Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etiketthästhälsa
Läst 3214 ggr
tearsofmemories
0

Eksem Tips?

Någon som har tips som lindrar ponnyns eksem lite grann?

MariaJH
0

Hvordan eksem?
Min hest har knottallergi ! Så da bruker jeg teppe, og vasker og bruker Switch en gang i mnd..

Brotorp
0

Exemtäcke från boett.se Helt överlägset!!

equuleus
0

Testa och ge hästen Marstalls ISI-MIX det ska tydligen vara bra för hästar med exem.

tearsofmemories
0

#3 Ja har oxå hört det, igår fktiskt av en vän till mig som använder det på en av sina ponnyer som har eksem. Jag tänker köpa en säck sånt o börja ge.

#1 vi vet inte vad det är för eksem. Inte veterinären heller.

rebeccajansson
0

Typ Helosan feta salvor brukar vara rätt ok. Vi hade även tjärsalva på vårat sto det höll ohyran borta…

ErikaSchieber
0

Feta salvor är bra endast om man har tillgång till dusch och kan tvätta ur ordentligt med jämna mellanrum tycker jag..annars fastnar det bara massa skit i och det blir ännu mer irriterat..det finns något från 4 ess tror jag det är. En vit flaska med turkos etikett, det står att det är mot svanseksem. Den funkar till manen och svansen och har funkat bra även på hästar med mycket eksem. Den är flytande (som vatten) och kladdar inget.

NatthaBlom
0

Det här helt klart boett som är de bästa täckena! Sen det ända medlet som funkat riktigt bra på Tina iaf är Nylanders hästkräm! billigast på Börjes;)

juliapettersson
0

Mitt sto har väldiga problem med eksem, ingenting har funkat… Nu har jag dock testat MJ:s hästsalva, började behandla när jag märkte att hon började klia för ett par veckor sedan, och hon har i alla fall inte kliat sedan dess. Peppar peppar, jag hoppas det håller i sig!!

williemarrone
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så här ser Pegasus ut i sin exem mundering…..

divansson
0

Horsol-funkar jättebra på min ponny. Han har slutat kjlia sig helt..

juliapettersson
0

#9, är det där ett Boett-täcke?

williemarrone
0

11# Nej, det är en lycra huva från hööks

ryttarn
0

Vi använder Horsol, helt osanoligt bra. Ponnyn har helt slutat att klia sig. Kan rekomendera det varmt….

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

juliapettersson
0

Vet någon om Horosol har kommit ut på apoteken ännu? Hörde att det skulle göra det!

Dolores
0

Manex och Horsol använder vi..Funkar tycker vi..

_JonnaRoos_
0

Julia horosol finns på apoteket:D

Pallen
0

tvätta med diesel och spillolja. det funkadejättebra på min häst rosa. men hon gillade det inte. så hon stack, garage porten höll inte:S

Nitro
0

Nämen, Glenn i ny version ;)

maiijjha
0

#18 verkar väl så…….

Millaaann
0

Antagligen samma person med…hoppas Anna stänger av han från sajten..

ElinLilja
0

Ett tips är homopatmedeciner. Min shettis har nåt konstigt eksem, ingen vet riktigt mot vad men han får homopatpiller som är uttagna för just honom. det är små piller som han får X antal dagar i X antal veckor på våren innan solen, knotten och sånt kommer. Nu har han man kvar året om utan en massa sår och klåda… Kan vara en värt att prova, skönare om man kan ha hästarna utan eksemtäcken

tearsofmemories
0

#8 Var kan man köpa Mj Salvan? vad ligger priset?

juliapettersson
0

#12, från Hööks! :O Kan man köpa dem fortfarande??

#22, kolla på www.vikingponnycenter.se. Jag betalade 300kr för en flaska, inklusive frakt!

StuteriDar
0

Horosol, helt överlägset. 96% av alla blir HELT fri från symptomerna och de kan leva ett vanligt häst liv, utan täcken m.m!

Edde
0

Vet ni att det är 96 timmars karens för tävling vid användande av Horsol? jag har i en tidigare länk frågat men då blev det tyst. Jag tycker att ni som skriver och rekommenderar preparat på denna sida borde vara medvetna om att sidan i första hand vänder sig till människor med tävlingsponnyer. Nog borde de som i arbetet säljer Horsol och även sysslar med tävling vara medvetna om detta och hjälpa till att informera. Det tas alltfler dopingprov inom ponnytravet och jag kan bara rekommendera stor försiktighet vid användandet av produkter ni inte vet något om. Kolla alltid STC karenstider!

divansson
0

#24 sämmer bra det..

#25 vet, det ärsynd. det funkar ju jättebra.  förstår nte varför egentligen, det gör j ingen annan skillnad än att hästen slutar klia sig, den blir ju inge bättre på att springa.. konstigt.. menmen..

[mamma]
0

#26 Nu vet ju inte jag exakt vad det är för bestånddelar i Horsol men om det är satt 96 timmars karens så är det troligt att det finns något som bedövar/lindrar i preparatet. Går då detta ut i kroppen finns det risk/chans att även en liten "skada" kan bedövas. Hmm, måste ta och kolla vad det finns för något i Horsol som ger karens.

Som Edde säger kolla alltid STC´s karenslista. Inte kul att bli avstängd..

MagganS-B
0

Jag rekommenderade inte Horsol i akt och mening att ungdomar skulle "åka fast" i dopingkontroll, utan för att lindra djurens lidande. Jag förutsätter också att var och en som använder liniment, flugmedel och även vissa fodertillskott är fullt medvetna om att det finns en lista på dopingpreparat som man bör kolla. Horsol innehåller salicylsyra och propylenglykol för att mjukgöra och lindra. I beskrivningen på http://apoteket.se står också karens STC 4 dygn = 96 timmar! Horsol är receptfri handelsvara, alltså INTE ett läkemedel!

Lider en häst så mycket av sitt man och svans eksem (allergi) så att den mår dåligt, så tycker jag inte heller att man skall tävla med den!

giffan
0

Vi har faktiskt smörjt med vanlig matolja… inget kliande ännu iaf… Knotten "drunknar" i oljan…

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Superman
0

Olivolja eller rättare sagt Virgin oil. Kallpressad fungerar alldeles utmärkt om inte det är en för kraftig eksem.

juliapettersson
0

Jag har nu använt MJ på Rosalie i ca. 2 mån, och hon har aldrig varit så fin som hon är nu i man & svans!

Boode
0

#31 hur lång tid tog det innan du fick salvan efter att du beställt den?

Andy
0

Har använt Horsol på mina pållar, o jag är såå glad, Russi har inte kliat sig nått alls, Andy har kliat sig lite i manen men inget i svansen!!!!  Det är ju fantastiskt att jag hittat nått som hjälper!

juliapettersson
0

#32, två dagar tror jag.

juliapettersson
0

Vad kostar Horsol förresten?

ozzkan
0

#35 220:- flaskan, o de e små flaskor.

Andy
0

Men de räcker länge, har behandlat två hästar nu i snart 2 månader, ska snart beställa en ny. Den räcker nog en hel sommar till en häst.

juliapettersson
0

Nu har jag beställt en, kommer imorgon!

divansson
0

#36 vaah!? ja köpte min för 200! :D haha, gu va bra! gått vinst på 40spänn.. :) köpte ju två flaskor..

Chirak-96
0

Jag smörjer med AVS14 och har boett täcke. Men han går utan täcke när det ösregnar. Har haft man och svans kvar i två år nu!! Hans exem är lindriga.

divansson
0

jussteja, har också AVS14 de fyra dagar jag inte har på Horsol.. de är ingen doping på alls…

DubbelE
0

"marinera" hästen i kallpressad rapsolja! Funkar bäst, dränk hela manen o svansen, fick tipset av Elisabeth Blomander på örebro den 12.e o så började jag dränera Rocky i de o han har nästan hlet slutat klia! o han har kliat sig hysterisk genom både vintern o våren, så det funkar :)

annars är Equie Lotion jätte bra med, från Nordpost. Det innehåller vetegräs tror jag o luktar linolja. det är dom 2 sakerna som har funkat aldra bäst för oss o vi har provat avs14, switch (nästintill farligt, 2 av dom hästar vi har provat det på har fått kraftiga alergiska reaktioner och nära att stryka med), horsol m.m men det är Rapsoljan som funkat bäst o efter det equie lotion.

Grafit_93
0

horosol är helt klart bäst…

divansson
0

#42 hm, ska nog pröva på tvååringen. på honnom hjälpter inte Horsol.. :P men ska köpa imorrn.. :)