Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikett: tävling
Läst 440 ggr
AnnaLundin
0

A- och B-ponnyer i samma lopp?

En alldeles rent hypotetisk fråga…

De snabbaste A-ponnyerna travar numera lika fort som de ganska bra B-ponnyerna, dvs strax över 2 minuter.

De långsammare B-ponnyerna går på liknande tider som de ganska snabba A-ponnyerna - 2.20 - 2.40

VAD tror NI om ett lopp (naturligtvis då med rekordhandikap) där man låter dessa tävla tillsammans, över storleksgränsen?

Som sagt, en rent hypotetisk fråga, som pluppat upp i huvudet här… :P

Mixie
0

Joo det vore väl kul att prova kanske i något jipposammanhang?

//Mickan

johanna__
0

Jag tycker att det verkar ganska kul eftersomde flesta A-ponnyer jag vet springer mkt bättre mot B-ponnyer. Men isåfall kanske något enstaka lopp ibland bara för skojs skull :)

Colt
0

Det skulle vara kul att testa….men jag tror det skulle bli svårt i längden…vi säger ett lopp med grundlag 2.40.
Russen i den "klassen" har ofta MÅNGA sekunder till godo, vilket inte många shettisar har. Dessutom i dem loppen kommer många ostartade russ ut, och många av dagens ostartade russ kan gå 2.15 redan från första start.

casandra
0

Kunde vara en kul grej, att pröva någon gång och då självklart med rekordhandicap som du säger. :)

jessssica
0

Jag tycker också att det skulle vara väldigt kul!!:D Men då som nåt jippolopp bara kanske..:P:P Fast som #3 säger så kanske det skulle bli svårt just i den tidsklassen - 2.40 då russen oftast är i princip ostartade och bara utvecklas hela tiden. :P

Ylva_Sundbyholm
0

Det ni pratar om att russen kan sänka mycket i 2.40 loppen borde man kunna avhjälpa med att russen måste ha gjort ett minst antal starter för att få vara med i loppet.

Jag tror att det vore bra för både russ och shettisar att tävla mot hästar som är jämna i tider. Tänk att för dom snabba shettisarna att faktiskt få ha mer än 10 motståndare någon gång? Dom loppen ser lite tunna ut nu även om det är väldigt hög klass på hästarna som startar.

jessssica
0

Ja så kan man ju göra, att russen i 2.40-klassen måste ha gått ett visst antal lopp ;)

Det skulle verkligen vara jättekul med ett( eller flera) sådana lopp :D

TildaLinge
0

Man behöver vell inte ta just 2.40, det som kanske skulle bli flest hästar i skull evell bli ett 2.25-2.30 lopp eftersom det finns många shettisar och russ ligger i dem tiderna

AnnaLundin
0

Det är helt fritt vilka tider det skulle handla om, de jag skrev var mest bara exempel för att visa att det skulle vara fullt möjligt, eftersom dessa ponnyer travar i ungefär samma hastigheter!

casandra
0

Det vore faktiskt riktigt coolt att köra rättvist handicapade lopp blandat mellan russ & shettis, jag skulle lätt ställa upp i ett sådant :)

Jossaa
0

jag skulle vilja testa :)

Emmma
0

#3 Håller med!
Men de kudne ju vara kul att testa i jippolopp elr nåt :)

Sombatic
0

Kalmars klubbmästerskap körs väl så?

ryttarn
0

Problematiken i et sådant lopp är att, som ett exempel, ett Russ med ett rekord på 2.25 troligen har betydligt enklare att sänka sitt rekord med 5 sekunder än vad en shettis med samma rekord har. Kan vara kul att prova i ett Jippolopp kanske, men deffinitivt inte som en "riktig" tävling.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Teja-Bea
0

Det här konceptet har vart faktum på EPS träningstävlingar de senaste 15 åren…

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

hiprex
0

vore kul och testa

natalie_
0

skulle va kul faktiskt=D

TildaLinge
0

13# Nej, inte kör loppen men där emot så rids monté loppen så det är faktiskt ganska kul! Skulle vara roligt att testa ett sådant kör lopp

Jenniferohlson
0

Det kan ju alltid vara värt att prova:) en rolig grej;)

Jennie-Estman
0

Det skulle vara en kul grej att testa mitt russ springer nästan bättre mot shettisar.

Billy
0

jag håller med ryttarn, de får räcka att ha det som jippo lopp

Kima
0

så gör man väl i danmark ? där får shettisar och russ tävla emot varandra har jag för mig!!