intervall träning?
Hur ofta kör du o din ponny intervall träningar? Vad tycker du är lagomt? och varför?
Kör lite titt som tätt.. Ibland blir det två 1000-meters intervaller, fyra 400-meters, fem 350-meters.. Ja, det går att köra på så många olika sätt!
Jag tycker det är bra träning, och även bra för att omväxla träningen.

Jag kör 500 metersintervaller minst en gång i veckan…

Jag kör 300-500 meters intervaller ca. 1 ggn i veckan..

Jag kör 2X 500m intervaller 2 ggr i veckan. Hela träningspasset är ca 1 mil, 2 intervaller räcker då det är ganska tungt och hon går såpass mycket upptill det, 5km värmning, 2 km nerjoggning och 2km mellan intervallerna.

gemini går 6 galoppintervaller (ca:500-600m) en gång i veckan.

400m intervaller med tryckvagn. fasst han går så mycket.. så.. aja..

3 x 500m galoppintervaller en gång i veckan med Rosalie.
Golf går det fast i trav, någon gång då och då när det inte är så mycket lopp.

jusste, han går ju 12galoppintervaller bakom varmbloden minst en gång i veckan..

#9 12st ? hur långa då? :P

våra varmblod går oxå 12 stycken intervaller på 400 meter,
Plexus går intervaller 2 ggr i veckan, 6x400m eller 5x500m

Jag har på senare tid kört jättekorta intervaller från 50-100 meter bara för att hon ska bli lite "taggad" funkar kanonbra men man kan inte köra så för mycket då flippar hon =S tidigare körde jag längre intervaller men det gör jag inte nu under tävlingssäsong.. bara om det är väldigt lång tid mellan loppen ;)
//Mickan

#10 400-500m men han blir ju inte enns svettig.. :P flåsar knappt.. han tar de mest som kul.. verkar det som.. hah

Oj, 6 km galopp! Lät rätt hårt…

#15 låter så ja.. :P han blir finare i benen av det också.. konstigt. haha, äh han trivs med det..

typ kör på i 3 min…o sen jogga 3 min. ska försöka göra det 1 ggr i veckan med det blir typ varannan

6 km galopp, minst en gång i veckan, bakom varmblod?
Måste hålla med Julia om att det lät rätt hårt.

mm.. håller med om att det låter hårt.. men jag håller koll på det hela, om han flåsar mer ön vanligt eller blir mycket svettig (brukar inte bli alls) så går jag hem igen..
Brukar köra 500 och 300 meters intervaller. Brukar bli 2 st 500 och och 2-3 st 300. Hur ofta jag kör beror på, vilken häst såklart men också vilken form den har och om den startar eller inte.

#14 han måste ha en jäkla kondis din häst, om han inte blir svettig av det där! :P

#21 verkar så det.. körde han 14 ggr med 15kg tryck där idag.. :P blev lite svettig på halsen, pulsen gick ned till vanligt efter 5min.. :P

#22 15 kg tryck, shit ta det lugnt så du inte drar sönder hästen! Alltså ett pra jag känner har bra hästar men inte ens dom låter varmbloden dra 15 kg kan vara nån enstaka gång isåfall.

#23 mm, men de är ju max som han går ibland.. men han håller runt 10kg kanske.. shit.. hmf, våra varmblod drar ju över 20kg.. :P
Jag kör 500 meters intervaller, ca 4 st. Kör dem 2 - 3 ggr i veckan.

#22 Vad har han i vilopuls då? Låter ganska osannolikt att gå ner i vilopuls 5 min efter hårt arbete.
En häst som itne blir svettig har inte bra kondition, det är tvärtom, ju bättre kondition, desto mer svettas den.

Jag kör 5-7x 500m ungefär 1 gång i veckan.

#26 runt 30
#27 nja, tycker det verkar konstigt eftersom att han kan gå så himla bra när han går långa distanser, ju längre ju bättre, sist vi va vid banan med han så körde jag ett 2140, ett 1640 och ett 1140m.. han gick bättre ju mer man körde han.. jag vet inte hur.. :P

#29, herregud, din häst pallar verkligen mycket. mina hästar skulle typ bli trötta av att tänka på att ha sån träning som din häst, hehe. Vad är det för en superhäst du har?
han låter ju helt otrolig..

#30 Mycket och mycket, det beror på hur fort man kör ju. Och hur mycket hästen får återhämta sig mellan. Men jag skulle aldrig köra snabbjobb utformat på det sättet.

#31, Ja det är sant, jag tolkade hennes inlägg som att hon tränar hårt, alltså mycket & fort när hon skrev att hon red 6 km galopp, minst en gång i veckan, bakom varmblod. Och mer än 6 km med 15 kilos tryck. Men sen vet ju inte jag HUR hon har kört i tempo och hur mycket ponnyn får återhämta sig, det är sant. :)
Sånt som man borde ta reda på innan man yttrar sig, rackarns att jag alltid ska glömma! :)

#32 detär hårt, kör iaf runt 2.20-2.25.. första gången fram å tbx kanske ja kör runt 2.30 eller nått, för att han ska få lite uppvärmning.. mellan intervallerna så går han bara en välldigt liten bit, bara där vi vänder, det är typ sammanlagt 20m eller nått liknanade som han får gå.. Min ponny blir bara bättre av det, sen jag tränat på deta vis så har han alldrig varit i närheten av sjuk eller inte blivit minsta lilla tjock/ful i benen, han blir bätte av det på alla sätt å vis.. Jag tycker det är ganska konstigt själv, men men.. nu på lovet när det är starter så ska jag sänka trycket till 10kg och rida galopp varannan vecka ist.. :P så han inte tar för hårt när det är tävlingar å så..

#33, okej, ja då misstolkade jag ju inte helt fel då! :)
Om din häst alltid gått så här och bara mår bra av det så finns det ju ingenting som säger att du ska sluta med det heller. :)

Ungefär 1 gån i veckan går de 5x500m..:)