Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etiketthästhälsa
Läst 1521 ggr
feliciahayd
2

Sjuk

Hej!! 
Jag tänkte kolla om någon har haft liknande problem med sitt russ (eller annan häst) som jag har på mitt. Och i så fall finns det något att göra, och vad har ni gjort?

Det är så att jag har ett russ och han är 6 år och jag har haft honom i lite över ett år.. Han hade då inte tävlat på ett år, men han var tränad. Jag kvalade honom ett tag efter jag köpt honom och han kvalade långt under rekordet. Vi tävlade bara lite på hösten då jag köpte honom på sen sommaren men det resulterade ändå i många fina placeringar och en rekordsänkning från 2.20 til 2.14.. Sen fick han vintervila i ett par månader. Sedan körde jag lugnt igång honom, och när vi började med snabbjobben så sprang han efter någon månad långt under rekordet. Och jag var så peppad och taggad till första start, vi hade anmält och jag skulle köra det sista förberedande snabbjobbet veckan innan. Då kändes han inte som kan skulle, men jag antog att han bara hade en dålig dag eller att balansen inte stämde, så jag beslutade mig för att starta veckan efter då han känts okej i träningen hemma. Men när det väl var tävlings dags så tog han inte ett travsteg, han bara skuttade med bakänden och ville inte alls vara med, efter det så han i stort sett fått vila hela tiden, och tävlingen var i maj.. Vi har varit på Kalmar ATG klinik, på travbane kliniken i Halmstad, det hittar inga större fel som ska kunna orsaka detta tycker dem. Sedan cirka 2 månader tillbaka har det kommit en kiropraktor regelbundet som säger att han tror att han beckenrotation, men han verkar inte bli bättre i alla fall. Han galopperar liksom inte med bakbenen utan han tappar liksom bara rytmen total och ibland känns det som om det är alla fyra benen, nu kan han springa runt 2.09 ibland och vissa gånger går han inte ens långsamt rent. Nu känns det som om alla i min omgivning har gett upp hoppet, men det har inte jag, för jag vill hitta felet och se i fall det går att återgärda, då jag verkligen inte vill ta bort han..

Har någon varit med om liknande?? Jag behöver all hjälp och alla råd jag kan få!!

Mvh Felicia

Winner04
0

Vi hade liknande problem med Winner förra året. Han tappade rytmen helt med bakdelen och ville verkligen inte springa. Han studsade enormt med bakdelen. Vi tog först ut e-terapeut men efter att hon varit några gånger och det inte blivit bättre så sa hon till oss att gå till veterinär. Sagt och gjort, vi gick till veterinären och de gjorde böjprov osv. Där kom de fram till att det var glidleden som spökade och han blev behandlad i den. Så efter en ombehandling så var han frisk och vi kunde sakta men säkert öka träningsmängden. Nu har han inte haft några problem alls och är finare än någonsin :)

Prova mer olika veterinärer.. En lösning på problemet tror jag att det finns! :)

amandahandersson
0

Det var precis vad jag tänkte på när jag läste, att han förmodligen har ont i ryggen/länden/korset.

Jag hade ett russ en gång, Zolero, som hade jätteproblem med korset, han blev lätt stel och travet fungerade inte alls. Vi hade kollat upp benen på honom 100 gånger utan att hitta något fel, två gånger under 4 säsonger blev han behandlat för karlledsinflammation men det var det enda han haft i benen.

Däremot upptäckte vi också att han hade vargtänder, som störde honom ordentligt. Så om du inte kikat munnen på din häst - gör det. Mycket fel där kan ställa till det ordentligt, det har jag fått erfara även på mitt andra russ.

I vilket fall, Zolero hade inte beckenrotation som du säger att din har, så fråga din kiropraktiker vad man kan göra åt det och hur man underlättar sådana besvär. Men i Zoleros fall (som mest var stel och fick lätt muskelknutar) var det massor av massage och träning som gjorde honom bättre. Jag masserade med liniment innan och efter varje träning, stretchade, fick motionera honom en del för att hålla honom mjuk och smidig. Sen tränade jag upp hans bakdel ordentligt, han hade otroliga muskler.

Sen ska man också tänka på, att även om hästen travar tokigt bak ibland är det inte där felet sitter. För Zoleros del fick han sedan inte plats med sitt baksteg (som faktiskt blev otroligt bra efter all massage och träning) och då fick man fokusera på framsteget, för att länga det.

För Zoleros del var det mycket blod, svett och tårar som gällde, jag höll på och trixa som en idiot i 4 säsonger med honom. Att han inte blev någon stjärna berodde mer på hans huvud i slutändan, för kroppsligt fanns det till slut inga problem. Så fortsätt jobba, du kan höra av dig via PM så kan jag ge lite andra tips! :)