Unionstravet
Varför kör man Unionstravet kat-B utan prispengar?
Att säga att man inte kör med prispengar i Norge är en dålig förklaring likaså att man har bra hederspriser. Risken som jag ser det är att man fortsätter med att köra lopp utan prispengar i kat-B på andra ställen också.
Unionstravet borde vara ett sådant lopp så att det var förhöjda prispengar i minst 2500 i förstapris.
Vore toppen om man tog bort prispengar och startavgifter i kat B också. Tycker inte alls att det är fel så länge det inte är några startavgifter.
#1 Det vore idiotiskt att ta bort prispengarna från Kat B (av någon anledning)
Då antal hästar B loppen minskat mer än A. och kommer då att minska ännu mer! Allting verkar bara kretsa runt att slippa startavgiften!?
#2 Antalet startande shettisar ÖKADE då man tog bort startavgifter OCh prispengar. Underligt?

Unionstravet har alltid körts utan prispengar, från den dag det startade. Istället får samtliga deltagare reseersättning. Detta är ett väldigt speciellt lopp där i princip endast VPTS ekipage tävlar mot norska ekipage, därav upplägget.
#3 Tror knappast det är anledningen. Finns andra faktorer som har med födelsetal, insatser från travskolorna mm mm som har större betydelse. Att göra sådana förenklingar som att tro att en faktor orsakar allt, både iupp och ner, visar på ganska stor naivitet.
I kat A är resandet mycket mindre än i Kat B, iaf historiskt, dessutom är antalet föräldrar som betalar större bland kat A än i Kat B. Tror vi skulle förlora en betydande del av de äldre ungdommarna om vi tog bort prispengarna. Även om det inte går ihop ekonomiskt så finns möjligheten…..
För min personliga del kan jag krast konstatera att Palle har sprungit in 4.500:- och vi har betalt ca 1200:- i anmälningsavgifter. Mao har jag fått in ca 3000:- för att subventionera diselkostnaderna som är det som verkligen kostar när man tävlar……..
Jag är nog snarare av den åsikten att prispengarna skall öka i Kat-B.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
#4 Du får tro vad du vill men det är en markant ökning i år av startande shettisar mot de senaste två åren. Och ja, det finns statistik på det.

#4 Ingen publicerad statestik efterssom säsongen inte är avslutad ännu. Men mig veterligen är du nog tämligen ensam om att förorda att prispengarna i russtravet skall bort, förutom en och annan "indignerad" A-ponny ägare.
Skall väll tillägga att jag var mot att man tog bort pengarna i kat-A oxå, men där hade vi lixom ingenting att säga till om. Att ta bort pengarna i kat-B riskerar att många går på stor häst direkt när dom är 16 och då är det nog ajöss ponnytrav…… Dessutom ajöss russ som ras oxå……
Jerker Klang,
#6 Det är nog adjöss med russen i vilket fall. A-kuskarna går redan nu direkt över till stortravet.

#7 Inte är det något jag märker av iallafall, varken i startlistor eller i efterfrågan på russ till travet.
Men det vore onekligen intresant att se hur antalet ungdomslicenser har utvecklats de senaste åren samt hur hög startfrekvens dom har. Kollade detta för några år sedan och då var det inte många…..
Jerker Klang,
#8 Vad märker du inte av? Att efterfrågan på russ minskat eller att russloppen inte längre är fyllda? Nog märks väl det rätt tydligt, båda två? Och ungdomslicenserna har ökat markant de senaste året. Det kan du själv lätt kolla på ST´s hemsida.

Just nu är det små barnkullar, för de som kör russ, födda 98 - 95 i den region vi bor i. Och större kullar för de somkör shettis. Det är väl kul att shettisarna inte har försvunnit trots att man tog bort prispengarna, men jag tror inte det är lösningen för kat B. Och flera som löser f-licens fortsätter att köra ponny i några år, då det är ganska få lopp för de med f-licens i dagsläget, om du inte har egen häst. Och har man börjat jobba så kanske man inte har tid och möjlighet att fortsätta ha häst. Jag förstår att fler trappar ner när de börjar bli 16-20, då kanske studier och jobb tar upp den mesta tiden.

#9 Både och. Jag har inte problem att sälja de russ jag vill sälja till det pris jag begär för dom. Visst, jag blir inte nedringd när jag annonserar men jag har heller aldrig någon brådska utan vill att hästen skall hamna på rätt ställe och få rätt förutsättningar. Hittils har det aldrig varit något problem och jag ser ingen skillnad på det i år än under de 6 år som jag aktivt fött upp russ.
Mitt intryck är att det är färre instälda russlopp i år än förra året, dessutom fler hästar i de flesta. Visst, det finns vissa högsvansade lopp som SM och guldsoet för att ett par exempel, som varit uselt, men flera klubbar har fått dela lopp för russ i rekordspannet runt 2.15 alternativt fått säga nej till anmälda hästar. Men det riktiga svaret på detta får vi inte förrän statestiken för i år är samanställd.
Antalet starter som gorts av kat-B ponnyer har legat tämligen stabilt under åren 2004-2011, däremot har antalet tävlingstillfällen ökat ganska markant under denna tid, vilket givetvis kan ge intrycket av färre starter.
Men som sgt, det skall bli intresant att se när statestiken är sammanställd.
Jerker Klang,
Tråkigt att det minskar! :(
Vi har då iaf bidragit till att russen ökat, och shettisarna minskat… då vi bytit kategori…
Men tycker runt om att många lägger av med russen just för tid och pengar… Shettisar där ställer flera föräldrar upp. Vet några som letade shettis men inte hittade… Det va alltså svårt att få tag på en tävlingsbar shettis. PÅ russ sidorna finns det massor, riktigt fina, bara att välja..men dom finns kvar länge..
Hoppas verkligen inte pengarna försvinner på russen med, det tar udden av det hela lite, och då tycker iaf jag att våra ungar kan slita på ett varm el kallblod istället.. Även om ponnysarna är helt underbara!
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
Om prispengarna i kat-Bloppen tas bort är det nog slut helt och hållet med både trav kat-B och russet som ras. Prispengarna har i verkligheten bara blivit lägre och lägre under åren. Har sett i gamla tävlingsprogram och nog borde prispengarna höjas rejält minst 1000-1200 kr i förstapris.
Att man ger resebidrag i Unionstrav hindrar inte att man får prispengar men det ger signaler att prispengarna är på väg bort.

#14 Nej, att Unionstravet inte har prispengar ger inte den signalen. Läs det jag skrev i #4 så kanske du förstår, annars, tänk till en gång till….
Det är inte prispengar i propagandatrav/bygdelopp heller, men det ger inte signalen heller att prispengar är på väg bort……
Jerker Klang,