Tävlingar "Ris & Ros" 2
Förra "Ris & Ros" tråden blev lite väl lång i slutet, men här kan ni fortsätta "risa" och "rosa" de olika tävlingarna.
"Ris & Ros" 1 hittas [här](http://ponnytrav.ifokus.se/discussions/4fe01835d4ebea61c000e167-tavlingar-ris-ros?discussions-3 "Tävlingar "Ris & Ros" 1")

Putt
Gävle 16/9
Ros:
Jättefina priser, jättetrevliga och hjälpsamma som jobbar där, det hördes bra i stallarna där vi var, flöt på bra under tävlingsdagen. Kanon också att shoppen var öppen! Det ska de ha mycket ros för.Det är också bra att man kan se så mycket över banan när man är publik, på tex solvalla så ser man bara hälften av loppet resten är skymt bakom skyltar. Stallarna är jättebra också, mycket plats, egen utselningsplats, dusch å ja :-)
Ris: inte så mycket, men en utav det är att det(vad vi förstod) bara en toalett till hands. Förstår att det blir rätt tråkigt att kommentera ponnylopp eftersom det inte alltid händer så mycket, men där kan de få en liten pik ;-) Stormen som var kunde de skippat att ha med *blink*
VÅr hemsida : http://twilimarsvin.wix.com/twilights
#2 lägger till också om skotkärrorna(gud hur stavar man det?) att de var stora och att de bara hade ett hjul, blev jättevingligt när det blev tungt o om man skulle tappa allt.. :)

Vill ge en hel bukett med rosor till Örebrotravets personal som hjälpte till och gjorde så bra jobb på ponnytravdagen.
Ris kommer jag inte på något
Örebro.
Ros:
Startpersonal, som va trevliga och hjälpte barnen rätt i volten Tänk om alla distanser kunde få ordinarie personal…
Super bra speaker (men det har ju ÖLPTS alltid och jag är inte partisk
)
Trevlig personal på inskrivningen
Ljud i högtalarna och MUSIK under tävlingen. Det uppskattas verkligen.
Tror jag fick se den bästa traktorföraren ever på en travbana!! Han saktade in när han såg någon ponny vingla och när dom körde vatten bilen så stängde dom tilloch med ner på vattnet för att inte skrämmas! Det måste iaf bli höga buketter rosor till dom!
Och som alltid har ju Örebro en super stall restaurang 700 kvar! Otroligt god mat.
Mycket var nog bra bra tror jag…Men en liten ris pinne kan jag ge:
Trist när inte foto-mike är och filmar. Är ju roligt att kunna beställa både tavla och film. Och sen är det ju roligt för uppfödare och tidigare ägare att kunna se sin häst tävla…
Hoppas dom kommer igen till nästa år.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus

#5 om det var samma kille som var speaker på Lindes i juni så är han ju toppenbra! :) Han är verkligen entusiastisk och kan skapa spänning i ett lopp, den bästa tycker jag :)
#5 Fast att Foto-Mike inte kommer kan knappast banan lastas för. Det är ju upp till honom.
#7 Nä det va inte så jag menade heller. Men det kan ju vara så att dom valt att inte ha, och då kan det vara bra att veta att det uppslkattas…
Banorna kan heller inte lastas för att man tycker vissa typer av kärror är svåra att köra… Men man kan ju skriva det man inte är nöjd med. Och Foto-mike brukar vara på örebro och linde… därför saknade jag det.
~ Anneli ~
#8 menade du skottkärror?varför kan man inte belasta banorna med det? om foto-mike tror jag de är för att det(vad jag sett) bara är två män som fotar ponnytrav,en var på gävle o den andra kanske var på någon annan av de 3 banorna

Mike hade annat för sig i borlänge, det var därför han inte kom o en var som sagt på gävle, tyvärr kan dom inte klona sig :/
#9 banorna ställer nog inte fram det bästa, då blir det inte kvar så länge. och man måste väll få påpeka vad man tycker är dåligt, sen finns det säkert en anledning som klubben inte alltid kan göra något åt. som i det här fallet då dom var uppbokade. men jag måste få kunna säga vad jag tycker iaf. ingen behöver inta försvarsställning för det!
~ Anneli ~
#11 nä inte de bästa men vad jag menade var bara att kärrorna var stora i storleken, av känsla nästan lika stor som vallas, o de har två hjul för stabilitet :) självklart får du säga vad du tycker men jag tror alla vi som svarade om foto mike bara försökte förklara anledning varför han inte var på örebro.

Kul att det uppskattas att vi dokumentrar tävlingarna!
Varje år har tävlingsdagar just denna helg krockat med varandra för vår del. Precis som någon skrev i tråden här har vi svårt att dela på oss så vi kan vara på plats med både foto och video på flera banor samtidigt.
Tack vare att Dala-Järna arrangerade trav på lördagen i år kunde vi vara på plats i Gävle på söndagen och då fick vi tyvärr hoppa över Örebro denna gång.
Vi får hoppas att det inte blir samma krock nästa år igen.

Var till Eskilstuna 23/9-12
Min Ros:
- Riktigt fina priser till de tre främsta ekipagen (i russloppen, vet inte vad man fick i shettisloppen)
- Man kunde se ponnyloppen i innestallen på den lilla tv:en, vet inte om man brukar kunna det men la iaf märke till det först nu i sådana fall
- Musik på tävlingsdagen, riktigt skönt och stillsammare, det tackar vi för
- Trevliga funktionärer
Mitt Ris:
- Lös, lerig, dålig bana (kan möjligtvis bero på regnet innan tävlingarnas början, men vill ändå ta upp det)
- Tyckte det var för kort tid mellan loppen dvs. för lite tid för värmningar. Tog tid på de 4 första loppen, 4 lopp på en timme, normalt sett brukar det väl vara 3 lopp/h
- Travshopen var stängd
Detta är vad jag kommer på just i denna stund, för övrigt så var det en trevlig dag där vi slapp regn (skönt det).
#14 travshopen var öppen :) Fast den var inte öppen på direkten, utan den öppnade typ när tävlingsdagen började :)
Jag vill ge Östanåkra en stor ros till att de lägger ut resultatlistorna på sptf efter hand när loppen har gått.

Eskilstuna 23/9
ROS: Vill ge en stor ros till alla funktionärer. Utan er hade aldrig tävlingsdagen blivit av. Hörde att det var stressigt och att det krånglade lite i måldomartornet, men det löste ni på bästa möjliga sätt.
RIS: Tyckte att det var tråkigt utan delfileringsmusik i loppen. Dålig tillgång på skottkärror och redskap, och att det gick lite sakta mellan loppen, i alla fall i början på dagen. (fast kanske bättre det än att behöva stressa?).
#17 Sakta mellan loppen??? Nää lopp 1. 2 och 3 körde dom på 35 minuter… det tycker jag är snabbt! (tror det va exakt 35 min när dom startade lopp 3) Tyckte det va skit stressigt mellan loppen… Man hade ganska precis 6 min mellan loppen och då hinner man som bäst värma tre varv på banan med ett normal snabbt russ. Men alla tycker vi olika 
Jag vill ge en stor ROS att det faktiskt var musik på eskilstuna, om än endast nere på banan, men iaf! Det har det inte varit på många många år. Tycker hela tävlingarna flyter bättre om det är musik.
Jätte kul att man kunde se loppen i intern tv ( synd att dom är så små bara för oss som snart är hel blinda
)
Bra att det stod tydligt i programmet att man skulle defiliera på veterinärvolten UTAN check. Det brukar vara så på eskils, men alltid lika svårt att lägga på minnet.
Och jätte bra med understarters lista vid hinken där flaggorna finns!
Som alltid så är det trevligt på inskrivningen… och banan sköts mellan loppen (vädret rår man inte över så tänker inte klaga på banan, dom slapp ju iaf att vattna ;))
Lite Ris oxå…
Iaf ett lopp vet jag att man startade utan att det fanns understarters på plats, tycker jag inte man bör göra… Och där undrar jag om man inte kan ge ut någon form för varning/bestraffning till den som är ansvarig för den volten, precis som man kan få 1p för att medhjälparen i volten inte släpper i tid… Men det är ju en egen fråga egentligen.
~ Anneli ~
#18 Du har rätt i det du skriver…men…
Om lopp 3 går 35 min efter att lopp 1 startat så är det enligt tidsschemat endast 5 min för tidigt. Lopp 1 skulle gå kl 11.00, lopp 2 kl.11.20 och lopp 3 kl. 11.40 (lopp 4 ska då starta 12.00)
Jag tycker det är synd att det ska vara så stressigt mellan loppen. Varför har det blivit så? Vi har inga spelare som gnäller, vi har inga saxbanor osv. Hela dagen är väl bokad för oss alla i alla fall? 
#19 Ja det är ju det jag menar, tids schemat höll dom, nästan isåfall att det gick för fort… och då va det ändå omstarter..! Inte gick det långsamt mellan loppen iaf.
Vet att när vi gör loppen på örebro/lindesberg då räknar vi 3 lopp i timmen…
Förstår heller inte varför det ska stressas mellan loppen… och har man flera hästar att värma då blir man svettig!
~ Anneli ~

Örebro 16/9
Ros fina hederspriser. bra tempo under hela dagen ( kanske lite stressigt)
men det är väll bara att köra på :)
Ris lite virrigt inne på inskrivningen fick fel bricka mm.
Banan var inge vidare lös, lerig, såg inte traktorn ute en enda gång men jag kan ju ha missat den ;)
Eskilstuna 23/9
Ros väldigt trevlig personal :) bra tempo. Musik på banan alltid trevligt.
Ris lite dåligt med mockningsredskap när man ska mocka ur boxarna men det blir ju lätt så när man startar sent på dagen.
#21 Då missade du den, den va ute mellan loppen och banan blev även vattnad.
~ Anneli ~

#18 Fast det var ju min uppfattning och hur jag upplevde dagen på eskil. vi alla upplever ju olika? Jag förstår att det blir stressigt att värma på banan mellan loppen. det skulle jag aldrig hinna!, och har aldrig gjort det. Jag planerar alltid för hela dagen och börjar med att jogga igång ponnyn på rakbanan och avslutar med att gå in på banan mellan två lopp för at t köra fort.
#17 De sista loppen gick väl 30 minuter före utsatt tid? De först loppen var 5 minuter före utsatt tid. Så jag förstår inte riktigt vad du menar? Alla tävlingsdagar tar väl tid?
#23 Absolut så uppfattar vi saker olika, men reagerade bara på att du tyckte det va segt… när det faktiskt gick snabbare mellan loppen än vad det brukar…
Och vi planerar oxå och vi hinner värma mellan loppen på banan, men man måste verkligen tajam…. Blir rutat schema när man har flera till start.
~ Anneli ~

Håller med ovanstående, dom senaste tävlingarna vi varit på har det varit väldigt stressigt mellan loppen och har du inte den snabbaste av shettisarna hinner man inte värma mycket mellan loppen.
Varför stressa på tävlingsdagen så, vi har ju ändå avsatt hela dagen för att tävla och det är inte kul när man får jäkta hela tiden eller att man känner att man inte hunnit värma sin ponny så mycket som man kanske ville.
Priset tog nog Hagmyren som körde ut traktorn innan loppet hade gått imål.
Förläng hellre tävlingsdagen istället för att jäkta på den, vi vill ju hinna njuta lite av att få vara ute och tävla 
En stor ROS til Örebro travet som skickade ut vinnarfilmer till vinnarna under dagen! Jätte roligt att få.
~ Anneli ~
Vi var och tävlade på Vaggeryd i helgen.
Ris: Dåligt med grepar och sopkvastar.
Regn hela dagen men inget klubben kan ändra på :)
Ros: Väldigt trevligt att kuskarna fick handduk, morötter och godis från inskrivningen.
Alla funktionärer var himla trevliga. Det gick lagom takt mellan loppen + paus.
# 28 Vad roligt att ni fick en bra dag hos oss
!
Välkomna åter
!

En stor bukett roser till Vaggeryds dagen den 29sep Vi blev väl omhändertagna, fin service och bra priser. Tack för en trevlig dag.
# 30 Tack för den buketten, jag älskar rosor
!
Alla vi i JVP har jobbar hårt för att få en bra tävlingsdag och vi uppskattar verkligen de rosor vi fått
!
Riset tar vi med oss och mockegrejor behövs tydligen i massor……vädret är desto mer svårlöst
.
Ris och ros till axvalla 14 oktober
Ris
för att det inte var värmning mellan loppen. Tycker tävlingsdagen blir super stressad då. Man kan absolut inte planera som man vill för sin häst.
Saknade en boxlista direkt när man kommer fram så man skulle kunna lasta ur och göra klart sen gå upp till inskrivningen.
Den som hade gjort boxlistan hade nog inte riktigt koll på hur stallen ser ut. Det är väggar mellan så har man två nr bredvid varandra så kan man hamna i olika stall, vilket är krångligt när man har flera hästar. Ett jäkla springande mellan stallen blir det. Och har man oxå en häst längre bort, inte så roligt.
Som på de flesta banor, dåligt med redskap när man ska göra rent. Och jag tycker verkligen att boxarna är krångliga med dom stora dörrarna ( vet att inte ponnyklubben kan göra något åt det, men… ja nu har jag sagt det
)
Ros
Skönt att man bara behövde göra rent i boxarna.. och trevligt bemötande på inskrivningen.
Ser kanske ut som man har massa att klaga på… Men det är en trevlig bana att tävla på, om än långa transport sträckor mellan stall och bana. Vi kommer gärna tillbaka.
~ Anneli ~
#32 Boxlista fanns direkt vid grindarna :)
#33 hmm missade tydligen den.
~ Anneli ~

Första tävlingen på Axevalla för oss!
Jag tycker inte det gör något att det inte är värmning mellan loppen, men hade gärna haft en paus till istället då. Nu värmde jag bara på banan men det verkade finnas bra möjligheter att värma på tex rakbana om man vill det?
Väldigt trevligt bemötande från funktionärer och bra speaker.
Voltvaktslistan var sådär, man skulle fixa voltvakt i sitt eget lopp vilket jag kan se fördelarna med, men det var svårt att hitta någon att fråga då jag inte kände så många och de flesta jag kände startade i samma lopp som jag. Det löste sig som tur var tack vare snälla människor från grannklubben!
Jag var på Monte SM på Kalmar den 6/10. ROS: En supertrevlig tävlingsdag. Trevlig personal. Jättebra speaker. Dom som pratade i startbilen var supertrevliga och hjälpte till så att alla ekipage skulle komma på rätt plats osv. När loppen för ponnysarna hade gått gick man in ett stort tält. Där bjöds på smörgåstårta, dricka och kaffe, fika och godis. OTROLIGT fina priser. En stor väska där det stod att man deltagit i Monte SM 2012 på Kalmar. I den väskan låg massa saker som borsta, tröjor där det stod att man deltagit osv. ALLA ponnysar som deltagit fick en varsin schabrak där det stod ponnyns namn. Massa priser och stora, fina rosetter. Varje prisdeltagare blev fotade efter dom hämtat alla priser inne i tältet. Efter loppet för alla som deltog, så tog vi alla ett gruppfoto som minne att vi red Monte SM 2012!!! :D Bara ros, en STOR ros :) EN OTROLIGT ROLIG TÄVLINGSDAG!!! :D TACK! :D
#36 Ja, Kalmar brukar vara duktiga med insprängda lopp. 
#36 Så ska det vara!! Härligt att få bli uppskattad som ponny ryttare!
~ Anneli ~
Kalmar är kända för sina smarriga smörgåstårtor….. 
TUSEN ROSOR till Halmstad för en riktigt trevligt ordnad tävlingsdag den 20/ 10!!!!
Väldigt trevligt att köra vartannat lopp med ponnyer och vartannat med storhäst!
Ofta blir det ju annars så att ponnyerna får tillträde när dom "stör" minst, alltså innan eller efter ordinarie tävlingar.
Jättebra att börja lite tidigare på dagen.
Lagom många lopp.
Klart att där kunde varit NÅGRA till (8 kanske) men så skönt att slippa 14-15 lopp.
Allt kändes väldigt proffsigt och väl genomtänkt!
Tack så mycket. Detta kommer troligtvis att upprepas till våren.