Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etiketttävling
Läst 1615 ggr
stallnysater
0

Anmälningskalendern?

På SPTF's första sida går det att läsa följande (rubrik Propositionsändringar, den 12 april):
"Observera också att flera banor har börjat använda anmälningsformulär. Du kan se vilka de är i anmälningskalendern."

Nu har jag suttit och letat runt…. Men kan inte hitta den….
Någon som kan förklara hur jag hittar den???

~Sandra~
-Medarbetare på ponnytrav.ifokus.se
-Medarbetare på tibetanskspaniel.ifokus.se

stallnysater
0

~Sandra~

dextrosol
0

Den fungerade, jag anmälde idag Skrattande

ryttarn
0

#2 Använde du formuläranmälan? Fick du någon bekräftelse på att anmälan var mottagen och vad dom motagit?

Varför jag undrar är att jag har väldigt dåliga erfarenheter av det pearlscript som används till anmälningsformuläret. Det är extremt instabilt och jag skulle inte lita på det en enda sekund.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Tusen
1

#3 Vi anmälde på detta vis till Solvalla förra året. Det gick utmärkt. Inte ett enda litet fel blev det.  Kanske programmet uppdaterats och blivit bättre sedan du använde det?

ryttarn
0

#3 Det har inte uppdaterats sedan 2009. Problemet är inte bara scriptet i sig utan den teknik som används. CGI scripting försöker man idag undvika så mycket som möjligt då det finns gott om säkerhetshål i detta hos många webservertillverkare. Programeringsspråket pearl, som Matt använder, är även det klassat som en säkerhetsrisk av de flesta i branchen

Jag menar inte att alla anmälningar blir fel, då vore det ju enkelt att åtgärda felet. Men pga den teknik som används finns det stora risker för borttappade anmälningar, tappad data i anmälningar samt att det ganska lätt går att "sniffa" data från scriptet. Detta kan tex användas för att sniffa ut mailadresser till vilka man sedan skickar spam.

Jerker Klang,

www.isil.se

giffan
0

#3 Man får en bekräftelse på att anmälan är mottagen, men inget mera. Kanske man ska ringa på utsatt tid och kolla..

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

dextrosol
0

Jag har ännu inte fått min bekräftelse ännu, hoppas den kommer snart

stallnysater
0

#7 Bekräftelsen står väl direkt? Du får väl inget mail om det?
Så här står det längst ner på en sådan anmälningsblankett:

"När du skickat kommer en bekräftelse på att din anmälan kommit fram på en
separat sida. Någon annan bekräftelse skickas ej.
Från kvittot kan du backa
tillbaka till föregående sida om du ska anmäla flera hästar. Gör ändringar och
skicka sedan som vanligt."

~Sandra~

Tusen
0

#Bekräftelsen skall komma direkt då du gör anmälan. En sammanfattning, ungefär.Glad

dextrosol
0

Ok, missade nog den biten Flört

Tack för förklaringen

ryttarn
0

Tyvärr är det ingen bekräftelse på att det verkligen kommit fram, bara att skriptet skickat data till SMTP servern. Kan säga att jag deffinitivt inte kommer att använda den anmälningsmodellen…..

Jerker Klang,

www.isil.se

Tusen
0

# 11 Det är ändå ett bevis på att man anmält i tid och då är det väl bara för klubben att sätta in hästen i det lopp den är anmäld till.

giffan
0

#12 fast man har ju inget bevis för att man fått den bekräftelsen.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

StuteriLA
0

Till Solvalla ska man få bekräftelse- dels direkt på skärmen och via mail.

Anna Manberger, www.stuterila.seSkämtar

Tusen
0

#1# Du kan ju alltid skriva ut bekräftelsen. Den syns ju på skärmen.

Teja-Bea
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi i EPS har hittills tagit emot anmälningar via Anmälningskalendern till två tävlingstillfällen. Samtliga anmälningar har kommit fram och jag, personligen, har svarat på dem med en bekräftelse att anmälan är mottagen.

Jag har endast positiva erfarenheter från enmälningskalendern!

För er som inte hittar den så ligger den i högra fältet på förstasidan på www.SPTF.nu

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

ryttarn
0

#16 Jag pekar bara på riskerna med att man använder en väldigt föråldrad och osäker teknik. Efter 25 år i IT branchen och nästan 20 år med webutveckling så tror jag faktiskt jag vet vad jag pratar om.

Givetvis hoppas jag att allt kommer fungera, men jag litar inte på det och kommer därför konsekvent att dubbelkolla alla anmälningar som jag inte får mailbekräftelse på.

Väldigt bra som Solvalla o EPS gör, att man skickar ut en mailbekräftelse. Det tycker jag alla skall göra.

Jerker Klang,

www.isil.se

Tusen
0

#17 Det finns alltid en risk att man missar en anmälan oavsett vilket system man använder. En av våra russ försvann vid ett tillfälle trots att vi ringde in anmälan.

ryttarn
0

#18 Det försvarar väll inte att man använder en dålig metod när det är så himla enkelt att göra en bra?

Jerker Klang,

www.isil.se

stallnysater
0

Jag hoppas att klubbarna sätter i system att de även skickar en mailbekräftelse att anmälan är mottagen!

~Sandra~

stallnysater
0

har nu anmält via formuläret till Färjestad 22 april.
Skrev på ena anmälan att jag ville ha bekräftelse via mail, hoppas få det!

Synd att man inte får en kopia av anmälan på tacksidan.
Dessutom står det så här när man skriver ut den:

anmälningsformulär ponnytrav Eskilstuna
Kan ju vara lite smått förvirrande då man inte anmält till Eskilstuna!

Måste säga att det anmälningsforumlär som jag ordnade till MPTK förra året var/är bra mycket bättre.

~Sandra~

Tusen
0

#19 Nej, men hjälp dem istället då. De tar säkert emot hjälp om någon vet ett bättre system.

ryttarn
0

#22 Det har jag gjort ett flertal gånger under åren, så även denna gång……

Jerker Klang,

www.isil.se

VeronicaP
1

Vi har haft anmälnings formulär länge i Halmstad tror nästan vi var först med det och det funkar kanon bra och det har ännu så länge jag har anmält genom det aldrig blivit fel till någon klubb, har blivit mer fel när vi faxat, mailat och ringt i såfall.

ryttarn
0

#24 Det är inget fel i att ha ett anmälningsformulär på webben. Men när man gör det kan man ju använda en modern och säker teknik istället för en teknik från webbens barndom. Varför inte göra rätt från början när man inför något nytt.

Det kostar inte mer att göra rätt ämn att göra fel, snarare tvärtom. Det är mest det jag reagerar på. Har man tur så får man inga problem, men om man får problem är det inget kul. Tänker inte gå in på en teknisk beskrivning här, men det finns sttora broblem och risker med att använda pearl via ett CGI interface.

Jerker Klang,

www.isil.se

ruffe
2

vårat system kommer att innehålla fel tills vi d´får STs system. Har anmält till insprängt 1.50 med mitt russ Ruffe och skulle kört Russe rek 2.20 och det var via telefon till örebro(han är väll så gammal så alla vet vem det är? ). Vilket är ganska konstigt för dom borde ju undra vem ### som anmäler ner 30 sek i autolopp och har häst i boden eller något sådan. Så bara för att dom motagit anmälan vi telefon eller liknade måste det inte bli rätt.

ryttarn
1

Det jag befarade och har påpekat i mina inlägg ovan har hänt. Jag hade en förtvivlad ponnyägare i telefon i morse som hade anmält via formuläret till Kriteriet. Att han verkligen gjort det råder inga tvivel om då man via historiken i webläsaren kan följa att han gjort det. Om jag förstod det hela rätt så var detta dessutom den enda anmälningsformen till Kriteriet.

Jag har själv av ochj till anmält via formuläret men alltid skrivit i anmärkningsfältet att jag vill ha en skriftlig bekräftelse på att anmälan kommit fram. Får jag inte det så ligger jag och ringer tills jag fått en bekräftelse på att anmälan kommit fram. Har anmält via formuläret 5-6 gånger i år, en av dessa har inte kommit fram. Efterssom det var till tävlingar innom vår egen klubb vet jag att det inte vart "bortslarvat" på kanslit.

Efterssom jag inte fick ett mail från kanslit så ringde jag och kollade, annars hade vi missat den starten. Det är ju inte hela världen på en vanlig travdag, trist men ingen kattastrof. Men när det händer vid anmälan till kriteriet, ett lopp som är "once in a lifetime" för en ponny då är det riktigt illa.

Är det fler än vi som råkat ut för detta?

Hoppas innerligt att vi får det utlovade systemet för anmälan, info osv som utlovats till nästa år……

Jerker Klang,

www.isil.se

VeronicaP
0

Funkat bra för oss, tycker anmälningskalendern är den som funkat allra bäst faktiskt

VeronicaP
2

#27 förstår iof inte varför den ringer dig och inte solvalla eller Richard ??

ryttarn
0

#29 Givetvis hade hen ringt Rickard först, även varit i kontakt med Arne F.

Att hen ringde mig var för att få råd om hur det rent tekniskt fungerar, vad som kunde ha gått fel och den typen av frågeställningar. Jag har obbat med IT rellaterade frågor sedan -86, dvs långt innan webben över huvudtaget fanns. Så att hen ringde mig var kanske inte så konstigt…..

Jerker Klang,

www.isil.se

stallnysater
0

Jag tycker gott o väl att man kan använda ett formulär som automatiskt skickar en kopia på sin anmälan till den mail man uppgett i formuläret.

Jag skickade dock ett mail till ordförande (Ingrid Lundin Nordenhammar) i SPTS på fredagkvällen för att kolla så att vår anmälan kommit fram. Fick svar på lördagsmorgonen att vår anmälan kommit fram =)

Till er som anmäler via formuläret se till att spara en kopia på det ni skickar.
Vill man smidigt spara kan man ladda hem ett program som kan göra pdf-filer. Där väljer man ju pdf-skrivaren istället för sin vanliga skrivare. Det pogrammet jag använder heter PDFcreator. Lycka till =)

~Sandra~

ryttarn
1

#31 Precis, det är så man gör för att säkerställa att anmälan verkligen registreras. Genom att använda ett modernt programeringssätt och lagra anmälningsuppgifter i en databas kan man låta databasen skicka bekräftelsen efter att uppgifterna är registrerade. Då har man säkerställt att uppgifterna verkligen lagrats och inte försvinner i cyberrymden.

Jag är absolut inte mot att man använder webformulär för anmälan. Tycker att man skulle kunna använda det till mycket mer som tex registrering av unghästar, licenser, dressar mm mm. Men det gäller att man använder modern teknik som säkerställer att data verkligen registreras.

(ursäkta om detta inlägg blev lite tekniskt)

Jerker Klang,

www.isil.se