //ElsaStubinTabasco❤❤❤

Gällande synpunkter på tävlingarna på Eskilstuna 17/6: bristen på redskap (skottkärror, spadar & sopborstar) att använda vid urmockning! Om det ska mockas så MÅSTE det finnas ordentligt med verktyg för detta! Annars tycker jag att det var bra genomförda tävlingar! :)
#5 kanske, men då kan man ju lika gärna säga att det skulle vara ett bra sätt att få personer ifrån olika klubbar att sammarbeta 
#7 En mycket bra synpunkt som gäller i princip ALLA banor. Hoppas någon i styrelsen läser detta nu. Kanske kan sällskapet se till att redskapen är okej inför varje tävlingsdag.
#7 håller med.

De flesta banor som vi har varit på har det funkat bra på.
Det har varit på en bana som det varit en del problem , med att de inte finns redskap till att mocka med , voltvakter som inte kommer när de ska stå, fattats ekipage kontrollant mm .
Annars tycker jag de har funkat bra på banorna som vi varit på.
Jag gillar ju fortfarande när det är som hemma i Halmstad med ordentliga pauser för värmning i stället för värming mellan loppen och vi har ändå blivit färdiga tidigare med lika många körda lopp som de banorna som kör med värmning mellan loppe :D
Att det saknas understarter är ju egentligen inte klubbens fel. om det finns en lista och sedan någon stryker och den skulle stå, då blir det lätt att man står utan. annars tycker jag det är riktigt dåligt om man bara struntar i att ställa upp.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
Vi tycker Eskilstuna dubbeltrav var toppen . Snabba listor, höll tiderna och superfina hederspriser till shettisarna!
Anna Manberger, www.stuterila.se
Denna tråd är på Gott och Ont, jag skulle inte våga framföra mina åsikter om ris till någon specifik bana, för min kritik skulle inte vara nådig, så jag nöjer mig med att risa vissa saker jag ogillar. (har varit på minst 500 heldagar sen 1992)
1. Prisutdelningar (1-3) är ett måste i Vinnarcirkeln på publikplats, trotts att ingen publik, föreldrar, aktiva finns där! Måste underlätta för fotograferna så att ni aktiva kan få fina segertavlor. PÅ NORRLANDSBANORNA HAR I PRINCIP ALLA PRISUTELNING I VINNARCIRKELN!!! (extra+++++++för det) men det funkar på Eskilstuna då det bara är ca 100m från målgång till prisutdelning.
2. Jag vet inte hur banorna i söder har det nu men förut tyckte jag att det var bedrövligt att låta de aktiva var flaggvakter i starten, det tycker jag att banorna skall ordna själva med ordinarie startpersonal, och låta de aktiva konsentrera sig på tävlingarna och ha det skönt.
3.värmning mellan loppen 10-15 min NO NO NO!!! Tävlingarna får ju inte ta hur lång tid som hellst, måste flyta!!! när prisutdelningen har varit och 1-3 deffilerat klart in med nästa lopps deffilering!!! ex, 20 min värmnings paus efter vart fjärde lopp MKT Bra. För varje bana har väl en värmningsslinga el, dyl???
4. Varje bana måste se till att ha stallrestaurangen öppen så man kan få äta riktig mat!!!!! ETT MÅSTE.
Sen är det väl en del småsaker men man lär sig med tiden, och förhoppningsvis tar man med sig de be bra sakerna från andra banor och överför dessa på sin egen och tvärt om med de negativa.
En Bana jag vill framhäva som näst intill är perfekt!!!!! BERGSÅKER i Sundsvall. (Min Favoritbana.)

#14 Detta med målgångdfotografering/prisutdelningsfotografering funkar ju alldeles utmärkt på alla banor söder om österssund, hur kan det komma sig att det inte fungerar i norr? Jag har själv varit "officiell" fotograf några gånger och jag ser det inte som något stort problem att vandra mellan mål och stallkurvan. På färjestad brukar fotografen använda en bil då målgången är en bit bort, men där finns ju en riktig rallyväg på innerplan :)
Alla banor har faktiskt inte andra värmningsmöjligheter än banan, Åby och östanåkra är exempel på det. Jag ser helre att tävlingsdagen tar lite längre tid än att man inte har vettiga värmningsmöjligheter. Ditt förslag på 20 min/4 lopp eller 10min mellan varje lopp innebär ju bara en skillnad på ca 30 min-60min beroende på hur många lopp det är. Vi är ju där för att tävla under så bra villkor som möjligt, inte få det överstökat så fort som möjligt.
Däremot håller jag med dig till 100% när det gäller flagvakter och resturang :)
Finns vissa banor som jag under inga omständigheter kommer att besöka igen, men det är inte det som denna tråd går ut på. Konstruktiv kritik är viktig för alla banor men sedan måste man oxå inse att det som en ser som ett pluss kan en annan se som ett minus…..
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
Instämmer fullt med dig utom påtvå punkter Värmningen går inte alltid att ha på slinga då solvalla eyc inte har så. Å jag tror inte klubbarna kan ordna så att en resturang är öppe då det krävs både kock o serverare..vi har istället med oss egen mat som mackor eller kalla pizzabitar.billigare å man är nära till stallarna:-)

#16 När det gäller resturang, på VPTS banorna har vi alltid en dialog med den krögare som driver resturangerna på stallplan. Har aldrig varit något problem att få dom att ställa upp. Dom har ju ett ganska stort kundunderlag som kommer och äter.
När alla ungarna(4st) tävlade så hade vi med oss egen "lunchmat" men nu när det oftast bara är en unge med så "kostar vi på oss" att äta lagad mat på banan, om det finns.
Jerker Klang,
Jag vill ge ROS till de banor banor som har värmning mellan loppen!
Även ROS till de banor som har fasta tidpunkter när loppen ska starta (dvs 20 minuter mellan loppen).
Var på en banan där man inte har värmning mellan loppen…. Vår ponny som skulle gå ut i 2 lopp fick inte 1 timme mellan sina lopp. Nu vägrade vi köra in på banan förrens det gått 1 timme. Hade man haft värmning mellan loppen och även fasta tidpunkter när loppen ska starta (dvs 20 minuter mellan loppen) så skulle det ha gått minst 1 timme mellan den här ponnyns lopp.
Har man inte värmning eller fasta tidpunkter mellan loppen så tror jag att det är lätt att "man kör på" utan att tänka på klockan.
Vet en ponny i år som bara fick 45 minuter mellan sina lopp! Så ska det inte vara!
~Sandra~
#18 Fast man får ju defiliera innan timmen gått, det är själva loppets tid som man måste vänta in.. så ca 15 min före loppet startar kan man befinna sig i defilieringsvolten.
Men jag håller med att man ibland själv måste ha koll på klockan. Vet flera som har ett tidtagar ur som sätter i gång det när ponnyn gått i mål.. för att ha bra koll på tiden.
~ Anneli ~
#15 säg söder om Gävle. från Gävle upp till Boden är det prisutdelning i vinnarcirkeln med undantag för Hagmyren. Solvalla gjorde ett undantag för
mig när dom hade 40-ärs jubileum och hade då prisutdelning i vinnarcirkeln.

#20 ok, men det är iaf över hälften av Sveriges banor, så min kommentar känns ändå tämligen rellevant. Lite motion har ingen fotograf mått dåligt av 
Jerker Klang,
#21 Igentligen handlar det inte om att fotograferna måste gå, cykla, köra bil eller kanske åka överljudsplan!! Det de handlar om är att Ekipaget som vunnit loppet skall få köra in i den riktiga vinnarcirkeln som i stora travet och mottaga sina priser och det uppskattas väldigt mycket av det vinnande ekipaget. Jag kan dra en hel massa andra fördelar med att ha prisutdelning i den riktiga vennarcirken men det får bli en annan bra dag.

#22 Kan konstatera att mina ungar inte uppskattat det när vi varit i norr och tävlat, vill helre känna uppskatningen från kompisar och bekanta…… Men det handlar kanske i slutändan om vad man är van vid….
Jerker Klang,
Det här med prisutdelningen var den ska vara mm.
Jag tycker att säkerheten är det absolut viktigaste, och när man har prisutdelning i en kurva som det gärna blir på flera banor, och även gärna vid en utgång så tycker jag att riskerna för olyckor ökar. Nu händer det iof inte så många olyckor, men det är i många fall mera tur än skicklighet!
När man värmer mellan loppen ( som brukar vara möjligt) så ska man ju kunna passera en pris cermoni i rätvarv, men på många banor är man tvungen att ta upp och nästan stanna för att sen få upp farten och kunna köra vidare, det är inte en optimal värmning. Varför måste pristagarna köra ända ner i rätvarvet??
Min fundering är om det inte är aningens enklare att ha en pris utdelning på det raka och en bit ifrån ut och infarten där det iaf kan vara mycket hästar…
Många banor delar inte det här tänket… men jag tycker prisutdelningarna är rent farliga på de flesta banor och skulle önska att endast de tre främsta skulle vända upp och köra till prisutdelning, resten kan hämta pris när man lämnar vojlocken…
~ Anneli ~

Bra insiativ! Även om jag är lite emot att skriva banernas namn :)
Kan dela ur ris och ros iallafall,
ROS Tider till loppen och att dem hålls och ej går fortare! Då kan man planera efter tiden och inte behöva ha koll på hur fort de går mellan loppen vilket Alltid är olika så man kan inte planera riktigt (Gärna även deffilerings tid då olika banor har olika tider till defilering har jag märkt). Även att det är bra med tider med liten paus emellan (ex 13.20 lopp tre 13.40 lopp fyra) så man kan hinna byta vagn på ponnyna om man ha ut dem efter varandra. Nu har jag olika men de bli annars många sena deffileringar och/eller stressade ekipage. Prisutedelning till de tre första placerade i vinnarcirkel, dock undantag i lopp med 4 ponnyn, då tycker jag antingen en eller alla odiskade borde få priserna där :) Mat och dryck av någon sort borde alltid finnas! Trevlig och förstående personal såklart ;) Känns som att många glömmer att det är barn som kör ibland, personal som ryter och inte tar hänsyn till ålder tycker jag inte ska få handskas med hästar eller vara på en bana heller.
RIS Hatar när de stressar fram loppen och de ska gå efter varandra, stor travet gör ej så och de ska inte vi behöva heller! Har man många ponnyn har man inte lust att behöva stressa genom hela dagen för att hinna med. Att släppa igenom KLARA omstarter är även väldigt irriterande. Likaså när en häst i ledning kan hoppa flera gånger utan diskning medan en bakom kan ta ett felsteg och bli diskad ;) (Händer ofta på en och samma bana som jag i princip ej startar på längre.) Stressad och irriterad personal.. Även mestadels på samma bana som innan ;) Något jag verkligen ogillar är när de i högtalarna ber någon som ridit monte innan och sedan ska ut på banan i nästa lopp o därimellan även ska hinna göra vägningen och de ber personen öka fast den gör sitt bästa redan. Lite måste de tänka tycker jag! Inte så kul för dem som råkar ut för arga måldomare när de inte kan göra så mycket bättre när loppen ska gå på minuten.
Har en hel del men detta komma jag på nu :) Bli kanske att man skriver mer sedan.
Har varit till Arvika.. så härlig bana! Jätte synd om det inte är heldagar där.. Jätte trevlig personal, inte så att man fick känslan av att ponnysarna va i vägen… som det kan vara på flera ställen. Mysfaktorn var hög på den banan… och alla kuskar fick gratis fika så även ponny kuskarna!! En jätte stor ros blir det till dom.
~ Anneli ~
Arrangemang av de större loppen där finns det riktlinjer som skall följas. Tyvärr var detta ett minne blott vid Åbys arrangemang av båda Guldstoetsloppen. Riktigt katastrof där kunskapen var bristfälligt från klubben sida liksom funktionärerna. Tyvärr resulterar nog detta till mindre återkommande besökande till kommande tävlingsdagar. Ros till de klubbar som delar ut fina och användbara hederspriser till Kat A loppen. Dessa banor vill man gärna återkomma till.
#27 håller med om att alla klubbar som tänker på shettisarna ska ha en stor ros. har man båda kategorier väljer man tyvärr att starta russen i första hand. speciellt om nu prispengarna kommer höjas till russen.
~ Anneli ~
Tycker kanske att man glömmer att A-loppen är GRATIS. Om man, som vid alla ändra tävlingssammanhang, fick betala en mindre summa pengar i startavgift så skulle nog ALLA banor ha bättre priser till A-loppen.
Jag är imponerad över ALLA klubbar som faktiskt delar ut priser i A-loppen. Ofta är det riktigt påkostadde priser och klubben får inte in en enda krona av de startande (om man bortser från ev boxavgift). Alla ni som jagar priser eller köper in priser till dessa lopp beundrar jag stort.
Jag vet att det blivit svårare att få sponsorer till dessa lopp (Varför vet jag dock inte)
#29 Håller med dig helt, och även om man inte kan tjäna pengar på att starta shettis skulle det kunna vara startavgift för att få ihop pengar till priser. Det skulle säkert underlätta för flera klubbar. Imånga klubbar betalar man ju startavgift för klubbtävlingar/träningstävlingar och det är ju inte ens "riktig" tävling.
~ Anneli ~
Arvika är Sveriges mysigaste bana och jag måste nog säga att det är den BÄSTA ponnybanan!!! Jag tycker det är synd att man tydligen inte kör heldag där för ponnysar! Jag hoppas att Värmland tänker om och väljer att lägga en av sina heldagar där!!!
Vi blev trevligt bemötta trots att vi kom ganska tidigt! Alla ponnysar fick boxar, man hade ställt upp extra boxar =)
Negativt var att vi inte fick någon utselningsplats.
Sedan att vi blev utskällda för att vi råkade ställa transporten fel när vi skulle lasta är en annan femma (skulle nu en olycka ha hänt så hade det inte varit svårare än så att vi flyttat på transporten, fast jag måste nog säga att man valt helt fel plats för akuttransporten en sådan dag när man ställt upp extra boxar. De hade faktiskt kunnat tala om för oss att det var en akuttransport som stod där, när de ställde den där!)….
~Sandra~
# 20 Har du varit i Visby???? Ligger SÖDER om Gövle. Där är det alltid prisutdelning i (segraren) eller utanför (2-3 pristagaren) vinnarcirkeln, aldrig i stallkurvan!
I övrigt en bra tråd där arrangörsklubbarna kan läsa mycket matnyttigt!
vi har varit på olika banor men några som man tycker mer eller mindre om så är det bara
* Axevalla + vinhar mest varit där på stochampionatet , trevliga människor, flytter snabbt, värma alltid på stora banan , gratis fika tillsammans med prisutdelning , en heldag även den mkt bra.
- inget vad ja kommer ihåg i alla fall
solvalla + bra ordning , värmning mellan lopp , ok tempo
- det går bara att värma på banan och att def. volten inte använts
färjestad / åmål
+ uppskattade tävlingar ink insprängda bra lopp, bra flytt , bra värmnigsmöljligheter, trevligt folk , åmål vldigt mysigt , då vi var där hade de segerinterjuv med vinnarna i resp lopp .
- mantorp
+ bra bana ok värmning ,då man kan jogga på lilla hagslingan fasta startider. uoppskattade deras dubbeltrav -11, bra propp
- verkar tyvärr lägga sina tävlingar lite fel ibland så de blir inställt eller lite anmält
eskilstuna
bra värmningsmöljligheter då slinga å raka finns , helt ok i inskrivningen , fina täcken rosetter pokaler osv bra inspränga men dock kunnde prissummorna på insprända varit större
- lite för mkt stress i mellanloppen , mer pris pengar på insp lopp, mer insprända lopp på stor travet skulle jag kunna önska , och synd att de finna programmen inte har längre för de var uppskattade att läsa .
romme
+ bra värmningsmöljighet med rak , bra lopp , bra tempo mellan lopp
- sega på att få ut listor , okunnig personal på inskrivningen då allt tar lägre tid och att de får ta ut 30 kr extra för om man bet . kontant .
gävle :
+bra tävlingar bra tempo använbara segertäcken , fina pokaler
- seger def i vinnar cirkeln tar lång tid
östanåkra
+trevlig personal mysig lantbana frankrike känsla
- att de inte finns duchmöljligheter , svårt att ha tillägg ( sp bil till att kunna köra autostart skulle vart kul , inga stallar trångt .
örebro lindes
lindes - dåligt med varmvatten pålindes , helt okey om man har väder gud på sin sida lagomt tempo bra värmning trevliga insp lopp på både örebro och lindes fina priser kan dock vara små . bra värmnigs möjligheter på örebro lindes
+alla kan ju bli bättre men överlag bra . viktigt är att man håller ihop och har roligt tillsammans och att vi tar väl hand om de nya och hjälper dem
- personal till understarter borde st hålla med så att vi kan konsentera oss på att tävla :
/madde
#32 Jag glömde bort Visby! Dom har oxå prisutdelning i Vinnarcirkel,och Visby tillhör en av mina 6-7 Favoritbanor, och vi har en hel hel del ekipage från Visby tävlande i Östersund som Dollami och Zabine som vann Jämtland LIlla Pris 2005, nu väntar vi bara på Zabines dotter Zissel.
Inte ens stortravet har prisutdelning i vinnarcirkeln på Sundbyholm. Den är alldeles för liten för det.
#35 Men… det har dom väll iaf, man vänder upp och åker ner till prisutdelning någon tar hästen och man blir interjuvad… Inte många banor som använder sina utbyggda vinnarcirklar, men man åker ner till publiken…
Jag kan verkligen förstå hur många tänker med prisutdelningarna, det är säkert lite roligare om dom där närmaste kan klappa lite i händer när man får sitt pris… Inte alltid är det så jätte många… Men när man har en prisutdelning i en sväng så upplever iaf jag det som mera rörigt. På Linde tex, där har man två in och utfarter och mitt i det en prisutdelning och samtidigt ska det värmas förbi där.På eskils kommer man lite ifrån in och utfarten, men fortfarande är det farligt när man värmer förbi alla hästar som är över allt.
Om man verkligen ser till att ha prisutdelningen endast i bakvarven, men dom flesta kör ju på en volt som går ner i rätvarvet oxå… då blir det inte plats att värma.
Kanske man kan ha någon som går med första hästen och ser till att dom andra lägger sig efter och att man skrittar helatiden, för vissa hästar kan inte stanna och då vänder dom för det mesta ner och ska svänga runt och sen är virrevarret igång..
~ Anneli ~
#35 Fast även stortravet på Sundbyholm står och har prisutdelning i bakvarv och segraren vänder sedan upp i rätvarv för att få applåder. Egentligen ingen skillnad annat än att det endast är en häst som får ta emot applåder.
Tycker det är riktigt synd om vi bara skulle applådera segraren i ponnytravet. Då blir det ju ännu mer fixerat enbart på segraren. Tycker alla prisplacerade har rätt att bli hyllade.
Sen kan väl de som kör fort i rätvarv kanske sakta ner just vid prisutdelningen. Man har ju ändå 900 m ytterligare att öka farten på. Det kan väl inte vara så svårt. Så får ju stortravarna också göra. dvs se upp för prisutdelningen.
Att byta plats på prisutdelningen till upploppssträckan tror jag inte förändrar något. Sist vi provade med det höll det på att bli riktigt svåra olyckor då många vill gasa på just på upploppet. (Vi bytte därför tillbaka.)
På tal om applåder.. Nu är detta ingen ting till klubbarna men däremot till er som är på tävlingar o kollar på loppen. När segraren o de övriga prisplacerade travar förbi, det minsta ni kan göra för o göra dem ännu mer stolta är att applodera! Klapp klapp, det är det enda ni behöver göra, å endå så är det otroligt få som gör det. Det finns inget tråkigare än att ha tagit sig till 1-3 och vara stolt o sen defilera framför en tyst "publik".. Det hände mig på lindes, okej det var sista loppet men det stod fortfarande lite folk där o jag tror mig inte minnas ens en som klappade. Varför? Det är inte så mycket som krävs för att göra stämmningen bättre…
Jag är förvånad att det finns banor som kan tillåta värmning när det är en pågående prisutdelning!!! Skärpning!!!! Jag har sett flera skräckexempel
på denna röra.
#39 Gör ni inte de hos er? Inte ens på stortravet?
Tycker det ser ut som att man gör så på alla banor.
Då borde väl rimligtvis även värmningstiden minskas om man m´nu inte vill hålla på i 10 timmar med tävlingsdagen.
Förr hade i alla fall EPS inga värmningar mellan loppen utan en 20 min paus efter prisutdelningen efter vart 4:e lopp. Men herre gú vad det gnälldes då om att man inte kunde utnyttja tiden under prisutdelningen på bättre sätt samt att plötsligt var det såååå viktigt att värma inne på själva banan fastän man mycket väl kan värma på andra ställen på Sundbyholm. Men, men så är det väl alltid. Aldrig kan man få alla nöjda.

#39 Men snälla nån, de som värmer får väll vara lite uppmärksamma. Jag har iof bara hållt på med ponnytrav i 10 år men jag kan iaf inte påminna mig några tillbud när jag varit med, vilket har blivit några gånger under dessa 10 år…..
Jerker Klang,

Ska man in och värma på banan får man ha respekt för prisutdelningen, har man än sprättig unghäst får man väl helt enkelt hålla sig ifrån just den kvarten av banan. ´Än så länge har jag inte sett eller varit med om någon krock, men nog har det varit nära ett par gånger. spec tycker jag att det varit russekipage som värmt i rätvarv och inte lagt märke till shettisarnas prisutdelning när prisutdelning varit i tex vinnarcirkel. Men det är bara min personliga uppfattning.
kan ju bara säga att man inte behöver ge alla pris på banan. Jag tycker att vinnaren ska ta imot priset ingen annan, men jag vet att många nya kuskar som inte är placerad så många gånger tycker det är kul. Sen tycker jag att man inte behöver volta varv på varv i medans man väntar på resultat utan ta ut volten ordentligt typ 100m när man väntar. Framför allt så vill jag kunna värma mitt snabba russ utan att behöva akta mig för ponnier som sitter och voltar i dom 3 innersta spåren!
Jesper Björling
#43 Så du menar att du inte kan sakta ner i 100 m bara för att du måste köra i full fart just under prisutdelningen? Låter i mina öron lite underligt faktiskt.
#43 jo men att ta i att bara vinnaren ska få defilera tycker jag är att ta i :) det ska inte bara vara att vinna för att känna att man lyckats, 2 och 3e plats är också riktigt bra. Däremot tycker jag det är konstigt att som du nämner, personer kör på de 3 innersta spåren. På min licens kurs fick vi lära oss hur man gör för att inte var ivägen varken som värmare eller som defilerare.. har aldrig varit någe problem. däremot får man vara extra uppmärksam å ha koll på varandra.
Eftersom att man på nästan alla banor, åtminstone alla jag varit på, påpekar i högtalarna till alla kuskar att prisutdelning kommer pågå i mellan loppen (samtidigt som värminingen) och att man INTE får köra fort i rätvarav förbi prisutdelningen utan att ta tillbaka sin häst och vara uppmärksam så borde den situation som diskuteras inte vara något problem. Ömsesidig respekt? Kan man inte ta tillbaka sin häst 100m kanske man ska hålla sig till rakbana eller annan värmningsmöjlighet.
http://vickelbyponny.blogg.se
När jag värmer storhäst så är det inga problem att köra i 1000m utan risk att krocka och då är 1:20 betydligt fortare än 2 min. Värming endast rättvarv och prisutdelningen i spår 5678 problem löst!
Jesper Björling
#47 Delvis sant men då är det endast en häst som segerdeffilerar. I ponnytravet kan det bli upp till 8 st. Och alla kan ju inte stå stilla även om många ponnysar är jätteduktiga på det.
Men hänsyn och dämpad fart vid prissermonin kan nog alla klara av. 

Puttar upp nu när det har varit många tävlingar i helgen.
Jag kan börja med Romme fredagen 10/8
Ros: Det var väldigt trevlig anordnat med ett lotteri, där det drogs ponnyns namn. (jag var en av de lyckliga som vann). Det var en kul grej och väldigt uppskattat. Det var även kul med hästloppisen. Trevligt bemötande och godmat. Skönt med ett "eget" stall, och det blev lugn och ro för hästarna, när man kunde stänga om sig.
Ris: I och med att jag aldrig har startat en häst på Romme förut, tyckte jag att det var lite dåligt med information ang vart tex delfileringsvolten var. Frågade på inskrivningen och inte ens dom visste exakt.
Jag tyckte att det tog väldigt lång tid mellan loppen. (ca 3lopp i timmen?). kan sista loppet ha gått i mål 22.30?. I vilket fall blev det väldigt sent….
På kvällen när det var dax att mocka ur boxarna, gick jag och letade och letade vart man skulle tömma skottkärran. Inte visste jag att det var i traktorskopan man skulle till!
Tyckte även att det missades en funktionär/ domarebeslut i några lopp. En del gjorde grova tjuvstarter utan att det flaggades, medan någon låg perfekt och det flaggades ändå. I ett lopp var det en ponny som galopperar 6ggr utan att bli diskad.
Speakern skulle nog kunnat ha gjort ett lite bättre jobb. Att referera och nästan bara nämna de främsta hästarna i fältet, gör att det inte låter så värst intressant. När han även säger fel namn på häst, och vem som ligger i ledningen tycker jag bara är tragiskt. På så sätt känns det tyvärr inte så engagerat.
Eskilstuna söndag 12/8
Ros: Trevligt bemötande på både inskrivning och stallbacke. Det var lungt och skönt och ingen stress på stallbacken (berodde nog på att det var så få anmälda). Men skönt var det. Loppen rullade på i lagom fart. Väldigt snabba med resultat listorna (gillas mycket) och godmat på restaurangen.
Ris: Kan faktiskt inte komma på nåt : )
Detta var mina uppfattningar och erfarenheter som jag har varit med om den här helgen.
Finns det några flera?
Stall Restaurangen på Eskiltuna är en klar +++++
Rommes tävlingar va bra som alltid. Men självklartfinns det ju alltid vissa saker man kan bli irriterad över.. Som att vissa solklara omstarter släpps, och vissa inte. Men det händer ju på alla banor och jag tror man överlag måste hitta ett gemensamt sätt att få bukt med det.
Sen var det en olycka i ett lopp, man hörde endast ena kusken.. och sen fick den andra kusken höra hur vårdslös den var… Men var det verkligen så? Jag vet inte men den andra kusken sa annat iaf… och sen är skitsnacket igång… trist. Hursom helst så fick ingen någon bestraffning för olyckan…
Tycker Romme verkligen är bra på att fixa med hantering när det gäller att göra rent boxar. Det finns "verktyg" i alla stallen och det åker runt en som tömmer skopan. Är inte så lätt på någon bana att hitta saker och vart man ska tömma..
Sen måste jag få ge en stor Ros till Romme som verkligen försöker göra shettis loppen till något bra. Fina priser gör att många vill starta shettis där.
Eskilstuna hade oxå återigen bra tävlingar, om än något få i loppen, men det har ju naturlig förklaring denna helg.
Även eskilstuna är bra på att ge shettis kuskarna fina priser, det gillar jag.
Det enda negativa jag har att säga om eskilstuna är att det står en sak i proppen och en annan i startlistorna… Har hänt förut och jag tycker det är FEL. Nu handlar det om idialtidsloppet, men iaf… Man ska veta vad man anmäler till. Och inte vill man släpa dit en ponny för träning, och sen stryka.. då har den ju åkte helt i onödan! Det gäller även om man anmäler till två lopp. Då vill man veta att det blir rätt distanser. Nä det gillar jag inte.
~ Anneli ~
#51 Inte för att jag har något med det att göra men jag är ändå nyfiken på vad som skiljer sig mellan prop och program. Kan du ge exempel på där det blivit fel?
#54 Idialtidsloppets grund distans står som 1140 i proppen och 1640 i programet. Även i den deffade listan står det 1140. Det blir storskillnad när man har en shettis som gärna inte springer 1640.. och russet som får stå på 2000m. Har man då ännu långsammare shettisar med så blir det ännu längre för russen som får gå lång distans…
Och jag vet att det endast är ett idialtidslopp, men iaf.. man ska veta vad man anmäler till tycker jag
~ Anneli ~
#56 Vilken miss!
Fast det var väl bara propen och startlistan som skillde åt? Men jag håller med, klart att distansen inte får ändras. Det är ju propen som gäller. Så har det varit förrut även om man upptäckt att propen är felskriven så får man ju inte ändra den efter att hästarna är anmälda.
Fast jag undrar om det har hänt förrut.
När skulle det ha varit?

Jag har rensat lite i vissa kommentarer i denna tråd då det blev diskusioner om enskilda kuskars beteende vilket inte är tillåtet enligt skrivreglerna. Tänk att det är barn och ungdommar vi har att göra med. Passa oxå på att läsa igenom skrivreglerna för sajten.
Jerker Klang,
#64 Nu vart det mer diskussion om vad som hände i just den situtionen. Men absolut jerker. Du gjorde rätt i att ta bort kommentarerna inklusive mina egna eftersom att ämnet som tråden handlar om inte alls har med det att göra.
Håller med om att man ska ha prisutdelningen i vinnarcirkeln. Beställde inte ens nån vinnartavla på en bana förra året när vi vann eftersom prisutdelningsbilden inte blev nå rolig alls när det var människor och hästar som sprang omkring i bakgrunden.
#67 Äntligen en som förstår vikten av att ha prisutdelning i Vinnarcirkeln!!!
#69 Någon mera borde det ju finnas?? Eller?
~ Anneli ~

Fast Karin, du som varit så mycket på Jägersro vet väl att det finns andra skottkärror än den där?
Tror du på fullaste allvar att det där är det ända som finna på hela Jägersro?

#70 Nä de är inte lätt att hitta något annat.
Jag har börjat ta med min egna skottkärra och verktyg när jag tävlar på Jägersro just pga de inte finns några saker att använda i stort sett och de är många som slåss om de lilla som finns.
Har tom glömt en grep där en gång men den har jag aldrig sett igen där nere 
Isåfall behöver man prata med travsällskapet så att det finns saker.
Så som det är på Romme borde det ju vara på alla banor, utrustning till varje stall, så smidigt. Och det är ju sällskapen som ser till det inte ponnyklubbarna.
~ Anneli ~

Jag har ALDRIG haft problem med att hitta saker för att mocka ur boxarna med på Jägersro!

#73 Jag tror att problemet är att de skottkärror och verktyg har en tedens att få ben nere på Jägersro, jag har frågat förr nämligen om just detta och har då fått svar att de folk snor sakerna där . Vet inte om de är så men de är orsakernaa.
Fast jag kan tycka att ska man tömma så SKA de finnas skottkärror och verktyg i tillräcklig form .

#74 Då har du tur då Kima eller så vet du vart sakerna är gömda ?? Sist när vi körde insprängt hittade jag inte ens en skyffel till att kunan ta bort bajset i släpet eller i gången .

Jag tror inte att någon gömmer saker nere på Jägersro :)

#77 Tänkte på gömma så de inte får fötter och försvinner :D
Måste faktiskt säga att redskapen på banorna som man mockar med brukar vara i mycket dåligt skick.
När man ska mockar ur transporten finns det knappt några redskap. En gammal kvast som vrider sig när man sopar. En gammal skyffel. Skottkärrna brukar också vara i dåligt skick.
Sen finns det SÄLLAN några grep. Man har iställe fått mocka med en skyggel och en kvast.
Sen när tävlingsdagen är slut och alla boxar ska mockas ur, så letar man för fullt efter ett grep att mocka bajset med. Istället får man ta en skyffel, och det är inte så enkelt att ta upp bajset med en skyggel samtidigt som inte för mycket spån ska komma med. Det är ju nätan så att man får ta med sig egna redskap hemifrån.
Varför kan inte banorna köpa lite fina skyfflar, sopkvastar och framföralt grep?Dom kan väl även köpa på sig några fina skottkärror också? Förstår faktikst inte varför man inte kan köpa en ny sopkavast istället för att andvända en som vrider sig när man ska sopa ur transporten?
Var på Rommes dubbeltrav, och dom hade en superfin skottkärra, och en bra skyffel. Tummen upp! :)
Tänk på det, skaffa bra redskap. Tummen upp om ni har fina, bra redskap! :) Nu säger jag inte att alla banor har såhär, det finns säkert många som har redskap i bra skick, men dom flesta har i dåligts skick….
Tänk på det! :)

Håller med föregående ang. jägers. Där finns verkligen väldigt dåligt med redskap och kärror. Dock hittar man nästan alltid något mocka ut med även om det inte är i bästa skick.
Men det hindrar inte oss att åka dit och tävla.
Ses på lördag bland alla gamla dåliga skottkärror och trevliga människor.
// Sanna

#80 Precis man åker ju dit och tävla ändå ;) fast vi ses inte vi ska ju kolla hur de är på Solvalla vi ;)
#81 Då kan jag tala om att det brukar finnas rätt okej med mockar saker på valla… även om man ibland får leta lite… Brukar vara bra servering och bra tävlingar…
~ Anneli ~
Håller med #73, var också på rommes dubbeltrav. Dom hade riktigt fina redskap. När man fick se skottkärran reagerade man, så fin var den. Skyffeln var i bra skick den med. Fast här hittade vi igen grep? Eller det kanske fans? Som #72 skriver, man behöver ju nästan ta med sig egna redskap. Så borde det inte vara, faktikst. Men självklart, det hindrar ju inte att åka och tävla. Men det är ju alltid bra om man kan mocka…. ;)
#83 Vi brukar ha svarta sopsäckar med och en egen plast grep… då kan man få undan en del ur boxen om det finns dåligt m saker.
Det här är ju egentligen inte klubbarna som ska stå för sakerna utan sällskapen, och dom har ju säkert andra saker när dom gör rent stallarna… och ställer fram det dåliga.
Men alla klubbar borde kunna gå på sina sällskap och tala om problemet och hur det fungerar när "alla" ska göra rent sin box.
~ Anneli ~
det är nog inget stortravet tänker på dom använder ju dammsugare.
Jesper Björling
#84 fast det är ju alltid bra om den finns redskap :) alla tänker ju inte på att man ska ha med sig redskap. Kommer man till en bana tycker jag att det är självklart att det ska finnas redskap att mocka med… Men det är ju smart att ta med ena redskap som du gör. Annars får man ju näste köpa ett grep på närmaste hästaffär…. :)

#85 Långt ifrån alla banor använder damsugare… Om nu någon ens gör det..
~ Anneli ~
#88 Mantorps banan använder det..
damsugare? Hur menar ni? Damsugar man hur transporten? 
#90 tror de menar boxarna
ja men det jag menar är att dom ser nog inte problemet som ni ser eftersom dom inte använder samma typ av verktyg som ni
Jesper Björling
#91 aha, då förstår jag :) Men det var väl ganska smart? 
Då bilr dom ju fina :)
Lite ris och ros till solvalla…
Ris: Högtalarna och ljudet i stallarna är under all kritik. I gäststall 5 hörde man verkligen ingenting… Man hade då jätte svårt att veta vad för lopp som körs.
Vet inte om det var info ute om att det skulle vara värmning efter kvalet som var efter lopp 4, i programmet stog det att det inte var värmning, men sen va det tydligen 5 min värmning iaf, synd att man missade det Kan iof ha berott på att man inte hörde något i högtalarna.
Häst shopen var inte öppen, vet att det inte är klubben som ansvarar för det, men är ju trevligt om man kan gå in och köpa någon sak som saknas…
Ros: som alltid trevligt folk och tävlingarna flyter på bra. Jätte bra beskrivet i programmet hur en understarter ska agera… och super med västar så understartern syns!
Fina priser till shettisarna… och ja en härlig tävling heltenkelt…
~ Anneli ~
#95 Tyvärr har inte LL Trott öppet då det inte lönar sig på ponnytravdagar 

#95 Tyckte också ljudet var dåligt, vi hade även missat att de var värming efter loppen , då de brukar stå i programen fasta start tider på loppen precis som storhäst när de gäller värming mellan .
Tycker också att de var dåligt att inte shoppen var öppen och inte häst sko affären heller , vi hade tänkt köpa skor bla men de gick ju inte (((
Bra var , bra skottkärror och redskap , snabba listor , tycker också de var bra info i programmet för understarterna :))
Nu är väl det visserligen inte Solvallas ponnyklubbs fel attt travshopen inte är öppen under ponnytravdagar men jag kan ändå tycka att det är synd att shopen väljer bort ponnysarnas dagar. På många andra banor är hästshoparna öppna under ponnytävlingarna. Jag tror inte att de tjänar så mycket de heller under ponnytävlingarna. Det handla väl om lite "good will" förmodar jag.
#98 Jag skrev det i mitt inlägg, och allt man skriver här har ju inte klubbarna med att göra, men kan vara bra saker att tänka på som dom kanske kan försöka ändra till nästa tävling. Ex kanske man kan få shoppen att vara öppen någon timme.. det har den ju varit förr.
~ Anneli ~
#99 Jag vet att du skrev det. Mitt inlägg var inte riktat till någon. Jag skrev vad JAG tyckte bara.
I programmen, varför står det inte ungefär vilken tid loppet kommer att vara?

#98 Fast klubben kan säga till de i shoppen att de är tävlingsdag och att de vill att de har öppet någon timme i alla fall , vi meddelar shoppen i Halmstad våra tävlingsdagar och hon har öppet någon timme eller 2 , de är inte för mycket begärt tycker jag .
#102 Det är möjligt men eftersom jag inte vet om de har gjort det eller inte, så kan man ju inte mer än att påpeka det. Svårt att gnälla på en klubb för något om man inte vet om de har försökt, eller hur? Vet du om SPTS frågat shopen eller inte?
Ang shopen på Solvalla, så brukar ju den vara öppen på ponnytravdagar, men varför den inte var öppen igår har jag ingen aning om . Kanske det är som # 96 skriver att dom inte vill hålla öppet längre på grund av dålig lönsamhet ? Tråkigt isåfall ….vi brukar ofta handla där !
Hästskoshopen däremot är aldrig öppen på ponnytravdagar och det vet jag beror på dålig lönsamhet !
#104 jag har varit på solvalla 2 gånger i år av deras 3 heldagar o ingen dag var den öppen, jättesynd för jag skulle velat handla skor, boots o annat smått o gott
Det är ju alltid bra om shoppen är öppen. Det är ju alltid någon som behöver något som fattas.
Var tex på Åmål. Shoppen var öppen, men dom hade inga ponnysaker. Inte en enda grej. Sen är det ju oftast stortrav, så det är klart att dom har mest till storhästar, men lite ponnysaker borde det väl finnas ändå?
Men tummen upp för Åmål! :) en superfin bana, och en jättebraoch trevlig tävling! :D Superkul var det att tävla där! 
ETT STOOORT PLUS TILL ÅMÅL! DOM HADE SEGERINTERVJU!
DEN FÖRSTA TÄVLINGEN SOM JAG HAR VARIT PÅ SOM HAFT SEGERINTERVJU! :D SUPERROLIG TÄVLING, ALLT VAR PERFEKT!
BESÖK ÅMÅL, EN TREVLIG TÄVLINGSBANA! :D

#103 Men denna tråden är ju för plus och minus och då måste man ju få påpeka det man tycker är minus eller ?? Sen skrev jag hur vi gör på hpts och de kan ju även vara ett bra tips …
Känns som om det var känsligt att påpeka om shoppen ??
Kanske någon från Solvalla som kan svara om de varit på shoppen eller inte ??? Jag frågade inte eftersom vi skulle ge oss den långa vägen hem igen men blev som sagt väldigt förvånad över att de inte var öppet för de brukar som sagt vara de på andra banor…
Vi var oxå på vår hemmabana Solvalla i helgen.
Jag börjar med Ris. Serveringen tycker jag behöver bli mkt bättre. Det är inte alla som har med sig matsäck och då vill man kunna köpa ngt mer matigt än bara smörgåsar och korv. Dom grillade hamburgare men tyvärr tog brödet slut ganska tidigt så det hann man inte köpa :)
En mer viktig sak är att inte släppa in nästa lopp till defilering för tidigt när loppet innan inte är klar med sin prisutdelning. I ett av loppen så höll rutinerade b-kuskar krocka med mindre rutinerade a-kuskar. Inte ok tycker jag. Varför använder man sig inte av veterinärvolten på innerplan?
Då kommer vi till Ros.
Bra priser till kat A som får välja i olika lådor beroende på vilken plac man fått.
Bra redskap för att kunna tömma boxar.
Trevliga funktionärer.
#109 Ja det har jag oxå undrat över. Det är ju en jätte fin volt på innerplan.
~ Anneli ~
Färjestad var vi till 9/9.
Ris får dom för att inte kunna gå ut med rätt info.. Står i tävlings infon som man kan hitta på sptfs sida att bilprovstarterna ska vara kl 11.00. Då planerar man ju klart ut efter det. Sen på plats så finns det inga program.. och senare (självklart när man selat och är klar för att ge sig ut för att värma före bilprovstarten) så får man veta att det är senarelagt med 30 min!! 30 min är ganska mycket, för ska man hinna värma och göra klart före man åker ut så handlar det nästan om en timmes skillnad. Och har man då en lite vass häst blir allt helt fel. Så det blir en stor rishög av mig för det.
Sen att man missade att trycka ordentligt med program… inte så bra, och inget ljud i högtalarna i det stall vi stog i iaf, och jätte dåligt ljud överlag runt gäst stallarna… Man fick springa ut och försöka höra vad dom sa så man inte missade något.
Domarna missade även galopperande häst på upploppet… Borde inte gå att missa en häst som ligger i klar ledning… galopperar ca 50m men det står inget om galopp…
Annars tycker jag det var en trevlig tävlingsdag som flöt på bra.
~ Anneli ~

#111 Kan hålla med dig. Dock finns det anledning till det mesta, bland annat att det är ett "generationsbyte" på tävlingsledningen, lär bli bättre nästa gång. Tidschemat var åxå lite optimistiskt där man beräknade fyra lopp i timmen, tre är väll lite mer rimligt.
Log lite när jag läste resultatlistan, en häst där kusken blev varnad för nedtagning av galoperande häst fick ingen galopp i raden……..
I övrigt flöt det på bra tycker jag. Ljudet var nog lite olika i olika stallar för vi hade bra ljud där vi stod.
Jerker Klang,
Ros: Nu var inte jag på plats på Färjestad i helgen men måste ändå säga:
OMG!!! Så fina priser i loppen utan startavgifter. I det ena shettisloppet fick vi ett fodrat regntäcke för en andraplacering och i montéloppet fyra fina benlindor i fleece för en tredje plats. Och inte ett öre betalade vi i startavgift i dessa lopp. Tack,tack för detta, Färjestad.
Ris: Kan jag inte uttala mig om då jag inte var där.
Solvalla 9/9
Ros: Super fina priser!!! Är jätte glad över att jag vann ett superfint stalltäcke i stället för de vanliga vinnartäckerna som inte kommer till användning. Jätte kul med en segerbukett och fina pokalar också! Super ros till det!
Tycker även att det va mycket trevligt bemötande i inskrivningen och en glad stämning för övrigt. Alltid kul med trevliga glada människor när man är och tävlar. Både funktionärer och tävlande. Jätte kul!
Hade inte heller några problem att hitta "mockningsutrustning"! Så det va kanon!
Ett litit Ris också: Förstår att det kanske är svårt att få ut till 2st provstarter bakom bilen. Men det vart väldigt långt mellan värmning och loppet för oss kat.B. Provstart vid 10.30 (första start vid 11.00) och sedan går loppet som nr 7. Som sagt förstår jag att det är svårt, men ville bara påpeka det.
Sammanfattningsvis, en jätte trevlig, rolig och framför allt solig tävlingsdag! 
#114 Fast så brukar det vara på stortravet med. Normalt är provstarten bakom bilen en timme före första start… Men håller med att det kan bli långt före ens lopp om man går i något senare lopp.
Ville självklart passa på att ge lite ROS till färjestad som hade mycket bra speaker!! Det är ju den rösten vi på marken lyssnar och litar på.
Sen hade dom några ordinarie understarters, det är bra för då måste det inte vara föräldrar på samtliga distanser.
Och sen en stor ROS att det var fina priser till shettisarna. Jag tycker verkligen man ska vara rädd om shettisarna även om dom inte betalar startavgifter.
~ Anneli ~
#115 ..Och montén kat B som inte heller får prispengar. Fast snart startar vi nog bara i monté och kat A framöver då det är gratis. Allt att vinna inget att förlora. 
#116 Glömde Montén självklart ska man vara rädd om dom oxå.. Bra om det är priser där med.
~ Anneli ~
#117 Vilka banor är det som du känner till som inte delar ut priser i denna typ av lopp?
Derby 2012…..
RIS: Ingen information om bilprovstart! Vi hade hört att det inte skulle bli någon bilprovstart! Och vi blev ganska förvånade när startbilen kommer in och kör provstart för båda kategorierna. Nu visste vi ju inte om detta så jag pratade med personalen i bilen och de hade fått information om att börja 1½ timme tidigare för att göra denna provstart för ponnysarna! Någonstans måste ju kommunikationen ha brustit???
Kunde ju ha stått placering på rosetterna….
ROS: Trevligt med boxskylten man fick till sin häst!
Färjestad 9/9
RIS: Dåligt att programmen tog slut!
Dåligt med tid MELLAN loppen! Att köra lopp var 15:e minut är alldeles för tajt! 20 minuter har dom på stortravet och det tycker jag allt att det ska vara på ponnytravet oxå!
ROS: Bra att det fanns lite mer program sen.
Bra att man som gästande kusk inte behövde vara flaggvakt!
Bra speaker!
Bra med redskap att tömma boxarna med!
Bra att shoppen var öppen =)
~Sandra~
#119 Det tänkte jag inte på att det var hemma ekipagen som var understarters… Bra för övriga klubbar att ta med kanske. Jag var iaf lycklig att slippa ;)
~ Anneli ~

Var på Färjestad jag med 9/9
Ris: - Vi fick ett stall där högtalaren inte verkade fungera vilket gjorde det omöjligt för oss att höra någonting, man var tvungen att antingen gå in i grannstallet el. springa till defeleringsvolten för att höra något, ställde man sig bara utanför stallet hörde man bara som ett stort eko.
- Att resultatlistorna tog så lång tid att komma fram till inskrivningen i alla fall i det loppet jag deltog i.
- Strulig information med bilprovstarterna
Ros: - Riktigt duktig och proffsig speaker
- Riktigt fin bana, perfekt sladdad, vattnad och bra
- Ordenarie understarters gillas väldigt mycket
- Fina priser
#115 Fast nu va det ju nästan 2 timmar mellan provstarten och kriterietestet. Inte 1 timme. Och alla som va med i provstarten skulle ju vara med i samma lopp. Så det va ju inte bara jag som startade i "ett senare lopp".
#122 Nä jag menar bara att det brukar vara normalt att man gör så. Provstarten brukar gå ca 1 timme före första start. Sen ibland kan vissa banor lägga in en provstart lite senare under tävlingsdagen men det händer inte så ofta. Och lopp 2 var ju ett autolopp… på solvalla den dagen. och sen lopp 7 så man kanske skulle försökt lägga autoloppen lite närmare varandra.
~ Anneli ~

#122 Annelie var på färjestad och inte valla. Färjestad: Bra speaker, trevligt välkomnande, underbart bra bana, ngt dåligt ljudanläggning och våran kvast i stallet hade begärt skillsmässa från mustaschen så den var i två delar. Men skitsaker att klaga på så bra genomförd dag!:) och Sveriges bästa (i mitt tycke) travshop var öppen!
#123 då förstår jag hur du menade! 
Ja det som hade varit bäst om det inte gick att lägga autoloppen närmre varandra hade varit att ha haft 1 provstart för kat A den tiden provstratena va, och sedan ytterligare en för kat.B ca 1 timme innan lopp 7. Men förstår att det är svårt som sagt och jag är glad att det överhuvudtaget va en provstart bakom bilen! 
# 124 Nu förstår jag inte riktigt?
#126 Att jag var på färjestad den tävlingsdagen. Men det har egentligen inte med saken att göra… tror vi har förstått varandra.
Vi hade ett annat problem med bilprovstarten på färjestad. Där hade man gått ut med en tid, och sen blev provstarten en annan tid. Så våran häst fick vänta riktigt länge… inte heller så roligt.
~ Anneli ~
#116 gör -det mycket roligare och mycket billigare! Vi behövde inte betala ett öre i startavgift i derbyt och vann ingenting, förutom de som russen också fick ( lagerkrans, rosett och täcke ) medans Sveriges bästa 4-åriga russ belönades med 5000:- men va sjutton- de betalade ju också 100:- i startavgift. Vi fick ju va me alldeles gratis ..
Ni vann ju ändå Sveriges största lopp för 4-åringar och äran, inte illa det! Sen är det ju bestämt som det är ang prispengar i Kat A så inget mer att gnälla över för de lär inte ändra sig!
#128 Ett enda lopp med den prissumman och en enda häst. Tycker inte att det är riktigt representativt. Alla andra russlopp då? Kan säga att vi gärna startar utan startavgift i shettis och montéloppen när man får så fina priser som man fick på Färjestad. Jag tror faktiskt det är därför antalet shettisstarter har ökat. Man kan starta utan att förlora något. Har man tur placerar man sig och får ett jättefint pris.
Vår shettis kom tvåa och fick ett jättefint fodrat regntäcke. Och hade vårt russ kommit tvåa i ett travlopp samma dag hade vi vunnit 450 kr (-100 kr i staravgift) och täcket kostade garanterat mer än 350 kr. Normalt får man ju desutom endast 300 kr (-100 kr i staravgift) för en andraplats, så nog är väl shettisarnas priser värda med än det.
#130 Ja men det gäller att alla banor ger sina shettisar priser.
Vissa banor har bara rosetter och pokaler… Och ja jag vet det är inte bara, men jag tycker att det är bara! För det är ju rosett och pokal i övriga lopp med så då får man inget extra pris lixom.
~ Anneli ~
#131 Vilka bánor har "bara" pokal och rosett då?
#129 Jo det är klart och vi är väldigt stolta över det…fast en av anledningarna till att det är " stort" kommer ju av att det är 2500 i prispoäng..
#130 Va bra , och jag hoppas att jag och alla andra som jobbar ideellt i klubbarna för att ragga sponsorer ,för att ge shettisarna fina priser fortsätter sitt arbete …stå på Dig så kanske Ni slipper prispengarna till russen också.
#131 håller med Dig
Vi var också på färjestad i helgen, (för första gången).
Ros: Toppen shop, man blev verkligen inte besviken efter allt man hört. Där inhandlades en hel del.
Trevlig personal i inskrivningen och vid grinden.
Fina gästboxar,
Ris: Tråkigt att man fick gå lite långt för att se upploppet lite nära.( vi hade 6 starter.
Fiket lite trist utbud, men det slank ner en hamburgare i alla fall. 
Men i det stora hela så övervägde plussidan.
Vi tillresta hade visst voltvakt (kanske inte alla) själv hade jag två lopp, men jag ser inte det som något problem. Vi fick lopp som barnen startade i och då är man ju ändå på plats.
En sak som jag undrar….visst får väl alla shettisarna resebidrag till mästerskap nu när dom inte får prispengar, oavsett placering i och med att dom inte vinner några pengar ?
Var på Färjestad och kan bara ge ROS. ROS: Riktigt fina priser. Superfina tecken och Jättefina blommor samt pokaler! :) Tummen upp för Färjestad, en otroligt trevlig och rolig tävlingsdag, med trevliga människor! :)

Boden:
Ros:
Finns mycket ros att ge till min egen ponnyklubb tex
Ingen stress mellan loppen utan man hinner fara in och värma mellan loppen. Trevliga människor. Fina priser till de som körde shettis nästan så att man önskade att man fick köra de ;)
VÅRAN ban mästare Mats, han är helt underbar! Många ponnysar som sänker sina rekord.
Fin servering med godis, mat osv osv
Ris:
Värmningspausen var tyvärr inte 30 minuter.
Sen att en volt inte hade voltvakt
Annars! HELT KANON :D:D

Färjestad 9/9
ROS: Kanon fin bana. Det var många ponnisar som gick fina nya rekord. En stor eloge till den banmästaren. Trevligt bemötande i inskrivningen, trav shopen hade öppet, och fina gäststall att stå i.
RIS: (en väldigt liten tagg) att sopborsten i vårat stall ramalde i sär bara utav att titta på den : )
Annars en kanon fin tävlingsdag, vi kommer garanterat tillbaka nästa säsong!

#135 Det vet jag inte, men har ansökt om det..rimligtvis borde man få det. Även om vissa banor ger fina hederspriser i mästerskapsloppen och andra ingenting så kan man ju inte betala bensin med dessa..

Har låst denna tråd då den börjar bli för lång, del 2 hittas [här](http://ponnytrav.ifokus.se/discussions/50532cacd3b4fd574000b687-tavlingar-ris-ros-2 "Tävlingar "Ris & Ros" 2")