Hjälp!
Jag har en 5 årig russ valack, ganska liten. Som har ett fint fram steg men på något sätt fungerar inte auktionen. Han springer och knockar i och skuttar med bakbenen.
Någon som har bra förslag på utrustning man kan testa?

Har du testat boots?
Kortare tå bak, boots fram för snabbare framsteg……bara en tanke, har ju inte sett hur han går…..
Jag har en häst med liknaden "bekymmer", och på honom testade jag raymondcheck igår - och han gick som en klocka!
Så mitt tips är;
Boots fram och bak, och raymondcheck! Jag har även strykkappor bak på min, men det är för att han slår ihop bakbenen i varann.
Jag har tyngre boots fram, lättare bak. Detta varierar, men just nu testar jag den balansen.
Sen är det alltid bra att ha en vältränad bakdel. Jag har kört massor av backe nu, och han har inte tatt ett enda felsteg de senaste två veckorna.

vad har du för balans på honom nu?

Det där låter väldigt likt min 5-åriga russvalack. Han har ännu bara gjort 3 starter, och när han ska springa lite fortare så fungerar det inte helt ordentligt bak
Känn efter ordentligt hur din ponny springe, travar han snabbare/kortare/längre med något utav benen?
Min ponny travade lite snabbare, kortare med vänster bak och då blir han och studsa med hela bakdelen och lägger aldrig riktigt ned sig i käken heller..Med framdelen travar han bra men iom att han studsar upp med bakdelen och inte trykcer på ordentligt därifrån så blir han liite tung fram i.
Han har idag fått massage + akupunktur och han var lite stel, nästan lite låst på ett ställe längre upp på vänster sida bak, hon kankade;) och massarede rätt det.
Han behöver klättra 2ggr/vecka och annars köras som vanligt, när han blir studsig så ska han hållas igen direkt och komma in i rätt takt själv, och efter max en månad så skulle det där studsiga och lite snabbare kortare bakbenet vara bra och vanligt. Inga boots eller dyl. skulle ej användas nu….
han skulle också efter att han klättrat ha på värmande liniment uppe vid ländryggen..
Detta var inget allvarligt alls utan det är bara att träna o massera ibland, kunde ha blivit så när han växte lite fort, eller sträckt sig i hagen..
Brukar din ponny stå o vila ngt speciellt ben??

knakade..inte kankade….;P;P

Precis som #3 säger, rid/klättra i backe..Det är jättebra!! ;D
#6, vi har ganska så lika hästar vi ;) haha ;)

Hehe ;) :P
Börja med att kolla upp så hästen är fri från skador och dylikt!

#12 Fast Ijor ijor slår i alla fyra *ler* så nu så ska vi testa lite med boots både fram och bak, sen är han ju inte hoppig bak .men vi har ju tid på oss med honom då vi i inte stressar det får ta den tid det tar att få han färdig , men han både rids lite och körs , på det viset blir det lite mer varierat.
Luddan är lik.. Lät en kompis träna henne.. och det slutade med att jag fick en utskällning om varför jag är ute o kör med en "halt" häst!

Men man ska inte ha för brottom heller och tro att det enbart ska funka med lite balancering..
Har de vart i en liten västperiod eller om de är det så kan de komma lite efter sen och det kan ta en stund innan de "hittar" tillbaka och kommer rätt igen i traven…
Mitt russ är 5 år och har växt en hel del under vintern ( han kanske är lite senare än en del, men det finns ju en anledning till att de slutmäts när de är 8 år) o nu hänger han rikigt inte med när hans kropp har växt en del…men det får ta den tid det tar..jag har gott om tid på mig med han också ;)