Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettutrustning
Läst 2365 ggr
MissFiona
0

Hjälp!

Jag vill ha ett slags stänkakydd som täcker hela vägen över nosen? Finns det något sådant? :o Hon tycker nämligen inte om att springa förbi de andra och så fort man närmar sig så sackar hon efter igen, fast hon inte har några problem att hinna ikapp! Ibland så kan hon gå bättre om man lägger sig i ett utav de yttre spåren men oftast inte! Idéer förutom att hon kan vara rädd för stänk? Någon som varit med om liknande med era hästar?

einarsson
1

Stänkskydd kan vara bra om hon bara bromsar när hon får stänk, bromsar hon även i yttre sår, där det inte stänker hjälper inte stänkskydd. Isåfall måste du träna på omkörningar. Om ni har mer än en häst och mer än en kusk kan ni göra det hemma, annara får du hitta någon som kan hjälpa dig. Det är bäst om ni kan vara tre-fyra ekipage när ni tränar.

feliciahayd
0

Jag hade en häst som gjorde det i perioder utan att veta varför, för mig funkade det med jordborstbländare, storhäst storlek passar utmärkt till litet/stort russ. Efter ett tag slutade hon..

carsbo
0

jag hade samma situation, jag köpte ett stänkläder(tror jag det heter) vad jag kände av i loppet så fungerade det. någon annan som har erfarenhet av det?

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

alexandraaj
0

#0 du kan också prova med en stänk huva. En del hästar gillar inte stänket i själva ansiktet.

MissFiona
0

Låter som att fler har varit med om samma sak och de är så synd när man vet att dem verkligen kan! Men finns det någon slags stänkhuva som täcker HELA huvudet , allså mulen med? Finns de något annan orsak till att de gör så? #1 hon går om ibland på yttre spåren men inte alltid. Hon gjorde aldrig så förut!:/ känns konstigt att hon börjat med de nu på de senaste tävlingarna!

Tusen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nej, man täcker hela huvudet med stänkhuva och nosfladder. Då blir hela huvudet täckt. Hittar ingen bra bild på det just nu men du får nog lösa det på det viset.

thilda-
0

när luddan hade en sån period så tog jag på flughuva + "nosfladder"

MissFiona
0

Får testa med en Flyghuva till o börja med! Sen får vi se om det funkar! Så det har alltså med utrustning att göra? Inget psykiskt? Att hon inte riktigt vågar gå om för att hon är osäker på de andra hästarna, mig eller sig själv?

giffan
1

#8 Finns även hästar som inte gillar att få stänk på kroppen.. Och då kan man ha ett bogskydd på .Du vet ett sånt där tunt man kan ha under täckena för att det inte ska skava..

Och det kan stänka ut i spåren oxå, kör då hellre ut ett spår extra när du ska köra om, och börja omkörningen i tid.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Winner04
0

Våran Winner trodde vi oxå att han var stänkrädd för att han inte vågade gå om och han tog lixom inte i, han slängde sig i galopp osv. Men med honom gick det inte att ha på saker på huvudet. Däremot så handlade det om mognad för hans del och han har nu (som 8 åring) hittat stilen och är verkligen på G. Visst, han tvekar lite ibland men det är bara att nöta på så försvinner det med. Han var inte sån i början utan det kom efter ett tag och nu har han mognat rejält, han tvekar aldrig längre. Det är inte så att det bara handlar om omognad för din häst? Ha tålamod och träna mycket, med andra hästar och kör mycket omkörningar i träning så tror jag att det KAN släppa.

MissFiona
0

Tack!:D