Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettallmänt
Läst 1867 ggr
Susan61
2

Vem skriver propparna?

Ska inte alla  få vara med att tävla.Väldigt dåliga proppa för nybörjar hästar!

ryttarn
0

Idag är det så att Rikard på ST skriver propparna i samråd med klubbarna. KAn oxå tycka att det är dåligt med proppar till 0-hästarna. Vi planerar att åla med våra till Norge i vinter och tävla dom där. Finns mycket bättre proppar där för unghästar……

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Susan61
1

vaför vill dom ej har några som börja köra.Dom gör allt för att ungdommarna ska sluta köra

Tusen
0

#1 Hur stor betydelse har klubbens önskemål? Har hört från flera håll att klubbarna inte fått igenom sina önskemål.

Hur blir det nästa år? Då ska ju sällskapen ta över allt. Är det då sällskapen som skriver proparna eller är det fortfarande Rikard?

Susan61
1

hoppas klubbarna får ta över så det kan bli bättre för alla

Susan61
0

då kommer nog fler nybörjare och nya hästar ut

ryttarn
0

#3 Jag skulle vila veta vilka klubbar det är, för de jag har regelbunden kontakt med har deffinitivt haft mölighet att påverka. Min erfarenhet är inte att Rikard är någon form av diktator utan en mycket lyhörd person som arbetar hårt för ponnytravet, men det finns ofta många olika viljor ute i klubbarna.

#2 Det är inte riktigt så enkelt. För även om man skriver ut en propp för kat-B på, låt oss säga, 2.40 så kommer troligen vinnartiden ändå att ligga mellan 2.20 och 2.30. "problemet" är att konkurensen innom ponnytravet i sverige är väldigt tuff, speciellt under våren och sommaren. Då hälper det inte mycket att proppen är "långsamare".

Som ex kan man titta på lopp 3 på Lindesberg den 3/6, proppen var på 2.40 men vinnaren gick 2.21. Inte ett speciellt ovanligt senario.

Jerker Klang,

www.isil.se

Tusen
0

#6 Det spelar väl ingen roll om segertiden blir 2.20 i en 2.40-prop. Har min ponny inte bättre rekord så varför ska den anmälas ner 20 sekunder bara för att segraren har en 2.20 ti?. De övriga ekipagen har kanske tider runt min egna ponnys rekord. Har varit med om flertalet lopp där segraren springit på 2.35 i 2.40-lopp och lopen har varit riktigt spännande. Speciellt i börja och slutet av året kan det bli sådanna lopp.

VeronicaP
3

Jag kan nog tycka att de ändå har varit rätt många proppar för nybörjar hästarna . I alla fall där vi tävlar.

I Halmstad har vi 1 propp tex för 2.40 , 2.28 och 2.20 specialaren.

Vi påverkar våra proppar rätt mycket , vi försöker ha proppar som i första hand passar hemma hästarna och hästarna runt omrking våran bana, men sen får man inte glömma att propparna ska vara färdiga ca 2 månader innan själva tävlingsdagen så en del kan ju hända på de månaderna.

carsbo
4

startlistorna kommer ut mycket fortare nu! förut fick man vänta 2-3 arbetsdagar nu kommer de samma dag som sista anmälningsdagen. ni måste se det positiva i det neggativa också

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

Susan61
4

finns russ som bara går 2.50. även shettisar som går långsamt.Det är tråkigt att behöva starta en ponny som går 2.50 i 2.35 lopp ex.Många har en snäll ponny som dom vill tävla lite med inte bland dom tuffa hästarna.Alla har ej råd att köpa snabb hästar för att tävla.

VeronicaP
1

Fast vi startar vårat 2.49,7 i 2.40 proppar utan några problem

Tusen
1

#11Självklart kan man göra det men det måste ändå få vara mitt egna val. Men tror du inte det knäcker både kusk och ponny om den i alla lopp kommer minst 100 m efter näst sista ponny i mål. Det tror jag i alla fall.

Inte känns det så kul att anmäla ut t.ex ett russ med rekord 2.30 i ett 2.20 löp. Där springer ju ALLA fortare än vår ponny. Finns det däremot ett 2.30 eller 2.40 lopp är det möjligt att den som vinner springer på 2.20 eller kanske fortare, men flertalet ponnysar i det loppet springer ändå ungefär lika fort som 2.30- ponnyn. Chansen till en placering är ju i alla fall större i ett sådant lopp än i ett 2.20-lopp.

Att anmäla ner sin ponny någon gång ibland kan man säkert göra av olika orsaker, men alltid?

ruffe
2

nån lägsta nivå måste det finnas och jag tycker 2:35 är lagom. Det är som att klaga över att man inte kan tävla en storhäst som går 25 med gott resultat.

Tusen
2

#13 Självklart ska det vara en lägsta nivå men måste alla 3-åringar börja med att springa 20 s under kvaltiden? Och varför skall de långsammare ponnysarna stängas ute från tävlandet. Har ponnytravet verkligen råd med det?

En häst som går 1.25 kan möta hästar som går lika långsamt eller strax under 1.20  men du startar inte i lopp med en 1.20 för att möta hästar som går 1.10. Eller hur?! Här pratar vi om max 10 sekunders skillnad. Inte 20 s eller mer.

ryttarn
0

Om man läser statestiken över rekordfördelning så är det kanske inte så konstigt att propparna har sin tyngdpunkt runt 2.10 och att det inte finns så många proppar runt 2.40 eller långsammare……

http://www.russtravare.se/34644686

Jerker Klang,

www.isil.se

VeronicaP
1

#14 När vi har gått ut i 2.40 propparna så har de inte kommit 100 meter efter och kommit sist heller :) Den som vinner kanske går så fort men sen finns det den klungan som inte är så snabb och de håller ihop och för oss tar vi det som en bra träning att gå i lopp med mycket häst bla och kan tala om att han tycker det är jättkul och kusken är så rutinerad så hon kör efter hästens kunskaper :))

Man kan ju inte göra proppar för kanske max 5 hästar utan man får göra proppar så det blir lopp och jag tycker nog att 2:40 är det lägsta rekordhandicapet man kan ha sen så skulle man kunna ha lite penga handicap där och stäna uppåt i tid att inte hästar snabbare än 2:30 fick vara med tex …

Tusen
0

#16 Pratar du russ eller shettis?

VeronicaP
0

#17 russ

Tusen
0

#17 Då förstår jag nog inte. Det är ju precis det jag skriver. Finns det 2.40-proppar för de lite långsammare så har de en chans men om en 2.35 ponny går ut i 2.20 lopp så är ju alla startande snabbare, eller hur? Då lär den ju komma en hel del efter.

VeronicaP
1

#19men i din tråd #12 så svarade du på min # 11 där jag skrev att våran på 2:47,9 startade i 2:40 lopp   och då skrev du att våran skulle kommma 100 meter efter näs sista hästen och det var de jag svarade på för de gör den verkligen inte ….

Tusen
0

#20 Blev nog ett missförstånd där. Jag menade inte din ponny specifikt utan om en 2.30-2.35 ponny alltid måste start i 2.20-lopp. Det var det jag syftade på. Att anmäla ner någon enstaka gång och då max 10 s kan man väl stå ut med. Men att anmäla ner 15-20 s varje lopp tror jag inte är bra varken för kusk eller ponny.

Det blev lite rörigt i det inlägget. Skäms

tomj
1

#6. Rikard är helt suverän vi har alltid fått ändra som vi velat och det brukar bara vara lite här och där!

och Specialar`n som han är grundare till är ett mästerverk!!!!

Johanna-Granberg
3

Sedan så kan man även vända på det, inte ofta det finns bra lopp till de allra snabbaste heller, förutom mästerskapsloppen som är auto. Kan ju vara roligt att starta i ett lopp där man inte behöver stå flera hundra meter efter i.

Detta har dock blivit mycket bättre och jag tror att man i framtiden kan få blanda russ och shetland i loppen.

#22 Specialarn är jättebra men den är ju ungefär som förr när det fanns gottgörelse ;-)

Elsastubin
0

Tycker också om specialarn är bra! :) Tummen upp för den iden! :D

Teja-Bea
2

#6 Rikard är väldigt duktig, men måste komma ihåg att be om/ta emot hjälp. Han kan omöjligen hålla koll på all själv (förståeligt!). Det är då det blir alla de små slarvfel/tryckfel som varit under året.

Jag, med flera, har förespråkat och motionerat om "Handikappning efter gottgörelse" i många många år men alltid blivit sågad. Det är tydligen väldigt avgörande från VEM förslaget kommer…!

Lopp för 0-hästarna är ett gissel… Visst kan man skríva ut proppar närmare kvaltiden men precis som Tusen skriver så är det, iaf här uppe runt Stockholm, vädligt vanligt att loppen vinns av hästar som kvalat på tider långt därunder. Om man har en häst som utvecklas något långsammare - "nöjer" man sig då med 5-6:eplats, vilket ofta är det deras tid räcker till?

Dock vill jag trycka på att jag sett åtminstonde tre russlopp nu i augusti där 1-3:a gått in på tider runt 2.40! Så det FINNS även här uppe! Skrattande

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

ryttarn
0

#23 Detta med lopp för både A och B ponny i samma lopp har dom ofta i Norge, det är därför det finns ett större utbud för de långsammare hästarna där. Just Moonlight van sitt andra lopp i norge på 3.05, när hände något dyligt i Sverige?

Jerker Klang,

www.isil.se

Teja-Bea
0

Jag ser gärna blandade kategorier här i sverige också!!!

kajsa-mini
0

Att starta både A och B tillsammans har jag pratat om i flera år, härligt att där är fler som tänker likadant, så jag inte är helt ute och cyklar. Då kanske det är genomförbart också!

Så kul det hade varit att få se snabbshettisarna mot russen i samma tidsklass! Då kan vi ju nog börja prata om välfyllda lopp oxå.

Nackdelen är väl om en 25 åring skulle köra mot en 8 åring.. Då är det inte lika kul, har själv varit med om när jag körde något av mina första lopp att där var en kusk som skrek "flytta på dig" utan att jag gjorde något fel. Jag blev ju skiträdd och flyttade ju såklart på mig…

giffan
3

Problemet med att ha blandade kategorier är att en 2.30 shettis antagligen inte sänker sitt rekord så mycket mera. eller iaf inte med många sekunder. däremot är det inte ovanligt att ett russ med 2.30 kan sänka 7s i ett lopp.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

StuteriLA
1

Jag tycker att man borde blanda snabbshettisarna med 2 min-2.20 russen , till en början.

Vi försökte få göra det på Solvalla ,men i sådana fall var vi tvungna att ta bort prispengarna i det loppet…så därför struntade vi i det.

Kan tycka att de som har elitshettisar som går under 2.20 kunde få prispengar i dessa lopp , oavsett om kusken är 12 år..finns ju typ bara 7 sådana i sverige, varav 5 brukar starta på Solvalla, vilket gör att ofta blir inte den allra snabbaste proppen av- om bara tre av dom anmäler…

Anna Manberger, www.stuterila.seSkämtar

Pontuzz
2

Det här med proppar för långsammare ponnyer är verkligen ingen enkel sak.

Det som ställer till det hela är tidshandicapningen. De ponnyer som är väl tränade och kan springa fort har alltid en fördel och de som går på sin maxkapacitet är alltid förlorare. Den ponny som sänker sitt rekord går max och slutar oplacerad blir ju i nästa lopp handicappad längre bak i startfältet och får där ännu svårare att få en bra placering.

För att vara snäll mot de ponnyer som inte kommit så långt i träning eller förmåga att springa fort måste vi hitta på nåt annat än rekordet att handicappa  efter.

De ponnyer som blir oplacerade borde slippa tillägg och stå kvar på start i nästa lopp.

Hur gör vi detta?

Teja-Bea
1

#31 Det där är ingen dum tanke….! En kanske en kombination av att handikappas efter presterade tider (typ gottgörelse) men även efter vilka placeringar man fått  senaste starterna…

En specialar'n endast för ponnyer som blivit oplacerade/ ej pallplacering i  sina senaste 5 starter?!

Nackdelen med den "vanliga" specialar'n är ju att en ponny kan ha gått nytt rekord senaste starten men fortfarande få gottgörelse..! =(

Tusen
3

Jag tycker nog att specialaren redan tar den hänsynen. Om höästen nyligen gått på nytt rekord är den förmodligen i den formen och bör inte springa allför långt ifrån rekordet. Den har ju fortfarande tre tider till med långsammare tider.

Det är just för de som sänkt mycket i ett enstaka lopp som specialaren är bra för.

Värre är det för de ponnysar som alltid går på ungefär samma tider iloppen. De segrar sällan eller aldrig men blir ofta placerad 4-7. Dessa hästar kommer vi aldrig kunna gynna om man inte handicapar efter antal segrar.

**Därför är det så viktigt att använda sig av alla möjliga OLIKA handicapmetoder.

**Ska alla ponnysar ha möjlighet att placera sig bland de tre första KAN vi inte bara skriva en sorts proppar. Alla varianter måste då vara representerade.

Grundlag, intervall, penning, specialaren, antal segrar, auto - ALLA har sin plats i ponnytravet. Vi har inte råd att begränsa oss om vi vill att ponnytravet skall fortleva, utvecklas och ge alla en chans. Vi kan inte bara ha elittänkande inom ponnytravet.

ryttarn
0

#33 Jag håller till 100% med dig i detta. Problemet är att ofta "räcker" inte antalet ponnyer till för att fylla lopp i alla varianter. Att dessutom "ponnyfolket" är extremt mistänksamma mot alla nyheter gör ju knappast saken bättre…..

Jerker Klang,

www.isil.se

Pontuzz
0

Tyvärr är nog "specialaren" en lite farlig variant, den är väldigt lätt att manipulera. Går det åt skogen i ett lopp så kan man lika gärna låta det gå riktigt illa och sakta om man har en specialare att anmäla till i närmaste framtiden.

Håller verkligen med Jerker "ponnyfolket är extremt misstänksamma mot förändringar.

Jag hoppas verkligen att Rikard tar ett  ordentligt grepp om propparna till nästa år så att man slipper krockar och en bra fördelning av lopp och tävlingsdagar.

Naturligtvis måste vi hjälpa honom och hålla träningslistorna aktuella så att det går att få en bra bild av vilka ponnyer som finns i de olika regionerna.

Att varje klubb skall tänka på sina medlemmar och hästar är inte bra för hela ponnytravet. Ponnyfolket är ett resande folk så det är inte många klubbar som klarar att ha tävlingar enbart med egna medlemmar.

LindaBlomberg
1

Jag skulle inte säga att våra propar på Visby har varit särskilt varierande i år! Rynkar på näsan 

Alla insprängda lopp (förutom SM och SM-test) har gått över distansen 1640! (Rätta mig om jag har fel!) samma propar är återkommande genom hela säsongen och många "specialarn".

Tusen
0

#34 Vi har inte haft problem att fylla de olika propar vi skrivit tidigare. Och det har varit penningdagar, intervalldagar, autodagar och grundlagsdagar. Solvalla och EPS har kört handicap efter antal segrar och de loppen har också varit välfyllda. Så nej, jag tycket INTE att ponnyfolk är extremt misstänksamma. Idealtidsloppen och specialar´n som är nya för i år brukar vara ganska fulla.

AK47Kalashnikov
0

Jag tycker att specialar'n förekommer lite väl mycket hela tiden, jag saknar det här med fri handicap litegrann. Hoppas att det ena inte ersätter det andra!! #36 Håller med dig Linda!!

Elsastubin
0

Jag ser specialarn som en bra möjlighet. MÅNGA ponnysar går inte sitt rekord varje start. Sen visst, man kan köra sin ponny hur långsamt som helst, för att sedan sikta in på specialarn som ponnyn står bra inne i. Fast tiden får inte vara sämre än 15 sekunder ifrån sitt rekord på specialarn. Personligen så tror jag inte att ponnykuskar sitter och kör sin ponny långsamt med flit för att sedan så bra inne i specialarn. Sen passar inte alla in i specialarn, men det brukar ju vara många anmält. Tror att många gillar denna ide, och jag med. Tror detta blivet en favorit bland många, och som sagt, loppen är ofta fullt eller många anmälda. Sen kan jag är tycka att det borde vara mer Auto osv, penninghandicap där många också kan stå bra till. Nu kanske jag är helt ute och cyklar, ni får rätta mig i så fall ;)

Lillen
2

Specialaren kan nog vara bra ibland men man tar inte hänsyn till vilka banor man tävlat på. Jag tror inte att småbanorna Tomelilla och Östanåkra är lika snabba som 1000m banorna. Då är det svårt att jämföra tider från dom banorna som man gör i Specialaren.  Då är frihandikapp bättre tycker jag. Det är alltid svårt att jämföra tider mellan olika banor Solvalla en Elitloppshelg eller en ponnytravdag när banan är lös och dåligt vattnad då blir det olika tider i loppen.

LindaBlomberg
0

jag tycker precissom #39 att specialarn kan vara bra ibland! Men precis som också # 40 skriver tar de inte hänsyn till de mindre banorna som nämns.

Jag kan inte säga att jag väntar med späning på framtiden när alla propar för Visby ska skrivas på centralt håll! Vi har begränsat material och alla har inte de ekonomiska förutsättningarna att lägga ett par tusenlappar per resa och dessutom resa flera ggr per år för att kunna starta!

Ibland är det frustrerande att bo på denna ö Skrikandes

Teja-Bea
1

#41 Kom ihåg att ni i lokalklubben KAN vara med och påverka vilka proppar som skrivs!! Kontakta Rikard med önskemål senast 2 månader innan tävlingsdagen och han tillämpar ofta önskemålen!

Fri hcp i all ära, men vi fick iaf inget anmält när vi hade fri hcp i montén på Eskilstuna i augusti…

LindaBlomberg
0

#42 de har försökt! Mkt av propparna som de skrivit har Rikard ändrat!

Teja-Bea
0

Gå på honom igen! =) Det finns säkert en anledning. De flesta banor verkar ha fått enligt de proppar de önskar.

Pontuzz
2

Jag tror att många slarvar med sina tränarlistor och hur skall man då kunna ha koll på vilka ponnyer som finns.

Propositionerna måste ju skrivas efter flertalet inte efter den som skriker högst.

Johanna-Granberg
1

#42 Det kan inte ha berott på att det krockade med Romme?

LindaBlomberg
0

#45  "Propositionerna måste ju skrivas efter flertalet inte efter den som skriker högst." Instämmer men på Gotland så måste propparna skrivas efter det underlag som finns på ön, självklart ska inga proppar skrivas till de som skriker högst!

Tusen
0

Proparna skall väl inte skrivas efter flertalet. De ska skrivas så att loppen helst blir fulla men måste ändå skrivas så att alla ska få chansen att starta i ett hyggligt lopp någon gång under året.  Fast man kan ju inte titta på andra hästar än de i närheten. Att skriva proppar i mellansverige som passar norrlandshästarna gynnar inte någon. Propparna skall skrivas efter det underlag man har i banans närhet. Sen behöver an ändå skriva proppar  där man vet redan från början at loppet inte blir fullt men för att dessa hästar ska kunna få starta någon gång i alla fall måste man ibland rucka lite på principerna.