Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etiketttävling
Läst 3348 ggr
ruter
0

Sverigeloppet Startlista Final

Startlistan till finalen kommer här. Är det någon som har koll på hur fort finalponnyerna har gått i försöken?

Erika Perssons ponnyer har inte dom gått något försök, eller?

Hannna
0

Nej, försöken blev inställda. Även hästen som kvalat in från Solänget har inte gått något försök. De snabbaste segertiderna har väl Micklas på 1.42, Celine på 1.43?

amandahandersson
0

#1, Karamellen var med i ett försök på Bergsåker^^

Hannna
0

#2 Okej:)

maiijjha
0

Karamellen är kvalificerad från försöket på Solänget som blev inställt. Men han var ju trea i försöket på Bergsåker, så han har deltagit i ett försök.

natalie_
0

Lycka till allihopa!håller på "dalaekipaget" varette och jonna roos!=D

Nitro
0

Micklas 1.42 på Färjestad.
Celine 1.43 på Eskilstuna
Varette 1.46 på Romme
Hults Bonito 1.48 (?) på Visby
Skärmnäs Pigall 1.46 på Färjestad
Karamellen 1.52 (?) på Bergsåker
CD's Mascot & Hults Chikita har ej gått några kval.

_JonnaRoos_
0

Fan vad bra spår <:D

ozzkan
0

Kan va rätt många som vinner men Micklas har favorit skapet på sig! Sen e de Celine, Varette, Pigall och Chikita.

Hannna
0

Jag tror det kommer stå mellan Chikita och Micklas. Micklas var struken sist i Finland? Transporthinder då eller liknande? För han verkar ju vara frisk nu:)

amandahandersson
0

Jag tror på Micklas, han har gått snabbast i försöket. Men visst kan alla andra racers utmana :D

__SVANE__
0

Om inte varette är bland om tre så ska jag lägga ner min rörelse. Ja kan säga att det ser riktigt bra ut för hennes del,för så bra hon såg ut på ö-sund.

_JonnaRoos_
0

Haha tack så mkt Viktor:) jag tror faktist också lite på varette med tanke på att hon är så pass startsnabb och det bara är ett varv:) men annars vinner nog micklas, fast se upp för chikita, hon kan lätt vinna :)

Odena
0

#6 Bonito gick 1.49 =)

amandahandersson
0

#11, ofta du skulle lägga ner Svan!
Men visst, Varette är nog bland dom tre^^

maiijjha
0

Karamellen gick 51,8. Så sista platsen är bokad.

maiijjha
0

Får nog avboka sistaplatsen, för Karamellen kommer bli följdstuken……

Cherriese
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är de bara jag som tycker de är fruktanskvärt dåligt att ponnierna bara kommer att få vara på banan mellan 17.45 o 18.00 OCH mindre än 1 timme innan loppet som kommer gå typ 18.40…..  

Jag vill ju värma båda mina iaf minst 1,5 timme innan ni som kan Valla bättre än mig finns de nåt bra ställe att värma på? Jag vet om att de finns nån slinga o förut fanns bg-banan (men den e väl inte kvar?!) Jag får väl göra nån sort kompromiss annars, värma lugnt nånstans o sen vila o sen köra ut ett varv på banan.. Mascot har ju aldrig varit på Solvalla o han e ju lite fjantig… SUCK!!!!

ozzkan
0

#17 Vet bara om den slingan som ligger utanför stallområdet, med de branta backarna.

Nitro
0

#17 Ja , det finns väl bara slingan med jättebackar hela vägen typ.
Jag brukar värma min 4 bakvarv och 2600m rätvarv. Ofta man hinner det på en kvart.

Miii4
0

#17 var så förra året på agrialoppet med, en kvart. Fick värma massa i "skogen" för att sedan hinna med ca 3 snabba varv på banan!

juliapettersson
0

Men herregud vad dåligt, protestera! Säg att ni stryker era ponnyer annars om ni inte får värma.

Sarali
0

#21 ja eller hur…det är ju iaf på Solvalla !! Dom av alla banor borde ju ge mer än en kvart på banan för start…

Cherriese
0

ja, spec när de inte finns ens en rakbana(?) eller en "snäll" slinga att köra på… överallt annars jag vatt får ponnysarna värma fritt iaf nu på senare år.. o vad jag kan minnas fick vi värma fritt på valla när jag körde agria final 2005 (rätta mig om jag har fel), jag har iaf inget minne av begränsad tid.. mest sur över är jag att kvarten ligger bara 40min före start i loppet!! är de många som brukar värma så sent???

deweycheatumnhowe
0

1:a Micklas

2:a Hults Chikita

3:a Varette

ozzkan
0

#23 Va oxå me 2005, då va de ingen bestämd tid, som du sa. Ja brukar värma tills de e 5 min kvar innan ja ska ut me en av dom, så han e varm, när ja gjorde de sänkte han rejält men me dom andra brukar de vara ca 30- 40 min före loppet.

Miii4
0

#23 håller med.. Men man får göra det bästa av de dåliga förutsättningarna, det e ju lika för alla trots allt. LYCKA TILL! :D :D

Nitro
0

#26 fast lite extra synd då man har en häst som ska värmas mycket.

Miii4
0

#27 - Jooo, och jag tycker att en bana som valla ändå kan ge dom lite mer tid.

Nitro
0

#28 Ja, jag förstår inte problemet med att få värma tillsammans med varmbloden.

Miii4
0

#28. Axevalla ikväll, vi får se hur mkt tid vi får där, MEN ja har alltid värmt med varmbloden där. Fattar ej varför valla ej kan ge iaf  15 min extra… :S

amandahandersson
0

Hm..

Ni vill inte veta hur det var på Boden senast! (15 juni)
Vi fick inte änns sela ut vid transporterna på STALLBACKEN! Och det var bara lunchtrav, 5 lopp. Visst, det var dagen innan V75, men förra året fick vi i alla fall stå vid transporterna…
Vi fick sela ut på baksidan av travet, på tok för nära 97an (som går mot E4an, och bilarna kör fort där!). Sen fick vi inte änns värma på rakbanan! Så det var inte på tal om värmning på banan……
Men det gick ju vägen ändå.

Millaaann
0

Så jäkla dåligt alltså, om dom vill att det ska vara insprängda lopp så måste dom ju acceptera att vi ska få värma på banan, ponnyerna behöver ju värmning lika mycket som varmbloden…Det är typ komma tid, köra loppet, åka hem, o snabbt ska det gå!

..tacka vet jag axevalla, där har iaf alltid jag värmt med varmbloden!

amandahandersson
0

#32, det är ju så.. Jag tycker det är skitdumt! Bläää!

juliapettersson
0

En bekant till mej fick inte värma på stora banan vid ett insprängt lopp, hon sa bara nähepp, då tar jag min häst och åker hem. Då gick det minsann!

Hannna
0

När det var världsrekord försök på valla 2004 fick inte ponnierna värma på banan överhuvudtaget. Fick köra runt 10000 varv på bg-banan, den fanns ju kvar då. Men nytt världsrekord blev det ändå trots detta. Men tråkigt såklart att det blir så, Solvalla är väl kanske inte den mest ponnytrav-vänligaste banan.

amandahandersson
0

Jag personligen värmer inte Juppe på banan, men när man inte änns får vara på RAKBANAN!? Huvva, skärpning storhästtravet…

Om nu STC vill göra om ponnytravet, tycker jag tamejtusan att steg 1 ska vara att vi accepteras på landets SAMTLIGA banor!

juliapettersson
0

#36, håller med! När det är så förbaskat viktigt att ponnytravet ska likna storhästtravet kan man väl iaf få värma sin häst som de stora hästarna får…

amandahandersson
0

#37, exakt. Och sen vill man gärna ha ett stall att sela ut i, och en box att stå i borde ju perfekt!

varette
0

Hults chikita vinner (!)

FridaNyberg
0

På Visby får vi alltid värma med varmbloden, riktigt skönt faktiskt =)

juliapettersson
0

#40, ja, ni har tur. På Gotland är ju liksom russen accepterade.

Mollberg
0

Det känns ju verkligen som Valla satsar på sina ungdomar när man knappt får värma sin ponny..

maiijjha
0

Lycka Till ikväll!!!!

amandahandersson
0

Hur har de gått?

christ
0

ag lyssnar på loppet just nu,strax målgång……

Hannna
0

Varette vann :D:D:D Så Jäkla kul!:D

Hannna
0

Både Micklas och Chikita blev diskade på upploppet men hade inte kunnat rå på Varette ändå är de rapporter jag fått. STORT GRATTIS Jonna:D F*n vad ni är bra!

amandahandersson
0

GRATTIIIIIS :D:D:D:D:D:D:D:D
Nu slipper svan lägga ner sin verksamhet x)
Haha, nee ;) Men det är Jonna och Varette värda :D
*väntar spänt på tider*

christ
0

*48 Varette vann på 1.47,? Hults Bonito 2a Skärmnäs Pigall 3a

Odena
0

Ett stort GRATTIS till de placerade =)

Hannna
0

Loppet hade visst startat med voltstart!!! Solvalla hade skrivit fel i programmet och då var man tvungen att köra efter vad som stod där. Ändrade ju förutsättningarna en hel del om man säger så…Ganska dåligt faktiskt.

Millaaann
0

GRATTIS JONNA, FY FAN VA NI ÄR BRA!!! :)

AK47Kalashnikov
0

Wow! Tre Gotlandsponnyer i topp, vad kul! Grattis allihop!

deweycheatumnhowe
0

Som man ofta får höra ;

" Varje lopp skall köras "                                              

#47, vad har Du fått för rapporter? Både Micklas och Hults Chikita var jämsides med Varette på upploppet. 140 meter kvar fick Micklas sin tredje galopp när han försökte gå om Varette, då bryter han ut lite och " stör " Chikita som också galopperar.

Det resulterar i att hon också blev diskad, hon hade verkligen bra fart och hade nog tagit hem segern. Det hade däremot varit orättvist eftersom hon orsakade 1 omstart och var minst 1 längd framför linjen i andra försöket, men huvudstarten valde att släppa.

Nu blev det som det blev, kul för Varette och Jonna, glömt att säga GRATTIS förresten!

Ses på Solvalla 29 Juni.

ruter
0

#51 Jag tror nog inte vi ska skylla på Solvalla denna gång. Redan när startlistorna lades ut här i denna tråd den 13 juni stod voltstart som startmetod. Nej, problemet ligger hos STC som har helt nonchalerat Sverigeloppet Ponny 2007. I propparna står det naturligtvis autostart, men vad hjälper det nu?

Anna_
0

Grattis Jonna :D:D

christ
0

*54 Ja då är det ju ponnytravdag så då kanske ponnykuskarna kan känna sej välkommna…..Frågan är om Solvallas stortrav verkligen vill ha ponnyerna där på sina dagar,de besvära sej inte ens att ta fram listor till prisutdelningen,SPTS fick gå efter vad som sas i högtalaren……,svaret de fick var att vill ni har listor så får ni väl fixa det själv!!!!!

JennyBrunzell
0

GRATTIS MIN FAVVORIT JONNA! Bra att du hörde mitt skrik på upploppet ;) hejja varre!

Ronaldoo
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Stort Grattis Jonna ch Varette!

Lisann
0

Riktigt tråkigt att det blev som det blev, speciellt då publiken inte förstod någonting varför alla ekipage befann sig på bortre långsidan…. man hörde en och annan kommentar på E-läktaren om framtidens kuskar som var minder kul att höra…Men frågan är om ingen av de tävlande eller anhörig till tävlande sett i programmet att det felaktigt stod voltstart ist för auto?

amandahandersson
0

Framtidens kuskar äger!

maiijjha
0

Ska vi ta och samla in namnunderskrifter till STC och kräva att vi behandlas bättre till exempel att vi ska värma på Stora Banan, att loppen ska köras mellan "storhäst" loppen och att loppet ska köras enligt PROPOSITIONEN!!!!!!!!

Grattis Jonna och Varette!!!!

Hannna
0

#55 Jag vet inte vem som skrivit fel, men fel var det i alla fall.

#54 Nej jag vet inte, jag har inte sett loppet, bara pratat med vinnarkusken, så jag kan ju ha fel.

christ
0

*60frågan är också,varför reagerade inte arrangerande klubb..

fan_idole
0

#64 Detta lopp arrangeras av STC/SPTS.

#63 SPTS "sportchef" har naturligtvis inte korrläst startlistan, som f.ö. produceras av Kanal 75.

Vi satt 140 kvar så det som #54 skriver stämmer. Min uppfattning är att Micklas (travet stämde inte alls denna kväll) inte hade tagit sig förbi Varette, däremot hade Chikita verkligen fått upp farten i tredje spår, när hon blev störd av Micklas, och förmodligen givit Varette en match in på linjen. Nu skipades trots allt någon form av moralisk rättvisa, eftersom Chikita skulle ha blivit utkörd redan innan start efter två solklara tjuvstarter.

jessssica
0

Grattis :D

christ
0

*65 ja då är det väl de som skulle ha uppmärksammat feltryck i programmet då?

fan_idole
0

#67 Egentligen "feltryck" redan i startlistan, som kommer ut (och produceras av) Kanal 75 på uppdrag av SPTS.

Lisann
0

Men är det ingen som har tittat på startlistan och uppmärksammat att det stod voltstart? Lite märkligt isåfall..

Millaaann
0

dubbelt…

Millaaann
0

#65 Men va är det för "voltvakter" egentligen som inte kan reglerna? Om ngn tjuvstartar så ska det vara omstart, oavsett om det är insprängt eller inte!! Friar man bara för att ponnyerna ska bort från banan så fort som möjligt eller?

Lisann
0

#71 Det var uppenbart att alla såg att det var tjuvstart, voltvakterna också som skrattade lite. Men som sagt loppet var tillräckligt försenat som det var och Solvalla och publiken var riktigt stressade och ville ha iväg loppet…tråkigt men sant..

Millaaann
0

Så j-vla dåligt, men när d gäller varmblod, nä då e d ingen stress!!

ozzkan
0

Så vart de på Åmål me, dom va helt allvarligt 15 m över men de va tvugna att ha iväg loppet, för dom ska kunna fortsäytta i samma takt. Annars är det väldigt bra på Åmål tycker jag.

Miii4
0

#71 - Likadant på Axevalla igår ju!
Linn erkännde tillomed att hon var över med mycket o på min volt var jag på linjen o dom andra minst 10 meter framför.
Kollade på startpersonalen, som bara skakade på huvudet!

Dock kan jag säga att dom inte hade NÅGRA problem med ponnysar på banan som värmde. En stor Eloge :)

fan_idole
0

#71 "Voltvakter" var Solvallas ordinarie startpersonal. Din misstanke om "att bli av med ponnyerna så fort som möjligt" är inte ett undantag på Solvalla utan en regel.

Millaaann
0

#75 Ja precis, inte illa att man får värma med varmbloden iaf..

#76 Så sjukt dåligt, dom vill att vi ska köra efter stora travets regler, men ändå vill dom inte ha oss på banan…dubbelmoral e d ju på hög nivå alltså!

amandahandersson
0

Buuuuuu! Vi gör en fet jäkla motion till STC, elr något liknande.

Lisann
0

Tror att de flesta banor faktiskt vill ha ponnyerna på banan och därigenom visa att för att travet ska överleva behövs det mycket ungdomar som kommer in i sporten. Då är ponnytrav ett utmärkt sätt eftersom travet har förändrats mycket, med bl.a. döda stallbackar(ex.Solvalla) och det är inte lätt att bara börja "hänga" där som man gjorde förr. Hur som helst så tror jag många banor är "rädda" för vad publiken ska tycka om ponyloppen, publiksiffrorna sjunker ju som bekant ganska fort och de kanske inte vill bli av med fler.

Nu tror jag att om bara banorna vågade satsa lite mer ponnyerna, med exempelvis med mer info, intervjuer, spel osv. och verkligen påpeka att detta är framtidens kuskar tror jag en hel del skulle fatta tycke för ponnyerna. Men som det är nu får inte loppen tillräckligt med tid, de ska snabbt in och snabbt ut, många i publiken vet inte att det ens att det ska köras ponnylopp utan det blir mest som en negativ överraskning som tar tid.

Vågar man inte satsa, vinner man heller inget( Publikens uppskattning)

fan_idole
0

#62 och #78 Vi måste skilja på STC och de ordinarie travsällskapen. Det finns banor och sällskap som verkligen ställer upp för såväl ungdomstravet som ponnytravet (Färjestad är ett lysande exempel). Här gäller det i stället att påverka din egen ungdomstravansvarige och din egen klubb. På Solvalla har detta med ungdomsansvarig inte fungerat för fem öre sedan det infördes och ponnytravklubben har (tyvärr) inte ens försökt att åtgärda detta.

amandahandersson
0

#80, men det är STC som håller i "göra ponnytrav till storhästtrav", dom är alltid ytterst ansvariga! Dom borde väll kunna BEGÄRA av sällskapen att ponnyloppen får mer tid?

fan_idole
0

#79 Man kan ju lugnt säga att Färjestads satsning på årets första storlopp (Påskbomben) blev en succé. Det var värmningsrapporter direkt i TV, en intervju med "experten" Marie Florqvist och en "rak vinnare" från kommentatorn i Kanal 75. Runt om i landet satt spelare och kollade detta och tog rygg på experterna. Det blev rekordomsättning för ponnytrav (drygt 41.000:-), ett kanonlopp, och - experterns och värmningstipsarens drag satt. Mer sån't.

Lisann
0

#82 Ja, exkat.

fan_idole
0

Ett tillägg till inlägg #82. Samma dag (långfredagen) kördes tio lopp på Umåker - stortrav alltså. I sju av loppen var omsättningen sämre än den var i ponnyloppet på Färjestad!

Millaaann
0

Eftersom Solvalla är en sån "stor" bana så kan man ju undra varför stortravet inte kan samarbeta med ponnytravet, eller tvärtom. Något som behöver redas upp i klubbarna kanske?!

Varför inte ta efter Färjestad och satsa mer på ponnytravet när stortravet kör sina dagar, då tror jag att det skulle vara mer som anmälde till dem insprängda loppen, än vad det gör idag..

fan_idole
0

#85 Det här har nog mest att göra med de människor som är tillsatta att sköta de saker de ska sköta, det vill säga, om de tar det på allvar eller inte. På Solvalla kan jag lugnt konstatera att den som är tillsatt som ungdomsansvarig fullständigt har missuppfattat sin uppgift och helt negligerar ponnytravsällskapet.

Självklart är Färjestads upplägg (det finns förmodligen fler banor som inte jag känner till) någonting för övriga ungdomsansvariga runt om i landet att (åtminstone) intresserera sig för och kontakta, det är ju inte så att man blir smittad eller sjuk av att utbyta erfarenheter.

Millaaann
0

#86 Då kanske ni ska byta ut den ungdomsansvarige på solvalla mot en som vet vad det går ut på. :)

Nitro
0

Hemkommen från Solvalla. Kan ju säga att man kände sig inte direkt välkommen!
En kvarts värmning, voltstart, grinig startpersonal. (När jag kommenterade att det skulle vara auto ist för volt fick jag till svar "Ja men lilla vän, i programmet står det minsann volt. Volta nu!" och en bana som var som en sandlåda. Sladda har man inte tid med, det är ju bara ponnyer! Två tjuvstarter, men vafan, loppet är ju redan försenat. Skitsamma, det är bara ponnyer.
Resultatlistor? Nej det får ponnyfolket fixa själva om de vill ha!

wilson
0

GRATTIS JONNA! & Jenny till 2 platsen

PippiL
0

Det är bedrövligt när starter släpps iväg fast det är en klar tjuvstart. MEN detta är väl inte unikt för Solvalla?
Jag tycker detta är något som vi alla har varit med om på alla banor när det är insprängda lopp.

Är det någon som vet en banan i Sverige som är stenhårda och kallar tillbaka starten om det är en tjuvstart, oavsett hur många det är?

Millaaann
0

#90 visby kanske…

Cherriese
0

Måste bara säga att visst jag var över i båda starterna MEN de va inte bara jag som var det!! Linn som körde min andra häst sa att i andra starten var hon säkert över med hela hästen! Dessutom var de aldrig någon som pekade ut mig som den som orsakade omstarten eller hörde jag så illa? Jag hörde inget om de i högtalarna iaf..

När tom varmblodskuskarna säger att banan är dålig då är den verkligen inte bra för ponnierna…

Ingen som har några bilder på mina två?

Mollberg
0

#92 De sa aldrig vem som orsakade.

amandahandersson
0

Riktigt uselt av Solvalla!

Jag har dock tjuvstartat med drygt 20 meter på Boden en gång, och voltvakten sa "nu blir det omstart" och vinkade av. Så vi höpll in våra hästar, och nästan skrittade och skulle vända upp då speakern sa "då har starten gått i dagens ponnylopp".
Mena arga vi vart! Bandomarnämnden bara ignonerade omstarten!!!
Och sen när jag protesterade mot det sa dom bara "vi missade det, men det är väll inte så svårt när ni står utspirdda över halva banan??"
Och ja, det var ett penninglopp….. gah vad arg jag blev!

Absolut_Luks
0

#90 Är nog Visby som är hårdast… många fastlänningar som blir lite suris för att vi är ganska hårda.

Odena
0

#95 Ja visst blir det hårt ibland men endel flaggvakter man ser vet nog inte riktigt när det är tjuvstart och inte. En gång (!) när jag startade på egen volt ca. 140m efter resten av ekipagen hade min flaggvakt ingen koll alls utan stod med ryggen åt mig och kollade på sin häst som startade 140m bort.                   Men en sak jag inte gillar med Visbys start system är att man skall ha ordnat flaggvakt i samma lopp som man skall köra.

Sarali
0

Resultat ???

varette
0

Tack så mkt ni som grattat:D, kul när det bara är tråkig stämmning över loppet :/ jaja, jag är iaf glad men jävligt less på alla som klagar så :(

varette
0

några bilder på varette nån ?

fan_idole
0

#98 Du ska inte bry dig ett dugg om snacket om arrangemanget och genomförandet av loppet.

Prestationen I LOPPET är som vanligt att bästa hästen vann. Så har det alltid varit, och kommer alltid att vara.

_caroline_
0

Grattis Jonna!

amandahandersson
0

#98, Varette gjorde det jättebra!

Tråkigt bara med dåligt arrangemang! Fatta int Solvalla att det var ett SUPERLOPP med många riktigt snabba russ… Gaaaaaaaaaah!

amandahandersson
0

#98, Varette gjorde det jättebra!

Tråkigt bara med dåligt arrangemang! Fatta int Solvalla att det var ett SUPERLOPP med många riktigt snabba russ… Gaaaaaaaaaah!

jessssica
0

Ingen som fotade?? :D

MarieSim
0

Här I Boden är ponnyerna välkomna, publiken tkr det är kul ; )

´När jag värmde under v75 i Boden så började dom applådera när man kom med ponnyn och jag menar sånt är ju kul :)

Tkr de är dåligt det som hänt menar sverigeloppet är ju ett stort lopp de är ju inget litet lopp precis !?

Grattis Jonna ni var värda den där segern :)

De är jag Frida Simonsson maries dotter som skriver ^^, bara så ni veeet;)

amandahandersson
0

I boden är vi inte välkommna… Vi fick inte änns sela på stallbacken och värma på rakbanan! Iaf inte jag…

Maretto
0

Grattis Rättvik och Varette :)

juliapettersson
0

Hmm, känns som om att Jonna och Varettes seger kom lite i kläm, stod ju bara någon liten rad om det på ponnytravet.com… men stort grattis! Glad

Nitro
0

#98 Innan loppet startade var du en av dem som klagade mest Räcka ut tungan

varette
0

Men jag vart så klart fruktansvärt besviken på att det inte var auto..klart man säger till när det är fel? men inte fan skulle jag säga att jah hade förlorat ett lopp på grund utav det, ALLA fick lika förutsättningar, förut att micklas fick bakspår och alla sprang på samma "dåliga" bana, sedan kan vissa hästar hanter det bättre..

FridaSimonsson
0

# 106 , veeet men de fanns inte plats : (((
jag fick stå i Jeppes stall för att jag jobbade, dom hade ju sanerat alla stall sen stod de massa häst bussar å skit : /
aja, men vi är iaf välkomna under loppen ; )))

Lisann
0

#110 Samma förutsättningar? Tanken med loppet var väl att de snabbaste hästarna skulle få spår längst ut på vingen, alltså de sämsta spåren…Nu fick 6 och 7 springspår vilket om man behärskar spåren är de två bästa.

ruter
0

Nu är det bättre och blicka framåt. Loppet är kört och resultatet är klart. Och förhoppningsvis har ansvariga kring loppet lärt sig sin läxa för den här gången. Lycka till i sommar!

equuleus
0

#112 Fick väl ändå startspåren efter prissumma :)?

VeronicaP
0

Grattis Jonna till segern.

Men A-Ponnisarna får inte värma på banan på Axevalla när det är insprängt , vi fick inte göra det i allafall förra året när det var Agria försöket utan fick värma utanför i stället.

Amanda har kört både final 2005 och 2006 i Agria och 2005 fick de värma hur mycket som helst och 2005 var det i en kvart , så vi var väl glada att det var My som gick 2006 då för hon behövder inte värmas så där jätte mycke.

Kan tala om att jag är inte rädd för att flagga när det är tjuvstarter i allfall och vet att någon gång på våra hemmatävlingar så vet det en hel del som gnällde just för att det blev så många omstarter och till slut blev jag rätt irriterad på några och sa att det är inte vi flaggvakter som gör fel utan det är kuskarna som inte lärt sig att volta Oskyldig

SofiaLindh
0

visst skulle det vara skönt om man fick värma med varmbloden! Men det är ju faktiskt en säkerhets grejj det hela.. sen har vissa storhästar aldrig sett en liten ponny förut och skiter nästan på sig.. men tycker det är dåligt att ni bara fick värma en kvart!

SofiaLindh
0

blev två…

juliapettersson
0

Att storhästar blir rädda för russ tror jag inte är speciellt vanligt. Visst, en liten vit shettis kanske är skrämmande, men russ som går 1.45, nej, de flesta blir nog inte rädda.

_jonna
0

"Efter kritiken av genomförandet av finalen i Sverigeloppet är det begogat med ett samtal till Ylva Lagervall med frågor, främst om startmetoden. I programmet läste vi Voltstart men proppen förespråkade Auto. Hur kunde det bli så?
"Ansvaret för det är helt mitt, varken jag eller någon annan uppmärksammade det i tid. Jag ber uppriktigt alla och i synnerhet berörda kuskar om ursäkt för det kaos som uppstod när det kallades till start. Det som inte får hända hände nu och det får inte upprepas. Nu är jag på väg till STC:s Bo Hjertsson för att diskutera händelsen och finna rutiner för att det inte ska ske igen. Dessutom så är ett brev med ursäkt på väg till kuskarna i loppet"
Vi nöjer oss med Ylvas svar och skyller inte vidare på andra funktionärer på Solvalla, det förändrar ingenting och gör inte saken bättre."
Ponnytravet.com

Absolut_Luks
0

riktigt tråkigt när det blir såhär. Men hästarnas prestationer får vi vara glada över! På vissa banor känns det som att ponnysarna är mindre värda… Beror nog också mkt väl på hur bra sammarbete det är mellan banans ponnyklubb och klubben för storhäst-tränarna. På Visby får ju ponnysarna värma på banan och så…Det finns nog dom som har klagat över det och visst är det en risk men med en erfaren kusk så händer det ju inte något,oftast! Kan iaf inte komma på någon sådan händelse på Visby.

(återigen klagar jag över de nya reglerna) Därför tycker jag att 16-års gräns regeln är urkass! Tänk om en 15-åring har tatt licens lagom tills denna blir 16 och inte alls har vana,får köra på stortravet…då kan man ju hellre ta efter hur många lopp den kört.

Absolut_Luks
0

Glömde grattis Jonna!

varette
0

Tack tack alla ;D

Jagz
0

# 116 Jag tror faktiskt inte hästar tänker på det sättet, häst som häst. Det är nog mer en undanflykt för det stora travet att slippa ponnyerna.

amandahandersson
0

Tror inte heller på att storhästarna blir rädda för ponnyerna. Blir odm det är det ju fånigt! Nog fan borde det mer trovärdigt att ponnyerna blir rädda för STORhästarna!

Jagz
0

# 124 Ja, precis. Man hör aldrig klagomål opm ponnyer som blir rädda för storhästar, så varför borde det vara tvärtom? Det är bara fjantigt!

amandahandersson
0

Exakt, skit fjantigt… På skellefteå har det vart att ponnyer inte får värma på banan för att storhästkuskarna påstår att dom I inte ser ponnyerna!??!

Nej, fetskärpning STC! Jag tycker det är helt skamligt att  dom försöker göra om vårat härliga ponnytrav till någon kopia av storhästtrav, och sen  accepteras vi inte änns!  Huvva…  Accepterar dom inte mig accepterar då inte jag dom för en spänn!

Jagz
0

# 126 Haha, inte ser ponnyerna? Löjligt! De borde lära sig hantera hästerna om de skulle bli rädda innan ni kör ut på banan isåfall.

casandra
0

Jag har också sett flertalet storhästar som blivit "rädda" när man kommit med ponnyerna, men då är det ju aldrig heller något drastiskt utan mer att dom stirrar på dom och sedan springer förbi, eller springer och spänner sig osv, ja ni fattar! Så visst finns det dom som bli "skraja", MEN jag tycker inte att det är en avgörande faktor till att man inte ska få värma.

JennyBrunzell
0

Förut läste jag på en sida där dem hade dagens eller veckans flopp, minns inte riktigt, det var länge sen. Då hade en storhästkusk sagt: att "dagens flopp" var att det var ponnylopp mellan lopp 1 och 2. Han tyckte att om det skulle vara insprängt kunde det vara innan tävlingarna. Men gud vilket insprängt lopp om vi ska få tävla innan loppen när knappt det ens är publik på plats :) haha

Sombatic
0

Jonna du var värd segern! Tro inte annat/ Kram från Halmstadmamma

varette
0

Tack tack, nej jag vann det kanske inte tuffaste loppet som gått, men det var f*n inte heller på fusk så:)

casandra
0

#129, haha vilken nöt! mycket till insprängt lopp då! :)

casandra
0

#131, grattis, håller självklart med om att ni var värda segern :)

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.