Springspår-vem är den för?
Återigen har tidningen Springspår dykt ner i brevlådan.
Denna gång betydligt tunnare än den var i början. En tendens?
Men då man bläddrar i den hittar jag egentligen endast ett reportage som handlar om ponnytravet och det ligger på baksidan (!!!) av tidningen.
Är det så tidningen är tänkt att vara? Fokus på de yngre som håller på med stortrav och ett ponnytrav i skymundan. Kanske det är så det är tänkt men jag tycker det är väldigt synd att se hur styvmoderligt ponnytravet behandlas .
Tänker jag fel?

Här är det ingen som läser springspår längre, varken ponnykuskar eller kallblodskusk. Den har helt enkelt överlevt sig själv……
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
Jaa, du "Tusen". 
Egentligen har vi väl sett det här länge. Ponnytravet är inte intressant längre. Numer tror man att alla som kör ponnytrav är kuskar som senare kommer att fortsätta med stortrav. Att verkligeheten inte ser ut så bryr man sig inte om. Då får väl hellre ponnytravet dö då tänker man.
Att göra ponnytravet intressant även för den som kör bara "för att det är kul" finns inte.

#2 Tror du är helt ute o cyklar faktiskt. När man pratar med folk på ST så finns det en väldigt stark vilja att göra ponnytravet till något väldigt bra. Givetvis är en del som rekryteringsgrund till stortravet, men inte bara som kuskar utan till travet som sport. Även på min hemmabana Färjestad är det väldigt possitivt att vara ponny kusk/tränare. Jag möts alltid av största respekt av både kuskar, tränare och personal när jag o Palle är nere och tränar på banan. Då är jag ju ändå tämligen överårig egentligen….
Anledningen att ingen bryr sig om sprinspår här beror mest på att ingen längre läser papperstidningar. Papperstidningen är en tämligen ålderdomlig företeelse som endast bakåtsträvare hänger kvar vid, ungefär som vinylskivan…
Jerker Klang,
#3 Vill man gör ponnytravet bra kanske man ska skriva lite mer om ponnykuskarna i tidningen. Det finns många jag tycker skulle kunna uppmärksammas av olika anledningar. 
#3 Spelar väl ingen roll om det är en papperstidning eller nättidning. Ska väl ändå handla om ponnytrav eller…?

Tyckte det var en kul tidning att läsa, intressanta reportage som kan sporra barn och ungdomar att våga satsa på ponnier och hästar i framtiden. En tidning helt rätt i tiden inför ev. gymnasieval och jobbartankar
.
# 3 Hur kan du skriva att ingen läser papperstidningar? Hur kan du föra alla ponnytravintresserades talan? Det får stå för dig alldeles själv…..Visst är det bra med datorer, men fortfarande är vi ett tidningsläsande folk!
#3 Att kalla människor som läser tidningar i pappersform för bakåtsträvare är väl varken snällt eller särskilt korekt.

#7 och #8 Finns dom som lysnar på vinylskivor oxå…..(bland annat jag när jag är i nostalgiläge). Men man behöver inte undersöka saken speciellt mycket för att se att det faktiskt är så att papperstidningen är ett döende fenomen. Flera tidningar har numera sin webupplaga som prio 1 och papperstidningen som prio 2(aftonbladet, SVD och DN bland annat). Pappersbruken som gjort tidningspapper jobbar för fullt för att lägga om produktionen. Rottneros bruk här i Sunne har varslat hälften av sin personal och lägger ner en av de två linjerna. Anledning? Efterfrågan på papper minskar drastiskt.
Senast nu i helgen var det en intervju med en av de ledande företrädarna för pappersindustrin i "God morgon världen" som sa att den största utmaningen för skogsindustrin var att lägga om produktionen från papper till andra produkter som tex biobränsle.
Med andra ord, jag är inte ensam om att inte läsa papperstidningar längre.
Jag säger inte att det är fel att läsa papperstidningar, men fakta är att färre och färre gör det och att de alra flesta tidningar för en tynande tillvaro. En stor anledning är de extremt dyra produktions och distrubutionskostnaderna. Dessutom är "nyheterna" gamla när dom kommer till läsaren.
Detta var en lång utläggning för ett sidospår,,,,,,
Jerker Klang,
# 9 Du skriver om dagstidningar, där håller jag faktiskt med, men facktidningar läses fortfarande, i alla fall enligt mina bekanta säger som är redaktörer för varsin facktidning…..
#9 Det var ju bra med ett långt inlägg, men du svarade inte på min fråga i #5. 
#9 Jag ogillar ditt påhopp om att de som läser papperstidningar är bakåtsträvare. Att läsa en tidning i pappersform har inget med om man är bakåtsträvare eller inte.

#10 är inte bara där, de var de tydligaste exemblen efterssom alla känner till dom. Men IDG(stor facktidningskoncern) har gjojrt samma sak.
Ett intresant program på SR angående detta ämne. http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/108733?programid=3626
Jerker Klang,

Springspår?? Nu ställer jag kanske en dum fråga, men finns den tidningen längre?
Den tidningen som jag fått hem heter "Unga travet - magasin" och handlar om unga tjejer och killar som sysslar med travsport, o där finns ibland olika repotage o fakta om ponnytrav också.
Då jag själv sysslar med trav o ponnytrav o tillhör "de unga" (21 år) tycker jag att det är trevligt när tidningen kommer hem.

Jag har också för mig att Unga Travet - magasin tidigare hette Springspår (helt ute o cyklar??), men att tidningen har ändrats sig till viss del i form o innehåll, o därför bytt till ett mer passande namn.
Är det samma tidning vi talar om, vill jag svara på trådskaparens fråga att Unga Travet är för unga som sysslar med trav. 
#14 Okej, jag skrev fel men det är ändå samma tidning och ni verkar ju ha förstått vilken tidning jag menar.
#15 Okej, så då ska tidningen vända sig till de unga som håller på med stortrav då? Ponnytravet är väl ändå fortfarande den största grenen inom travet för unga. Borde då inte tidningen ta hänsyn till detta?

#16 Jag gillar förstås också ponnytrav och det är alltid kul att läsa om det. Men denna tidning (Unga Travet) utger sig inte för att den ska innehålla ponnytrav specifikt utan den heter ju just "Unga Travet" och tanken (som jag tror) är då att den ska handla om trav för och om unga.
Jag tycker inte att tidningen behöver ta hänsyn till det då denna tidning har valt att rikta in sig på det unga travet. Självklart tycker jag personligen att det är kul med ponnytrav, men det får nog skapas en helt annan typ av tidning då.
Man kan också läsa på http://www.ungatravet.se/ där uppdateras det med fler nya artiklar, intervjuer med unga i både stortrav och ponnytrav. Här bloggar flera unga om både trav och ponnytrav. Nu kan man också läsa att första deltagaren är klar för ponnyelitveckan på Wången.
m.m. m.m.

Jag förstår inte gnället. Tidningen vänder sig till unga som håller på med trav både stora fyrbenta och små ponnier. Jag tyckte det här numret var matnyttigt med flera reportage hur man kan få jobba med sitt stora intresse på olika sätt. Här fanns reportage om en hästskötare/transportör, hippolog, hovsalagare, och intresserade som jobbade med referat. Samt ett från Årjäng där travskolan har lett till jobb på ekonomiavdelnningen på travbanan.
Tycker de har gjort en bra och intressant tidning.
Eller gnäller ni bara för gnällandets skull?

#17 Unga travet finns även på FB……
Jerker Klang,

#18 Håller med, #19 Det stämmer :)
Och vill man kan man kontakta kajsa.gustafsson@travsport.se som är redaktör för tidningen, för att lämna tips på nyheter eller andra förslag. Tidningen kommer inte ut så många ggr/år så vill man se det färskaste får man kolla deras hemsida eller också via FB, där man kan se en större variation av ponnytrav o trav, beroende på vad de plockar med för aktuella händelser.
Då var det som jag misstänkte då. Tidningen är INTE till för att belysa unga kuskar utan unga kuskar som har stora travare. Ponnytravet får den plats som blir över helt enkelt.
#19 Du har fortfarande inte svarat på min fråga i #5. Jag väntar….

Ja, eftersom den heter Unga Travet. Hade den hetat "Ponnytravet" så hade jag förstått synpunkter och gnäll i denna tråd.
Hur som helst så arbetar personer med denna tidning och hemsida, och har valt att rikta in sig på unga som håller på med trav - och det är väl roligt att det finns en sådan tidning överhuvudtaget? Naturligtvis faller den inte alla i smaken, eftersom den har en viss typ av inriktning. Precis som Bilsport, Allers, Hus o Hem m.m. m.m.
#5 Nej, det tror jag faktiskt inte (att tidningen ska handla om ponnytrav). Just den här tidningen handlar om unga människor som håller på med trav. Här plockas också aktuella händelser från ponnytravet, eftersom att många läsare sysslar med ponnytrav. Eftersom tidningen kommer ut så få ggr/år får man nog gå in och läsa på hemsidan om man vill se ännu mer. :)
Tidningen skickas förövrigt inte ut enbart till ponnykuskar utan även till unga som har storhästlicens.
Nu är jag lite för gammal, men jag tror säkert som några andra har skrivit också, att tidningen är motiverande att läsa även för unga som ej håller på med stortrav då man får inspiration från de unga duktiga kuskarna, tränarna o proffstränarna, samt som nu; tips på gymnasieutbildningar o andra utbildningar i hästvärlden, o övrig hästfakta.
Nä tacka vet jag när Ponnyronden fanns och Jan Mandahl var redaktör!

Saknar också den tidningen
#23 Fast jag trodde nog att "Unga travet" skulle vara mera jämlikt mellan stortrav och ponnytrav. Så dumt av mig.
Du tror inte att en ponnykusk och ponnytränare kan inspirera en yngre ponnykusk lika mycket då?
Nej jag är inte ute efter att klaga för klagandets skull, utan om nu tidningen skall belysa de unga kuskarna, så borde de unga kuskarna som håller på med ponnytrav få lika stor uppmärksamhet som de som håller på med de stora travarna.
Ponnykuskarna är ju också unga kuskar.

#26 Jag tycker nog att du ska skriva till redaktionen istället. Jag har bara skrivit vad jag har antagit att tidningen vill rikta in sig på, då de bytte till det namnet. Tidningen belyser inte kuskar, utan trav som är så mycket mer än kuskarna.
Du tror inte att en ponnykusk och ponnytränare kan inspirera en yngre ponnykusk lika mycket då? Svar: Jo, det tror jag absolut. Personligen älskar jag ponnytrav även fast jag också sysslar med kallblodtrav, därför har jag tidningen "kallblodtrav" också, så får jag min dos av det, och jag personligen hade gärna sett en tidning som Ponnyronden fortfarande, och att den innehöll massa intressant om bara ponnytrav!
Jag tror att om man har läst ponnyronden och jämför med den så blir man besviken. Och tror/hoppas man att den här tidningen ska innehålla massa ponnytrav reportage, då blir man nog oxå besviken. jag läser sällan tidningar, bläddrar igenom dom någon gång. Och har för mig att det varit uppe på rep möte om tidningen. Nu är det här inget sptf betalar för och det är fritt för alla att skicka in bidrag till tidningen. Så har jag förstått det iaf. Men som alltid så vill man gärna ha det man alltid haft. Jag har tidigare tyckt att den här tidningen varit onödig, men sen vänder den sig ju faktiskt inte till mig och kanske är mina barn fortfarande lite för små för att vara intresserade. Men när man kommer upp mot 17-20 års åldern och kanske inte lever i travet då kan den säkert vara nyttig. En tidning helt utan reklam och som vänder sig till ungdomar finns det inte många av. Så jag har ändrat syn på en för mig ganska onödig tidning.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
#27 Jag tror du missuppfattat mig en hel del. Jag är inte ute efter att Unga Travet enbart ska skriva om ponnytravet. Jag efterlyser bara lite mer jämlikhet mellan stor travets unga och ponnytravets unga. Inget mer.

#29 Det vore ju trevligt. Skriv till redaktionen vet ja! 
Jag förstod precis att du eftersträvade en tidning som innehöll mer jämlikhet mellan stor travets unga och ponnytravets unga. Men den här tidningens redaktion kanske har valt en annan typ av inriktning i sin tidning (?) Däremot framhöll jag en egen åsikt om att jag gärna skulle vilja önska denna tidning (som handlar om unga som sysslar med trav, precis som mej, därför rolig att läsa för min del) och att jag skulle tycka att det var kul om ponnyronden fortfarande fanns också!
Jag tror säkert att de vill ha in dina tips och idéer, då de skriver att de efterlyser sådana - så skriv in dit 
#30 Visst. Det gör jag.